Overwegende dat de notulen van de vorige vergadering dienen goedgekeurd te worden;
Decreet lokaal bestuur art. 32, 277 §1 en art. 278;
De raad keurt de notulen van de vorige vergadering goed.
decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 meer bepaald art. 32 en 277;
De raadsleden nemen kennis van het zittingsverslag van de vorige zitting.
Gegeven onze beslissing tot goedkeuring van een innemingsplan met bijhorende tabel van grondinnemingen en rooilijnplannen voor de aanleg van het fietspad Kolenbergstraat met het oog op de aanleg van fietspaden aldaar
Daar de oorspronkelijke inname ter hoogte van de eigendom van Dhr. Van Driessche onvoldoende was voor de effectieve aanleg
Gegeven het aangepast afbakeningsplan van 1 juni 2015 opgemaakt door landmeter Arnauts
Gegeven de schatting van de percelen voor inname dd. 2 februari 2016 door landmeter Arnauts
Gegeven de aangepaste individueel gesloten verkoopovereenkomst gesloten op 17/11/2022 en overgemaakt aan Dhr. Vlaams commissaris voor vastgoedtransacties
Gegeven de ontwerpakte die hij heeft opgemaakt, zoals in bijlage gevoegd
na beraadslaging
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40 en 41 ;
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en uitvoeringsbesluiten, met in het bijzonder:
Vlaamse codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten;
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur;
De gemeenteraad keurt de akte zoals in bijlage gevoegd voor de grondinname Van Driessche langs de Kolenbergstraat goed
Deze beslissing wordt overgemaakt aan Dhr. Geerdens, vlaams commissaris vastgoedtransacties, voor verder gevolg.
Gegeven het initiatief van de vrije basisschool om een deel van de opbrengst van de scholenloop aan het project zomerschool van stad Halen te willen schenken
Daar het een bedrag van 500 € betreft
Daar de zomerschool met dit extra geld schoolgerief voor de deelnemende kinderen kan aanschaffen
Na beraadslaging
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40;
De gemeenteraad aanvaardt de schenking van 500 € van de vrije basisschool Halen voor de zomerschool jaarlijks georganiseerd door vrije tijd
Deze beslissing wordt aan de financieel directeur overgemaakt
Daar Stad Halen momenteel slechts één GOA heeft aangesteld
Vermits er meerdere personen mogen aangesteld worden indien ze aan de voorwaarden voldoen
Daar Melissa Smets, deskundige ruimtelijke ordening, in het bezit is van een diploma dat toegang geeft tot niveau B en meer dan 2 jaar relevante ervaring heeft in omgeving
Daar zij bij haar vorige werkgever GOA was
Vermits zij bereid is om ook hier deze taak op te nemen
Na beraadslaging
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 56;
Decreet omgevingsvergunning van 25 april 2014 en zijn latere wijzigingen
De gemeenteraad stelt Melissa Smets, aan als Gemeentelijk omgevingsambtenaar (GOA) voor de stad Halen met ingang van 1 januari 2024
Stad Halen past de gemeentelijke administratieve sancties (GAS) toe voor inbreuken op de reglementen en verordeningen, zoals bepaald in de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
De geldende reglementen voorzien dat Stad Halen ook een bemiddelingsprocedure kan toepassen, als alternatief voor een sanctie (i.h.b. geldboete). Om de toepassing van deze alternatieve maatregel aan te moedigen als preventief instrument tegen overlast, verstrekt de federale overheid sinds 2007 een toelage aan een stad binnen een gerechtelijk arrondissement voor de aanwerving van een voltijdse bemiddelaar.
Stad Halen maakte hierbij sinds 2014 gebruik van de lokale bemiddelaar tewerkgesteld door de stad Sint-Truiden. Deze overeenkomst werd hernieuw in oktober 2022.
Wegens gewijzigde regelgeving (Koninklijk Besluit van 7 november 2021 tot toekenning van een subsidie aan bepaalde steden en gemeenten voor de uitvoering van de GAS-bemiddeling) heeft de stad Hasselt zelf een bemiddelaar aangeworven, die samen met de bemiddelaar van Sint-Truiden de dossiers van het gerechtelijk arrondissement Limburg voor hun rekening zullen nemen. In onderling overleg, ook principieel goedgekeurd op het politiecollege LRH, werd het arrondissement Limburg op een geografisch logische manier verdeeld, waarbij Stad Halen werd ingedeeld bij de bemiddelaar van Hasselt. Hiertoe dien met Hasselt een nieuwe overeenkomst gesloten te worden en dient de samenwerkingsovereenkomst met stad Sint-Truiden, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting op 3 oktober 2022, stopgezet te worden.
Gegeven het ontwerp van stopzettingsovereenkomst in bijlage
Op de eerstvolgende gemeenteraad zal de samenwerkingsovereenkomst met stad Hasselt ter goedkeuring worden geagendeerd. De stopzetting van de overeenkomst met Sint-Truiden valt samen met de start van de nieuwe overeenkomst met stad Hasselt.
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 56;
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Koninklijk Besluit van 7 november 2021 tot toekenning van een subsidie aan bepaalde steden en gemeenten voor de uitvoering van de GAS-bemiddeling.
De gemeenteraad beslist de samenwerkingsovereenkomst met Sint-Truiden betreffende de bemiddeling in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties, stop te zetten met 31 december 2023 als definitieve einddatum.
Deze beslissing wordt aan de stad Sint-Truiden, de korpschef van de politiezone Limburg Regio Hoofdstad en de procureur des Konings te Hasselt overgemaakt
Stad Halen past de gemeentelijke administratieve sancties (GAS) toe voor inbreuken op de reglementen en verordeningen, zoals bepaald in de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
De geldende reglementen voorzien dat Stad Halen ook een bemiddelingsprocedure kan toepassen, als alternatief voor een sanctie (i.h.b. geldboete). Om de toepassing van deze alternatieve maatregel aan te moedigen als preventief instrument tegen overlast, verstrekt de federale overheid sinds 2007 een toelage aan een stad binnen een gerechtelijk arrondissement voor de aanwerving van een voltijdse bemiddelaar.
Stad Halen maakte hierbij sinds 2014 gebruik van de lokale bemiddelaar tewerkgesteld door de stad Sint-Truiden. Deze overeenkomst werd hernieuw in oktober 2022.
Wegens gewijzigde regelgeving (Koninklijk Besluit van 7 november 2021 tot toekenning van een subsidie aan bepaalde steden en gemeenten voor de uitvoering van de GAS-bemiddeling) heeft de stad Hasselt zelf een bemiddelaar aangeworven, die samen met de bemiddelaar van Sint-Truiden de dossiers van het gerechtelijk arrondissement Limburg voor hun rekening zullen nemen. In onderling overleg, ook principieel goedgekeurd op het politiecollege LRH, werd het arrondissement Limburg op een geografisch logische manier verdeeld, waarbij Stad Halen werd ingedeeld bij de bemiddelaar van Hasselt.
Hiertoe dient met Hasselt een nieuwe overeenkomst gesloten te worden, na opzegging van de overeenkomst met Sint-Truiden
Gelet op het ontwerp van overeenkomst met stad Hasselt, zoals in bijlage gevoegd
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 56;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 3 oktober 2016 waarbij het politiereglement op de administratieve sancties werd ingevoerd;
Gelet op de nieuwe gemeentewet, inzonderheid op de artikelen 119bis;
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijk administratieve sancties;
Gelet op het KB van 28 januari 2014 houdende de minimumvoorwaarden en modaliteiten voor de bemiddeling in het kader van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Koninklijk Besluit van 7 november 2021 tot toekenning van een subsidie aan bepaalde steden en gemeenten voor de uitvoering van de GAS-bemiddeling
De nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Hasselt en de stad Halen inzake de bemiddelingsprocedure in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties wordt als bijlage bij deze beslissing goedgekeurd.
Deze overeenkomst wordt na goedkeuring door de gemeenteraad ter kennis gesteld van de stad Sint-Truiden, de korpschef van de politiezone Limburg Regio Hoofdstad en de procureur des Konings te Hasselt
Deze beslissing kent pas uitvoering na goedkeuring van de stopzettingsovereenkomst tussen stad Sint-Truiden en stad Halen
Het recente Besluit van de Vlaamse Regering (BVR RPR) van 20 januari 2023 biedt lokale besturen in Limburg meer flexibiliteit en autonomie in hun HR-beleid. Ook beoogt het besluit om externe mobiliteit tussen overheidsniveaus te stimuleren. Tot slot introduceert het kaderbesluit ook verschillende moderne HRM-instrumenten voor de lokale en provinciale besturen.
Alle kenmerken van de arbeidsmarkt wijzen erop dat de “war for talent” niet zal verbeteren, met een stijging van het aantal knelpuntfuncties tot gevolg. Hierdoor stijgt het risico op zowel opwaartse druk op onze loonschalen als braindrain naar de privésector. Als nu reeds bij besturen het gevoel bestaat dat we elkaars beste collega’s van elkaar afsnoepen met betere voorwaarden, kan dit nog verergeren als elk bestuur zijn eigen verloningsbeleid zal creëren. De Regioraad Limburg wenst de mogelijkheden van het nieuwe BVR RPR te onderzoeken met als doel de ontwikkeling van een gemeenschappelijk Limburgs kader en de daarmee samenhangende HR instrumenten.
De Regioraad Limburg wenst gezamenlijke opdrachten te organiseren voor het uitvoeren van een onderzoek in het kader van een nieuw totaal verloningsbeleid. Hiertoe werd vastgesteld dat de besturen een gezamenlijk belang hebben omdat / omwille van:
Volgende gezamenlijke opdrachten zijn in de eerste fase noodzakelijk om conceptueel een nieuw verloningsbeleid uit te werken:
Deze gezamenlijke opdrachten hebben tot doel te komen tot de ontwikkeling van een conceptueel gemeenschappelijk Limburgs kader waarvan alle deelnemende besturen (partijen) eigenaar zijn.
Middels de samenwerkingsovereenkomst worden duidelijke afspraken gemaakt voor de verdere organisatie van deze gezamenlijke opdrachten.
Het vervolgtraject kan bestaan uit de aanstelling van een dienstverlener ter ondersteuning bij de implementatie van een bepaald model binnen het lokaal / provinciaal bestuur.
Het vervolgtraject kan desgevallend tevens via één of meer occasionele gezamenlijke opdrachten georganiseerd worden. De afspraken daarover zullen in een bijakte aan de samenwerkingsovereenkomst overeengekomen worden.
Stad Hasselt zal optreden als penhouder en staat in voor de opmaak van de opdrachtdocumenten, van het selectieverslag/verslag van nazicht van de offertes, …. De deelnemende lokale besturen dienen wel de selectie/gunningsbeslissing door hun eigen bevoegde organen te laten goedkeuren. Er wordt een boeteclausule voorzien voor het geval dat een partij deze samenwerkingsovereenkomst na ondertekening alsnog wenst te beëindigen.
Aangezien het aantal partijen van deze samenwerkingsovereenkomst nog niet vaststaat en de overeenkomst dus nog niet gefinaliseerd kan worden, wordt het ontwerp ervan ter goedkeuring voorgelegd. De finalisering van de samenwerkingsovereenkomst betreft enkel de toevoeging van alle deelnemende partijen.
