Terug
Gepubliceerd op 03/04/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 30/01/2023 - 20:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Ingrid Vrancken, algemeen directeur; Noemie Geeraerts, Fluvius; Eddy Schrooten, Fluvius

Verontschuldigd

Inge Hansen; Brigitte Landerloos

Secretaris

Ingrid Vrancken, algemeen directeur

Voorzitter

Kris Jacobs, Voorzitter

Agendapunten

1.

2023_GR_00020 - Notulen - Goedkeuring notulen van de vergadering van 5 december 2022

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Ingrid Vrancken, algemeen directeur; Noemie Geeraerts, Fluvius; Eddy Schrooten, Fluvius
Verontschuldigd
Inge Hansen; Brigitte Landerloos
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
1.

2023_GR_00020 - Notulen - Goedkeuring notulen van de vergadering van 5 december 2022

2023_GR_00020 - Notulen - Goedkeuring notulen van de vergadering van 5 december 2022

Motivering

Argumentatie

Overwegende dat de notulen van de vorige vergadering dienen goedgekeurd te worden;

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur art. 32, 277 ยง1 en art. 278;

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt de notulen van de vorige vergadering goed.

2.

2023_GR_00021 - Kennisname - Zittingsverslag van de vorige zitting

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Ingrid Vrancken, algemeen directeur; Noemie Geeraerts, Fluvius; Eddy Schrooten, Fluvius
Verontschuldigd
Inge Hansen; Brigitte Landerloos
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
2.

2023_GR_00021 - Kennisname - Zittingsverslag van de vorige zitting

2023_GR_00021 - Kennisname - Zittingsverslag van de vorige zitting

Motivering

Juridische grond

decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 meer bepaald art. 32 en 277;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raadsleden nemen kennis van het zittingsverslag van de vorige zitting.

3.

2023_GR_00017 - Hemelwater- en droogteplan - beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Ingrid Vrancken, algemeen directeur; Noemie Geeraerts, Fluvius; Eddy Schrooten, Fluvius
Verontschuldigd
Inge Hansen; Brigitte Landerloos
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
3.

2023_GR_00017 - Hemelwater- en droogteplan - beslissing

2023_GR_00017 - Hemelwater- en droogteplan - beslissing

Motivering

Argumentatie

Gelet dat in dit hemelwater- en droogteplan (HWDP) een integrale, gedragen en gebiedsdekkende visie op het hele watersysteem voor de stad Halen wordt voorgesteld. Door deze visie op het niveau van stad Halen uit te werken, wordt rekening gehouden met de lokale kenmerken van de omgeving en kunnen concrete overlastrisico’s aangepakt worden.

Overwegende het advies van de Milieuraad: “het plan focust sterk op het publieke domein en de overheid maar mist maatregelen om burgers aan te zetten om minder te verharden of te ontharden. Daarnaast ook zeer weinig concrete actiepunten. Alles is zeer vaag. Het is een plan waar bij wijze van spreken enkel de naam van de gemeente/stad moet aangepast worden en dan gebruikt kan worden over heel Vlaanderen.”

Overwegende het advies van de Landbouwraad: “geen opmerkingen”

De gemeenteraad wordt gevraagd het Hemelwater- en droogteplan, opgesteld in samenwerking met Fluvius en in dialoog met grote ruimtegebruikers en nutsmaatschappijen, goed te keuren.

Gegeven het ontwerp van plan in bijlage

Gegeven de toelichting door Fluvius

 

Juridische grond

gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 56 aangaande de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het voorgesteld hemelwater- en droogteplan voor Halen zoals in bijlage gevoegd goed.

4.

2023_GR_00008 - Overdracht handtekeningsbevoegdheid van voorzitter van de GR naar de burgemeester - kennisname

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Inge Hansen; Brigitte Landerloos
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
4.

2023_GR_00008 - Overdracht handtekeningsbevoegdheid van voorzitter van de GR naar de burgemeester - kennisname

2023_GR_00008 - Overdracht handtekeningsbevoegdheid van voorzitter van de GR naar de burgemeester - kennisname

Motivering

Argumentatie

Gegeven de bepalingen van art. 281 van het decreet lokaal bestuur :  De voorzitter van de gemeenteraad kan zijn bevoegdheid tot ondertekening opdragen aan een of meer leden van de gemeenteraad, tenzij die bevoegdheid betrekking heeft op de ondertekening van de notulen en het zittingsverslag, vermeld in artikel 277. Hij doet dat schriftelijk via een informatiedrager naar keuze. Die opdracht kan op elk moment worden herroepen.

Het gemeenteraadslid aan wie de opdracht is gegeven, vermeldt die opdracht bij zijn handtekening.

De bepalingen, vermeld in het eerste en tweede lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat “gemeente- raad” wordt gelezen als “raad voor maatschappelijk welzijn”, en “gemeenteraadslid” wordt gelezen als “lid van de raad voor maatschappelijk welzijn”.

Bij schrijven van 12 januari 2023 draagt Kris Jacobs zijn handtekeningsbevoegdheid over aan Erik Van Roelen

Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40 en art. 281;

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de handtekeningsbevoegheidoverdracht van voorzitter Kris Jacobs naar gemeenteraadslid Erik Van Roelen, binnen de grenzen van art. 281 van het decreet lokaal bestuur van 22/12/2017.

