Terug
Gepubliceerd op 03/04/2023

2023_GR_00015 - addendum samenwerkingsovereenkomst met het Energiehuis Duwolim

Gemeenteraad
ma 30/01/2023 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kris Jacobs, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Tom Adriaens, schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen, Raadslid; Corry Baerts; Laurens Meeus; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Gunther Bruyninckx; Martin Zeeuws; Ingrid Vrancken, algemeen directeur

Verontschuldigd

Inge Hansen; Brigitte Landerloos

Secretaris

Ingrid Vrancken, algemeen directeur

Voorzitter

Kris Jacobs, Voorzitter
2023_GR_00015 - addendum samenwerkingsovereenkomst met het Energiehuis Duwolim 2023_GR_00015 - addendum samenwerkingsovereenkomst met het Energiehuis Duwolim

Motivering

Argumentatie

Het besluit van de Vlaamse Regering stelt in art. 8. 4° dat de gemeente in het kader van de Vlaamse beleidsprioriteit ‘De gemeente informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen’ ertoe gehouden is om een partnerschap aan te gaan met het energiehuis dat actief is in de gemeente.

Het Energiebesluit van 19 november 2010, recent gewijzigd door het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2018 stelt in art. 7.9.2/1.§1. dat het energiehuis, naast het verstrekken en beheren van de energieleningen, in elke stad of gemeente binnen zijn werkingsgebied verplicht de volgende dienstverlening of activiteiten dient uit te voeren:

•    gestructureerde basisinformatie aanbieden over minstens: relevante gemeentelijke, provinciale, gewestelijke en federale energiebeleidsmaatregelen, energiepremies en -leningen, inclusief leningen bij de financiële sector en energetische renovatie (0°lijn);

•    inwoners informeren, adviseren en begeleiden door een laagdrempelig energieloket aan te bieden waar inwoners terecht kunnen met hun energievragen (1° lijn);

•    particulieren begeleiden en ondersteunen bij minstens: de aanvragen van de premies en leningen, vermeld in voorgaand punt, het uitvoeren van de leveranciersvergelijking en, in voorkomend geval, bij de wijziging van energieleverancier, het aanvragen en vergelijken van offertes voor energetische renovatiewerken, de uitvoering van energetische renovatiewerken, en het bieden van ontzorging daarbij, inclusief dienstverlening voortvloeiende uit door het energiehuis uitgevoerde energiescans die gericht is op begeleiding bij de uitvoering van energiebesparende investeringen, de interpretatie van thermografische informatie, de zonnekaart, de resultaten na een energiescan en het energieprestatiecertificaat (2° lijn);

Voor de uitvoering van de taakstelling zoals vermeld in artikel 7.9.2/1.§1. van bovengenoemd besluit kan het Energiehuis Duwolim volgens art. 10. §2. beroep doen op en samenwerkingsverbanden aangaan met partners. Hierbij wordt gewaakt over het maximaal bewerkstelligen van synergiën en een duidelijke afbakening van taken met het oog op het vermijden van overlappingen in de uitgevoerde taken.

Op 31/10/2019 werd de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Halen en het Energiehuis Duwolim ondertekend. Deze overeenkomst is voor onbepaalde duur.

Op 29/09/2022 werd de overeenkomst geëvalueerd en werd het vernieuwde programma van het energiehuis voorgesteld (zie presentatie als bijlage). Het energiehuis vraagt een beslissing te nemen over de continuering van de samenwerking om op te nemen in het addendum.

De keuze die gemaakt moet worden:

Voor de opmaak van het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst moeten we per gemeente een keuze maken zowel voor 1e lijn als 2e lijn.

1° lijn: Digitaal contactpunt & woonenergieloket

Optie 1: Omkadering / ondersteuning eigen woonenergieloket (zoals in huidige overeenkomst)

Optie 2: Volledige dienstverlening: structureel bemannen van een woonenergieloket

Aangezien de medewerkers van het woonenergieloket voldoende omkadering / ondersteuning krijgen van het energiehuis, wordt er opnieuw gekozen voor optie 1. Hiervoor is een jaarlijks beschikbaar 1e lijnsbudget per gemeente voorzien, gebaseerd op de huishoudensaantallen, concreet gaat het hier over een jaarlijks bedrag van € 1586,80 wat overeenstemt met 4,26 mensdagen of 34,08 mensuren per jaar (zie ook slide 8 van de presentatie als bijlage).