Aangezien het aantal deelnemers wel gevolgen heeft voor de respectievelijke financiële bijdrage van de deelnemende (lokale / provinciale) besturen, wordt er een voorbehoud geformuleerd dat een bestuur zich pas verbindt om de definitieve versie van de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen wanneer tegen uiterlijk 31 december 2023 is komen vast te staan dat er minimum 20 dan wel minimum 30 (lokale / provinciale) besturen deelnemen aan deze samenwerkingsovereenkomst.
Er zal overgegaan worden tot ondertekening van de definitieve samenwerkingsovereenkomst indien er minimum 30 deelnemende partijen zijn.
Daar onze buurgemeenten in Limburg aangeven in dit project te zullen stappen
Gegeven de toelichtingsnota en de ontwerpovereenkomst in bijlage
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 56 en Artikel 41 §1, 10°
Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen van 20 januari 2023
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 48
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen
De gemeenteraad keurt bijgevoegd ontwerp van samenwerkingsovereenkomst occasionele gezamenlijke opdrachten goed. Deze samenwerkingsovereenkomst wordt nog gefinaliseerd door toevoeging van de deelnemende partijen.
De gemeenteraad keurt goed dat overgegaan wordt tot ondertekening van de definitieve versie van deze samenwerkingsovereenkomst op voorwaarde dat tegen uiterlijk 31 december 2023 minimum 30 partijen aansluiten bij deze samenwerkingsovereenkomst op basis van een goedkeuringsbesluit van het bevoegde orgaan van de deelnemende partijen.
De Algemene Vergadering van Fluvius Limburg Opdrachthoudende Vereniging heeft op 27 juni 2023 besloten tot partiële splitsing waarbij de deelneming van Fluvius Limburg OV in de coöperatieve vennootschap s-Lim en de activiteit zoals omschreven in het artikel 3 A.5. 5.3 van de statuten Fluvius Limburg, werden ondergebracht in de Dienstverlenende Vereniging s-Lim, met inwerkingtreding per 30 juni 2023. Deze beslissing werd authentiek verleden voor meester Xavier Desmet, notaris te Antwerpen, op 29 juni 2023.
S-Lim DV werd opgericht bij notariële akte op 30 juni 2023 als een dienstverlenende vereniging in de zin van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna het “DLB”). De dienstverlenende vereniging s-Lim werd gelijktijdig meerderheidsaandeelhouder in cv s-Lim, die over ruime kennis en ervaring in het kader van smart city-projecten beschikt.
S-Lim DV heeft tot statutair voorwerp onder meer: “het bevorderen van samenwerking ten behoeve van haar deelnemers, in hoofdzaak tussen steden en gemeenten, en het leveren van diensten aan haar deelnemers, rond de ontwikkeling van een geografisch gebied tot een Smart Region (“Slimme Regio”). Dit voorwerp houdt onder meer het volgende in:
Stad Halen wenst over de mogelijkheid te beschikken om een beroep te kunnen doen op de diensten van s-Lim DV overeenkomstig haar statutair voorwerp. In het kader daarvan wenst Stad Halen een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan met s-Lim DV. Deze samenwerkingsovereenkomst bevat de algemene afspraken voor de onderlinge samenwerking en financiële afspraken.
De Samenwerkingsovereenkomst geeft de mogelijkheid aan de gemeente om diensten af te nemen bij s-Lim en kadert binnen de statutaire voorwerpvan de DV. De samenwerking wordt aangegaan als een raamovereenkomst waarbinnen in een later stadium projectspecifieke afspraken kunnen worden afgesloten die vervolgens als bijlage zullen gevoegd worden aan de Samenwerkingsovereenkomst. De juridische grondslag voor deze Samenwerkingsovereenkomst is gelijktijdig van toepassing op alle verder te sluiten projectspecifieke afspraken.
De mogelijkheid voor s-Lim DV om rechtstreeks diensten te verlenen aan Stad Hal, kadert binnen de toepassingsvoorwaarden van artikel 30 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten (hierna de “Wet Overheidsopdrachten”). Meer bepaald oefent Stad Halen –zelf een aanbestedende overheid in de zin van artikel 2, lid 1, 1° van de Wet Overheidsopdrachten – op s-Lim DV een toezicht uit zoals op haar eigen diensten.
Dit toezicht uit zich in (a) de samenstelling van de algemene vergadering van s-Lim DV, die bestaat uit een vertegenwoordiger van alle deelnemers, waaronder Stad Halen, alsook in (b) de samenstelling van de raad van bestuur van s-Lim DV, die op voordracht van Stad Halen tot stand kwam.
Verder staat het vast dat s-Lim DV voor minstens 80% van haar jaarlijks gegenereerde omzet diensten verricht voor de toegetreden steden en gemeenten. Ten slotte is er in s-Lim DV geen directe participatie van privékapitaal. Zodoende is er sprake van een collectieve, verticale in-houserelatie tussen Stad Halen en s-Lim DV zoals bedoeld in artikel 30 van de Wet Overheidsopdrachten.
Gegeven de ontwerpovereenkomst in bijlage
Gegeven het positieve advies van onze DPO in bijlage
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40;
Artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 en de artikelen 413-460;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
DE GEMEENTERAAD besluit zijn goedkeuring te hechten aan de samenwerkingsovereenkomst met s-Lim DV.
De gemeenteraad verzoekt S-Lim DV om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan s-Lim DV, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres info@s-Lim.be.
Gegeven de goedgekeurde politiecodex deel 1 van de zone Limburg Regio Hoofdstad
Gegeven de noodzaak om enkele aanpassingen door te voeren
De aaspassingen gebeurden in een overleg tussen de gemeenten en de politiezone LRH.
In de geactualiseerde versie, bijgevoegd bij dit agendapunt, zijn voor de duidelijkheid de wijzigingen ten opzichte van de actuele versie in kleur bijgevoegd.
Gegeven de bespreking in het MAT
Gegeven de bespreking in het college van burgemeester en schepenen op 23/10/2023, waarna de opmerkingen aan de politieraad zijn overgemaakt
Gegeven het definitieve ontwerp zoals goedgekeurd in de politieraad van 26/10/2023 en in bijlage van dit besluit gevoegd.
gegeven het gunstig advies van de leden van de jeugdraad
Na beraadslaging
Politiecodex - Gas reglementering, wet van 24/6/2016
decreet lokaal bestuur dd. 22/12/2017, art 56
KB van 29/5/2016 tot instelling van de politiezone Diepenbeek/Hasselt/Zonhoven/Halen/Herk-de-Stad/Lummen
De gemeenteraad keurt het ontwerp van aangepast deel 1 van de politiecodex, zoals in bijlage gevoegd, goed,.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de politiezone Limburg Regio Hoofdstad en gepubliceerd volgens de decretale bepalingen.
Gegeven de politiecodex deel I, geldig voor alle steden en gemeenten van onze politiezone, heden gewijzigd
Gegeven het gemeentelijk addendum, slechts geldig voor ons eigen grondgebied, zoals goedgekeurd op 3/10/2016
Overwegende dat de gemeenten, ten behoeve van de inwoners, moeten waken over de openbare orde met name de openbare rust, de openbare veiligheid, de openbare gezondheid, de openbare overlast en de zindelijkheid op de openbare wegen, plaatsen en in openbare gebouwen.
Gelet op het feit dat bepaalde inbreuken met betrekking tot diverse vormen van overlast het meest efficiënt worden beteugeld via gemeentelijke administratieve sancties;
Overwegende dat in de politiecodex deel I bij aanpassing van heden, geen regeling meer voorzien is voor het gebruik van vuurwerk
Daar het dus aangewezen is om deze bepalingen te voorzien in het gemeentelijk addendum
Gegeven het ontwerp van addendum met als enige wijziging toevoeging van artikel 4
Na beraadslaging
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 56;
artikel 119 van de nieuwe gemeentewet en de artikelen 186 en 187 van het gemeentedecreet.
Gelet op de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Gelet op de wet van 13 mei 1999 (BS 10/06/1999), gewijzigd bij de wet van 26 juni 2000 (BS 29/07/2000), 19 juni 2004 (BS 23/07/2004) en de wet van 20 juli 2005 (BS 29/07/2005), waarbij de gemeentelijke administratieve sancties werden ingevoerd in artikel 119 bis van de nieuwe gemeentewet.
Gelet op de omzendbrief OOP 30 bis (BS 03/01/2005) aangaande de uitvoering van de wetten van 13 mei 1999 tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties, van 7 mei 2004 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming en de nieuwe gemeentewet en van 17 juni 2004 tot wijziging van de nieuwe gemeentewet.
Gelet op de omzendbrief OOP 30ter van 10 november 2005 (BS 24/11/2005), waarbij uitleg verschaft wordt bij de wijziging van artikel 119 bis van de nieuwe gemeentewet krachtens de wet van 20 juli 2005 houdende diverse bepalingen.
Gelet op de omzendbrief nr. COL 6/2005 van het college van Procureurs-generaal bij de Hoven van Beroep en de Arbeidshoven van 20 mei 2005 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Gelet op de Omzendbrief COL /2006 betreffende de Gemeentelijke Administratieve Sancties van het College van de Procureurs-Generaal bij de Hoven van beroep, d.d. 22 november 2007.
Gelet op het Milieuhandhavingsdecreet van 5 april1999, gewijzigd bij decreet van 21 december 2007.
Gelet op de artikelen 534 bis en 534ter van het Strafwetboek.
De gemeenteraad keurt het gewijzigde bijvoegsel politiecodex politiezone Limburg Regio Hoofdstad ten behoeve van de Stad Halen, deel uitmakend van de politiezone Limburg Regio Hoofdstad, goed.
Een afschrift van dit reglement wordt overgemaakt aan
De stad Hasselt en de gemeente Kortessem hebben op 21 november 2023 definitief goedkeuring gegeven aan een vrijwillige samenvoeging op gemeentelijk vlak per 1 januari 2025. De steden Borgloon en Tongeren hebben gelijkaardig besloten op 17 oktober 2023. De intentiebeslissingen daartoe dateren reeds van 30 augustus 2021 (Tongeren), 2 september 2021 (Borgloon), 25 april 2023 (Hasselt) en 28 april 2023 (Kortessem).
Deze voorgenomen gemeentefusies, beslist door de Vlaamse overheid, hebben noodgedwongen ook gevolgen voor de politiezones waarvan de betrokken gemeenten deel uitmaken. Zo zal op 1 januari 2025 moeten worden vastgesteld dat het grondgebied van de politiezones Kanton Borgloon, Limburg Regio Hoofdstad (LRH) en Tongeren-Herstappe veranderd is in de zin dat de gemeente Kortessem en de stad Borgloon door hun gemeentelijke fusie met respectievelijk de stad Hasselt en de stad Tongeren niet langer deel uitmaken van de politiezone Kanton Borgloon.
Het restant van deze politiezone, zijnde de gemeenten Alken, Heers en Wellen, kan op zich onmogelijk een politiezone blijven uitmaken gelet op de vereiste van het verzekeren van een basispolitiezorg, zodat het past deze situatie per 1 januari 2025 proactief te regelen en de continuïteit van de politiewerking voorop te stellen.
