Overwegende dat de notulen van de vorige vergadering dienen goedgekeurd te worden;
Decreet lokaal bestuur art. 32, 277 ยง1 en art. 278;
De raad keurt de notulen van de vorige vergadering goed.
decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 meer bepaald art. 32 en 277;
De raadsleden nemen kennis van het zittingsverslag van de vorige zitting.
Gelet op het besluit van onze raad van 4 februari 2013 houdende de vestiging van een gemeentelijke retributie op het afleveren van administratieve documenten;
Gelet op de besluiten van onze raad van 13 januari 2014, 3 november 2014, 7 december 2015, 10 december 2017, 10 september 2018, 1 april 2019 en 31 mei 2021 tot aanpassing van bovenstaand besluit;
Gelet op het feit dat er na de goedkeuring van het meest recente retributiereglement "afgifte van administratieve stukken dd. 05/12/2022" nieuwe communicatie is gekomen vanuit de overheid zijn er wijzigingen doorgevoerd:
- Men spreekt niet meer van een spoedprocedure of extreme spoedprocedure m.b.t. de identiteitskaarten. Er wordt een opsplitsing gemaakt tussen levering in het gemeentehuis en zelf afhalen in Brussel. Naar de duidelijkheid voor de burger en het loket burgerzaken is er gekozen voor één en dezelfde prijs (ongeacht leeftijd of situatie).
- Ook bij het afhalen van paspoorten maakt men onderscheid tussen levering in het gemeentehuis en zelf afhalen in Brussel. Omwille van de hoge kostprijs is er hier wel voor gekozen om verschillende bedragen te blijven hanteren naargelang leeftijd en situatie.
Daarnaast zijn volgende prijzen toegevoegd:
- Administratieve kost voor het verkrijgen van een duplicaat van bouwplannen (Deze kunnen we nu zelf afleveren o.w.v. de aankoop A0-scanner/printer)
- Kost voor antidiefstallabel
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40;
Gelet op het meest recente retributiereglement Stad Halen op de afgifte van administratieve stukken dd. 05/12/2022;
Gelet op artikel 170,ยง4 van de Grondwet;
De gemeenteraad keurt het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken, zoals in bijlage gevoegd, goed.
Dit reglement gaat in voege op 01/03/2023.
Daar Halen deel uitmaakt van de OSM Schulensmeer;
Daar er 4 afgevaardigden door Halen moeten zijn voor de raad van bestuur.
gelet op de aanduiding van Thomas Dubois, Lore Hoebrekx, Steven Vanmechelen, Martin Zeeuws in 2019;
Daar Lore Hoebreckx geen deel meer uitmaakt van deze gemeenteraad
Gegeven de kandidatuur van raadslid Inge Sannen dd. 22/02/2023
Overgaande tot de geheime stemming:
Daar er 20 stembriefjes uit de stembus genomen worden,;
Gelet op de uitslag :
Inge Sannen wordt aangeduid als afgevaardigde van de stad Halen in de raad van bestuur van OSM :
JA bekomt 20 stemmen
Nee bekomt 0 stemmmen
Er zijn 0 blanco of ongeldige stemmen
Statuten OSM
Decreet lokaal bestuur
Volgende 4 afgevaardigden worden aangeduid voor de raad van Bestuur van OSM om stad Halen te vertegenwoordigen :
1) Thomas Dubois,
2) Steven Vanmechelen,
3) Martin Zeeuws en
4) Inge Sannen
Dit besluit wordt ter kennis van OSM gebracht.
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Overwegende dat notarissen en vastgoedmakelaars informatie over onroerende goederen bij de gemeente kunnen aanvragen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat gemeenten samenwerken met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen en de vastgoeddossiers kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de gemeente Halen de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan wenst te verhalen;
Gelet artikel 173, van de Grondwet;
Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Algemeen
De stad Halen verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De stad Halen doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De stad Halen stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de stad die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Met ingang van 1 april 2023 wordt ten voordele van stad Halen een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier.
Verschuldigde
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Bedrag
Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag | Retributiebedrag |
Vastgoeddossier per capakey | 75 EUR |
De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.
Invorderingswijze
De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.
Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de stad Halen voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.
§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
§3. De stad verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
§4. De stad Halen bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die stad Halen verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de stad Halen bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
§5. De stad Halen doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van de stad Halen, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in Bijlage 1.
Ondertekening
De vastgoeddossiers die de stad Halen via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 1 april 2023 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het voorstel is om een aantal wijzigingen in het reglement op te nemen:
Deze wijzigingen zijn aangewezen naar aanleiding van de aansluiting met het Vastgoedinformatieplatform en mede door het feit dat de dossiervormingen complexer worden.
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40;
Gelet op het meest recente retributiereglement betreffende de omgevingsvergunning goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 5 maart 2018;
Gelet op artikel 170,§4 van de Grondwet;
Het retributiereglement betreffende de omgevingsvergunning vastgesteld door de gemeenteraad op 5 maart 2018 wordt met ingang van 1 april 2023 opgeheven.
De gemeenteraad keurt het retributiereglement betreffende de omgevingsvergunning, in bijlage, met ingang van 1 april 2023 goed.
Bij de opmaak van het bijzonder plan van aanleg (BPA) De Kom wijzigingsplan 3 werd er ook een onteigeningsplan opgemaakt en goedgekeurd d.d. 4 februari 2002.
Het onteigeningsplan beoogt een verbreding van het openbaar domein in een gedeelte van de Firmin Jacobslaan.
De omliggende woningen gebruiken de voortuinzone als parkeerruimte. De woningen zijn voornamelijk ingeplant op eenzelfde voorgevelbouwlijn in een gesloten of halfopen bouwverband, waar de zijtuinen ontbreken of te krap zijn om doorgang te verlenen naar de achtertuin. In voorliggende situatie is op het terrein wel een mogelijkheid om de achtertuin te bereiken (doorrit in woning mogelijk). Het gebouw is gekend als handelspand (voormalige kapperszaak), waarbij het cliënteel dient te parkeren in de voortuin.
Conform artikel 74 van het decreet houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening kan de eigenaar, per aangetekende brief, de onteigenende instantie verzoeken van de onteigening van zijn goed af te zien.
Op 18 januari 2023 mochten wij deze vraag ontvangen van de heer en mevrouw De Pauw - Strauven eigenaars van een perceel gelegen in de Firmin Jacobslaan 44 te Halen.
Aan de raad wordt gevraagd een standpunt in te nemen of het bestuur alsnog uitvoering wenst te geven aan de onteigening.
Het college heeft in zitting van 13 februari jl. de vraag de heer en mevrouw De Pauw - Strauven negatief geadviseerd
Gelet op het decreet houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening art. 74;
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40;
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van de eigenaar van perceel aangeduid als nummer 139 (zie bijgevoegde plan in bijlage) - gelegen Firmin Jacobslaan 44 te 3545 Halen (1e afdeling, sectie C, 4H9).
De gemeenteraad wenst niet af te zien van het onteigeningsplan (onderdeel van het Bijzonder Plan van Aanleg (BPA) De Kom wijzigingsplan 3) opgemaakt en goedgekeurd op 4 februari 2002 voor de Firmin Jacobslaan.
Deze beslissing wordt ter kennis van de aanvrager gebracht.
* Uitnodiging voor BKM op 9 maart 2023.
* Uitnodiging voor de machtsoverdracht op 25/3 vanaf 14.30 uur
* Uitnodiging voor afsluitende receptie van Haal het in Halen op 30/3 om 20 uur.
* Volgende GR : 27/3