Terug
Gepubliceerd op 27/09/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 26/06/2023 - 20:15 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Yannik Mullens; Ingrid Vrancken, algemeen directeur

Secretaris

Ingrid Vrancken, algemeen directeur

Voorzitter

Kris Jacobs, Voorzitter

Agendapunten

1.

2023_GR_00094 - Notulen - Goedkeuring notulen van de vergadering van 22 mei 2023 - beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Yannik Mullens; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
1.

2023_GR_00094 - Notulen - Goedkeuring notulen van de vergadering van 22 mei 2023 - beslissing

2023_GR_00094 - Notulen - Goedkeuring notulen van de vergadering van 22 mei 2023 - beslissing

Motivering

Argumentatie

Overwegende dat de notulen van de vorige vergadering dienen goedgekeurd te worden;

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur art. 32, 277 §1 en art. 278;

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt de notulen van de vorige vergadering goed.

2.

2023_GR_00095 - Kennisname - Zittingsverslag van de vorige zitting

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Yannik Mullens; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
2.

2023_GR_00095 - Kennisname - Zittingsverslag van de vorige zitting

2023_GR_00095 - Kennisname - Zittingsverslag van de vorige zitting

Motivering

Juridische grond

decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 meer bepaald art. 32 en 277;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raadsleden nemen kennis van het zittingsverslag van de vorige zitting.

3.

2023_GR_00080 - Goedkeuring engagementsverklaring Leader Haspengouw Zuidwest - beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Yannik Mullens; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
3.

2023_GR_00080 - Goedkeuring engagementsverklaring Leader Haspengouw Zuidwest - beslissing

2023_GR_00080 - Goedkeuring engagementsverklaring Leader Haspengouw Zuidwest - beslissing

Motivering

Argumentatie

Gelet op het akkoord over het Meerjarig Financieel Kader 2021-2027 (MFK), goedgekeurd door de Raad van de Europese Unie (EU) d.d. 2020-07-21;

 Gelet op Verordening (EU) 2021/1060 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds Plus, het Cohesiefonds, het Fonds voor een rechtvaardige transitie en het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur en de financiële regels voor die fondsen en voor het Fonds voor asiel, migratie en integratie, het Fonds voor interne veiligheid en het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visumbeleid;

Gelet op Verordening (EU) 2021/2115 van het Europees Parlement en de Raad van 2 december 2021 tot vaststelling van voorschriften inzake steun voor de strategische plannen die de lidstaten in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid opstellen (strategische GLB-plannen) en die uit het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) en het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO) worden gefinancierd, en tot intrekking van Verordeningen (EU) nr. 1305/2013 en (EU) nr. 1307/2013;

 Overwegende dat zowel het ontwerp van het GLB Strategisch Plan als het MER in openbaar onderzoek is geweest tussen 14 januari en 14 maart 2022;

 Overwegende dat het ontwerp Vlaams GLB Strategisch Plan op 11 maart 2022 werd ingediend bij de Europese Commissie; 

Overwegende dat het Vlaams GLB Strategisch Plan op 5 december 2022 werd goedgekeurd door de Europese Commissie; 

Overwegende dat in het GLB Strategisch Plan de interventie ‘Opmaak Lokale ontwikkelingsstrategie en erkenning LEADER-gebieden’ is opgenomen, dat met deze interventie LEADER-gebieden kunnen erkend worden, inzake gebiedsafbakening en werking van de Lokale Actiegroepen; 

 Gelet op de samenwerkingsovereenkomst tussen de minister, bevoegd voor het plattelandsbeleid, de Vlaamse Landmaatschappij en de provincie Limburg met betrekking tot het vastleggen van de wederzijdse verantwoordelijkheden inzake de uitvoering van de interventie ‘Opmaak Lokale Ontwikkelingsstrategie en erkenning leadergebieden’ zoals opgenomen in het Vlaams GLB Strategisch Plan voor de programmaperiode 2023-2027, d.d. 2022-10-19; 

 Gelet op de provinciale kadernota Platteland 2023-2027;

 Gelet op de oproep van de Vlaamse Landmaatschappij voor ‘de vorming van LEADER-gebieden en de opmaak van Lokale Ontwikkelingsstrategieën’, en het hieraan verbonden reglement d.d. 2022-11-03;

 Overwegende dat per kandidaat LEADER-gebied een interactieve voorbereiding met de stakeholders uit de betrokken regio’s is doorlopen;

 Overwegende dat voor de vier kandidaat LEADER-gebieden een Lokale Ontwikkelingsstrategie werd opgemaakt;

Overwegende dat in de Lokale ontwikkelingsstrategieën van de vier kandidaat LEADER-gebieden de provincie Limburg de rol van administratief en financieel eerstverantwoordelijke opneemt;

 Overwegende dat de lokale ontwikkelingsstrategieën zijn ingediend voor de deadline van 31 mei 2023;

 Overwegende dat de publieke actoren de goedkeuring van de lokale ontwikkelingsstrategieën en de deelname aan de Lokale Actiegroepen dienen te besluiten, uiterlijk een dag voor de vergadering van het Vlaams Managementcomité.

 Overwegende dat stad Halen wordt ingedeeld in de gebiedsafbakening van de Lokale Actiegroep Haspengouw Zuidwest;

 Overwegende het ontwerp van engagementsverklaring met als voorwerp:

  • de goedkeuring van de Lokale Ontwikkelingsstrategie
  • de deelname aan de Lokale Actiegroep en de aanduiding van een vertegenwoordiger en plaatsvervanger
  • de participatie aan de uitvoering van de Lokale Ontwikkelingsstrategie

Gegeven de wijziging van onze afgevaardigde in de interlokale groep zoals beslist in zitting van 30/1/ 3023

Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 56;

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Lokale Ontwikkelingsstrategie Leader Haspengouw Zuidwest wordt goedgekeurd

Artikel 2

Stad Halen neemt deel aan de Lokale Actiegroep Leader Haspengouw Zuidwest en aan de uitvoering van de Lokale Ontwikkelingsstrategie Leader Haspengouw Zuidwest.

Artikel 3

Stad Halen wordt in de Lokale Actiegroep Leader Haspengouw Zuidwest vertegenwoordigd door

  • De heer Tom Adriaens als effectief lid LAG Leader Haspengouw Zuidwest.
  • De heer Erik Van Roelen.als plaatsvervangend lid LAG Leader Haspengouw Zuidwest.

Artikel 4

De engagementsverklaring en verklarende bijlagen worden goedgekeurd en de burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening van deze engagementsverklaring.

Artikel 5

Een afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Leadersecretariaat t.a.v. Davy Froyen, Provincie Limburg, Directie Ondernemen – Diest Landbouw en Platteland, Universiteitslaan 1, 3500 Hasselt.

Artikel 6

Dit besluit wordt genomen onder voorbehoud van goedkeuring van het ontwerp van de Lokale Ontwikkelingsstrategie Leader Haspengouw Zuidwest door het Vlaams Managementcomité.

4.

2023_GR_00081 - Regie Sociale Economie & werk - Akkoordverklaring met de samenwerkingsovereenkomst over het matchingsproces in kader van de Europa WSE oproep “lokale partnerschappen”, in voorbereiding van het Lokaal Partnerschap West-Limburg – Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Yannik Mullens; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
4.

2023_GR_00081 - Regie Sociale Economie & werk - Akkoordverklaring met de samenwerkingsovereenkomst over het matchingsproces in kader van de Europa WSE oproep “lokale partnerschappen”, in voorbereiding van het Lokaal Partnerschap West-Limburg – Beslissing

2023_GR_00081 - Regie Sociale Economie & werk - Akkoordverklaring met de samenwerkingsovereenkomst over het matchingsproces in kader van de Europa WSE oproep “lokale partnerschappen”, in voorbereiding van het Lokaal Partnerschap West-Limburg – Beslissing

Motivering

Argumentatie

Het ESF-programma zal in de toekomst op een andere wijze georganiseerd worden. Er wordt afgestapt van de versplinterde (top-down) subsidieoproepen met beperkte duurtijd. In de toekomst kunnen er bottom-up en onder regie van de lokale besturen en VDAB duurzame partnerschappen afgesloten worden die voor een duurzame periode (6 jaar) subsidies ontvangen. Dit om op regioniveau, middels een holistische wijze, aan de slag gaan met niet-beroepsactieven en de meest kwetsbare groepen met een complexe problematiek. Het doel is een versterkte participatie in de samenleving, inclusief maar niet uitsluitend door werk.