In 2016 werd in de Wet op de geïntegreerde politiedienst (WGP) de mogelijkheid ingevoerd om vrijwillig de grenzen (en aldus de samenstelling) van bestaande politiezones te wijzigen. Hiertoe dient aan een aantal voorwaarden te zijn voldaan:
De wetgever heeft aldus toegelaten dat een gemeente vrijwillig een politiezone kan verlaten en aansluiten bij een andere zone, weliswaar met akkoord van alle betrokken gemeenten. Het voordeel van deze vrijwillige procedure is dat men de regie in eigen handen houdt.
In die optiek heeft de gemeente Alken op 25 mei 2023 en op 30 augustus 2023 de wens geuit om de politiezone Kanton Borgloon te verlaten en per 1 januari 2025 aan te sluiten bij de politiezone LRH. De gemeente Kortessem deed hetzelfde bij gemeenteraadsbeslissing van 26 mei 2023.
De stad Borgloon heeft op haar beurt op 26 oktober 2023 formeel beslist om per 1 januari 2025 aan te sluiten bij de politiezone Tongeren-Herstappe. Ook de gemeenten Heers en Wellen hebben in de toekomst voor deze zone gekozen, meer bepaald bij gemeenteraadsbesluit van 30 oktober 2023 respectievelijk 27 oktober 2023.
In deze voornoemde besluiten werd aldus door de vijf gemeenten gekozen om de politiezone Kanton Borgloon per 1 januari 2025 vrijwillig te ontbinden en aan te sluiten bij andere zones. Dit houdt meteen in dat men de huidige legislatuur in de drie bij de wijziging betrokken politiezones kan uitdoen.
In elk van deze betreffende gemeenteraadsbesluiten werd bovendien de operationele en organisatorische meerwaarde van de keuze voor aansluiting bij een bepaalde politiezone gemotiveerd, een eerste stap in de procedure van vrijwillige defusie zoals bepaald door art. 91/11 WGP.
De tweede stap behelst het akkoord van alle bij de voorliggende wijziging betrokken gemeenten.
In casu gaat het om de gemeenten Alken en Kortessem (de zgn. vertrekkende) en alle gemeenten die de deel uitmaken van de huidige politiezone LRH (de zgn. ontvangende), die samen per 1 januari 2025 een nieuwe politiezone zullen vormen.
Dit akkoord wordt vandaag aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het dient aanbeveling om nog voor 31 december 2023 hierover te beslissen, gelet op de omzendbrief d.d. 9 juni 2023 van de Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, die stelt dat in een verkiezingsjaar geen beslissingen mogen worden genomen die het beleid van de nieuwe raden of de toekomstige ontwikkeling van de financiën nodeloos zouden verstoren. Later beslissen zou eventuele discussies over de draagwijdte van deze omzendbrief met zich kunnen meebrengen. Bovendien dient rekening gehouden te worden met het gegeven dat 2024 ook een verkiezingsjaar is voor de federale regering is met mogelijke bevoegdheidsgevolgen op dat niveau.
Procedure vrijwillige wijziging van de grenzen van een politiezone
WAT? | WANNEER? DUIDING? | WETSGROND |
1 . Bepalen van operationele /organisatorische meerwaarde | - vóór de aanvraag - door gemeenteraad vertrekkende gemeente(n) :
| 91/11 WGP |
2. Gezamenlijke gemotiveerde aanvraag door de gemeenteraden die deel uitmaken van de vorige politiezones bij de ministers van Justitie en van Binnenlandse Zaken.
In bijlage:*
| - instemming vereist van alle gemeenteraden zowel van ontvangende als vertrekkende gemeenten : gemeenten zones LRH, Kanton Borgloon en Tongeren Herstappe
| 91/12 + 257quinquies/12 WGP |
3. Koninklijk Besluit tot bepaling van het territoriaal ambtsgebied van de nieuwe politiezone (eerste KB). | - op voordracht van de beide ministers van Binnenlandse Zaken en van Justitie. - De bevoegdheden van de organen van de vorige politiezones (gemeente-/politieraad, college van burgemeester en schepenen/politiecollege) worden beperkt tot de handelingen die betrekking hebben op het dagelijks beheer, de dringende zaken en de lopende zaken. - timing : 01/2024
| 91/12 WGP |
4. Verzamelstap Tussenperiode waarin een overeenkomst tussen de betrokken gemeenten kan worden gesloten om de werkingsmodaliteiten in de hoedanigheid van een enkele operationele entiteit vast te leggen.
| - voorbereiding overgang nieuwe zone - geen nieuwe politieraad of politiecollege wel gemeentelijke betrokkenheid: gemeenteraden oefenen bevoegdheden politieraad uit en burgemeesters die van het politiecollege - 2024
| 257quinquies/4/16/17 WGP |
5. Koninklijk besluit tot Instelling nieuwe politiezones
| - datum van ingang gemeentelijke fusies - huidige zones kunnen lopende legislatuur voleindigen - nieuwe zones starten met nieuwe volwaardige termijn - 01/01/2025
| 257quinquies/5/ 11 juncto WGP |
6. Ter goedkeuring voorleggen van de nieuwe zonale veiligheidsplannen aan de Ministers van Binnenlandse Zaken en van Justitie.
| binnen de vier maanden na de oprichting van de nieuwe politiezones - voor 01/05/2025 | 91/8/13 WGP |
Procedurestappen en - aandachtspunten toetreding Kortessem en Alken tot de politiezone LRH
In casu betreft het de aansluiting van de gemeenten Alken en Kortessem bij de politiezone LRH om vanaf 1 januari 2025 een nieuwe zone te vormen, zodat het akkoord van alle betrokken gemeenteraden vereist is.
Het dient aangestipt dat met de ontbinding van de politiezone Kanton Borgloon op 1 januari 2025 het personeel, goederen, activa en passiva van deze zone zal worden verdeeld over de zones waarbij wordt aangesloten. De regelgeving bepaalt hieromtrent dat :
In die optiek zal bijvoorbeeld het hoofdcommissariaat door keuze van Borgloon voor de politiezone Tongeren-Herstappe overgaan naar deze laatste, terwijl het wijkkantoor in Alken naar de zone LRH zal verschuiven.
De artikelen 91 /12 en 257quinquies/12 WGP bepalen daarom dat naast de uitdrukkelijke verwijzing naar de operationele meerwaarde uit stap 1 bij de aanvraag op advies van de betrokken korpschefs volgende bijlagen gevoegd:
Deze lijsten zijn als bijlagen bij dit besluit gevoegd. Het weze opgemerkt dat uit de parlementaire voorbereiding van de wet blijkt dat deze verdeling (en bijlagen) uiteraard alleen betrekking heeft op de zone waaruit wordt vertrokken. Het personeel, goederen, activa en passiva van de politiezone waarbij wordt aangesloten, gaan integraal mee over naar de nieuwe zone.
De wetgeving vergt het akkoord van de gemeenteraden, niet van de politieraden. Toch past het vanuit goed bestuur de organen van de betrokken politiezone te betrekken in het verloop van de procedure en hen derhalve regelmatig te informeren.
Vanaf dit besluit worden de bevoegdheden van de organen van de huidige politiezones Kanton Borgloon, LRH en Tongeren-Herstappe beperkt tot de handelingen die voortvloeien uit het dagelijks beheer, die gaan over de dringende zaken of die betrekking hebben op de lopende zaken. Sanctie is de niet-tegenstelbaarheid aan de organen van de nieuwe politiezones (art. 257quinquies/11 juncto 257quinquies/4 WGP).
Tevens worden de organen van de nieuwe politiezones opgericht. Wat de politieraad betreft, moeten er in principe geen politieraadsverkiezingen worden gehouden vermits de ontbinding van de zone Kanton Borgloon en aansluiting van de gemeenten bij hetzij de zone LRH hetzij de zone Tongeren-Herstappe gepaard gaat met de gemeentelijke fusies Kortessem-Hasselt en Borgloon-Tongeren. De bevoegdheden van de politieraad worden in dit geval uitgeoefend door alle betrokken gemeenteraden van de nieuwe politiezone tot aan de instelling van de nieuwe zones en de algehele vernieuwing van de politieraden begin 2025. Ook worden er in afwachting geen nieuwe politiecolleges gevormd. De bevoegdheden van het politiecollege in de nieuwe politiezones worden tot aan de instelling van de nieuwe zones gezamenlijk uitgeoefend door alle in de respectieve zone betrokken burgemeesters.
Zo moet het mandaat van korpschef in de zgn. ontvangende zones (= zones waarnaar de gemeenten van de gedefusioneerde zone bij aansluiten) niet worden vacant verklaard, omdat deze wijzigingsoperatie zoals hoger gesteld zowel voor de aansluiting bij de zone LRH als voor de aansluiting bij de zone Tongeren-Herstappe gepaard gaat met een fusie van gemeenten (art. 257quinquies/17 WGP). Dit principe geldt mutatis mutandis ook voor de bijzonder rekenplichtige en de politiesecretaris. Bedoeling van deze uitzondering is om geen hiaat te krijgen in de politiebedeling en de voorbereiding naar de nieuwe zonestructuur meteen van start te kunnen laten gaan. Er begint geen nieuw mandaat van korpschef te lopen. De termijn van diens mandaat in de huidige, ontvangende zone blijft doorlopen.
Ter voorbereiding van de nieuw te vormen politiezones zullen in de tussenperiode van 2024 eveneens een aantal zaken moeten worden aangevraagd of stukken worden opgemaakt, waaronder:
Bepaalde beslissingen kunnen de nieuwe zones in wording in dit stadium nog niet treffen, zoals overheidsopdrachten lanceren of personeel werven.
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40;
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 2, 40 en 41, 9°.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, artikelen 91/11 e.v. evenals 257quinquies/11 e.v.
Het Koninklijk Besluit van 27 december 2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie Limburg in politiezones.
Er wordt een gemotiveerde aanvraag tot wijziging van de grenzen van de politiezones Limburg Regio Hoofdstad (LRH) en de politiezone kanton Borgloon ingediend bij de ministers van Binnenlandse Zaken en van Justitie.
Op advies van de korpschefs van de politiezones LRH, Kanton Borgloon en Tongeren-Herstappe worden volgende handelingen aangenomen:
Deze lijsten worden integraal bij dit besluit gevoegd.
Het personeel, de goederen en activa en passiva van de huidige politiezone LRH zullen integraal naar de betreffende nieuwe, hierboven omschreven politiezone overgaan.
De voortgang van de samenwerking in het kader van de bestuurskrachtmeting Halen-Herk-Lummen wordt hierbij gerapporteerd.
De stuurgroep is reeds 2 x samengekomen, waarvan het 2de verslag nog niet is goedgekeurd.
Er zijn 4 prioritaire thema's van samenwerking gekozen en er zijn beleidsgroepen aangeduid.
Er is een coördinatieteam opgericht bestaande uit de AD's die de stuurgroepen voorbereiden
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40;
De raad neemt kennis van de voortgang van de samenwerking Halen-Herk-Lummen
Jaarlijks dient er aan de raad gerapporteerd te worden over de klachten die via het klachtenreglement zijn ontvangen.
