Terug
Gepubliceerd op 29/03/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 27/02/2023 - 20:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Inge Hansen; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Yannik Mullens; Ingrid Vrancken, algemeen directeur

Verontschuldigd

Corry Baerts

Secretaris

Ingrid Vrancken, algemeen directeur

Voorzitter

Kris Jacobs, Voorzitter

Agendapunten

1.

2023_GR_00030 - Ontslag gemeenteraadslid Brigitte Landerloos - kennisname en eedaflegging opvolger

Kennis genomen
1.

2023_GR_00030 - Ontslag gemeenteraadslid Brigitte Landerloos - kennisname en eedaflegging opvolger

2023_GR_00030 - Ontslag gemeenteraadslid Brigitte Landerloos - kennisname en eedaflegging opvolger
2.

2023_GR_00028 - Notulen - Goedkeuring notulen van de vergadering van vorige zitting - beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Inge Hansen; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Yannik Mullens; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Corry Baerts
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
2.

2023_GR_00028 - Notulen - Goedkeuring notulen van de vergadering van vorige zitting - beslissing

2023_GR_00028 - Notulen - Goedkeuring notulen van de vergadering van vorige zitting - beslissing

Motivering

Argumentatie

Overwegende dat de notulen van de vorige vergadering dienen goedgekeurd te worden;

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur art. 32, 277 ยง1 en art. 278;

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt de notulen van de vorige vergadering goed.

3.

2023_GR_00029 - Kennisname - Zittingsverslag van de vorige zitting

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Inge Hansen; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Yannik Mullens; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Corry Baerts
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
3.

2023_GR_00029 - Kennisname - Zittingsverslag van de vorige zitting

2023_GR_00029 - Kennisname - Zittingsverslag van de vorige zitting

Motivering

Juridische grond

decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 meer bepaald art. 32 en 277;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raadsleden nemen kennis van het zittingsverslag van de vorige zitting.

4.

2023_GR_00023 - Aanpassing retributiereglement op afgifte van administratieve stukken

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Inge Hansen; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Yannik Mullens; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Corry Baerts
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
4.

2023_GR_00023 - Aanpassing retributiereglement op afgifte van administratieve stukken

2023_GR_00023 - Aanpassing retributiereglement op afgifte van administratieve stukken

Motivering

Argumentatie

Gelet  op het besluit van onze raad van 4 februari 2013 houdende de vestiging van een gemeentelijke retributie op het afleveren van administratieve documenten;

Gelet op de besluiten van onze raad van 13 januari 2014, 3 november 2014, 7 december 2015, 10 december 2017, 10 september 2018, 1 april 2019 en 31 mei 2021 tot aanpassing van bovenstaand besluit;

Gelet op het feit dat er na de goedkeuring van het meest recente retributiereglement "afgifte van administratieve stukken dd. 05/12/2022" nieuwe communicatie is gekomen vanuit de overheid zijn er wijzigingen doorgevoerd:
- Men spreekt niet meer van een spoedprocedure of extreme spoedprocedure m.b.t. de identiteitskaarten. Er wordt een opsplitsing gemaakt tussen levering in het gemeentehuis en zelf afhalen in Brussel. Naar de duidelijkheid voor de burger en het loket burgerzaken is er gekozen voor één en dezelfde prijs (ongeacht leeftijd of situatie).
- Ook bij het afhalen van paspoorten maakt men onderscheid tussen levering in het gemeentehuis en zelf afhalen in Brussel. Omwille van de hoge kostprijs is er hier wel voor gekozen om verschillende bedragen te blijven hanteren naargelang leeftijd en situatie. 

Daarnaast zijn volgende prijzen toegevoegd: 

- Administratieve kost voor het verkrijgen van een duplicaat van bouwplannen (Deze kunnen we nu zelf afleveren o.w.v. de aankoop A0-scanner/printer)
- Kost voor antidiefstallabel 

Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40;

Gelet op het meest recente retributiereglement Stad Halen op de afgifte van administratieve stukken dd. 05/12/2022;

Gelet op artikel 170,ยง4 van de Grondwet;

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt  het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken, zoals in bijlage gevoegd, goed.

Artikel 2

Dit reglement gaat in voege op 01/03/2023.

5.