5.

2023_GR_00011 - Vervoersregioraad en wijziging aanduiding afgevaardigd schepen - beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Inge Hansen; Brigitte Landerloos
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
5.

2023_GR_00011 - Vervoersregioraad en wijziging aanduiding afgevaardigd schepen - beslissing

2023_GR_00011 - Vervoersregioraad en wijziging aanduiding afgevaardigd schepen - beslissing

Motivering

Argumentatie

Gelet dat bij de afbakening de Stad Halen deel uitmaakt van de vervoerregio Limburg;

Overwegende dat de gemeenten behorende tot de vervoerregio via deze vervoerregioraad op deze wijze integraal en rechtstreeks betrokken worden bij het uittekenen van het mobiliteitsbeleid voor de regio; dat zij daar onder andere een belangrijke rol krijgen in de gelaagde organisatie van het openbaar vervoer, de synchromodaliteit en de combimobiliteit, het prioriteren, opvolgen en evalueren van maatregelen inzake verkeersveiligheid alsook doorstroming, het bepalen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, met uitzondering van fietssnelwegen, het advies geven aan de gewestelijke overheden bij de opmaak van het Geรฏntegreerd Investeringsprogramma en het prioriteren, opvolgen en evalueren van regionale mobiliteitsprogrammaโ€™s en -projecten die van strategisch belang zijn op het niveau van de vervoerregio;

Overwegende dat het engagement voor de gemeente het volgende inhoudt: actief participeren aan de werking en de overlegmomenten van de vervoerregioraad, beschikbare informatie delen (o.m. uit het eigen mobiliteitsplan) en constructief meewerken aan de uitvoering van concrete acties;

Daar in zitting van 4 februari 2019 de schepen bevoegd voor mobiliteit Kris Jacobs werd aangeduid als vertegenwoordiger van de stad in de Vervoerregioraad Limburg

Daar Kris Jacobs sinds 1/1/2023 als schepen van mobiliteit vervangen werd door Tom Adriaens

Op voorstel van het CBS

Juridische grond

Gelet op artikel 40 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

Gelet op de goedkeuring door de Vlaamse Regering op 21 december 2018 van het ontwerp van decreet betreffende de basisbereikbaarheid;

Gelet op de goedkeuring door de Vlaamse Regering op 20 juli 2018 van de indeling van het grondgebied van het Vlaamse Gewest in 15 vervoerregioโ€™s en de afbakening van deze vervoersregio's,

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De schepen bevoegd voor Mobiliteit Tom Adriaens wordt aangeduid als de vertegenwoordiger van de stad in de Vervoerregioraad van de vervoerregio Limburg.

 

Artikel 2

Deze beslissing wordt meegedeeld aan de vervoersregioraad Limburg

6.

2023_GR_00012 - Wijziging afgevaardigde schepen in de interlokale vereniging plaatselijke groep Haspengouw

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Inge Hansen; Brigitte Landerloos
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
6.

2023_GR_00012 - Wijziging afgevaardigde schepen in de interlokale vereniging plaatselijke groep Haspengouw

2023_GR_00012 - Wijziging afgevaardigde schepen in de interlokale vereniging plaatselijke groep Haspengouw

Motivering

Argumentatie

Daar Halen sedert 8 juni 2015 deel uitmaakt van de interlokale vereniging plaatselijke groep Haspengouw;

vermits de afgevaardigden worden aangeduid voor één legislatuur;

Daar er, volgens art 8§1 van hun statuten, dus een afgevaardigde en een plaatsvervanger uit het CBS dienen aangeduid te worden;

daar in zitting van 4/2/2019 Kris Jacobs werd aangeduid als afgevaardigde schepen

Daar Kris Jacobs geen deel meer uitmaakt van het CBS

Gelet op het voorstel van van het CBS;

Juridische grond

DLB van 22/12/2017;

statuten 'interlokale vereniging plaatselijke groep Haspengouw' art 8ยง2;

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De schepen bevoegd voor openbare werken Tom Adriaens wordt aangeduid als afgevaardigde in de IVP Groep Haspengouw met de burgemeester Van Roelen Erik als plaatsvervanger.

Artikel 2

kennisgeving Leadersecretariaat Haspengouw, Provincie Limburg, Dienst landbouw en platteland.

7.

2023_GR_00013 - Wijziging stemgerechtigde vertegenwoordigers projectvereniging Regionaal Landschap Lage Kempen

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Inge Hansen; Brigitte Landerloos
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
7.

2023_GR_00013 - Wijziging stemgerechtigde vertegenwoordigers projectvereniging Regionaal Landschap Lage Kempen

2023_GR_00013 - Wijziging stemgerechtigde vertegenwoordigers projectvereniging Regionaal Landschap Lage Kempen

Motivering

Argumentatie

 

Gegeven onze beslissing dd; 6/2/2017 tot toetreding tot de projectvereniging Regionaal Landschap Lage Kempen;

De intergemeentelijke projectvereniging organiseert de Intergemeentelijke onroerend erfgoeddienst (IOED Lage Kempen) en besteedt de werking uit aan het Regionaal Landschap Lage Kempen. 