I.h.k.v. de nieuwe ESF-financieringsstructuur zullen vanaf 2024 lokale partnerschappen kunnen intekenen op de Europa WSE (ESF) oproep ‘lokale partnerschappen 2023 (in werking 2024-2029). Voor een periode van 6 jaar zijn de financiële stromen in dit kader is als volgt:

Totaal werkingsgebied voor een periode van 6 jaar

ESF (60%)

VCF (20%)

cofinanciering (20%)
 VDAB en lokale besturen*

Totaal beschikbaar

Beringen

920.417,56

306.805,85

306.805,85

1.534.029,26

Halen

104.227,74

34.742,58

34.742,58

173.712,91

Ham

125.500,79

41.833,60

41.833,60

209.167,98

Herk-de-Stad

138.811,14

46.270,38

46.270,38

231.351,89

Heusden-Zolder

671.952,14

223.984,05

223.984,05

1.119.920,24

Leopoldsburg

332.639,84

110.879,95

110.879,95

554.399,73

Lummen

160.246,39

53.415,46

53.415,46

267.077,32

Tessenderlo

226.506,51

75.502,17

75.502,17

377.510,85

Totaal 6 jaar 

(2024-2029)

€ 2.680.302,11

€ 893.434,04

€ 893.434,04

€ 4.467.170,18

*Cofinanciering = 20% van het totaal budget (kolom 5), waarvan 10% door VDAB en 10% door de lokale besturen

Om de regio hierin te ondersteunen is het ondersteuningsteam ‘ESF Capacity Building’ opgericht, met dossierbeheerders vanuit VVSG en VDAB voor Limburg. Binnen het partnerschap zijn de lokale besturen en VDAB kernpartners. Het ondersteuningsteam heeft een stappenplan uitgewerkt om de aanloop naar de deelname aan de Europa WSE (ESF) oproep ‘lokale partnerschappen  te faciliteren. Deze voorbereidende stappen houden geen engagement in tot effectieve  deelname aan de Europa WSE (ESF)projectoproep “lokale partnerschappen”. De deadlines zijn heel strikt en zijn vaak laat gekend. Als regisseur sociale economie en werk worden wij geïnformeerd en proberen wij dan snel te schakelen.

De eerste stap betrof het afsluiten van de intentieverklaring rond de regio waarin het partnerschap actief zal zijn. Ieder lokaal bestuur binnen West-Limburg heeft deze afgeleverd (zie bijlagen). De tweede stap betrof het identificeren van de lokale noden binnen het werkingsgebied West-Limburg. Deze stap resulteerde in een ‘lokaal addendum West-Limburg’ waarin regio-uitdagingen werden geformuleerd voor de niet-beroepsactieven en de meest kwetsbare groepen met een complexe problematiek binnen het werkingsgebied (zie bijlage Addendum).

 

Heden richten we ons op de derde en vierde stap. De derde en vierde stap betreffen het bepalen welke andere lokale actoren mee worden opgenomen in het lokale partnerschap, vertrekkend vanuit de lokale context en de noden van de doelgroep. 

In de derde stap zal er een matching plaatsvinden van de expertise van andere organisaties op de lokale noden. Meer bepaald, door deelname aan de Europa WSE Call for interest “lokale partnerschappen” kunnen organisaties zich kandidaat stellen om binnen onze lokale partnerschapswerking de sociale inclusie van personen met een complexe problematiek te bevorderen, met als ultiem doel een duurzame deelname aan de arbeidsmarkt. 

Na de kandidaatstelling zal een jury bepalen of de deelnemende organisaties ‘fit for partner’ zijn. Een jury zal bepalen of de organisaties geschikt zijn om in een volgende fase (stap 4) eventueel geselecteerd te worden om deel uit te maken van het “lokaal partnerschap West-Limburg".

De jury bestaat uit minstens 1 persoon van VDAB, minstens 1 persoon van de lokale besturen en 1 onafhankelijk jurylid (zowel VDAB als de lokale besturen als het onafhankelijk jurylid hebben ieder 1 stem).  Deze jury zal een eindverslag afleveren van het matchingsproces. De stad Beringen zal, als beherende gemeente voor de subsidie regie sociale economie en werk, het juryverslag officieel laten goedkeuren door het college van burgemeester en schepenen. De stad Beringen zal het matchingsproces voeren conform de Call for intrest:

- fungeren als aanspreekpunt en verzorgen van de communicatie naar  de kandidaat-partners doorheen heel het matchingsproces zoals vermeld in de Call for intrest;

- bekrachtiging van de gekozen kandidaat partners na het matchingsproces, via een beslissing van het college van burgemeester en schepenen;

- de organisatie van de weerwoord procedure, waarbij er een afzonderlijke jury wordt samengesteld.

Nadat de volledige matchingsprocedure is doorlopen, zal de vierde stap - finale  voorbereidende stap tot effectieve deelname aan de Europa WSE (ESF)projectoproep “lokale partnerschappen” plaatsvinden. Hierbij gaan de deelnemende besturen er mee akkoord om met de geselecteerde partners en VDAB de verdere vorming van het partnerschap op te starten. 

 Als bijlagen zijn onderstaande documenten toegevoegd:

- Intentieverklaringen 8 lokale besturen (intentieverklaring regie sociale economie en werk - één actiepunt hieronder is deelname aan Lokale Partnerschappen)

- Lokaal addendum West-Limburg

- De Call for Interest "lokale partnerschappen"

- De samenwerkingsovereenkomst over het matchingsproces in het kader van de Europa WSE oproep “lokale partnerschappen”. 

Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 56; en 84

Intentieverklaring voor de opstart van een samenwerkingsverband regie sociale economie & werk West-Limburg

De oproep “Lokale partnerschappen” binnen het ESF-programma 2021-2027 (Europa WSE)

 

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst over het matchingsproces in kader van de Europa WSE oproep “lokale partnerschappen”, in voorbereiding van het Lokaal Partnerschap West-Limburg (Beringen, Heusden-Zolder, Leopoldsburg, Ham, Tessenderlo, Lummen, Halen en Herk-de-Stad). Dit in het kader van het Europa WSE-project ‘Lokale partnerschappen’.

5.

2023_GR_00084 - AV Schulensmeer 29 juni 2023 - agenda en afvaardiging -beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Yannik Mullens; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
5.

2023_GR_00084 - AV Schulensmeer 29 juni 2023 - agenda en afvaardiging -beslissing

2023_GR_00084 - AV Schulensmeer 29 juni 2023 - agenda en afvaardiging -beslissing

Motivering

Argumentatie

De agenda van de Opdrachthoudende Vereniging Schulensmeer voor de statutaire algemene vergadering op donderdag 29 juni 2023 om 20 uur is bepaald :

AGENDA :

  • Goedkeuring ontwerpverslag
  • Aanvaarding nieuwe afgevaardigde Halen Inge Sannen
  • Jaarverslag voorzitter
  • Jaarrekening per 31 december 2022
  • Verslag van de commissaris-revisor
  • Kwijting bestuurders en commissaris-revisor
  • Toelichting langetermijnvisie
  • Voorstel indexering werkingstoelagen vanaf 1/1/204
  • Rondvraag

Gegeven onze beslissing van 11 maart 2019 tot aanduiding van Tom Adriaens en Laurens Meeus om stad Halen te vertegenwoordigen in deze algemene vergadering;

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De agenda voor de AV van ISM Schulensmeer wordt goedgekeurd. 

Artikel 2

De afgevaardigden van Halen worden gemandateerd om te handelen volgens dit besluit.

Artikel 3

Kennisgeving secretariaat Schulensmeer.

6.

2023_GR_00092 - Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw - PDPO III - goedkeuring jaarverslag en jaarrekening 2022 - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Yannik Mullens; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
6.