2023_GR_00026 - Opdrachthoudende vereniging Schulensmeer (OSM) - aanduiding afgevaardigden Raad van bestuur- beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Inge Hansen; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Yannik Mullens; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Corry Baerts
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
5.

2023_GR_00026 - Opdrachthoudende vereniging Schulensmeer (OSM) - aanduiding afgevaardigden Raad van bestuur- beslissing

2023_GR_00026 - Opdrachthoudende vereniging Schulensmeer (OSM) - aanduiding afgevaardigden Raad van bestuur- beslissing

Motivering

Argumentatie

Daar Halen deel uitmaakt van de OSM Schulensmeer;

Daar er 4 afgevaardigden door Halen moeten zijn voor de raad van bestuur. 

gelet op de aanduiding van Thomas Dubois, Lore Hoebrekx, Steven Vanmechelen, Martin Zeeuws in 2019;

Daar Lore Hoebreckx geen deel meer uitmaakt van deze gemeenteraad

Gegeven de kandidatuur van raadslid Inge Sannen dd. 22/02/2023

Overgaande tot de geheime stemming:

Daar er  20  stembriefjes uit de stembus genomen worden,;

Gelet op de uitslag : 

Inge Sannen wordt aangeduid als afgevaardigde van de stad Halen in de raad van bestuur van OSM :

JA bekomt   20   stemmen

Nee bekomt  0  stemmmen

Er zijn  0   blanco of ongeldige stemmen

 

Juridische grond

Statuten OSM

Decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

 Volgende 4 afgevaardigden worden aangeduid voor de raad van Bestuur van OSM  om stad Halen te vertegenwoordigen :

1) Thomas Dubois,

2) Steven Vanmechelen, 

3) Martin Zeeuws en 

4) Inge Sannen

Artikel 2

Dit besluit wordt ter kennis van OSM gebracht.

6.

2023_GR_00024 - Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Inge Hansen; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Yannik Mullens; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Corry Baerts
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
6.

2023_GR_00024 - Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement - Goedkeuring

2023_GR_00024 - Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;

Overwegende dat notarissen en vastgoedmakelaars informatie over onroerende goederen bij de gemeente kunnen aanvragen;

Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;

Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;

Overwegende dat gemeenten samenwerken met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld;

Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars;

Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen en de vastgoeddossiers kan ontsluiten;

Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt; 

Overwegende dat de gemeente Halen de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan wenst te verhalen;

Juridische grond

Gelet artikel 173, van de Grondwet;

Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Definities

Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;

2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;

3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert; 

4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;

5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;

6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties: 

  1. de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018; 
  2. de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;
  3. de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet; 

9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;

10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;

11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;

12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;

13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.

Artikel 2

Algemeen

De stad Halen verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De stad Halen doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De stad Halen stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.

In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de stad die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.

Met ingang van 1 april 2023 wordt ten voordele van stad Halen een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier. 

Artikel 3

Verschuldigde

De retributie is verschuldigd door de aanvrager.

Artikel 4

Bedrag

Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt: 

Voorwerp aanvraag 

Retributiebedrag 

Vastgoeddossier per capakey

75 EUR


De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen. 

Artikel 5

Invorderingswijze

De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.

Artikel 6

Verwerking van persoonsgegevens

§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de stad Halen voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.

§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:

  1. aanvragers; en
  2. houders van rechten op een perceel, of een onderdeel, waarvoor het vastgoeddossier wordt aangevraagd.

§3. De stad verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:

  1. contact- en identificatiegegevens;
  2. financiële gegevens;
  3. het identificatienummer van het Rijksregister/KBO-nummer;
  4. vastgoedinformatie;
  5. gegevens in het kader van openbare onderzoeken en overtredingen.

§4. De stad Halen bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die stad Halen verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de stad Halen bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.

§5. De stad Halen doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van de stad Halen, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in Bijlage 1.

Artikel 7

Ondertekening

De vastgoeddossiers die de stad Halen via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.

Artikel 8

Vervanging voorgaande reglementering

Dit reglement vervangt vanaf 1 april 2023 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.

Artikel 9

Bekendmaking

Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

7.

2023_GR_00025 - Aanpassing retributiereglement betreffende de omgevingsvergunning - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Inge Hansen; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Yannik Mullens; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Corry Baerts
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
7.