Gezien de nieuwe samenstelling van de gemeentebesturen, worden ook de samenstelling van de projectvereniging Regionaal Landschap Lage Kempen waar Halen lid van is vernieuwd.  

De gemeenten duidt voor de projectvereniging 4 vertegenwoordigers aan:

  • รฉรฉn stemgerechtigde vertegenwoordiger met รฉรฉn plaatsvervanger uit het college. Gebruikelijk is om de schepen bevoegd voor erfgoed aan te duiden als stemgerechtigd lid.
  • รฉรฉn adviserend lid met รฉรฉn plaatsvervanger uit de gemeenteraad (oppositie)
Gelet op de aanduiding van schepen bevoegd voor erfgoed, Kris Jacobs, in zitting van 4/2/2019, als stemgerechtigde vertegenwoordiger van de stad.

Daar Kris Jacobs sinds 1/1/2023 geen schepen van erfgoed meer is en geen deel meer uitmaakt van het CBS

Op voorstel van het CBS

Juridische grond

DLB van 22/12/2017

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De schepen bevoegd voor gebouwen en openbare werken Tom Adriaens aan te duiden als stemgerechtigd vertegenwoordiger in de projectvereniging, met als vervanger de schepen bevoegd voor milieu Thomas Dubois.

Artikel 2

kennisgeving van deze beslissing aan de projectvereniging RLLK.

8.

2023_GR_00014 - Wijziging vertegenwoordiger Regionaal Landschap Lage Kempen vzw

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Inge Hansen; Brigitte Landerloos
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
8.

2023_GR_00014 - Wijziging vertegenwoordiger Regionaal Landschap Lage Kempen vzw

2023_GR_00014 - Wijziging vertegenwoordiger Regionaal Landschap Lage Kempen vzw

Motivering

Argumentatie

In Vlaanderen zijn 16 Regionale Landschappen actief. Ze zijn  gekaderd in het Vlaams Natuurdecreet en worden sinds de interne staatshervorming via de Provincies erkend en gesubsidieerd.  Regionale Landschappen behouden en versterken natuur en landschap en zetten in op erfgoed, streekidentiteit en recreatie. 

Daarom heeft elke streek ook een eigen RL dat deze streekidentiteit versterkt en gedragen is door de actoren uit de regio. RL Lage Kempen beslaat Beringen, Bocholt, Halen, Ham, Hamont-Achel, Hechtel-Eksel, Houthalen-Helchteren, Heusden-Zolder, Leopoldsburg, Lommel, Lummen, Pelt, Tessenderlo en Zonhoven.

Gezien de nieuwe samenstelling van de gemeentebesturen, worden ook de samenstelling van  de vzw Regionaal Landschap Lage Kempen waar Halen lid van is vernieuwd.  

De gemeente mag één stemgerechtigde vertegenwoordiger aanduiden voor de algemene vergadering uit het CBS, bij voorkeur de schepen bevoegd voor leefmilieu.

De milieuambtenaar wordt steeds als adviserend lid uitgenodigd op de algemene vergadering

Daar in vergadering van 4 februari 2019 Heidi Wuestenbergs is aangeduid als stemgerechtigde lid van de AV namens stad Halen

Daar zij intussen geen schepen van Leefmilieu meer is

Op voorstel van het CBS


Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 56;

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De schepen bevoegd voor leefmilieu Thomas Dubois aan te duiden al stemgerechtigd lid in de AV van de vzw Regionaal Landschap Lage Kempen.

Artikel 2

Kennis te geven van deze beslissing aan de vzw Regionaal Landschap Lage Kempen

9.

2023_GR_00009 - Raad van bestuur AGB - ontslag lid - Aanduiding nieuw lid - beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Inge Hansen; Brigitte Landerloos
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
9.

2023_GR_00009 - Raad van bestuur AGB - ontslag lid - Aanduiding nieuw lid - beslissing

2023_GR_00009 - Raad van bestuur AGB - ontslag lid - Aanduiding nieuw lid - beslissing

Motivering

Argumentatie

Gegeven onze beslissing van 4/2/2019 tot aanduiding van de raad van bestuur van het AGB waarbij Kris Jacobs als afgevaardigde van de CD&V werd aangeduid.

Gelet op zijn ontslag uit de Raad van Bestuur, op 16/1/2023;

Gegeven de nieuwe aanduiding in zijn vervanging door CD&V, zijnde Tom Adriaens, mail dd. 20/01/2023.

Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22/12/2017;

Gelet op de goedgekeurde statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Halen, meer bepaald art. 6 t.e.m. 8;

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad aanvaardt het ontslag van Kris Jacobs als lid van de raad van bestuur van het AGB met ingang van heden.

Artikel 2

Dhr. Tom Adriaens wordt aangeduid als lid van de RVB AGB als afgevaardigde van de CD&V.

10.

2023_GR_00010 - Patrimonium-Onderhandse verkoop perceel grond op de panovensite voor de bouw van een school en aanhorigheden - ontwerpakte en bijlagen - beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Inge Hansen; Brigitte Landerloos
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
10.