In 2023 ontvingen wij 3 klachten die voor behandeling volgens ons klachtenreglement in aanmerking kwamen :
1 klacht betrof een foutieve behandeling van een nationaliteitsdossier : afgehandeld
1 klacht betrof incorrecte informatieverstrekking door een personeelslid : lopende
1 klacht betrof onvoldoende optreden tegen een overlastmelding : lopende
De volledige dossiers kunnen door de raadsleden steeds, na aanvraag, ingekeken worden
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40;
De gemeenteraad neemt kennis van de klachten van 2023
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”);
Gelet op de statuten van Cipal;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit inzake de aanduiding van Erik Van Roelen als de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal;
Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 met de volgende agendapunten:
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;
Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal;
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;
Na beraadslaging en stemming;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Gelet op het feit dat Limburg.net een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid is, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §1, 3° van het Decreet over Lokaal Bestuur van 22/12/17 (verder ‘DLB’).
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij Limburg.net.
Gelet op de statuten van Limburg.net (verder ‘de Statuten’).
Gelet op artikel 427 DLB.
Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 11 oktober 2023 tot goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van 20 december 2023, met volgende agendapunten:
- Dhr. Mustafa Uzun, effectief afgevaardigde voor de gemeente Maasmechelen, wordt vervangen door Dhr. Ronny Westhovens (GR besluit d.d. 26/09/23).
- Mevr. Lutgarde Ceyssens, effectief afgevaardigde voor de stad Peer, wordt vervangen door Dhr. Steven Broekx (GR besluit d.d. 27/09/23).
De OVAM, het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) en Interafval zijn gestart met een bottom-uptraject om te komen tot een optimalisatie van de werkingsgebieden van de afvalintercommunales. Het Regiodecreet en het Lokaal Materialenplan 2023-2020 liggen aan de basis van dit traject, waarbij zowel rekening gehouden wordt met de doelstellingen inzake regiovorming als inzake efficiënt en duurzaam afvalstoffenbeleid.
Limburg.net en alle gemeentes ontvingen begin oktober een schrijven waarin dit project werd toegelicht.
De OVAM en ABB verwachten van elke intercommunale een antwoord tegen 31 januari 2024 waarin de raad van bestuur de individuele intenties van alle gemeente-deelnemers dient te vermelden. Het is aan de nieuwe gemeenteraden om in het voorjaar van 2025 een definitieve keuze te maken. De afvalintercommunales bespreken dan de standpunten van hun gemeente-deelnemers op hun nieuwe samengestelde raad van bestuur en nemen een gezamenlijk standpunt in. Als het standpunt een afwijkingsaanvraag impliceert, dient deze op de algemene vergadering te worden goedgekeurd. De standpunten worden gebundeld en uiterlijk op 30 september 2025 aan de OVAM en ABB bezorgd. De Vlaamse regering wil ten laatste in 2025 aan de sector duidelijkheid geven over de werkingsgebieden van de afvalintercommunales die ten laatste op 1/1/2037 moeten gevormd worden.
Binnen Limburg.net is enkel Diest gevat door de regiovorming. Limburg.net zal na de algemene vergadering aan de OVAM en ABB het standpunt meedelen dat alle Limburgse gemeenten en Diest de intentie hebben dat Limburg.net in haar huidige vorm wordt verdergezet, waarbij het de intentie is om voor Diest een afwijkingsaanvraag op de regiovorming (voor wat betreft afvalbeheer) in te dienen.
Zoals hierboven uiteengezet is het aan de nieuwe gemeenteraden om zich hierover in het voorjaar 2025 definitief uit te spreken.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40;
De agendapunten van de algemene vergadering van woensdag 20 december 2023 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net worden goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de Opdrachthoudende Vereniging middels het bezorgen van een afschrift in tweevoud aan Limburg.net.
De agenda van de Opdrachthoudende Vereniging Schulensmeer voor de statutaire algemene vergadering op donderdag 21 december 2023 om 20 uur is bepaald :
AGENDA :
Gegeven onze beslissing dat er 4 afgevaardigden nl. Thomas Dubois, Steven Vanmechelen, Martin Zeeuws in 2019 en Inge Sannen dd. 22/02/2023 om stad Halen te vertegenwoordigen in deze algemene vergadering;
Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017
De agenda voor de AV van Opdrachthoudende Vereniging Schulensmeer wordt goedgekeurd.
De afgevaardigden van Halen worden gemandateerd om te handelen volgens dit besluit.
Kennisgeving secretariaat Schulensmeer.
De gemeenteraad wil volgende opmerkingen formuleren :
- Halen wil zichtbaarder zijn in de communicatie van het schulensmeer
- Halen wil een meerjarenplanning ontvangen
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt. Het schoolreglement wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders die ondertekenen voor akkoord. Het huidige reglement is aan actualisatie toe wegens de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/ of te verfijnen.
Gegeven het ontwerp in bijlage
Gelet op het decreetbasisonderwijs van 25 februari 1997: de artikelen 3, 25°, 6, 14 , 14/0, 20, 27; 27bis, §1, 3°, en §4, 37, , §3, 17°, , 29 , 37 bis, 62, §2, 26ter, 47bis, 195
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §3 en art. 41, tweede lid, 2°;
De gemeenteraad keurt het schoolreglement 2023-2024 voor GBS Op Dreef, zoals in bijlage gevoegd bij dit besluit, goed
Het meerjarenplan van het AGB dient gewijzigd te worden;
Het rekeningresultaat van 2022 dient verwerkt te worden;
de kredieten voor 2024 dienen vastgelegd te worden;
Na bespreking,
Gegeven de vaststelling van het gewijzigde MJP, alsook de kredieten van 2024 in de RVB van 11/12/2023
Gegeven alle stukken in bijlage
Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017
Statuten van AGB Halen
De gemeenteraad keurt het gewijzigde MJP 20-26, waarin het rekeningresultaat 2012 verwerkt is, en zoals vastgesteld door de RVB op 11/12/2023, goed.
De gemeenteraad keurt de door de RVB van het AGB vastgestelde kredieten voor 2024 goed.
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid
Daar het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad In het eerste jaar van zijn vernieuwing een nieuw meerjarenbeleidsplan vast moet stellen
Daar er zich een aantal wijzigingen/aanpassingen opdringen na overleg met het MAT en de diensthoofden;
Daar de kredieten voor 2024 vastgesteld dienen te worden
Met belangrijke impact van inflatie en energiecrisis,
Gegeven de stukken in bijlage
Gegeven de toelichting door de financieel directeur,
Daar de resultaten van de rekening 2022 verwerkt zijn in de vorige wijziging
Gegeven de beslissing van de RVMW van heden tot vaststelling van de kredieten voor 2024 voor het OCMW
Na beraadslaging;
decreet lokaal bestuur van 22/12/2017, art. 56
BBC2020
De gemeenteraad keurt de aanpassingen aan het MJP 20-26 en de vaststelling van de kredieten voor 2024 voor het goed.
Deze beslissing wordt voorgelegd aan de toezichthoudende overheid
Daar het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad In het eerste jaar van zijn vernieuwing een nieuw meerjarenbeleidsplan vast moet stellen
Daar er zich een aantal wijzigingen/aanpassingen opdringen na overleg met het MAT en de diensthoofden;
Daar de kredieten voor 2024 vastgesteld dienen te worden
Met belangrijke impact van inflatie en energiecrisis,
Gegeven de toelichting door de financieel directeur,
Daar de resultaten van de rekening 2022 verwerkt zijn in de vorige wijziging
Gegeven de beslissing van de RVMW van heden tot vaststelling van de kredieten voor 2024 voor het OCMW
Gegeven de beslissing van de Gemeenteraad van heden tot vaststelling van de kredieten 2024 voor het stad Halen
Gegeven de geconsolideerde versie van het stad Halen en het OCMW Halen
Na beraadslaging;
decreet lokaal bestuur van 22/12/2017, art. 56
BBC2020
De gemeenteraad keurt de aanpassingen aan het MJP 20-26 en de vaststelling van de kredieten voor 2024 voor het OCMW goed.
De gemeenteraad keurt door deze beslissing de volledige wijziging van het geconsolideerde MJP 20-26 en de vaststellingen van de kredieten voor 2024 goed.
Deze beslissing wordt voorgelegd aan de toezichthoudende overheid
Daar de raad jaarlijks van de voortgang van de prioritaire doelstellingen uit het meerjarenbeleidsplan moet in kennis worden gebracht
Gegeven de evaluatie in bijlage
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 56;
De gemeenteraad neemt kennis van de beleidsrapportage over werkingsjaar 2023
Sinds 1 januari 2023 maakt het participatie- en netwerktraject deel uit van het inburgeringstraject. Om lokale besturen te ondersteunen bij hun opdracht investeert Europa WSE in de opstart van “regionale organisatienetwerken” waarin lokale besturen en organisaties samen leren en samen acties opzetten rond het ontsluiten van aanbod voor inburgeraars.
De partnerschapsovereenkomst regelt de modaliteiten tussen Stad Halen en ABB in het kader van de AMIF middelen en de inzet van medewerkers voor de opvang.
Deze overeenkomst verankert de afspraken van het partnerschap met het oog op de verdere goedkeuring en afhandeling van het projectdossier nadat het lokale bestuur een aanvraag tot subsidiëring heeft ingediend.
Het projectopzet strekt ertoe een deel van de kosten te recupereren van de lokale coördinatie en het management van de opvang van de ontheemde Oekraïners op het grondgebied van het lokaal bestuur. Meerdere lokale besturen hebben immers een gemeentelijke coördinator aangeduid om opvang en begeleiding van de ontheemden te organiseren, sturen en managen.
Daarnaast kunnen andere coördinerende functies in de aanvraag worden opgenomen voor zover die aantoonbaar niet gesubsidieerd worden door het reguliere BVR (08 april 2022) en gaan over het managen van de opvang en begeleiding van de ontheemden. In dit verband zijn de functies die de begeleiding van de ontheemden omvatten en de functies in het kader van het nooddorp uitgesloten (alle gesubsidieerd vanuit het reguliere BVR van 08 april 2022).
Gegeven het ontwerp van overeenkomst in bijlage
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 56;
De gemeenteraad keurt het Partnerschap tussen stad Halen en ABB goed met betrekking tot AMIF in het kader van de opvang van ontheemde Oekraïners.
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de bevoegde diensten
Gegeven de statuten van Limburg.Net
Met ingang van 1 januari 2024 en voor een termijn van 1 jaar, eindigend op 31 december 2024 wordt in de gemeente volgens de bepaling van dit reglement een belasting gevestigd op het inzamelen en verwerken van diverse fracties huishoudelijke afvalstoffen.
Dit reglement stelt twee verschillende belastingen vast:
De tarieven die verschuldigd zijn voor de afgifte van afval op het recyclagepark van de gemeente worden door de raad van bestuur van Limburg.net vastgelegd in een afzonderlijk tarievenreglement. Deze tarieven maken geen deel uit van het belastingreglement.
In alle gemeenten in het bedieningsgebied van Limburg.net waar een gelijk reglement als dit reglement is goedgekeurd, geldt als beginsel voor de toepassing van dit reglement, dat de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen ingericht door Limburg.net uniform verloopt en inwisselbaar is voor alle belastingplichtigen van deze gemeenten.