2023_GR_00025 - Aanpassing retributiereglement betreffende de omgevingsvergunning - Goedkeuring

2023_GR_00025 - Aanpassing retributiereglement betreffende de omgevingsvergunning - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het voorstel is om een aantal wijzigingen in het reglement op te nemen:

  • opheffing vorig retributiereglement en vaststelling nieuw retributiereglement beide vanaf 1 april 2023.
  • update van de tarieven
  • schrapping van bepaalde tarieven met betrekking tot vastgoedinformatie

Deze wijzigingen zijn aangewezen naar aanleiding van de aansluiting met het Vastgoedinformatieplatform en mede door het feit dat de dossiervormingen complexer worden.

Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40;

Gelet op het meest recente retributiereglement betreffende de omgevingsvergunning goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 5 maart 2018;

Gelet op artikel 170,§4 van de Grondwet;

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het retributiereglement betreffende de omgevingsvergunning vastgesteld door de gemeenteraad op 5 maart 2018 wordt met ingang van 1 april 2023 opgeheven.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt het retributiereglement betreffende de omgevingsvergunning, in bijlage, met ingang van 1 april 2023 goed.

8.

2023_GR_00027 - Onteigening opgenomen in BPA De Kom wijzigingsplan 3 -vraag tot aanpassing - beslissing tot behouden van het onteigeningsplan - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Inge Hansen; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Yannik Mullens; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Corry Baerts
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
8.

2023_GR_00027 - Onteigening opgenomen in BPA De Kom wijzigingsplan 3 -vraag tot aanpassing - beslissing tot behouden van het onteigeningsplan - goedkeuring

2023_GR_00027 - Onteigening opgenomen in BPA De Kom wijzigingsplan 3 -vraag tot aanpassing - beslissing tot behouden van het onteigeningsplan - goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Bij de opmaak van het bijzonder plan van aanleg (BPA) De Kom wijzigingsplan 3 werd er ook een onteigeningsplan opgemaakt en goedgekeurd d.d. 4 februari 2002.

Het onteigeningsplan beoogt een verbreding van het openbaar domein in een gedeelte van de Firmin Jacobslaan.

De omliggende woningen gebruiken de voortuinzone als parkeerruimte. De woningen zijn voornamelijk ingeplant op eenzelfde voorgevelbouwlijn in een gesloten of halfopen bouwverband, waar de zijtuinen ontbreken of te krap zijn om doorgang te verlenen naar de achtertuin. In voorliggende situatie is op het terrein wel een mogelijkheid om de achtertuin te bereiken (doorrit in woning mogelijk). Het gebouw is gekend als handelspand (voormalige kapperszaak), waarbij het cliënteel dient te parkeren in de voortuin.

Conform artikel 74 van het decreet houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening kan de eigenaar, per aangetekende brief, de onteigenende instantie verzoeken van de onteigening van zijn goed af te zien.

Op 18 januari 2023 mochten wij deze vraag ontvangen van de heer en mevrouw De Pauw - Strauven eigenaars van een perceel gelegen in de Firmin Jacobslaan 44 te Halen.

Aan de raad wordt gevraagd een standpunt in te nemen of het bestuur alsnog uitvoering wenst te geven aan de onteigening.

Het college heeft in zitting  van 13 februari jl. de vraag de heer en mevrouw De Pauw - Strauven negatief geadviseerd

Juridische grond

Gelet op het decreet houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening art. 74;

Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40;

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van de eigenaar van perceel aangeduid als nummer 139 (zie bijgevoegde plan in bijlage) - gelegen Firmin Jacobslaan 44 te 3545 Halen (1e afdeling, sectie C, 4H9).

Artikel 2

De gemeenteraad wenst niet af te zien van het onteigeningsplan (onderdeel van het Bijzonder Plan van Aanleg (BPA) De Kom wijzigingsplan 3)  opgemaakt en goedgekeurd op 4 februari 2002 voor de Firmin Jacobslaan.

Artikel 3

Deze beslissing wordt ter kennis van de aanvrager gebracht.

Vragen en antwoorden

Vragen en antwoorden

Vragen en antwoorden

Varia en mededelingen

Varia en mededelingen

Varia en mededelingen

Motivering

* Uitnodiging voor BKM op 9 maart 2023.

* Uitnodiging voor de machtsoverdracht op 25/3 vanaf 14.30 uur

* Uitnodiging voor afsluitende receptie van Haal het in Halen op 30/3 om 20 uur.

* Volgende GR : 27/3