2023_GR_00092 - Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw - PDPO III - goedkeuring jaarverslag en jaarrekening 2022 - Beslissing

2023_GR_00092 - Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw - PDPO III - goedkeuring jaarverslag en jaarrekening 2022 - Beslissing

Motivering

Argumentatie

Gelet op het jaarverslag 2022 en de jaarrekening 2022 ingediend door de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw zoals in bijlage gevoegd

Gelet op de artikelen 22 en 24 van de overeenkomst betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw op grond waarvan de provincie Limburg als eerstverantwoordelijke partner ertoe gehouden is om jaarlijks binnen de zes maanden na afsluiting van het voorgaande boekjaar, de jaarrekening van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en aan de provincieraad van de provincie Limburg.

Gelet op artikel 25 van de overeenkomst betreffende de oprichting  van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw, waarin bepaald wordt dat het jaarverslag samen met de jaarrekening aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en aan de provincieraad van de provincie Limburg ter goedkeuring moet worden voorgelegd.

Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 56;

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het jaarverslag en jaarrekening 2022 van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw goed.

Artikel 2

Een afschrift van de gemeenteraadsbeslissing wordt bezorgd aan  Provincie Limburg.

7.

2023_GR_00090 - rapportering stand van zaken regioraad - kennisgeving

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Yannik Mullens; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
7.

2023_GR_00090 - rapportering stand van zaken regioraad - kennisgeving

2023_GR_00090 - rapportering stand van zaken regioraad - kennisgeving

Motivering

Argumentatie

Tijdens de Reflectienamiddag van Limburgse burgemeesters en algemeen directeurs van 21 april jl. werd uitvoerig gedebatteerd over het te ontwerpen concept van burgemeestersoverleg voor de één-referentieregio Limburg.

Van deze Reflectienamiddag is het verslag met de tussentijdse conclusies en mogelijke ‘next steps’,  samen met het overzicht van de geformuleerde voorstellen van inhoudelijke thema’s die in de Regioraad aan bod zouden kunnen komen in bijlage gevoegd.

 De voortgang van het ontwikkeltraject in het kader van Labo Regiovorming dat loopt in de referentieregio wordt hierbij gerapporteerd.

Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40;

Artikel 8 van het regiodecreet van 03/02/2023

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad neemt kennis van de voortgang van de werking van de regioraad

8.

2023_GR_00096 - overeenkomst samenwerking HHL rond noodplanning - beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Yannik Mullens; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
8.

2023_GR_00096 - overeenkomst samenwerking HHL rond noodplanning - beslissing

2023_GR_00096 - overeenkomst samenwerking HHL rond noodplanning - beslissing

Motivering

Argumentatie

De lokale besturen van Halen, Herk-de-Stad en Lummen hebben hun intentie tot intergemeentelijke samenwerking geformaliseerd in een intentieverklaring, die ondertekend werd op 26 mei 2023. De drie lokale besturen werkten in het verleden reeds samen rond noodplanning, op het vlak van bijstand of backup van de noodplanningsambtenaar, communicatie en psychosociale hulpverlening. Hierdoor trad één van deze ambtenaren van één bestuur mogelijk op bij een ander bestuur - eventueel onder rechtstreeks gezag van het andere bestuur - zonder dat de aansprakelijkheid afgedekt was. De respectieve besturen wensten deze samenwerking te formaliseren en juridisch af te dekken. Argumentatie De burgemeester bekleedt een bijzondere verantwoordelijkheid inzake de gemeentelijke noodplanning. Deze noodplanning vertoont een onvoorzien karakter, waarbij de betrokken ambtenaren in principe 24u/24u bereikbaar moeten zijn en waar dit in een gemeente met een grootteorde zoals Halen, Herk-de-Stad en Lummen niet altijd haalbaar is. Bovendien kunnen calamiteiten zich over langere tijd voordoen waardoor in aflossing dient te worden voorzien, of van een zekere grootteorde zijn waardoor de taken dienen te worden verdeeld. De samenwerking situeert zich op de domeinen noodplanning(sambtenaar), communicatie en psychosociale hulpverlening. Voor die drie domeinen fungeren de respectieve ambtenaren zowel ter assistentie als als backup - in dit laatste geval vervangen ze de oorspronkelijke plaatselijke ambtenaar. Ook tijdens oefeningen wordt onderling ondersteuning geboden, wat ineens een oefening van de onderlinge samenwerking uitmaakt. Alarmering gebeurt via een lijst van noodtelefoonnummers. De respectieve ambtenaren maken ook afspraken met betrekking tot verlof en langdurige afwezigheden. De samenwerking vereist ook een afstemming van de noodplannen van de lokale besturen, in het licht van uniformiteit. 2/2 In lijn met de internationale tussenkomsten bij calamiteiten, worden de loonkosten door het eigen bestuur gedragen. Gezagsgewijs fungeren de betrokken ambtenaren echter onder het verzoekende bestuur. De drie besturen zijn voor hun aansprakelijkheid aangesloten bij Ethias. De maatschappij bevestigde per e-mail de verzekeringsdekking. De samenwerkingsovereenkomst neemt de vorm aan van een overeenkomst tussen gemeenten (art. 387 DLB) met een stilzwijgende jaarlijkse verlenging, tenzij (eenzijdige) opzeg met een opzegtermijn van minimum zes maanden

Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40;

Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikels 326 tot en met 336, 338, 339 en 341 betreffende het bestuurlijk toezicht, en artikel 387 betreffende overeenkomsten tussen gemeenten. • Bestuursdecreet van 1 december 2018 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, alsook de openbaarheid van bestuur, en latere wijzigingen. • Koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen, waarbij iedere gemeente zich moet voorbereiden op potentiële noodsituaties en waarin een structuur wordt opgelegd die voorziet in de aanduiding van een ambtenaar verantwoordelijk voor de noodplanning. • Intentieverklaring tot intergemeentelijke samenwerking, goedgekeurd door de gemeenteraden van Halen (27 maart 2023), Herk-de-Stad (17 april 2023) en Lummen (27 maart 2023), ondertekend op 26 mei 2023.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Gemeente Lummen gaat een intergemeentelijke samenwerking aan met de lokale besturen van Halen en Herk-de-Stad rond noodplanning, onder vorm van een specifieke samenwerkingsovereenkomst, die deel uitmaakt van dit besluit.

9.

2023_GR_00086 - Beslissing Jaarrekening AGB Halen, dienstjaar 2022 - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Yannik Mullens; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
9.

2023_GR_00086 - Beslissing Jaarrekening AGB Halen, dienstjaar 2022 - goedkeuring

2023_GR_00086 - Beslissing Jaarrekening AGB Halen, dienstjaar 2022 - goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Gelet op de bijgevoegde jaarrekening 2022 met de verantwoording van de financiële en de algemene werking in 2022;

Overwegende de toelichting van de voorzitter;

gegeven de vaststelling van de rekening in zitting van de raad van bestuur van heden 26/6/2023

Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur



Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de jaarrekening van het AGB Halen zoals vastgesteld in de RVB van 26/6 en met volgende cijfers :

Saldo exploitatie €55.980
Saldo investeringen -€54.507
Saldo Andere €0
Resultaat Boekjaar -€3.769
GBR vorig jaar €90.389
GBR (gecum budg res) €86.620
AFM
-€3.769



goed.

Artikel 2

Deze beslissing wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid

10.

2023_GR_00087 - Jaarrekening Halen, dienstjaar 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Yannik Mullens; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00087 - Jaarrekening Halen, dienstjaar 2022 - Goedkeuring
Aanwezig
Kris Jacobs, Erik Van Roelen, Heidi Wuestenbergs, Thomas Dubois, Elke Boogaerts, Tom Adriaens, Anita Bullens, Freddy Pans, Inge Sannen, Rudy Marcoen, Wim Vanderbruggen, Josiane Vanthienen, Steven Vanmechelen, Corry Baerts, Inge Hansen, Laurens Meeus, Mark Nickmans, Ludo Raymaekers, Gunther Bruyninckx, Martin Zeeuws, Yannik Mullens, Ingrid Vrancken
Stemmen voor 17
Freddy Pans, Inge Sannen, Laurens Meeus, Erik Van Roelen, Heidi Wuestenbergs, Elke Boogaerts, Mark Nickmans, Josiane Vanthienen, Thomas Dubois, Steven Vanmechelen, Anita Bullens, Tom Adriaens, Martin Zeeuws, Rudy Marcoen, Ludo Raymaekers, Inge Hansen, Kris Jacobs
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 4
Gunther Bruyninckx, Yannik Mullens, Wim Vanderbruggen, Corry Baerts
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
10.