Dit houdt in:
Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
Deze collectieve leefgemeenschappen worden voor de toepassing van dit reglement niet als een gezin beschouwd wanneer hun afval voor een belangrijk deel bestaat uit ander afval dan huisvuil.
wanneer het huisvuil aan het ophaalpunt moet worden aangeboden in een daartoe voorgeschreven huisvuilcontainer:
de beschikking per gezin over standaard één huisvuilcontainer uitgerust met een gegevens-chip, die gebruikt wordt voor de registratie van DIFTAR-gegevens vermeld in Artikel 3 - 11°. De gegevens worden gelezen bij de lediging.
Er kan per gezin maximum 60 kg huisvuil worden overgedragen naar het volgend jaar, op voorwaarde dat er minimaal 1 ophaalbeurt van het huisvuil heeft plaats gevonden.
wanneer het huisvuil aan het ophaalpunt moet worden aangeboden in de daartoe voorgeschreven plastic zak:
De start van de bedelingsperiode van de plastic zak wordt door Limburg.net via meerdere communicatiekanalen ter kennis gebracht aan de gezinnen en de afhaling dient te gebeuren uiterlijk 31 december van het dienstjaar, rekeninghoudend met de openingsdata van de verdeelpunten.
wanneer het huisvuil moet worden gedeponeerd in een ondergrondse container van Limburg.net:
de beschikking per gezin over standaard één pas die toegang geeft tot de ondergrondse huisvuilcontainer. De toegangspas is uitgerust met een gegevens-chip, die gebruikt wordt voor de registratie van DIFTAR-gegevens vermeld in Artikel 3 - 10°. De gegevens worden gelezen bij het openen van de trommel.
Overdracht van resterende kilo’s naar het jaar nadien kan maar gebeuren indien minimum 1 lediging in het dienstjaar is uitgevoerd en is geplafonneerd tot maximum 20 openingen.
Het jaarlijks recht van de gezamenlijke container is de som van alle rechten waarop elk afzonderlijk gezin recht heeft volgens de gezinstoestand van 1 januari.
Overdracht van resterende kilo’s is enkel mogelijk indien er in het dienstjaar minimum één lediging heeft plaatsgevonden en geplafonneerd op een maximum van 60 kg.
De vermelde basisdiensten omvatten telkens de inzameling en de verwerking van de vermelde huishoudelijke afvalstoffen.
In de basisdienst conform punt 9° zijn m.b.t. het aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen op de recyclageparken uitgebaat door Limburg.net enkel die fracties begrepen die onder de hierna vastgelegde quota liggen:
Tarief | Fracties | Quotum |
€ 0,00/kg | alle recycleerbare fracties + fracties met aanvaardingsplicht: papier/karton, glas (vlak + hol), pmd, kga, aeea, autobanden (4 autobanden per gezin/jaar), gemengde kunststoffen, kaars- en kurkresten, metalen, textiel, eps, kringloopgoederen[2], … |
|
€ 0,025/kg | zuiver bouwpuin | 1000 kg/gezin |
€ 0,05/kg
| tuinafval
| 400 kg/gezin
|
€ 0,08 /kg
| asbest, gemengd bouwpuin, gipsplaten
| asbest: 600 kg/gezin geen quotum voor gemengd bouwpuin, gipsplaten |
€ 0,11 /kg | Houtafval | nihil |
€ 0,18 /kg | grofvuil, roofing en treinbielzen (C-hout) | nihil |
In het tarievenreglement legt de raad van bestuur van Limburg.net tevens het tarief vast van de toegangsbadge en de goederen die op het recyclagepark te koop worden aangeboden.
Het tarievenreglement maakt geen voorwerp uit van het belastingreglement.
Op de rekenstaat worden de verschuldigde bedragen ingevolge bezoeken aan het recyclagepark (tarieven) of diensten op basis van huidig belastingreglement (contantbelastingen) afzonderlijk vermeld.
De rekenstaat geeft op elk ogenblik getrouw weer wat de schuld/het voorschot en/of het quotum is van het gezin of de onderneming.
Bepalingen inzake de CARDS databank
Om gebruik te kunnen maken van de dienstverlening voor de inzameling en verwijdering van de aangeboden huishoudelijke afvalstoffen en/of om toegang te krijgen tot de recyclageparken, moeten de gezinnen of de ondernemingen op het grondgebied van de gemeente zich laten registreren in de Limburg.net CARDS-databank. De registratie kan gebeuren bij de bevoegde gemeentedienst. Voor zover de gegevens van het gezin zijn opgenomen in het rijksregister (via het bevolkings- of vreemdelingenregister) is er geen afzonderlijke registratie vereist, maar voert Limburg.net de registratie uit op basis van deze gegevens .
Voor elk gezin of elke onderneming zoals omschreven in - dit reglement is een registratie verplicht en is er maximaal één registratie mogelijk.
Per gezin of per onderneming in het bedieningsgebied wordt er in de databank een CARDS-formulier aangemaakt. Het formulier omvat voor het gezin of de onderneming de vermelding van de referentiepersoon, het adres, een bankrekeningnummer, een detail van de diensten waarvan gebruik kan gemaakt worden, een rekenstaat, het rijksregisternummer of nummer van het vreemdelingenregister van de referentiepersoon, het ondernemingsnummer, het nummer van de E-identiteitskaart en het Limburg.net -klantennummer. Er wordt geregistreerd of het CARDS-formulier wordt aangemaakt voor een gezin of voor een onderneming. Indien de referentiepersoon bereid is deze gegevens te verstrekken, vermeldt het formulier ook één telefoonnummer en een e-mailadres van het gezin of de onderneming.
In de CARDS databank worden tevens geregistreerd:
Op basis van het bedrag van de rekenstaat in de CARDS-databank en in functie van de beschikbare diensten wordt bepaald of er aan de belastingplichtige betalingsuitnodigingen verstuurd worden en of de belastingplichtige in de voorwaarden verkeert om dienstverlening inzake ophaling, inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen te ontvangen.
De gegevens van de CARDS-databank kunnen door Limburg.net worden aangewend voor het versturen van de betalingsuitnodigingen op grond van het tarievenreglement voor de aan Limburg.net verschuldigde tarieven op de recyclageparken.
Wanneer er niet langer beroep wordt gedaan op enige dienst inzake huishoudelijke afvalstoffen en dit gemeld wordt aan Limburg.net sluit Limburg.net de CARDS-registratie voor het gezin of de onderneming. Limburg.net vereffent de rekenstaat van het gezin of de onderneming door invordering van de nog openstaande schulden aan belastingen en / of tarieven of door betaling van het onbestede quotum op het rekeningnummer van de referentiepersoon. De aansluiting van de referentiepersoon wordt afgesloten en de toegangsbadges tot het recyclagepark worden automatisch geblokkeerd.
De containers te gebruiken als recipiënt voor huisvuil worden ter beschikking gesteld op basis van volgende bepaling:
Zelfstandige ondernemers hebben geen recht op een bijkomende container voor het afval uit hun zelfstandige activiteit.
De containers zijn verbonden aan het ophaalpunt. Ingeval van verhuis moeten de afvalcontainers in goede en gereinigde staat in een overdekt lokaal aan het ophaalpunt achtergelaten worden.
Op specifieke adressen met meerdere woongelegenheden worden aangepaste inzamelrecipiënten voorzien:
Indien gewenst kan een hangslot worden worden voorzien op de container. Hiervoor wordt een bedrag aangerekend van € 36,25 per slot.
Een container (met slot) wordt toegekend aan een adres en kan niet worden meegenomen ingeval van verhuis.
De leden van het gezin die beschikken over een elektronische identiteitskaart (eID) krijgen hiermee toegang tot het recyclagepark.
Gezinnen en ondernemingen kunnen bij Limburg.net extra toegangsbadges bekomen, na betaling van het tarief zoals vastgelegd in het tarievenreglement. Er bestaan 2 types van toegangsbadges:
Algemene beginselen
De verschuldigde kohierbelasting omvat, verrekend per belastingplichtige, alle kosten nodig voor de inzameling en verwerking van de huishoudelijke afvalstoffen die aangeboden worden in het kader van de basisdienst, voor zover de afvalstoffen worden aangeboden volgens de bepalingen van het afvalreglement. Deze kosten worden berekend door LIMBURG.NET. LIMBURG.NET brengt deze kostenberekening ter kennis aan de gemeente.
Zonder afbreuk te doen aan onderhavig reglement en de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zijn op de in dit reglement vastgestelde kohierbelasting volgende bepalingen nog van toepassing :
De kohierbelasting is verschuldigd door elk gezin dat op 1 januari van het belastingjaar volgens de opgave van het rijksregister is ingeschreven in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister van de gemeente of dat zonder in een register te zijn ingeschreven op 1 januari van het belastingjaar effectief en duurzaam verblijft op het grondgebied van de gemeente, daaronder niet begrepen het gezin dat op het grondgebied van de gemeente een tweede verblijfplaats heeft. De kohierbelasting wordt geheven per gezin en is hoofdelijk verschuldigd door alle meerderjarige leden van het gezin.
Het bedrag van de kohierbelasting wordt berekend in functie van het aantal personen die deel uitmaken van het gezin op 1 januari:
In dit basisbedrag voorziet de stad in een tussenkomst van € 37,09 ; zodat de aangerekende bedragen gelijk zijn aan:
Vrijstellingen :
Volgende categorieën van personen genieten een vrijstelling op de kohierbelasting : de belastingschuldigen die recht hebben op een maatschappelijke integratie (leefloon) en personen die steun ontvangen van het OCMW, die geheel of gedeeltelijk ten laste worden genomen van de federale staat (KB van 01/04/2007, art 3 a) en b) ).
Verminderingen :
Volgende categorieën genieten een vermindering van 50% op de kohierbelasting :
Wanneer de kohierbelasting niet betaald is binnen de gestelde termijn worden de regels toegepast betreffende de nalatigheidsintresten uit artikel 14 van het wetboek van minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen.
De kohierbelasting is ondeelbaar verschuldigd voor het hele jaar. Met uitzondering van de hieronder uitdrukkelijk voorziene situaties zal het overlijden of het verhuizen uit de gemeente in de loop van het belastingjaar geen aanleiding geven tot enige belastingvermindering of -teruggave.
Volgende verhuissituaties worden uitdrukkelijk geregeld:
Daarbij zal gelden:
Indien het gezin op 1 januari woonachtig was op een adres waar de inzameling gebeurde met een gezamenlijke container met gesolidariseerd quotum, kan het individueel verbruik niet meer achterhaald worden en zijn de bijzondere verhuissituaties niet van toepassing.
De kohierbelasting wordt ingevorderd bij wijze van kohier, dat jaarlijks wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen, ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aangeslagen jaar. Het kohier bevat de vermeldingen uit artikel 4, § 2 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
De ingekohierde belasting wordt in naam en voor rekening van de gemeente geïnd door Limburg.net, die daartoe wordt gemachtigd overeenkomstig artikel 26 van het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.
Daartoe maakt de gemeentelijke financieel directeur het vastgesteld en uitvoerbaar verklaard kohier over aan Limburg.net, die onverwijld instaat voor het opmaken en het versturen van de aanslagbiljetten aan de belastingplichtigen. Deze verzending gebeurt zonder kosten voor de belastingplichtigen.