2023_GR_00010 - Patrimonium-Onderhandse verkoop perceel grond op de panovensite voor de bouw van een school en aanhorigheden - ontwerpakte en bijlagen - beslissing

2023_GR_00010 - Patrimonium-Onderhandse verkoop perceel grond op de panovensite voor de bouw van een school en aanhorigheden - ontwerpakte en bijlagen - beslissing

Motivering

Argumentatie

Gezien de plannen van de vzw Katholiek onderwijs Halen - Herk-de-Stad om een nieuwbouw op te trekken voor de kleuter- en de lagere school van Loksbergen op de panovensite;

De bouwheer van dit project is de vzw Patrimonium Katholiek onderwijs Limburg die de school in erfpacht geeft aan de vzw Katholiek onderwijs Halen - Herk-de-Stad

Daar het project  een groot ruimtebeslag heeft, het geheel aan gebouwen voor school en refter beslaat reeds ruim 1500m². Verder is er een fietsenstalling, speelplaats, brandweg, wadi, ondergrondse overloop naar vijver, ondergrondse leidingen,  toegang tot parking en openbare weg, enz nodig. Dit vergt nog heel wat bijkomende ruimte.

Daar dit een project van openbaar nut is, zodat de onderhandse procedure van toepassing kan zijn 

Daar het een gunstige ligging is voor een school, gelegen in een BPA voor recreatief en algemeen nut;

daar de locatie ook de buitenschoolse kinderopvang en een speeltuin herbergt.

Daar het perceel eigendom is van de stad Halen en er dus principieel besloten is in zitting van 7 september 2020 om de benodigde grond te verkopen aan de vzw Katholiek onderwijs Halen - Herk-de-Stad

Daar het bestuur een verkoopovereenkomst goedkeurde in zitting van maart  2022

Gegeven het inplantingsplan in bijlage

Gegeven het metingsplan in bijlage

Gegeven het schattingsverslag in bijlage

Gegeven de verkoopovereenkomst in bijlage

Gegeven de ontwerpakte en bijhorende stukken in bijlage gevoegd

Na beraadslaging;

 

Juridische grond

decreet lokaal bestuur van 22/12/2017, art. 40

Omzendbrief KB/ABB 2019/3 betreffende transacties van onroerende goederen door lokale besturen


Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de akte in bijlage gevoegd voor de onderhandse verkoop van de benodigde grond 594G/deel, 604C/deel, 609B, 618C/deel, 617P/deel en 620A/deel met een totale oppervlakte van 44 a 01 ca, voor de bouw van een lagere school, speelplaats, fietsenstalling, enz. op domein Panoven aan de vzw Patrimonium Katholiek onderwijs Limburg voor erfpacht aan de vzw Katholiek onderwijs Halen - Herk-de-Stad voor de prijs van 220 050 €, goed .

Artikel 2

Deze beslissing wordt aan algemeen toezicht onderworpen zoals bepaald in het decreet lokale besturen


Artikel 3

Deze beslissing wordt aan de financieel directeur en aan de executerende notaris overgemaakt voor vervolg

11.

2023_GR_00005 - NIEUWE STRAATNAAM "PINBERG": DEFINITIEVE AANVAARDING - beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Inge Hansen; Brigitte Landerloos
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
11.

2023_GR_00005 - NIEUWE STRAATNAAM "PINBERG": DEFINITIEVE AANVAARDING - beslissing

2023_GR_00005 - NIEUWE STRAATNAAM "PINBERG": DEFINITIEVE AANVAARDING - beslissing

Motivering

Argumentatie

Gelet op de voorlopige aanvaarding door het college van burgemeester en schepenen van 26 september  2022  van de naam "PINBERG" als naam van de weg die in  de nieuwe  woonsite die aan de Schansstraat te Zelem zal worden aangelegd;

Gelet op het positief advies van de Heemkundige Kring te Halen van 22/9/2022 betreffende de naam "PINBERG " voor deze nieuwe weg in de woonsite aan de Schansstraat te Zelem;

Overwegende dat in de procedure voor het vaststellen van een nieuwe straatnaam de gemeenteraad deze definitief dient te aanvaarden waarna alle bevoegde diensten (post, CRAB-AAPD, kadaster, brandweer, politie, Rijksregister, nutsmaatschappijen,...) geïnformeerd worden.

Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40;

Gelet op het decreet lokaal bestuur van  22/12/2017, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen, en de bepaling van de regels voor toezicht;

Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de naam "PINBERG " voor de nieuwe weg in de nieuwe woonsite die aan de Schansstraat te Zelem zal worden aangelegd definitief goed als naam van de weg.


12.

2023_GR_00019 - Grondinnames Mosstraat - ontwerpaktes deel 1 - beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Inge Hansen; Brigitte Landerloos
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
12.

2023_GR_00019 - Grondinnames Mosstraat - ontwerpaktes deel 1 - beslissing

2023_GR_00019 - Grondinnames Mosstraat - ontwerpaktes deel 1 - beslissing

Motivering

Argumentatie

Gegeven onze beslissing van 26 april 2021 tot goedkeuring van de door landmeter Raf Ernots opgestelde innemingsplan met bijhorende tabel van grondinnemingen en rooilijnplannen voor de aanleg van het fietspad Mosstraat met het oog op de aanleg van fietspaden in de Mosstraat     

Daar de stad Halen  met de verschillende eigenaars onderhandeld heeft om tot een gewone verkoop te komen.