2023_GR_00087 - Jaarrekening Halen, dienstjaar 2022 - Goedkeuring

2023_GR_00087 - Jaarrekening Halen, dienstjaar 2022 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Gelet op de bijgevoegde jaarrekening 2022, met de verantwoording van de financiële en de algemene werking in 2022, zoals vastgesteld;

Gelet op de toelichting van de burgemeester;

Juridische grond

Gelet op het decreet lokale besturen inzonderheid artikelen 40 en 249


Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

het college keurt de vaststelling van het deel van de jaarrekening 2022 van het stad Halen goed.

Artikel 2

Deze beslissing wordt voorgelegd aan eerstvolgende gemeenteraad .

11.

2023_GR_00085 - Jaarrekening OCMW Halen, dienstjaar 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Yannik Mullens; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
11.

2023_GR_00085 - Jaarrekening OCMW Halen, dienstjaar 2022 - Goedkeuring

2023_GR_00085 - Jaarrekening OCMW Halen, dienstjaar 2022 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Gelet op de bijgevoegde jaarrekening 2022, met de verantwoording van de financiële en de algemene werking in 2022, zoals vastgesteld in de RVMW van heden;

Gelet op de toelichting van de burgemeester;

Daar de gemeenteraad, door de goedkeuring van het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de RVMW, ook het geheel van de rekening (geconsolideerd) goedkeurt.

Juridische grond

Gelet op het decreet lokale besturen inzonderheid artikelen 40 en 249


Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het deel van de jaarrekening 2022 van het OCMW Halen, zoals vastgesteld door de RvMW van heden, wordt goedgekeurd

Artikel 2

Met deze goedkeuring is volgens art 249§3 van het DLB  het beleidsrapport (jaarrekening 2022 van stad en OCMW) in zijn geheel definitief vastgesteld.


Artikel 3

Deze beslissing wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.

12.

2023_GR_00093 - Beleidsevaluatie 2022 - kennisname

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Yannik Mullens; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
12.

2023_GR_00093 - Beleidsevaluatie 2022 - kennisname

2023_GR_00093 - Beleidsevaluatie 2022 - kennisname

Motivering

Argumentatie

Daar de raad jaarlijks van de voortgang van de prioritaire doelstellingen uit het meerjarenbeleidsplan moet in kennis worden gebracht

Gegeven de evaluatie in bijlage

Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 56;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de beleidsrapportage over werkingsjaar 2022

13.

2023_GR_00088 - Belastingsreglement aangaande het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen - beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Yannik Mullens; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
13.

2023_GR_00088 - Belastingsreglement aangaande het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen - beslissing

2023_GR_00088 - Belastingsreglement aangaande het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen - beslissing

Motivering

Argumentatie
Gelet op het lidmaatschap van de stad bij LIMBURG.NET;

Gelet op de statuten van LIMBURG.NET en in het bijzonder artikel 3 waaruit blijkt dat de stad Halen als deelnemer van Limburg.net, afstand heeft gedaan aan Limburg.net van haar beheers- en reglementeringsrechten inzake het afvalbeheer, de afvalverwijdering en –verwerking en dit binnen het maatschappelijk doel van LIMBURG.NET;

Gelet de Convenant dd 4 november 2013 zoals gesloten tussen de stad Halen en LIMBURG.NET, waarbij de stad Halen zich geëngageerd heeft om binnen de stad het uniform stelsel van heffingen voor de ophaling en verwerking van afval zoals door de raad van bestuur van LIMBURG.NET wordt uitgewerkt, toe te passen;

Gelet dat conform de afspraken zoals opgenomen in voormelde Convenant, LIMBURG.NET ook gemachtigd werd de afvalbelasting te innen. Deze inning wordt algemeen aangeduid met de term‘directe inning’;

Gelet op het gemeenteraadsbesluit d.d. december 2021 betreffende het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval.


In artikel 20 van het goedgekeurde reglement wordt vervangen

"Voor het ophalen van snoeihout op afroep wordt de contantbelasting vastgelegd op 15,00 euro"

Door :

"Voor het ophalen van snoeihout op afroep wordt de contantbelasting vastgeled op 5,00 euro"

Juridische grond
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22/12/2017

Gegeven de statuten van Limburg.Net



Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad past artikel 20 laatste zin aan van 15 euro naar 5 euro voor de ophaling op afroep van het snoeihout.

14.

2023_GR_00078 - Keuze voor het ‘leersteuncentrum Vrij Leersteuncentrum Limburg VZW’

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Yannik Mullens; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
14.

2023_GR_00078 - Keuze voor het ‘leersteuncentrum Vrij Leersteuncentrum Limburg VZW’

2023_GR_00078 - Keuze voor het ‘leersteuncentrum Vrij Leersteuncentrum Limburg VZW’

Motivering

Argumentatie

Het decreet van 3 mei 2023 over leersteun bepaalt dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn school/scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs).

Een dergelijk LSC biedt leersteun aan scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs) die leerlingen hebben met:

  • een GC-verslag (verslag gemeenschappelijk curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot leersteun bij een gemeenschappelijk curriculum, vermeld in artikel 16 van het decreet basisonderwijs en artikel 352 van de Codex Secundair Onderwijs), 

  • IAC-verslag (verslag individueel aangepast curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot een individueel aangepast curriculum, vermeld in artikel 15 van het decreet basisonderwijs en in artikel 294, §2, 1° van de Codex Secundair Onderwijs) of 

  • OV4-verslag (dit is het verslag vermeld in artikel 294, §2, 2° van de Codex Secundair Onderwijs).

Het schoolbestuur heeft de volgende school voor gewoon basisonderwijs : Gemeentelijke Basisschool ‘Op Dreef’, Dorpsstraat 39; 3545 Halen.

Deze school  heeft leerlingen met de hierboven vermelde verslagen.

Een dergelijk LSC kan deel uitmaken van een school voor buitengewoon onderwijs of kan een zelfstandige instelling zijn.

Een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 is een leersteuncentrum dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs en dat alleen leersteun biedt voor leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag type 4, type 6 of type 7, in het gewoon basisonderwijs en het gewoon secundair onderwijs.

Het schoolbestuur is momenteel aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk ‘OONW -Openbaar ondersteuningsnetwerk Limburg’ .

Deze LSC’s komen in de plaats van de huidige ondersteuningsnetwerken. Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel.

  • Mensen, middelen en expertise worden geconcentreerd in deze nieuwe leersteuncentra, die anders georganiseerd zijn dan de huidige ondersteuningsnetwerken.

  • Er wordt gekozen voor een beperkt aantal leersteuncentra die de mogelijkheden maximaal bundelen én garanderen met een voldoende kritische massa.

  • Scholen voor gewoon onderwijs kiezen vrij het leersteuncentrum waarbij ze willen aansluiten (los van het net of de koepel waartoe ze behoren) en nemen een belangrijke rol op in de leersteunraad. Jaarlijks kunnen ze kiezen om hun middelen in dat leersteuncentrum onder te brengen waar hun noden optimaal beantwoord worden.

De Vlaamse Regering heeft met de representatieve verenigingen van inrichtende machten (waaronder OVSG) en het gemeenschapsonderwijs een protocol afgesloten over waar de LSC’s mogen worden opgericht en door welke besturen (protocol landschap LSC).

Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC.

Het LSC waarbij het schoolbestuur wenst aan te sluiten is de zelfstandige instelling ‘Vrij Leersteuncentrum Limburg VZW’.


De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.

Op 16 mei 2023 heeft het overleg in de schoolraad plaatsgevonden en het gemeentebestuur volgt het resultaat.

Juridische grond

Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §1-2 en 41

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aansluiting van het schoolbestuur op 1 september 2023 met zijn school gewoon basisonderwijs bij het leersteuncentrum 'Vrij Leersteuncentrum Limburg VZW' goed.