Het aanslagbiljet wordt nauwkeurig in overeenstemming met het vastgestelde kohier opgesteld en bevat de vermeldingen uit artikel 4, § 3 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
De kohierbelasting is betaalbaar binnen twee maanden na de toezending van het aanslagbiljet door Limburg.net.
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen een aanslag, een belastingtoeslag of een administratieve geldboete een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet waarop de bezwaartermijn wordt vermeld.
Indien de belastingschuldige wenst gehoord te worden, moet dit uitdrukkelijk vermeld worden in het bezwaar.
Het bezwaar heeft geen schorsende werking voor het verschuldigd zijn van de ingekohierde belasting.
Het college van burgemeester en schepenen, of een gemeentelijk personeelslid dat daartoe bijzonder door het college van burgemeester en schepenen is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding aan de belastingplichtige en verwittigt onmiddellijk Limburg.net via de CARDS databank.
Het bezwaar wordt behandeld volgens de bepalingen van artikel 9, § 4 en 5 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. De kennisgeving van de beslissing zal de instantie vermelden waarbij, en de termijn waarbinnen, tegen de beslissing beroep kan aangetekend worden conform artikel 10 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Dit reglement is van toepassing vanaf 1 januari 2024.
Beginselen
Algemene beginselen
In de gemeente is een contantbelasting verschuldigd op het aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen via de huis-aan-huisinzameling georganiseerd door Limburg.net of het aankopen van recipiënten om deze huishoudelijke afvalstoffen aan te bieden, voor zover het inzamelen van deze afvalstoffen niet begrepen is in de basisdienst.
De contantbelasting wordt vastgelegd rekening houdend met het principe ‘de vervuiler betaalt’. Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld rekening houdende met volgende beginselen:
Voor zover de aangeboden fractie huishoudelijke afvalstoffen niet valt onder de toepassing van de basisdienst, noch onder het tarievenreglement van toepassing op de recyclageparken, is er een contantbelasting verschuldigd door elk gezin of onderneming die in de gemeente één van de volgende fracties huishoudelijke afvalstoffen aanbiedt:
Voor de inzameling en verwerking van de aan huis opgehaalde huishoudelijk afvalstoffen, die aan het ophaalpunt worden aangeboden volgens het afvalreglement in het aangepaste recipiënt en voor zover ze niet vallen onder de basisdienst, is de volgende contantbelasting verschuldigd:
Indien gebruik gemaakt wordt van specifieke inzamelsystemen:
Type container | Afvalsoort | EUR per aanbieding | EUR per kg |
1.100 liter | Huisvuil | 3,21 | 0,18 |
Container met gezamenlijk quotum (tarief van toepassing van zodra quotumkilo’s opgebruikt zijn) | Huisvuil | 0,00 | 0,18 |
Gezamenlijk ondergronds inzamelsysteem van Limburg.net | Huisvuil | 0,63 (per opening van de trommel) | 0,00 |
De contantbelasting bedraagt:
Fractie | Eenheid | Contantbelasting |
Pmd | 1 rol van 20 zakken van 60 L | € 3,00 per rol |
keukenafval | 1 rol van 13 zakken van 17 L | € 2,00 per rol |
textiel- en lederwaren | 1 rol van 10 zakken van 50 L | € 1,00 per rol |
papier en karton |
| € 0,00 |
hol glas |
| € 0,00 |
metaal |
| € 0,00 |
Voor het ophalen van het grofvuil op afroep wordt de contantbelasting vastgesteld op € 20,00 per ophaalbeurt van 2m³.
Voor het ophalen van snoeihout op afroep wordt de contantbelasting vastgelegd op € 5,00 per ophaalbeurt van 2m³.
De heffing van de contantbelasting
Wanneer het afval wordt aangeboden in een daartoe bestemde zak of met de daartoe bestemde sticker, dan is de contantbelasting verschuldigd bij de aankoop van de afvalzak of de sticker.
Voor het grofvuil (ophaling op afroep) is de contantbelasting verschuldigd op het ogenblik dat de grofvuilaanvraag via de website wordt geplaatst en betaald (of de overschrijving wordt betaald in de gevallen dat niet online kan worden besteld).
Voor snoeihout (ophaling op afroep) is de contantbelasting verschuldigd op het ogenblik dat de snoeihoutaanvraag via de website wordt geplaatst en betaald (of de overschrijving wordt betaald in de gevallen dat niet online kan worden besteld).
Indien het afval wordt aangeboden voor een gezin dan is de contantbelasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon van het gezin en alle meerderjarige leden van het gezin die in de woongelegenheid van de referentiepersoon verblijven.
Indien het afval wordt aangeboden voor een onderneming of vereniging dan is de contantbelasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon en de onderneming zijnde iedere natuurlijke – of rechtspersoon die de onderneming uitmaakt of de leden van de vereniging, indien deze geen rechtspersoonlijkheid heeft.
§ 1 De contantbelasting voor de huishoudelijke afvalstoffen, die niet aangeboden worden in een daartoe bestemde zak of met een daartoe bestemde sticker, wordt aangerekend bij wij-ze van voorschotten volgens de in dit artikel opgenomen bepalingen.
De voorschotten worden aangerekend met betalingsuitnodigingen verstuurd aan de in de CARDS-databank geregistreerde referentiepersoon. De betalingen van de aangerekende voorschotten worden opgenomen in de rekenstaat.
De contantbelasting verschuldigd voor de huishoudelijke afvalstoffen, die niet aangeboden worden in een daartoe bestemde zak of met een daartoe bestemde sticker, worden op de rekenstaat in mindering gebracht op de betaalde voorschotten.
De krachtens het tarievenreglement betaalde voorschotten op de recyclageparken kunnen gecumuleerd worden met de voorschotaanrekening op grond van dit belastingreglement.
De krachtens het tarievenreglement verschuldigde tarieven op de Limburg.net recyclageparken kunnen eveneens in mindering gebracht worden op de betaalde voorschotten.
De toerekening van de voorschotten wegens verschuldigde contantbelasting / tarieven wordt nauwkeurig bijgehouden op de rekenstaat. De kohierbelasting uit HOOFDSTUK 2 wordt nooit op de voorschotten aangerekend of vermengd met de verschuldigde contantbelastingen.
De voorschotten worden uitsluitend aangerekend in volgorde van de afname van de dienst. De rekenstaat vermeldt uitdrukkelijk op welke datum en voor welke dienstverlening de aanrekening gebeurt.
De eerste betalingsuitnodiging kan verstuurd worden naar aanleiding van de opname van het gezin /de onderneming / verantwoordelijke van een wooncomplex met gesolidariseerd quotum in de CARDS-databank.
Voor zover het saldo van de rekenstaat positief is, zullen de betalingsuitnodigingen geen aanleiding kunnen geven tot herinneringen aan de betalingsuitnodigingen waarvoor kosten worden aangerekend. Evenmin kunnen zij gedwongen worden ingevorderd.
§ 2 Voor elk wooncomplex met gesolidariseerd quotum wordt een voorschot aangerekend op basis van de aantallen en type containers die ter beschikking zijn gesteld:
§ 3 Wanneer het beschikbare saldo op de rekenstaat lager is dan een positief bedrag op de rekenstaat, drempelbedrag genoemd, wordt een betalingsuitnodiging voor een nieuw voorschot verstuurd. Het drempelbedrag wordt als volgt vastgesteld:
Wanneer een wooncomplex met gesolidariseerd quotum meerdere gezamenlijke containers ter beschikking heeft, is het drempelbedrag de opstelsom van alle containers die ter beschikking zijn.
Het bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging zal gelijk zijn aan het voorschot uit § 2 behalve wanneer het saldo van de rekenstaat negatief is. In dit laatste geval zal het bedrag van de betalingsuitnodiging gelijk zijn met het voorschot uit § 2 vermeerderd met het bedrag nodig om het negatief saldo aan te zuiveren.
§ 4 Voor betalingsuitnodigingen van de voorschotten geldt een betalingstermijn van 21 dagen.
§ 5 Een voor de huis-aan-huisinzameling aangeboden afvalcontainer zal enkel geledigd worden, voor zover het op de rekenstaat beschikbare voorschot niet lager is dan onderstaande bedragen:
Het aanrekenen van de dienstverlening op de beschikbare voorschotten verloopt uitsluitend in volgorde van de datum van de afname van de dienst. Onder de datum van afname van de dienst wordt begrepen:
• de datum van ophaling van de huishoudelijke afvalstoffen, die niet aangeboden worden in een daartoe bestemde zak of met een daartoe bestemde sticker
•de datum van het bezoek aan het recyclagepark met aangeboden fracties boven de quota
§ 6 De afname van de dienst, de aard en de datum ervan worden geregistreerd en vermeld in de rekenstaat. De rekenstaat vermeldt het bedrag dat voor de dienst werd aangerekend op het voorschot en vermeldt of het bedrag aangerekend werd als een contantbelasting volgens dit reglement dan wel als een tarief volgens het tarievenreglement van Limburg.net.
§ 7 Door de betaling van een voorschot verklaart de belastingschuldige zich akkoord met de aanwending van de voorschotten conform dit reglement.
Op elke nieuwe voorschotbetalingsuitnodiging zal een overzicht gegeven worden voor de periode verstreken sedert de laatste betalingsuitnodiging, van de betaalde voorschotten en de bij het bezoek van het containerpark of voor de huis-aan-huisinzameling aangerekende contantbelasting (via containers aan huis of via een ondergronds inzamelsysteem).
Indien de inzameling gebeurt op een adres met een gezamenlijke container met een gesoli-dariseerd quotum worden de betalingsuitnodigingen voor de huis aan huis inzameling gestuurd aan de verantwoordelijke die hiervoor in CARDS geregistreerd werd (bv. een syndicus).
De toerekening van de voorschotten wegens verschuldigde contantbelasting wordt nauwkeurig bijgehouden op de rekenstaat.
In volgende gevallen worden extra huisvuilzakken ter beschikking gesteld:
1 grote rol of 2 kleine rollen omwille van medische redenen op vertoon van doktersattest zonder specificaties van het medisch probleem
1 kleine rol bij geboorte en kinderen jonger dan drie jaar.
De afvalzakken waarvoor een contantbelasting verschuldigd is kunnen aangekocht worden op het gemeentehuis of op andere door de gemeente en/of door Limburg.net gecommuniceerde plaatsen.
Limburg.net wordt gemachtigd om een verkoopnet te organiseren voor afvalzakken via de kleinhandelaars. De verplichte verkoopprijs voor de afvalzak is gelijk aan de contantbelasting.
Beschadiging of verlies van afvalcontainers / badges en hangslot
Bij beschadiging door oneigenlijk gebruik of bij verlies van een geleverde container, gegevenschip of toegangsbadge wordt voor de vervanging volgende contantbelasting aangerekend:
Indien bij beschadiging de gegevenschip kan worden hergebruikt, wordt het bedrag van de container aangerekend minus het bedrag van de gegevenschip.
Bij beschadiging door oneigenlijk gebruik of bij verlies van de toegangspas voor de ondergrondse container wordt een bedrag van € 15 aangerekend voor de verzending van een nieuwe toegangspas. Bij beschadiging door normaal gebruik wordt kosteloos een nieuwe pas opgestuurd, nadat de beschadigde pas werd ingeleverd.