Gegeven de schatting van de percelen voor inname dd. 

Daar alle verkoopovereenkomsten individueel gesloten zijn en overgemaakt aan Dhr. Vlaams commissaris voor vastgoedtransacties

Gegeven de eerste drie aktes die hij heeft opgemaakt, zoals in bijlage gevoegd

na beraadslaging


Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40 en 41 ;

Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en uitvoeringsbesluiten, met in het bijzonder: 

Vlaamse codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten;

Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur;  

Decreet lokaal bestuur : artikel 40 en 41.



Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aktes zoals in bijlage gevoegd voor de grondinnames langs de Mosstraat goed

Artikel 2

Deze beslissing wordt overgemaakt aan Dhr. Geerdens, vlaams commissaris vastgoedtransacties, voor verder gevolg.

13.

2023_GR_00015 - addendum samenwerkingsovereenkomst met het Energiehuis Duwolim

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Inge Hansen; Brigitte Landerloos
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
13.

2023_GR_00015 - addendum samenwerkingsovereenkomst met het Energiehuis Duwolim

2023_GR_00015 - addendum samenwerkingsovereenkomst met het Energiehuis Duwolim

Motivering

Argumentatie

Het besluit van de Vlaamse Regering stelt in art. 8. 4° dat de gemeente in het kader van de Vlaamse beleidsprioriteit ‘De gemeente informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen’ ertoe gehouden is om een partnerschap aan te gaan met het energiehuis dat actief is in de gemeente.

Het Energiebesluit van 19 november 2010, recent gewijzigd door het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2018 stelt in art. 7.9.2/1.§1. dat het energiehuis, naast het verstrekken en beheren van de energieleningen, in elke stad of gemeente binnen zijn werkingsgebied verplicht de volgende dienstverlening of activiteiten dient uit te voeren:

•    gestructureerde basisinformatie aanbieden over minstens: relevante gemeentelijke, provinciale, gewestelijke en federale energiebeleidsmaatregelen, energiepremies en -leningen, inclusief leningen bij de financiële sector en energetische renovatie (0°lijn);

•    inwoners informeren, adviseren en begeleiden door een laagdrempelig energieloket aan te bieden waar inwoners terecht kunnen met hun energievragen (1° lijn);

•    particulieren begeleiden en ondersteunen bij minstens: de aanvragen van de premies en leningen, vermeld in voorgaand punt, het uitvoeren van de leveranciersvergelijking en, in voorkomend geval, bij de wijziging van energieleverancier, het aanvragen en vergelijken van offertes voor energetische renovatiewerken, de uitvoering van energetische renovatiewerken, en het bieden van ontzorging daarbij, inclusief dienstverlening voortvloeiende uit door het energiehuis uitgevoerde energiescans die gericht is op begeleiding bij de uitvoering van energiebesparende investeringen, de interpretatie van thermografische informatie, de zonnekaart, de resultaten na een energiescan en het energieprestatiecertificaat (2° lijn);

Voor de uitvoering van de taakstelling zoals vermeld in artikel 7.9.2/1.§1. van bovengenoemd besluit kan het Energiehuis Duwolim volgens art. 10. §2. beroep doen op en samenwerkingsverbanden aangaan met partners. Hierbij wordt gewaakt over het maximaal bewerkstelligen van synergiën en een duidelijke afbakening van taken met het oog op het vermijden van overlappingen in de uitgevoerde taken.

Op 31/10/2019 werd de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Halen en het Energiehuis Duwolim ondertekend. Deze overeenkomst is voor onbepaalde duur.

Op 29/09/2022 werd de overeenkomst geëvalueerd en werd het vernieuwde programma van het energiehuis voorgesteld (zie presentatie als bijlage). Het energiehuis vraagt een beslissing te nemen over de continuering van de samenwerking om op te nemen in het addendum.

De keuze die gemaakt moet worden:

Voor de opmaak van het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst moeten we per gemeente een keuze maken zowel voor 1e lijn als 2e lijn.

1° lijn: Digitaal contactpunt & woonenergieloket

Optie 1: Omkadering / ondersteuning eigen woonenergieloket (zoals in huidige overeenkomst)

Optie 2: Volledige dienstverlening: structureel bemannen van een woonenergieloket

Aangezien de medewerkers van het woonenergieloket voldoende omkadering / ondersteuning krijgen van het energiehuis, wordt er opnieuw gekozen voor optie 1. Hiervoor is een jaarlijks beschikbaar 1e lijnsbudget per gemeente voorzien, gebaseerd op de huishoudensaantallen, concreet gaat het hier over een jaarlijks bedrag van € 1586,80 wat overeenstemt met 4,26 mensdagen of 34,08 mensuren per jaar (zie ook slide 8 van de presentatie als bijlage).

De gemeente kan het quotum aan mensdagen verhogen door bovenop de standaard voorziene mensdagen extra mensdagen/-uren in te kopen bij het Energiehuis Duwolim. De kostprijs van een mensdag bedraagt: € 550,00 en de kostprijs van een mensuur bedraagt: € 68,75.

WWL verwacht dat dit quotum niet overschreden zal worden. De voorbije 2 jaren werd dit jaarlijks beschikbaar 1e lijnsbudget niet overschreden.