De gemeente kan het quotum aan mensdagen verhogen door bovenop de standaard voorziene mensdagen extra mensdagen/-uren in te kopen bij het Energiehuis Duwolim. De kostprijs van een mensdag bedraagt: € 550,00 en de kostprijs van een mensuur bedraagt: € 68,75.

WWL verwacht dat dit quotum niet overschreden zal worden. De voorbije 2 jaren werd dit jaarlijks beschikbaar 1e lijnsbudget niet overschreden.

2° lijn: Dienstverlening Energiehuis in / voor gemeente

Optie 1: Advies bieden aan elke inwoner. Dit is gratis voor de eerste 5 adviezen, € 100 (kost voor de gemeente) vanaf het 6e advies.

Optie 2: Advies en begeleiding, keuze uit doelgroepbeperking, gemeente betaalt remgeld en beperking in aantal maatregelen. De kost die hieraan verbonden is staat op slide 17 (van de presentatie als bijlage).

Optie 3: Renovatie advies en begeleiding, enkel binnen bestaand / lopend aanbod in gemeente. Bij deze optie is de tussenkomst van het energiehuis beperkt tot de 7 adviezen per jaar aan de inwoners die het eerst dit advies aanvragen. Vanaf de 6e persoon is er geen advies meer mogelijk. Tot eind 2022 had de gemeente een overeenkomst met DuboLimburg waarbij de Huisdokter van DuboLimburg advies geeft tegen betaling. Deze optie is vanaf 2023 niet meer mogelijk.

Op de 2e lijn is het verderzetten zoals in de huidige samenwerking is niet meer mogelijk. Nu betaalt de inwoner € 50 bij elk advies. Vanaf 2023 wordt dit gratis voor de inwoner.

Er wordt gekozen voor optie 1. Elke inwoner heeft kans op advies en dit wordt niet beperkt tot de eerste 5 aanvragers. Indien het gratis contingent niet overschreden is, is er geen kost voor de gemeente in het nieuwe model. Indien het gratis contingent wel wordt overschreden, rekent het energiehuis voor de gemeente € 100 aan per huisbezoek met adviesrapport. Het energiehuis vraagt nooit een bijdrage aan een inwoner.

 Zie bijlage voor een rekenvoorbeeld obv de cijfers van de laatste 3 jaar indien de gemeente voor optie 1 kiest. Hierbij dient de bemerking gemaakt te worden dat de aantallen kunnen stijgen omdat de adviezen gratis worden voor de inwoners ipv de kost van € 50 momenteel.

Er wordt bijkomend gekozen voor optie 2, het aanbieden van advies en begeleiding. Stad Halen wens een doelgroepenbeperking op te leggen, namelijk de laagste inkomenscategorie van Mijn VerbouwPremie.

Er zal ook een verwerkingsovereenkomst opgemaakt worden. Deze verwerkingsovereenkomst is in opmaak in samenspraak met verschillende partijen, waaronder de DPO van Halen, en zal op een later tijdsstip voorgelegd worden ter ondertekening.

Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 56;

Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40 en 41;

Besluit van de Vlaamse Regering van 16 november 2018 over het lokaal woonbeleid;

Besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2018 tot wijziging van het Energiebesluit van 19 november 2010;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord om het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met het energiehuis te agenderen op de gemeenteraad van 30 januari 2023, waarin volgende keuzes gemaakt werden:

1e lijn: Optie 1: Omkadering / ondersteuning eigen woonenergieloket

2e lijn: Optie 1: Advies bieden aan elke inwoner en optie 2: Advies en begeleiding aan de laagste inkomenscategorie van Mijn VerbouwPremie.

Artikel 2

Afschrift van deze beslissing over te maken aan:

- Energiehuis Duwolim

- Wonen in West-Limburg