Voor het aanleggen van een hangslot op een container wordt een bedrag aangerekend van € 36,25 per slot. Een container met slot wordt toegekend aan een adres en kan niet worden meegenomen ingeval van verhuis.
De verschuldigde bedragen worden in mindering gebracht van de voorschottenrekening.
Indien gedurende een periode van meer dan één jaar geen lediging voor een afvalcontainer geregistreerd werd, kan Limburg.net of de gemeente de betrokken afvalcontainer terugvorderen.
Wanneer de rekenstaat van het gezin of de onderneming een negatief saldo vertoont, dan zal dit negatief saldo vanaf de eerste aanmaning een nalatigheidsintrest opbrengen gelijk aan de nalatigheidsintresten inzake de rijksbelastingen op de inkomsten en gerekend tot de aanzuivering van het negatief saldo.
De eventuele voorschotten op de contantbelasting en de contantbelastingen kunnen in naam en voor rekening van de gemeente geïnd worden door Limburg.net, die daartoe wordt gemachtigd overeenkomstig artikel 26 van het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.
De betalingsuitnodigingen en de afrekeningen geven een gedetailleerd overzicht van de aangerekende en betaalde voorschotten, de aangerekende contantbelastingen en de aangerekende tarieven.
De inning van de contantbelasting door Limburg.net verloopt volgens de verdere bepalingen.
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de aangerekende contantbelasting een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moetschriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag vanaf de kennisgeving van een afrekening van een geheven contantbelasting.
Indien de belastingschuldige wenst gehoord te worden, moet dit uitdrukkelijk vermeld worden in het bezwaar.
Het college van burgemeester en schepenen, of een personeelslid van het gemeentepersoneel dat daartoe bijzonder door het college van burgemeester en schepenen is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds aan de referentiepersoon of, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds aan Limburg.net.
Het bezwaar wordt behandeld volgens de bepalingen van artikel 9, § 4 en 5 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. De kennisgeving van de beslissing zal de instantie vermelden waarbij, en de termijn waarbinnen, er tegen de beslissing beroep kan aangetekend worden conform artikel 10 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Een afschrift van de beslissing zal meegedeeld worden aan Limburg.net.
Wanneer de rekenstaat een negatief saldo aan contantbelasting(en) vertoont wordt het volledige negatief saldo van contantbelasting(en) op de rekenstaat conform artikel 4, §7 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen omgezet in een kohierbelasting.
De contantbelasting krachtens dit reglement is van toepassing voor het afval dat buiten de basisdienst wordt aangeboden vanaf 1 januari 2024.
Limburg.net is verantwoordelijk en staat in voor:
Behoudens afwijkende bepalingen in de eerdere hoofdstukken, gebeurt de aanrekening van de belastingen volgens de bepalingen van dit hoofdstuk:
Voor zover het saldo van de rekenstaat positief is, zullen de betalingsuitnodigingen geen aanleiding kunnen geven tot herinneringen aan de betalingsuitnodigingen waarvoor kosten worden aangerekend. Evenmin kunnen zij gedwongen worden ingevorderd.
Als bijlage aan de betalingsdocumenten voor belastingen wordt een beknopte samenvatting van het belastingreglement toegevoegd.
‘Termijn van betaling en indienen van bezwaar’
De aangerekende belasting is betaalbaar binnen een termijn van twee maanden na de verzending van dit document. De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaar schriftelijk indienen gericht aan het college van burgemeester en schepenen op het adres vermeld op de voorzijde van dit document, met vermelding van het kohiernummer en het bedrag van de betwiste belasting. Het schrijven moet verzonden worden binnen een termijn van drie maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van dit document. Indien de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger wenst gehoord te worden, moet dit uitdrukkelijk vermeld worden in het bezwaar. Het bezwaar heeft geen schorsende werking voor het verschuldigd zijn van de ingekohierde belasting.
‘Eerste aanmaning’
Wanneer een aangerekende belasting niet binnen de vastgestelde termijn van twee maanden is betaald, zal LIMBURG.NET per gewone brief de belastingschuldige aan de betaling herinneren. De aangerekende belasting moet volledig betaald worden binnen een termijn van 14 dagen vanaf de derde werkdag na de verzending van de aanmaning.
‘Tweede aanmaning’
Wanneer de aangerekende belasting niet volledig betaald is binnen de vastgestelde termijn van de eerste aanmaning, verstuurt LIMBURG.NET per gewone brief een tweede aanmaning aan de belastingschuldige. De tweede aanmaning verleent een betalingstermijn van 31 dagen aan de belastingschuldige. Indien de belasting niet volledig binnen de betalingstermijn wordt voldaan, wordt de belastingschuldige geacht de aangerekende belasting niet te betwisten en zal de belasting met een dwangbevel ingevorderd worden.
‘Termijn van betaling en indienen van bezwaar’
Het op de voorzijde vermelde negatief saldo is betaalbaar binnen een termijn van 21 dagen na de kennisgeving van dit document. De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan omtrent de aangerekende belastingen een bezwaar schriftelijk indienen gericht aan het college van burgemeester en schepenen op het adres vermeld op de voorzijde van dit document, met vermelding van het nummer van dit document en het bedrag van de betwiste belasting. Het schrijven moet verzonden worden binnen een termijn van drie maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van dit document.
‘Eerste aanmaning’
Wanneer een aangerekend negatief saldo niet volledig binnen de vastgestelde termijn van 21 dagen is betaald, zal LIMBURG.NET per gewone brief of per e-mail de belastingschuldige aan de betaling van het negatief saldo herinneren. De aangerekende belasting moet volledig betaald worden binnen een termijn van 14 dagen vanaf de derde werkdag na de verzending van de aanmaning.
‘Tweede aanmaning’
Wanneer een aangerekend negatief saldo niet volledig betaald is binnen de vastgestelde termijn van de eerste aanmaning, verstuurt LIMBURG.NET per gewone brief een tweede aanmaning aan de belastingschuldige. De tweede aanmaning verleent een betalingstermijn van 31 dagen aan de belastingschuldige. Indien het negatief saldo niet volledig binnen de betalingstermijn wordt voldaan, wordt de belastingschuldig geacht de aangerekende belasting niet te betwisten en zal het negatief saldo met een dwangbevel ingevorderd worden.
Indien na de termijn van de eerste aanmaning het openstaande bedrag niet tijdig en volledig betaald wordt, verzendt Limburg.net een tweede aanmaning met een betaaltermijn van 31 dagen.
Bijkomend vermeldt de tweede aanmaning dat in een volgende fase een dwangbevel wordt overgemaakt bij deurwaardersexploot indien het openstaand bedrag niet wordt vereffend binnen voormelde termijn.
Limburg.net kan te allen tijde beslissen om bijkomende (kosteloze) herinneringen te sturen.
aanmaning
Indien na de termijn van de eerste aanmaning het openstaande bedrag niet tijdig en volledig wordt betaald , verzendt Limburg.net per gewone brief een tweede aanmaning met een betaaltermijn van 31 dagen.
Bijkomend vermeldt de tweede aanmaning dat in een volgende fase een dwangbevel wordt overgemaakt bij deurwaardersexploot indien het openstaand bedrag niet wordt vereffend binnen de voormelde termijn.
Limburg.net kan te allen tijde beslissen om bijkomende (kosteloze) aanmaningen te sturen.
De kosten verbonden aan het dwangbevel worden aan de belastingplichtige aangerekend.
De kosten van het dwangbevel worden bepaald volgens opgave van de betekenende gerechtsdeurwaarder.
De betalingen gebeuren op de rekening van Limburg.net onder vermelding van de referte vermeld in het betalingsdocument.
Bij afwezigheid van een correcte referte tracht Limburg.net op basis van de identiteit of het bedrag te achterhalen op welke belastingschuld de betaling betrekking heeft.
Gedeeltelijke betalingen waarvan redelijkerwijze niet kan worden achterhaald op welke openstaand saldo ze betrekking hebben, worden, voor zover van toepassing, eerst toegerekend op de openstaande kosten, daarna op een openstaande kohierbelasting, vervolgens op een negatief saldo van de contantbelastingen of tarieven, in functie van de ouderdom van de schuld en tenslotte op aangerekende voorschotten. Een eventuele rest wordt op de rekenstaat geboekt als een voorschot op de contantbelasting / tarieven.
Betalingen waarvan duidelijk is dat ze betrekking hebben op een niet verschuldigde belasting, worden teruggestort aan de betaler.
Betalingen die geboekt werden als voorschot, kunnen worden teruggevorderd.
De intresten over de niet-betaalde kohierbelasting of de intresten over een openstaand negatief saldo van de contantbelasting worden aangerekend conform artikel 14 van het wetboek van minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen.
$1 Van zodra Limburg.net of door de gemeente of door de belastingschuldige of door diens schuldbemiddelaar in kennis wordt gesteld dat de belastingschuldige een collectieve schuldenregeling is toegestaan teneinde zijn financiële toestand als schuldenaar te herstellen overeenkomstig de wet van 5 juli 1998 betreffende de collectieve schuldenregeling en de mogelijkheid van verkoop uit de hand van de in beslag genomen onroerende goederen én de belastingschuldige een afbetaling over verschillende termijnen wenst van de verschuldigde belastingen, toeslagen, kosten en/of nalatigheidsintresten, draagt Limburg.net het inningsdossier van de belastingschuldige terug over aan de gemeente die voor de verdere inning zal instaan.
$2 De belastingschuldige die niet voldoet aan de voorwaarden van §1 en die desondanks een afbetaling over verschillende termijnen wenst van de verschuldigde belastingen, toeslagen, kosten en/of nalatigheidsintresten, richt zijn vraag tot de gemeente. Indien de gemeente instemt met de afbetaling in verschillende termijnen stelt de gemeente Limburg.net onverwijld in kennis van die beslissing. Limburg.net draagt het inningsdossier met onmiddellijke ingang over aan de gemeente die voor de verdere inning zal instaan.
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2024.
Dit reglement vervangt alle vorige reglementen betreffende deze inhoud.
Dit raadsbesluit zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Een eensluidend gewaarmerkt afschrift van dit reglement zal ter kennisgeving worden overgemaakt aan:
In het kader van de opdracht “HET AANGAAN VAN LENINGEN TOT FINANCIERING VAN DE IN DE BEGROTING VOORZIENEN KREDIETEN” werd een bestek met nr. TD-2023769 opgesteld door Financiën.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 2.500.000,00 incl. btw.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Er wordt voorgesteld om de plaatsingsprocedure op te starten en een aankondiging van opdracht op nationaal en Europees niveau te verzenden op 5 december 2023.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
De openbare procedure voor de opdracht “HET AANGAAN VAN LENINGEN TOT FINANCIERING VAN DE IN DE BEGROTING VOORZIENEN KREDIETEN” wordt opgestart.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 26 januari 2024 om 10.00 uur.
Een afschrift van dit goedgekeurd besluit dient ondertekend overgemaakt worden aan de financiele dienst ter kennisname.