2° lijn: Dienstverlening Energiehuis in / voor gemeente

Optie 1: Advies bieden aan elke inwoner. Dit is gratis voor de eerste 5 adviezen, € 100 (kost voor de gemeente) vanaf het 6e advies.

Optie 2: Advies en begeleiding, keuze uit doelgroepbeperking, gemeente betaalt remgeld en beperking in aantal maatregelen. De kost die hieraan verbonden is staat op slide 17 (van de presentatie als bijlage).

Optie 3: Renovatie advies en begeleiding, enkel binnen bestaand / lopend aanbod in gemeente. Bij deze optie is de tussenkomst van het energiehuis beperkt tot de 7 adviezen per jaar aan de inwoners die het eerst dit advies aanvragen. Vanaf de 6e persoon is er geen advies meer mogelijk. Tot eind 2022 had de gemeente een overeenkomst met DuboLimburg waarbij de Huisdokter van DuboLimburg advies geeft tegen betaling. Deze optie is vanaf 2023 niet meer mogelijk.

Op de 2e lijn is het verderzetten zoals in de huidige samenwerking is niet meer mogelijk. Nu betaalt de inwoner € 50 bij elk advies. Vanaf 2023 wordt dit gratis voor de inwoner.

Er wordt gekozen voor optie 1. Elke inwoner heeft kans op advies en dit wordt niet beperkt tot de eerste 5 aanvragers. Indien het gratis contingent niet overschreden is, is er geen kost voor de gemeente in het nieuwe model. Indien het gratis contingent wel wordt overschreden, rekent het energiehuis voor de gemeente € 100 aan per huisbezoek met adviesrapport. Het energiehuis vraagt nooit een bijdrage aan een inwoner.

 Zie bijlage voor een rekenvoorbeeld obv de cijfers van de laatste 3 jaar indien de gemeente voor optie 1 kiest. Hierbij dient de bemerking gemaakt te worden dat de aantallen kunnen stijgen omdat de adviezen gratis worden voor de inwoners ipv de kost van € 50 momenteel.

Er wordt bijkomend gekozen voor optie 2, het aanbieden van advies en begeleiding. Stad Halen wens een doelgroepenbeperking op te leggen, namelijk de laagste inkomenscategorie van Mijn VerbouwPremie.

Er zal ook een verwerkingsovereenkomst opgemaakt worden. Deze verwerkingsovereenkomst is in opmaak in samenspraak met verschillende partijen, waaronder de DPO van Halen, en zal op een later tijdsstip voorgelegd worden ter ondertekening.

Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 56;

Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40 en 41;

Besluit van de Vlaamse Regering van 16 november 2018 over het lokaal woonbeleid;

Besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2018 tot wijziging van het Energiebesluit van 19 november 2010;

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord om het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met het energiehuis te agenderen op de gemeenteraad van 30 januari 2023, waarin volgende keuzes gemaakt werden:

1e lijn: Optie 1: Omkadering / ondersteuning eigen woonenergieloket

2e lijn: Optie 1: Advies bieden aan elke inwoner en optie 2: Advies en begeleiding aan de laagste inkomenscategorie van Mijn VerbouwPremie.

Artikel 2

Afschrift van deze beslissing over te maken aan:

- Energiehuis Duwolim

- Wonen in West-Limburg

14.

2023_GR_00016 - Advies omtrent de te vormen woonmaatschappij in het werkingsgebied Limburg

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Inge Hansen; Brigitte Landerloos
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
14.

2023_GR_00016 - Advies omtrent de te vormen woonmaatschappij in het werkingsgebied Limburg

2023_GR_00016 - Advies omtrent de te vormen woonmaatschappij in het werkingsgebied Limburg

Motivering

Argumentatie

In het schrijven dd. 5 januari 2023, die wij ontvingen van AtelierW20 wordt gevraagd om tegen uiterlijk 20 februari 2023 een advies uit te brengen over de erkenningsaanvraag als woonmaatschappij, in het bijzonder conform artikel 4.98, §1, 3°, punt k van het BVCW inzake de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.

Juridische grond

Artikel 56 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Artikel 40 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.

De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW)

Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW), in het bijzonder artikel 4.98, §1, 3°, punt k.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot erkenning als woonmaatschappij.

Artikel 2

De gemeenteraad stelt in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vast dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.

Artikel 3

Deze beslissing wordt aan de aanvrager bezorgd.

15.

2023_GR_00018 - Verlegging en gedeeltelijke afschaffing buurtweg 36 - beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Inge Hansen; Brigitte Landerloos
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
15.

2023_GR_00018 - Verlegging en gedeeltelijke afschaffing buurtweg 36 - beslissing

2023_GR_00018 - Verlegging en gedeeltelijke afschaffing buurtweg 36 - beslissing

Motivering

Argumentatie

De aanvraag gekend als OMV_2022115258 werd ingediend op 19 oktober 2022 door Dirk Arnauts ter plaatse Steenbergstraat (tussen nummer 27 en 35).