Artikel 2

Deze beslissing heft de beslissing van 27 maart 2023 op.

15.

2023_GR_00089 - SAMENWERKINGSOVEREENKOMST tussen de provincie Limburg en de stad voor uitwisseling van kennis en dienstverlening inzake milieu en aanverwante thema's - beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Yannik Mullens; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
15.

2023_GR_00089 - SAMENWERKINGSOVEREENKOMST tussen de provincie Limburg en de stad voor uitwisseling van kennis en dienstverlening inzake milieu en aanverwante thema's - beslissing

2023_GR_00089 - SAMENWERKINGSOVEREENKOMST tussen de provincie Limburg en de stad voor uitwisseling van kennis en dienstverlening inzake milieu en aanverwante thema's - beslissing

Motivering

Argumentatie

Gelet dat door het sluiten van deze overeenkomst tussen de provincie Limburg en de stad, de provincie de stad wil ondersteunen in haar beleid en op die manier gezamenlijke doelstellingen van de provincie en de gemeente inzake milieu en aanverwante thema’s realiseren; 

Gelet dat de doelstellingen de volgende zijn:

- De diensten die in de verschillende provincies actief zijn rond milieu, natuur, landschap, NME, duurzame ontwikkeling, klimaat en andere aanverwante thema's nauw laten samenwerken en hun aanwezige expertise bundelen;

- Beschikbare deskundigen in de verschillende provincies onderling inzetbaar maken

- Deze bundeling van krachten en uitwisseling van experten moet toelaten

(1) de provincies te versterken door elkaar beter te ondersteunen;

(2) de gemeenten te versterken door de gemeenten vanuit de provincies meer en beter te ondersteunen;

(3) een sterke partner en aanspreekpunt te vormen naar Vlaanderen;

(4) de provincies en gemeenten de kans te geven om specifiek voor milieuonderzoek gebruik te maken van de diensten van het Provinciaal Instituut voor Hygiëne (Antwerpen) en het Provinciaal Centrum voor Milieuonderzoek (Oost-Vlaanderen).

 

Overwegende dat de partijen het volgende overeenkomen:

Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 56;

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt onderstaande overeenkomst goed 

Artikel 2

Tussen de 5 Vlaamse provinciebesturen bestaat een intensieve samenwerking binnen het Interprovinciaal Kenniscentrum Milieu en aanverwante thema’s (IPKC).

De 5 provincies sloten een samenwerkingsovereenkomst af met als doel om de diensten die in de verschillende provincies actief zijn rond milieu in brede zin (dus ook waterbeleid, klimaat, natuur, landschap, NME, duurzame ontwikkeling en andere aanverwante thema's), nauw te laten samenwerken en hun aanwezige expertise te bundelen. 

Deze bestaande overeenkomst werd goedgekeurd op 2015-10-21 door de provincieraad van provincie Limburg en trad in werking vanaf die datum.

Deze “samenwerkingsovereenkomst voor uitwisseling van kennis en dienstverlening inzake milieu en aanverwante thema’s” vormt de basis van een nauwe interprovinciale samenwerking die opereert onder de noemer “Interprovinciaal Kenniscentrum” of IPKC. De beschikbare deskundigen in de verschillende provincies worden middels deze overeenkomst onderling inzetbaar gemaakt. Dit betekent dat een betrokken provinciebestuur kan vragen om tijdelijk binnen de eigen provincie, voor het eigen bestuur en/of voor lokale overheden waarmee wordt samengewerkt, één of meerdere deskundigen vanuit een andere provincie te kunnen inzetten voor een specifieke, beleidsrelevante taak of opdracht.

Door het sluiten van deze overeenkomst tussen de provincie Limburg en de gemeente wil de provincie de gemeente ondersteunen in haar beleid en op die manier gezamenlijke doelstellingen van de provincie en de gemeente inzake milieu en aanverwante thema’s realiseren. Deze overeenkomst maakt het mogelijk dat de gemeente via de provincie ook beroep kan doen op één of meerdere deskundigen vanuit een andere provincie voor een specifieke, beleidsrelevante taak of opdracht. Middels deze overeenkomst wordt het IPKC-netwerk dus ook inzetbaar gemaakt voor de gemeente. 

Het gaat hierbij om uitwisseling van dienstverlenende en ondersteunende taken van algemeen belang, louter tussen overheden en zonder betrokkenheid van private dienstverleners. 

Deze overeenkomst laat toe

(1)  de gemeenten vanuit de 5 provincies via het IPKC-netwerk meer en beter te ondersteunen; vooral op die terreinen waar binnen de eigen provincie op vlak van milieu en aanverwante thema’s niet voldoende mogelijkheden en expertise aanwezig zijn, kan er deskundigheid ingezet worden via het IPKC-netwerk;

(2)  de gemeenten de kans te geven om specifiek voor milieuonderzoek gebruik te maken van de diensten van het Provinciaal Instituut voor Hygiëne (PIH - Antwerpen) en het Provinciaal Centrum voor Milieuonderzoek (PCM - Oost-Vlaanderen).

De 5 provincies verbinden zich in hun onderlinge samenwerkingsovereenkomst ertoe om op vraag van andere provincies en voor zover de capaciteit aanwezig en toereikend is, deskundigheid ter beschikking te stellen voor het uitvoeren van dienstverlenende en/of ondersteunende taken, opdrachten of projecten kaderend in het algemeen belang.

Artikel 3

De provincie Limburg zorgt voor afstemming en afspraken met de andere provincies. Om de ondersteuning van de gemeenten te optimaliseren en gezamenlijke provinciale initiatieven en projecten uit te werken, overlegt de provincie regelmatig met de andere provincies.

 Bijgevoegde actielijst (aanbod via interprovinciaal kenniscentrum) is hiervoor richtinggevend. 

Deze lijst is opgemaakt vanuit diverse overwegingen nl. hiaten in het aanbod vanuit de provincie Limburg en haar structurele partners, signalen en vragen vanuit Limburgse gemeenten naar bepaalde ondersteuning en capaciteit bij de andere provincies.

Deze lijst zal op regelmatige basis aangepast worden. De meest recente lijst wordt telkens op vraag bezorgd aan de gemeente.

Artikel 4

De gemeente verbindt zich ertoe om vragen in het kader van deze overeenkomst telkens te stellen via het afgesproken kanaal, hetzij de contactpersoon bij de provincie Limburg, hetzij het digitaal platform (Sharepoint) van het interprovinciaal kenniscentrum.

De gemeente gaat dus niet rechtstreeks bij andere provinciebesturen aankloppen met een vraag.

Indien de gemeente een vraag naar ondersteuning heeft die niet voorkomt in de bijgevoegde actielijst zal de provincie eerst bekijken of ze de gevraagde dienstverlening zelf kan leveren. Indien de gemeente met haar vraag niet bij de provincie terecht kan, zal doorverwezen worden naar de ondersteuning door het IPKC.

Artikel 5

De gemeente verbindt zich ertoe om bij de uitwisseling van dienstverlenende en ondersteunde taken en opdrachten de uitvoering ervan maximaal te faciliteren door onder meer volledige medewerking te verlenen, voor zover mogelijk en noodzakelijk toegang te verlenen tot beschikbare gegevens, enz.

Per opdracht kunnen nadere afspraken gemaakt worden tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, onder meer inzake timing, kwaliteitsbewaking, eigendomsrecht, aansprakelijkheid, betalingsvoorwaarden, betwistingen, enz.

Artikel 6

Alle in het kader van deze overeenkomst geleverde prestaties worden verrekend conform vooraf per opdracht onderling te maken afspraken, waarbij onder meer kan gekozen worden voor:

  • het gratis leveren van prestaties wanneer het gaat om relatief beperkte vragen voor ondersteuning of uitwisseling van kennis;
  • het in rekening brengen van reële loonkosten incl. overhead, verplaatsingskosten, huur of afschrijving van materiaal en het aanrekenen van verbruiksgoederen, zodat de financiële overdracht steeds beperkt wordt tot de vergoeding van de werkelijke kosten van de diensten.