Voor deze procedure zijn de volgende firma's geselecteerd en zullen een uitnodiging tot offerteaanvraag ontvangen:
KBC Verzekeringen, Professor Roger Van Overstraetenplein 2, 3000 Leuven, BE040355256
Belfius Bank Brussel, Karel Rogierplein 11, 1210 Brussel, BE0403201185
BNP paribas fortis, Montagne Du Parc 3, 1000 Brussel, BE0403199702
RABO bank, Uitbreidingstraat 86/bus 3, 2600 Antwerpen
ING bank, Marnixlaan 24, 1000 Brussel
Conform het besluit tot delegatie van het vaststellen van het organogram rapporteert het college aan de gemeenteraad over de wijzigingen die in het organogram zijn beslist in 2023.
Er is één wijziging geweest :
*Er wordt een nieuwe functie voorzien 'omgevingsambtenaar milieu/duurzaamheid (samengesteld door de vacante functies van milieuambtenaar en duurzaamheidsambtenaar)
* Er worden enkele functies verplaatst in het organogram, zodat de hiërarchie duidelijker wordt
* De GIS-ambtenaar krijgt extra verantwoordelijkheden in IT-technieken en verhuist (hiërachisch) naar interne zaken
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40;
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering van de wijzigingen in het organogram in 2023
Aan de Singellaan wordt een bijstelling van een verkaveling gepland (= wijziging/herindeling van een bestaande verkaveling). Deze verkaveling is gelegen binnen het Bijzonder Plan van Aanleg De Kom 3 welke de bestemmingen van de omgeving vastgelegd heeft. De breedte van het openbaar domein is op dit, destijds toekomstgericht, plan breder dan in de huidige toestand. Van de bestemmingen van een BPA dat ouder is dan 15 jaar kan men tegenwoordig (met toepassing van de ‘codextrein’ en het ‘verzamelbesluit’ ruimtelijke ordening) vlot afwijken, maar niet voor de bestemming ‘wegenis’ volgens het BPA. Hierom voorzag de ontwerper een strook grond (lot 7, oppervlakte 2a14ca) welk overgedragen wordt aan het openbaar domein en waarmee het openbaar domein wordt afgestemd op het bestemmingsplan van het BPA.
De gemeenteraad is bevoegd voor de ‘zaak van de wegen’. Hierom wordt de gemeenteraad gevraagd akkoord te gaan met deze verbreding van het openbaar domein door inlijving van lot 7. Het college van burgemeester en schepenen kan geen besluit nemen over de aanvraag tot omgevingsvergunning alvorens de gemeenteraad zich uitspreekt over de zaak der wegen.
De kosteloze inlijving in het openbaar domein van dit lot kan slechts doorgaan indien het college van burgemeester en schepenen de omgevingsvergunning tot het verkavelen van de percelen verleent.
De aanvraag tot omgevingsvergunning tot het bijstellen van de verkaveling van een perceel gelegen aan de Singellaan en gekend als 1e afdeling sectie B nr. 212V werd ingediend door landmeter Arnauts bvba, Zilveren-Helmenstraat 60A, 3545 Halen.
Tot de zaak der wegen behoort zowel het tracé van het openbaar domein als de uitrusting ervan. Dit verkavelingsontwerp voorziet een strook grond als bermverbreding welk kosteloos toebedeeld wordt aan het openbaar domein. Gelet dat de Singellaan reeds een voldoende uitgeruste weg is; dat eventuele nutsvoorzieningen welke bijkomend aangelegd dienen te worden voor de realisatie van deze verkaveling zowel in de huidige bedding van de Singellaan als deze verbreding van het openbaar domein voorzien kan worden. Tijdens de procedure van de omgevingsvergunning wordt duidelijk welke voorwaarden de nutsmaatschappijen stellen aan de verwezenlijking van de verkaveling.
Gelet dat naast de kosteloze grondoverdracht ook de verwezenlijking van de eventuele extra noodzakelijke voorzieningen ten laste zijn van de begunstigde van de verkaveling.
Overwegende dat de grondoverdracht enkel dient verwezenlijkt te worden indien de omgevingsvergunning voor het bijstellen van de verkaveling van de loten langs de Singellaan verleend is; dat deze overdracht gebonden is aan een termijn, m.n.
De nieuw gevestigde rooilijn zal fungeren als voorste perceelsgrens. Bij de verwezenlijking van de verkaveling zal aan de verkavelaar opgelegd worden dat een afpaling van deze rooilijn/voorste perceelsgrens dient te gebeuren.
Overwegende dat de gemeenteraad zowel een besluit zal nemen over de kosteloze inlijving bij het openbaar domein van stad Halen van lot 7 van het verkavelingsontwerp. Het betreft een deel van het perceel gekend als Halen, 1e afdeling, Sectie B nr 212V, met een oppervlakte van 2a14ca. Dat ook de gemeenteraad besluit tot het volwaardig uitrusten van het over te dragen lot.
Overwegende dat de bijkomende lasten, voortvloeiend uit de uitrusting van de weg om deze geschikt te maken voor woningbouw ook ten laste zijn van de aanvrager van de omgevingsvergunning tot bijstelling van de verkaveling. Tot deze uitrusting behoren de nutsvoorzieningen (water, elektriciteit, telecom, riolering, e.d. (niet limitatief)) welke op aangeven van de nutsmaatschappijen dienen aangelegd te worden in het kader van de vergunningsaanvraag.
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 56;
Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 40 aangaande de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Gelet op het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
Gelet op het Decreet houdende de gemeentewegen (B.s. 12.08.2019, in werking 01.09.2019)
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
Gelet op het decreet Grond- en Pandenbeleid
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur dat stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking met betrekking tot onroerende goederen; in dit geval een kosteloze overdracht die zijn oorzaak vindt in een last bij een aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden.
De gemeenteraad beslist tot kosteloze inlijving, vrij van hypotheek, onbelast en vrij van alle andere lasten van lot 7 van het verkavelingsontwerp (projectnummer omgevingsloket OMV_2023110571) bij het openbaar domein. Het betreft een deel van het perceel gekend als Halen, 1e afdeling, Sectie B nr 212V, met een oppervlakte van 2a14ca.
De gemeenteraad beslist dat de bijkomende lasten, voortvloeiend uit de uitrusting van de weg om deze geschikt te maken voor woningbouw ook ten laste zijn van de aanvrager van de omgevingsvergunning tot verkavelen. Tot deze uitrusting behoren de nutsvoorzieningen (water, elektriciteit, telecom, riolering, e.d. (niet limitatief)) welke op aangeven van de nutsmaatschappijen dienen aangelegd te worden in het kader van de vergunningsaanvraag.
De gemeenteraad beslist dat de grondoverdracht enkel dient verwezenlijkt te worden indien de omgevingsvergunning voor het verkavelen van de loten langs de Singellaan verleend is; dat deze overdracht gebonden is aan een termijn, m.n.
De gemeenteraad beslist dat als nieuw gevormde rooilijn de nieuwe gevormde voorste perceelsgrens zal fungeren welke privaat en publiek domein scheiden. De verkavelaar dient in te staan voor de afpaling van deze rooilijn/voorste perceelsgrens.
De gemeenteraad keurt de affectatie van de kosteloos overgedragen grond in het openbaar domein van de Stad Halen goed.
Gegeven onze intekening op LEKP 1.0
Gelet op de internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;
Gelet op het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;
Gelet op het ondertekenen door Stad Halen van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;
Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030
Gelet op het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024
Ook de Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).
Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen. Ter goedkeuring beslist op de gemeenteraad van … [datum gemeenteraadsbeslissing].
Gelet op het ‘FIT for 55’-pakket van de Europese Commissie waardoor Europese regelgeving in overeenstemming wordt gebracht met de doelstelling van de Europese Unie om in 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Met als gevolg de visienota van de Vlaamse Regering van 5 november 2021 ‘Bijkomende maatregelen Klimaat’ met een extra pakket aan maatregelen voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot (ten opzichte van 2005) voor de sectoren transport, bouw, landbouw, afval en industrie.
Gelet op het gemeentelijk milieubeleidsplan
Overwegende dat het wenselijk is dat de gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 ondertekent en de gewenste en mogelijke acties uitvoert. Bijgevolg heeft de gemeente recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht.
Gegeven de beslissing van het college dd. 20/11/2023 terzake, die met hoogdringendheid is overgemaakt aan ABB
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 56;
Gelet op art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Stad Halen neemt de beslissing om het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 te ondertekenen. De beslissing van het CBS terzake wordt bekrachtigd.
Deze beslissing wordt overgemaakt aan het agentschap binnenlands bestuur voor vervolg
Gegeven de samenwerkingsovereenkomst die stad Halen heeft met De Winning vzw in het kader van lokale diensteneconomie
Gelet op de LDE overeenkomst voor 2024 die terug te vinden is in de bijlage van dit besluit;
Overwegende dat er reeds werd aangekondigd en toegelicht dat er enkele wijzigingen zijn t.o.v.. de overeenkomst tot op heden;
Overwegende dat de samenwerking nu wordt voorgelegd van uit de vzw Maatwerk door de verplichte in kanteling die op 1 juli dit jaar plaatsvond;
Overwegende dat het rekeningnummer en entiteit dan ook gewijzigd zijn;
Overwegende dat de financiering is aangepast en uitgebreid met de toewijzing van de enveloppe in het kader van de ALD middelen die wij van de overheid zullen ontvangen;
Overwegende dat de in kanteling tevens gepaard gaat met het toepassen van BTW op de vorderingen voor dit project gezien de vzw Maatwerk btw plichtig is;
Overwegende dat het voorstel tot planning later zal uitgewerkt worden zodra De Winning een overzicht heeft op alle budgetten voor de ploegwerken;
Na beraadslaging
Gelet op het decreet lokaal bestuur artikel 56.
De gemeenteraad gaat akkoord met de LDE samenwerkingsovereenkomst voor 2024 en keurt het ontwerp van overeenkomst tussen stad Halen en Maatwerkvzw goed.
gelet op het bestaand reglement uitleenmateriaal dat niet meer voldoet aan de huidige situatie
gelet op de gewijzigde lijst van aanwezige materialen omwille van slijtage en bijkomend nieuw materiaal
gelet op de gewijzigde manier van aanvragen materialen
gelet op de nood aan verduidelijking benoeming activiteiten die jaarlijks weerkeren zoals kermissen en andere dorpsactiviteiten
gelet op het voorstel van het maximum aantal KM kampvervoer
overwegende dat de jeugd- sport en cultuurraad positief advies heeft verleend op het voorstel aanpassingen
overwegende de vraag om het aangepast reglement uitleenmateriaal in werking te laten treden vanaf 1 januari 2024
wordt de vraag aan het schepencollege gesteld om akkoord te gaan met het voorstel aanpassingen reglement uitleenmateriaal (zie bijlage) en voor goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad van 11/12/23
Bemerking:
in geel aangeduid = toegevoegd toz van bestaande reglement
doorstreept= geschrapt toz van het bestaande reglement
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 56;
gelet op het bestaand reglement uitleenmateriaal goedgekeurd door GR van 29/06/20
De gemeenteraad gaat akkoord met aanpassingen reglement uitleenmateriaal Halen met ingang van 1 januari 2024, zoals in bijlage 2 bij dit besluit gevoegd.
Volgende raden : 29/1, 26/2, 25/3, 29/4, 27/5, 24/6
Uitnodiging receptie 5/1
Archeologie Markt : presentatie door de burgemeester
Wensboom in de bib : bijna leeg, aangevuld met kaartjes voor sponsoring Hoera-box