Overwegende de aanleiding en de context:

De aanvraag gekend als OMV_2022115258 werd ingediend d door Dirk Arnauts ter plaatse Steenbergstraat (tussen nummer 27 en 35) bij de stad Halen op 19 oktober 2022 in kader van de omgevingsvergunningsprocedure voor het verkavelen van gronden. De aanvraag kadert in het creëren van een bouwlot van 15a 10ca groot gelegen tussen Steenbergstraat 31 en Steenbergstraat 35. Het te creëren lot heeft een maximale diepte van 50 meter. Binnen deze 50 meter wordt het lot ingedeeld in vier zones zijnde hoofdgebouw, zijtuin, voortuin en achtertuin. De bouwzone begint op 21,02 meter van de as van de voorliggende weg, wat overeen komt met 17 meter vanaf de bestaande rooilijn. Door de zone voor hoofdbouw, de zijtuin en de voortuin loopt echter een restant van buurtweg 36 zoals vastgesteld in de atlas der buurtwegen van 10 april 1841. Deze wegenis is volgens de atlas der buurtwegen niet alleen gelegen binnen de contouren van de te realiseren verkaveling, maar ook over twee aangrenzende percelen gekend als Steenbergstraat 29 en Steenbergstraat 31. Hierdoor blijft de connectie van buurtweg 36 met buurtweg 7 (beter gekend als de Steenbergstraat) behouden. Het bestaande doch te verplaatsen deel van buurtweg 36 heeft een in de atlas der buurtwegen aangeduide breedte van 2,2 meter, dewelke in het verplaatste deel van buurtweg 36 zal evolueren naar een breedte van 2,22 meter in de voortuin va het ontworpen lot. Samen met de aanvraag tot verkavelen van gronden wordt ook het verplaatsen van de buurtweg 36 gevraagd.

De omgevingsaanvraag beoogt dus samenvattend het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden in één lot bestemd voor open bebouwing waarbij eveneens

  • buurtweg 36 verlegd wordt met behoud van verbinding tot de Steenbergstraat.

De aanvrager heeft geen belofte tot gratis grondafstand toegevoegd aan het dossier.

 Beoordeling:

In de voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag wordt door de aanvrager een ontwerp van rooilijnplan toegevoegd. Het voornemen tot verplaatsing van buurtweg 36 geeft uitvoering aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het decreet Gemeentewegen; derhalve dient voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag aan deze artikels getoetst te worden:

  • Artikel 3

Buurtweg 36 zoals gekend in de atlas der buurtwegen van de stad Halen, is ter plaatse nog aanwezig doch niet meer via haar oorspronkelijke bedding bereikbaar. Buurtweg 36 loopt vanaf ze te paard ingetekend is, grotendeels gelijk met de bestaande uitweg over het perceel gekend als Steenbergstraat 35. Door buurtweg 36 opnieuw via een juridisch afgebakende bedding te laten aantakken aan de buurtweg 7 (beter gekend als Steenbergstraat) wordt buurtweg 36 geherwaardeerd in functie van de uitbouw van een fijnmazig netwerk van trage wegen. 

  • Artikel 4

1° Het algemeen belang wordt bij de verplaatsing van buurtweg 36 gediend door het feit dat buurtweg 36 opnieuw toegankelijk is in kader van haar doelstelling als trage weg binnen het fijnmazig netwerk van trage wegen binnen de grenzen van de stad Halen.

2° De verplaatsing van buurtweg 36 kan als uitzonderingmaatregel gezien worden, daar buurtweg 36 op dit moment niet beschikbaar is binnen de fijnmazige structuur van trage wegen binnen de grenzen van de stad Halen. Het heropenen van deze buurtweg op de originele locatie doorsnijdt de voortuinen van Steenberstraat 29 en Steenbergstraat 31, dewelke als onwenselijk beschouwd wordt. Bovendien snijdt buurtweg 36 een ontworpen bouwlot. In het bestaande landschap is buurtweg 36 niet meer zichtbaar op Steenbergstraat 29, Steenbergstraat 31 en het ontworpen bouwlot; doch wenst te aanvrager buurtweg 36 te herwaarderen. Het afschaffen / verplaatsen van deze buurtweg wordt als voldoende uitzonderlijk beschouwd.

3° De voorgestelde aanvraag ontsluit enkel de percelen van het projectgebied en heeft geen effect op de mobiliteit van aanpalende gemeenten.

 4° Gelet op de specifieke ligging is de inpassing van de voorgestelde maatregel in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief afwezig.

5° Het voorgestelde ontwerp doet geen afbreuk aan eerdere beleidsbepalingen van de stad Halen. 

 Artikel 12 van het decreet Gemeentewegen maakt het mogelijk om de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg op te nemen in een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, op voorwaarde dat het gevraagde past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt volgens het decreet slechts voor zover de omgevingsaanvraag een ontwerp van rooilijnplan bevat, dat voldoet aan de decretale eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover de aanvraag een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat. 

Voorliggende aanvraag bevat een rooilijnplan dd. 23 augustus 2022 en de gemeenteraad kan derhalve een beslissing nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.

Het openbaar onderzoek m.b.t. de omgevingsaanvraag voor het verkavelen van gronden liep van 27 oktober 2022 tot en met 25 november 2022, werden geen bezwaarschriften ingediend. 

 Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Het is tevens de uitdrukkelijke bevoegdheid van de gemeente om de ligging en de breedte van de gemeentewegen op haar grondgebied vast te leggen in gemeentelijke rooilijnplannen, dit ongeacht de eigenaar van de grond.