Artikel 7

Deze overeenkomst vangt aan vanaf ondertekening van deze overeenkomst en loopt tot en met 31 december 2023. Zonder opzeg wordt de overeenkomst jaarlijks stilzwijgend verlengd tot 31 december van het volgende jaar.

Artikel 8

Opzeg van deze overeenkomst door één van beide partijen kan jaarlijks gebeuren tegen uiterlijk 30 november. Opzeg dient aangetekend te gebeuren. De overeenkomst wordt dan vanaf het volgende kalenderjaar beëindigd. 

Indien de bestaande overeenkomst tussen de 5 provincies (Samenwerkingsovereenkomst voor uitwisseling van kennis en dienstverlening inzake milieu en aanverwante thema’s) - waar onderhavige overeenkomst naar verwijst - wordt opgezegd, neemt de provincie Limburg het initiatief om onderhavige overeenkomst met haar gemeenten op te zeggen.

16.

2023_GR_00076 - Grondinnames Mosstraat - ontwerpaktes deel 1 - beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Yannik Mullens; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
16.

2023_GR_00076 - Grondinnames Mosstraat - ontwerpaktes deel 1 - beslissing

2023_GR_00076 - Grondinnames Mosstraat - ontwerpaktes deel 1 - beslissing

Motivering

Argumentatie

Gegeven onze beslissing van 26 april 2021 tot goedkeuring van de door landmeter Raf Ernots opgestelde innemingsplan met bijhorende tabel van grondinnemingen en rooilijnplannen voor de aanleg van het fietspad Mosstraat met het oog op de aanleg van fietspaden in de Mosstraat     

Daar de stad Halen  met de verschillende eigenaars onderhandeld heeft om tot een gewone verkoop te komen.

Gegeven de schatting van de percelen voor inname dd. 9 juni 2022

Daar alle verkoopovereenkomsten individueel gesloten zijn en overgemaakt aan Dhr. Vlaams commissaris voor vastgoedtransacties

Gegeven de eerste acht aktes die hij heeft opgemaakt, zoals in bijlage gevoegd

na beraadslaging


Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40 en 41 ;

Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en uitvoeringsbesluiten, met in het bijzonder: 

Vlaamse codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten;

Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur;  

Decreet lokaal bestuur : artikel 40 en 41.



Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aktes zoals in bijlage gevoegd voor de grondinnames langs de Mosstraat goed

Artikel 2

Deze beslissing wordt overgemaakt aan Dhr. Geerdens, vlaams commissaris vastgoedtransacties, voor verder gevolg.

Artikel 3

Deze beslissing vervangt de beslissing van dit orgaan op 30/01/2023

17.

2023_GR_00057 - Grondinnames Mosstraat - ontwerpakte ruiling Jamin - beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Yannik Mullens; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
17.

2023_GR_00057 - Grondinnames Mosstraat - ontwerpakte ruiling Jamin - beslissing

2023_GR_00057 - Grondinnames Mosstraat - ontwerpakte ruiling Jamin - beslissing

Motivering

Argumentatie

Gegeven onze beslissing van 26 april 2021 tot goedkeuring van de door landmeter Raf Ernots opgestelde innemingsplan met bijhorende tabel van grondinnemingen en rooilijnplannen voor de aanleg van het fietspad Mosstraat met het oog op de aanleg van fietspaden in de Mosstraat     

Daar de stad Halen met de verschillende eigenaars onderhandeld heeft om tot een gewone verkoop te komen.

Gegeven de bijzondere situatie van het perceel van Jamin, gezien een deel van de nu benodigde grond in 2012 verkocht is aan Jamin en nu (deels) terug nodig is voor de aanleg van het fietspad en de ondergrondse nutsvoorzieningen.

Daar het betrokken perceel Halen 1ste afdeling Sie B 65E gedurende vele jaren voorwerp heeft uitgemaakt van een juridisch conflict tussen eigenaar Jamin en de stad Halen

Gegeven de noodzaak om de werken volgens planning te kunnen uitvoeren en geen juridische vertraging te laten oplopen

Gegeven de schatting van de percelen voor inname dd. 9 juni 2022

Gegeven de overeenkomst, op 24/3/2022 gesloten met de eigenaar waarbij hij de benodigde oppervlakte van 74 ca wil ruilen tegen 45 ca toe te voegen aan hetzelfde perceel volgens plan van 23/3/2022 met een opleg door de stad van 7030 €

Daar de overeenkomst individueel gesloten is en overgemaakt aan Dhr. Vlaams commissaris voor vastgoedtransacties

Gegeven de ontwerpakte die hij heeft opgemaakt, zoals in bijlage gevoegd

na beraadslaging


Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40 en 41 ;

Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en uitvoeringsbesluiten, met in het bijzonder: 

Vlaamse codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten;

Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur;  

Decreet lokaal bestuur : artikel 40 en 41.



Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de akte zoals in bijlage gevoegd voor de ruiling langs de Mosstraat goed

Artikel 2

Deze beslissing wordt overgemaakt aan Dhr. Geerdens, vlaams commissaris vastgoedtransacties, voor verder gevolg.

18.

2023_GR_00079 - Aanduiding lid toewijzingsraad Woonmaatschappij Wonen in Limburg - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Yannik Mullens; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
18.

2023_GR_00079 - Aanduiding lid toewijzingsraad Woonmaatschappij Wonen in Limburg - Beslissing

2023_GR_00079 - Aanduiding lid toewijzingsraad Woonmaatschappij Wonen in Limburg - Beslissing

Motivering

Argumentatie

Met brief/e-mailbericht d.d. 23/05/2023 vraagt de sociale huisvestingsmaatschappij/ de woonmaatschappij Wonen in Limburg om een effectieve en een plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden om deel uit te maken van de toewijzingsraad die de woonmaatschappij zal oprichten binnen het (deel)werkingsgebied Noord-Limburg, West-Limburg, MidWest-Limburg.

Om een aanpak op maat te realiseren bij de toewijzing van sociale huurwoningen nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid te realiseren.

In het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW) wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels sociale huur regionale en lokale accenten te leggen. Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement. Hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad. De toewijzingsraad kan onder bepaalde voorwaarden passende maatregelen uitwerken in een toewijzingsreglement voor het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij, waarbij wordt afgeweken van de standaardtoewijzingsregels, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor kan maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden.

Het BVCW bepaalt dat het in twee gevallen verantwoord is passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement, waar men kan afwijken van de standaardtoewijzingsregels. Een eigen toewijzingsbeleid kan worden ontwikkeld als men rekening wil houden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurders of met de woonbehoeftigheid van specifieke doelgroepen. De opmaak van een  toewijzingsreglement dient tot stand te komen in nauw overleg met alle relevante lokale (huisvestings- en welzijns-)actoren. De toewijzingsraad van het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij speelt hierin de trekkersrol en is verantwoordelijk voor de opmaak van een ontwerp van het toewijzingsreglement. Het BVCW biedt op die manier de kans om een dynamiek te scheppen waarin kan worden gestreefd naar een regionaal gedragen en geïntegreerd toewijzingsbeleid.

Alle gemeenten in het (deel)werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad. Relevante huisvestings- en welzijnsactoren kunnen zichzelf aanmelden om deel uit te maken van de toewijzingsraad als ze actief zijn in het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij. Als er geen consensus is over de samenstelling van de toewijzingsraad, beslist de woonmaatschappij over de samenstelling, waarbij ze rekening houdt met een evenwichtige samenstelling van de toewijzingsraad. De toezichthouder kan optreden wanneer de toewijzingsraad onvoldoende evenwichtig wordt samengesteld.

De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht. Dit wordt geregeld in artikel 6.23 van het BVCW.

Beleidsmatige opdracht

De toewijzingsraad stelt een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierin kunnen bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding en bepalingen voor specifieke doelgroepen worden opgenomen. De leden van de toewijzingsraad streven hierbij naar consensus. Als er geen consensus is, kunnen de deelnemende gemeenten van de toewijzingsraad specifiek voor hun gemeenten over deze bepalingen beslissen.

Voor het opnemen van een bepaling over de langdurige woonbinding met het (deel)werkingsgebied is in ieder geval consensus tussen de gemeenten van het (deel)werkingsgebied vereist.

Operationele opdracht

De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen. De toewijzingsraad kan afspraken maken over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.

Voorstel

Door het college van burgemeester en schepenen wordt mevr. Lies Boesmans voorgedragen om de stad Halen te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad. Mevr. Heidi Wuestenbergs wordt voorgedragen als plaatsvervangende vertegenwoordiger.

Overgaande tot de geheime stemming :

Daar de stemming volgende uitslag geeft : 

'Lies Boesmans wordt aangeduid om Halen te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad met Heidi Wuestenbergs als plaatsvervanger' 

Bekomt  21  stemmen voor,  0 stemmen tegen en 0  onthoudingen

                      

Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 56;

Gelet op artikel 40 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Gelet op het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.

Gelet op de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW)

Gelet op het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW), artikel 6.23

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Mevr. Lies Boesmans wordt, bij geheime stemming, aangeduid als effectieve vertegenwoordiger om de stad Halen te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij Wonen in Limburg binnen het deelwerkingsgebied Noord-Limburg, West-Limburg, MidWest-Limburg.

Artikel 2

Mevr. Heidi Wuestenbergs wordt, bij geheime stemming, aangeduid als plaatsvervangende vertegenwoordiger om de stad Halen te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij Wonen in Limburg binnen het deel werkingsgebied Noord-Limburg, West-Limburg, MidWest-Limburg.

19.

2023_GR_00091 - Aanvraag omgevingsproject OMV_2023003062 : Geert Janssens en Bastijns Gebroeders Algemene Bouwonderneming - toepassing Gemeentewegendecreet - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Yannik Mullens; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
19.

2023_GR_00091 - Aanvraag omgevingsproject OMV_2023003062 : Geert Janssens en Bastijns Gebroeders Algemene Bouwonderneming - toepassing Gemeentewegendecreet - Beslissing

2023_GR_00091 - Aanvraag omgevingsproject OMV_2023003062 : Geert Janssens en Bastijns Gebroeders Algemene Bouwonderneming - toepassing Gemeentewegendecreet - Beslissing

Motivering

Argumentatie

Overwegende de aanleiding en de context:

De aanvraag gekend als OMV_2023003062 werd ingediend op 27 januari 2023 door Geert Janssens en Bastijns Gebroeders Algemene Bouwonderneming ter plaatse Stadsbeemd zn en handelt over de omgevingsvergunningsprocedure voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen en de exploitatie van ingedeelde inrichting of activiteiten. Deze aanvraag kadert in het vervolg van de ontwikkeling van de vroegere site Bastijns bouwmaterialen te Halen. De site bestaat uit stockagehallen, bureelruimte met toonzaal, betoncentrale en een betonverharding waarvoor een sloopvergunning voor werd bekomen bij de Stad Halen (OMV_2022032420). Het ontwerp voorziet 58 KMO-units rond een deels private deels openbare wegenis dewelke aansluit op de Stadsbeemd. Het gaat om drie toegangen, waarvan een dubbele toegang - zijnde een aparte inrit en uitrit – aan de hoofdweg en een ingang langs het doodlopende deel van de Stadsbeemd. Het deel van de openbare wegenis bestaat uit het deel van de ontworpen wegenis dat gelegen is in de zone in overeenstemming met “openbaar domein” conform het BPA De Kom Wijzigingsplan 3. Het gaat meerbepaald om een ingesloten deel openbare wegenis aangezien de aansluiting naar de Singellaan niet gemaakt kan worden aangezien de percelen tussen het plangebied en de Singellaan geen deel uitmaken voorliggende aanvraag. De 58 KMO-units worden opgericht in 5 verschillende bouwblokken waarbinnen de omvang van elke KMO-unit verschilt zodat ze dienst kunnen doen voor kleine en middelgrote bedrijvigheid met een lokaal karakter. Voor het totale plangebied zijn 150 private parkeerplaatsen voorzien. Het concrete gebruik van de KMO-units maakt geen deel uit van voorliggende aanvraag. De in totaal 58 KMO-units en bijhorende deels private deels openbare wegenis worden op een meerdere kadastrale percelen met een gezamenlijke oppervlakte van 37.415m² gerealiseerd. Het gedeelte ingedeelde inrichting en activiteit kadert in de exploitatie van een lozing van huishoudelijk afvalwater (1.500,00m³/jaar) in de openbare riolering conform rubriek 3.2.2°a) (klasse 3).

De aanvraag is gelegen in KMO-gebied volgens het vigerende gewestplan. Bovendien is het plangebied gelegen binnen de contour van het BPA De Kom Wijzigingsplan 3 met goedkeuring dd. 19 juli 2002. Volgens dit BPA zijn het op plangebied voor het project volgende bestemmingen van toepassing: 

  • Artikel 16 – zone voor aanhorigheden
  • Artikel 21 – zone voor dienstverlening en bedrijvigheid met toonzaalfunctie
  • Artikel 24A – zone voor kleine en middelgrote bedrijvigheid
  • Artikel 27 – voortuinzone bij kleine en middelgrote bedrijvigheid
  • Artikel 41 – zone voor ambachtelijke ontsluiting
  • Artikel 49 – zone voor specifieke functies

Het voorliggende project houdt met bovenstaande principes rekening wanneer een voorstel tot rooilijn werd opgemaakt dewelke deel uitmaakt van het inplantingsplan nieuwe toestand. De aanvrager heeft geen belofte tot gratis grondafstand toegevoegd aan het dossier die handelt over de percelen 1ste afdeling sectie B nrs 253X en 251A2 waarvan een totale oppervlakte van 1.400,00m² aan het openbaar domein wordt afgestaan. 

Beoordeling:

In de voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag wordt door de aanvrager een ontwerp van rooilijnplan toegevoegd dat deel uitmaakt van het inplantingsplan nieuwe toestand. Het voornemen tot realisatie van de wegenis geeft uitvoering aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het decreet Gemeentewegen; derhalve dient voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag aan deze artikels getoetst te worden:

  • Artikel 3

Het decreet gemeentewegen heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.

De doelstellingen voor wat betreft mobiliteit werden door de gemeenteraad kenbaar gemaakt door de goedkeuring van het BPA De Kom Wijzigingsplan 3 in 2002. Aangezien het BPA De Kom Wijzigingsplan 3 door de Gemeenteraad van Halen niet werd opgeheven of gewijzigd, en het gaat over de realisatie van een openbare bestemming, dient deze bestemming ingevuld te worden. Het voorliggend project wenst de realisatie te bekomen van het deel openbaar domein dat binnen het plangebied blijkens het bovenliggende BPA De Kom Wijzigingsplan 3 voorzien is en staat een verdere invulling van deze zone op aanpalende percelen niet in de weg.-

Om de circulatie van de voetgangers en fietsers rond de kern van Halen te bevorderen is het aangewezen om vanaf de Diestersteenweg een trage verbinding te voorzien tussen het plangebied met haar deels private deels openbare wegenis en de hoger vernoemde Diestersteenweg.

 Artikel 4

1° Het voorliggende ontwerp geeft invulling aan principes zoals ze bepaald zijn in het BPA De Kom Wijzigingsplan 3. De gedeeltelijke ontwikkeling van de voorziene centrale doorsteek vanaf de Singgellaan voor wat betreft deze gelegen is binnen het plangebied de mogelijkheid geven om voorliggend plangebied aan te snijden in overeenstemming met de bepalingen van het BPA De Kom Wijzigingsplan 3.

Om de circulatie van de voetgangers en fietsers rond de kern van Halen te bevorderen is het aangewezen om vanaf de Diestersteenweg een trage verbinding te voorzien tussen het plangebied met haar deels private deels openbare wegenis en de hoger vernoemde Diestersteenweg.