 Artikel 16 en artikel 20 van het Decreet houdende de Gemeentewegen bepalen dat het rooilijnplan resp. het grafisch plan de eventuele waardevermeerdering bevat. Artikel 28 van het Gemeentewegendecreet bepaalt dat de waardevermindering of -vermeerdering wordt vastgesteld door een landmeter-expert, aangesteld door de gemeente. Juridisch volgt hieruit dat de kandidaat-vergunningsaanvrager nog voor het indienen van een vergunningsaanvraag het college van burgemeester en schepenen zou moeten vragen om een landmeter-expert aan te stellen in functie van het vaststellen van de min/meerwaarde. Merk op dat in de parlementaire voorbereiding op artikel 28 Decreet Gemeentewegen, meerbepaald op p. 30 een voorbeeld waarbij er geen waardevermeerdering (en ook geen waardevermindering) is, m.n. de situatie waarbij een voormalige buurtweg opgeheven wordt en het tracé de facto al geruime tijd is verdwenen doordat het bebouwd is. De percelen beter gekend als Steenbergstraat 29 en Steenbergstraat 31 zijn reeds bebouwd, waardoor kan gesteld worden dat er in voor deze situatie geen waardevermeerding of waardevermindering voor doet. Eveneens stelt artikel 28 §2 van het Decreet Gemeentewegen dat waardeverminderingen en waardevermeerderingen ingevolge wijzigingen of verplaatsingen van een gemeenteweg op een goed van een zelfde eigenaar door de toepassing van dit decreet worden geacht elkaar te neutraliseren. De eigenaar van Steenberstraat 31, tevens mede verkavelaar, verplaatst buurtweg 36 de facto naar een nieuwe ligging binnen zijn huidige eigendomsstructuur.

Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 56;

Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;

Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;

Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijk Ordening;

Gelet op het Omgevingsdecreet, in het bijzonder op artikel 31:

Ҥ1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.

De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

§2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is, die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”

 

Gelet op het Omgevingsbesluit, in het bijzonder op artikel 47:

“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”

Gelet op de toelichting bij het Omgevingsdecreet en -besluit:

“Het decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:

  • de bevoegde overheid mag rechtstreeks weigeren zonder het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen;
  • de regeling geldt zowel voor aanvragen voor stedenbouwkundige handelingen als voor het verkavelen van gronden;
  • beslist de gemeenteraad ongunstig over de zaak van de wegen, dan kan de bevoegde overheid geen vergunning verlenen, ook niet in beroep;
  • de gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag;
  • de gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere bezwaarschriften.”

 Gelet op de bepalingen dat elke beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet uitvoering geeft aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het decreet gemeentewegen en dat elke aanvraag aan deze artikels getoetst dient te worden:

Artikel 3 (01/09/2019 - …)

Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.            

Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
 2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.

Artikel 4 (01/09/2019 - …)

Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:            
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
 5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De rooilijn voor een gedeelte van buurtweg 36 waarop het rooilijnplan d.d. 23 augustus 2022 betrekking heeft, zoals gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van gronden met gemeentelijk kenmerk OMV_2022115258, wordt vastgelegd volgens datzelfde rooilijnplan.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg zoals aangeduid op het bijgevoegde ontwerp d.d. 23 augustus 2022 zoals gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van gronden met kenmerk OMV_2022115258 goed.

Artikel 3

§1. Tegen onderhavige beslissing is overeenkomstig de artn. 24 en 25 van het decreet Gemeentewegen administratief beroep mogelijk bij de Vlaamse Regering.

§2. Conform de artn. 31/1 en 56 van het Omgevingsdecreet dient eerst een beroep ingesteld te worden tegen de beslissing van de gemeenteraad aangaande de “zaak der wegen” en vervolgens tegen de beslissing aangaande de omgevingsvergunning.

Artikel 4

Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:

  • wanneer de omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van gronden met kenmerk OMV_2022115258 niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd;
  • wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
16.

2023_GR_00007 - Goedkeuring gebruikersreglement zaal GBS Op Dreef - beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Inge Hansen; Brigitte Landerloos
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Jacobs, Voorzitter
16.

2023_GR_00007 - Goedkeuring gebruikersreglement zaal GBS Op Dreef - beslissing

2023_GR_00007 - Goedkeuring gebruikersreglement zaal GBS Op Dreef - beslissing

Motivering

Argumentatie

OP DREEF  is een multifunctionele zaal, gelegen Dorpsstraat 39, 3545 Zelem.

Met het oog op de verhuur is een gebruikersreglement en praktische info van toepassing. (zie bijlagen - 2) 

Dit reglement werd principieel goedgekeurd in zitting van het CBS van 5/9/2022

Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40;

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt het gebruikersreglement voor de zaal Op Dreef, zoals in bijlage gevoegd, goed.

Artikel 2

De raad keurt de praktische fiche, zoals in bijlage gevoegd, goed.

Varia en mededelingen

Varia en mededelingen

Varia en mededelingen

Motivering

Volgende zittingen : 

27/2, 27/3, 24/4, 22/5, 26/6

Vragen en antwoorden

Vragen en antwoorden

Vragen en antwoorden