2° De ontworpen rooilijn op de projectsite creëert een nieuwe gemeenteweg die – wanneer verbonden met omliggende private wegen - de ontsluiting van het plangebied mogelijk maakt via de Stadsbeemd. De ontworpen openbare wegenis sluit op dit moment niet aan op de Singellaan zoals bepaald in het BPA De Kom Wijzigingsplan 3, daar deze zone geen deel uitmaakt van voorliggende aanvraag. De de ontworpen wegenis is voor wat betreft het openbaar domein in overeenstemming met het BPA De Kom Wijzigingsplan 3 en de ontwikkeling staat de invulling van de doelstellingen van het BPA De Kom Wijzigingsplan 3 niet in de weg; de aansluiting op de Singellaan blijft in een latere fase mogelijk. 

3° De voorgestelde aanvraag ontsluit enkel de percelen van het projectgebied. Om de circulatie van de voetgangers en fietsers rond de kern van Halen te bevorderen is het aangewezen om vanaf de Diestersteenweg een trage verbinding te voorzien tussen het plangebied met haar deels private deels openbare wegenis en de hoger vernoemde Diestersteenweg.

4° Gelet op de specifieke ligging is er bij de inpassing van de voorgestelde maatregel geen gemeentegrensoverschrijdend perspectief afwezig.

5° Het voorgestelde ontwerp doet geen afbreuk aan eerdere beleidsbepalingen van de stad Halen. De voorgestelde ontsluiting is opgenomen in het BPA De Kom Wijzigingplan 3 en wordt uitgevoerd binnen de grenzen van het plangebied in overeenstemming met het BPA De Kom Wijzigingsplan 3.

Artikel 12 van het decreet Gemeentewegen maakt het mogelijk om de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg op te nemen in een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen, op voorwaarde dat het gevraagde past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt volgens het decreet slechts voor zover de omgevingsaanvraag een ontwerp van rooilijnplan bevat, dat voldoet aan de decretale eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover de aanvraag een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat. 

Voorliggende aanvraag bevat een rooilijnplan en de gemeenteraad kan derhalve een beslissing nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.

Het openbaar onderzoek m.b.t. de omgevingsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen en exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit liep van 07/04/2023 tot en met 06/05/2023. Er werden 2 unieke bezwaarschriften ingediend, waarvan één argument handelt over de wegenis: De bezwaarindiener kan zich niet akkoord verklaren voor het aanleggen van een wegenis op perceel 249F, vermits dat gebruikt wordt voor de bedrijfsactiviteiten. Er zijn voldoende alternatieven aangereikt in het ontwerp om de openbare wegenis te bereiken. Dit bezwaar wordt als volgt behandeld: Het BPA voorziet een bestemmingszone als wegenis over dit perceel, waarbij dit beoogd wordt om in de toekomst bij het openbaar domein te voegen, maar het maakt momenteel geen deel uit van de vergunningsaanvraag. 

Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Het is tevens de uitdrukkelijke bevoegdheid van de gemeente om de ligging en de breedte van de gemeentewegen op haar grondgebied vast te leggen in gemeentelijke rooilijnplannen, dit ongeacht de eigenaar van de grond.

Voorliggende aanvraag bevat geen inrichtingsplan of bijhorende meetstaat. Voor de inrichting van het toekomstige openbaar domein wordt er echter gevraagd aan de ontwikkelaar, zoals gebruikelijk, om in overleg te treden met het college van burgemeester en schepenen in kader van een bijgestuurd inrichtingsplan en de bijhorende meetstaat en dit in een volgende fase van het dossier ter goedkeuring aan de Gemeenteraad van Halen.        

Juridische grond

Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

De aanvraag gekend als OMV_2023003062 werd ingediend op 27 januari 2023 door Geert Janssens en Bastijns Gebroeders Algemene Bouwonderneming ter plaatse Stadsbeemd zn.

Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;

Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;

Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijk Ordening;

Gelet op het Omgevingsdecreet, in het bijzonder op artikel 31:

“§1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.

De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

§2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is, die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”

Gelet op het Omgevingsbesluit, in het bijzonder op artikel 47:

“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”

Gelet op de toelichting bij het Omgevingsdecreet en -besluit:

“Het decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:

  • de bevoegde overheid mag rechtstreeks weigeren zonder het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen;
  • de regeling geldt zowel voor aanvragen voor stedenbouwkundige handelingen als voor stedenbouwkundige handelingen;
  • beslist de gemeenteraad ongunstig over de zaak van de wegen, dan kan de bevoegde overheid geen vergunning verlenen, ook niet in beroep;
  • de gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag;
  • de gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere bezwaarschriften.”

Gelet op de bepalingen dat elke beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet uitvoering geeft aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het decreet Gemeentewegen en dat elke aanvraag aan deze artikels getoetst dient te worden:

Artikel 3 (01/09/2019 - …)

Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.  

Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
 2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.

Artikel 4 (01/09/2019 - …)

Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:            
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
 5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De rooilijn blijkens de rooilijnplan ingetekend op het inplantingsplan nieuwe toestand zoals gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen en exploitatie van ingedeelde inrichting of activiteit met kenmerk OMV_2023003062 wordt vastgelegd volgens datzelfde plan.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg zoals aangeduid op het bijgevoegde ontwerp zoals gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen en ingedeelde inrichting of actvititeit met kenmerk OMV_2023003062 voorwaardelijk goed.      
 Het desbetreffende lot kan worden beschreven als 1400,00m² groot, van vorm rechthoekig en bestemd voor gratis grondafstand. Dit lot zal gratis aan de stad Halen worden afgestaan om gevoegd te worden bij het openbaar wegdomein. Voor dit gedeelde van het plangebied wordt de rooilijn juridisch vastgelegd door middel van bijgevoegd rooilijnplan.

Als voorwaarde wordt gevraagd dat bij voorlopige oplevering van het openbaar domein een as-built plan wordt overgemaakt met de exacte ligging van alle ondergrondse en bovengrondse infrastructuur binnen de goedgekeurde rooilijnen met een overlap van 5 meter buiten de goedgekeurde rooilijn. Dit is eveneens een expliciete voorwaarde om een voorlopige oplevering te bekomen.

Als voorwaarde wordt gevraagd om de circulatie van de voetgangers en fietsers rond de kern van Halen te bevorderen om vanaf de Diestersteenweg een trage verbinding te voorzien tussen het plangebied met haar deels private deels openbare wegenis en de hoger vernoemde Diestersteenweg.

Artikel 3

De betrokken wegenis dient een openbaar karakter te hebben en te houden.

Artikel 4

De ontwikkelaar dient een negatief bodemattest voor te leggen dat betrekking heeft op de hierbij af te stane gronden, afgeleverd door OVAM.

De afstanddoener verklaart dat hij geen weet heeft van bodemverontreiniging die schade kan berokkenen aan het stadsbestuur van Halen of aan derden, of die aanleiding kan geven tot een saneringsverplichting, tot gebruikersbeperkingen of tot andere maatregelen die de overheid in dit verband kan opleggen.

Artikel 5

De gemeenteraad wenst de weg nu niet over te nemen. De grondafstand zal pas uitgevoerd worden indien er zich andere opportuniteiten voordoen waardoor de overname een meerwaarde kan bieden voor een verdere ontwikkeling van de stad.

Ten gepaste tijden kan de gemeenteraad nog steeds beslissen de weg over te nemen.
 

Alle kosten, rechten en honoraria verbonden aan deze grondafstand zijn en blijven ten laste van de ontwikkelaar.


Artikel 6

§1. Tegen onderhavige beslissing is overeenkomstig de artn. 24 en 25 van het decreet Gemeentewegen administratief beroep mogelijk bij de Vlaamse Regering.

§2. Conform de artn. 31/1 en 56 van het Omgevingsdecreet dient eerst een beroep ingesteld te worden tegen de beslissing van de gemeenteraad aangaande de “zaak der wegen” en vervolgens tegen de beslissing aangaande de omgevingsvergunning.

Artikel 7

Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:

  • wanneer de omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen en ingedeelde inrichting of activiteit met dossiernummer OMV_2023003062 niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd;
  • wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.

Varia en mededelingen

Varia en mededelingen

Varia en mededelingen

Motivering

  • Volgende zittingen : 4/9, 2/10, 6/11 en (onder voorbehoud) 4/12
  • Mededeling geofysisch onderzoek Markt en omliggende straten : presentatie

Vragen en antwoorden

Vragen en antwoorden

Vragen en antwoorden