Terug
Gepubliceerd op 05/07/2022

2022_RVMW_00019 - wachtlijstbeheer thuiszorgdiensten - aanpassing - beslissing

OCMW Raad
ma 04/07/2022 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Gebruikersreglement.

Samenstelling

Aanwezig

Erik Van Roelen, plaatsvervangend voorzitter; Kris Jacobs; Thomas Dubois; Elke Boogaerts; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Josiane Vanthienen; Steven Vanmechelen; Corry Baerts; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Gunther Bruyninckx; Ingrid Vrancken, algemeen directeur; kristof Van Pottelbergh, financieel directeur

Verontschuldigd

Tom Adriaens; Heidi Wuestenbergs; Wim Vanderbruggen; Inge Hansen; Laurens Meeus; Ludo Raymaekers

Secretaris

Ingrid Vrancken, algemeen directeur
2022_RVMW_00019 - wachtlijstbeheer thuiszorgdiensten - aanpassing - beslissing 2022_RVMW_00019 - wachtlijstbeheer thuiszorgdiensten - aanpassing - beslissing

Motivering

Argumentatie

Voorstel procedure intake & wachtlijstbeheer

1. Omkadering

De thuiszorgdienst richt zich tot iedere inwoner van Lummen en Halen die in zijn thuissituatie, vanuit een bepaalde zorgbehoefte, nood heeft aan hulp met als doelstelling: mensen langer en in comfortabelere omstandigheden in hun vertrouwde thuisomgeving te laten verblijven.

De dienst biedt poetshulp of gezinszorg aan inwoners van Lummen en Halen die door hoge leeftijd, ziekte, beperkte fysische of psychische mogelijkheden of uitzonderlijke sociale of financiële omstandigheden, tijdelijk of langdurig moeilijkheden ervaren in hun dagelijks leven.

2. Huidige werkwijze

De thuiszorgdienst streeft ernaar om bij opstart, van poetshulp of gezinszorg, voorrang te bieden aan de meest zorgbehoevenden. Volgende werkwijze wordt gevolgd:

Intake:

Bij nieuwe hulpvragen wordt er binnen de twee weken een huisbezoek afgelegd door de dienstverantwoordelijke. Tijdens dit huisbezoek peilt men naar de zorgbehoevendheid aan de hand van de BEL-profielschaal en wordt de zorgnood bepaald nl. poetshulp of gezinszorg.

Wachtlijstbeheer:

De aanvragen worden per dienst (gezinszorg of poetsdienst) gerangschikt volgens BEL-score

(zie bijlage).

De hoogste score (=meest zorgbehoevende) komt bovenaan de wachtlijst.

Voorrangsregeling:

Gebruikers die al meer dan drie maanden gebruik maken van één van de diensten van de thuiszorgdienst komen bovenaan de wachtlijst en krijgen absolute voorrang.

3. Probleemstelling

Poetsdienst:

Uitgebreide wachtlijst:

 59 personen op de wachtlijst (08/02/2022)

 in 2021 kon de dienst slechts 2 nieuwe gebruikers opstarten

Oorzaak:

 de moeilijke zoektocht naar personeel omwille van een tekort aan geschikte kandidaat-onderhoudsmedewerkers op de arbeidsmarkt

 de lange wachtlijsten bij de private dienstenchequebedrijven waardoor mensen ook hier niet snel poetshulp kunnen krijgen

Probleem:

 Mensen staan nu soms meer dan 1 jaar op de wachtlijst: tussen het moment van de scoring en de opstart is er een te groot tijdsinterval waardoor de scoring niet meer up-to-date is.

 Sinds 1 juni 2021 wijzigde de Vlaamse overheid eveneens de inschaling van de zorgbehoevendheid, de BEL-profielschaal werd vervangen door de BELRAI-screener: dit scoringsmodel is te complex om te gebruiken bij intake.

 Een huisbezoek bij elke hulpvraag is tijdsintensief en door de lange wachttijd ook niet altijd meer lonend: mensen waar we op huisbezoek gaan hebben vaak al andere hulp gevonden voor wij kunnen opstarten.

Gezinszorg:

Voor de dienst gezinszorg is er vaak geen of slechts een korte wachtlijst. Hier stelt zich momenteel nog niet het probleem van personeelstekort. Er zijn ook nog andere diensten waar we bij dringende hulpvragen naar kunnen doorverwijzen.

4. Voorstel

Intake:

De hulpvragen worden telefonisch door de dienstverantwoordelijken behandeld:

 aftoetsen van de zorgnoden en hulpvragen

 nodige informatie omtrent de mogelijke dienstverleningen

 bepalen van de aangewezen dienstverlening: poetshulp of gezinszorg

 indien wenselijk en steeds bij een 80+er wordt er een huisbezoek ingepland

Scoringsinstrument wachtlijstbeheer :

De dienst wil voor het wachtlijstbeheer een objectief en gemakkelijk te updaten scoringsinstrument hanteren. We stellen voor om rekening te houden met volgende criteria:

1. Punten erkennning handicap FOD We stellen voor om ons te baseren op de punten toegekend volgens de “schaal van zelfredzaamheid”. Die schaal meet de invloed van je handicap of gezondheidsproblemen op je dagelijks activiteiten (zelfredzaamheid). Volwassenen kunnen volgende aanvraag indienen: - inkomsvervangende of integratietegemoetkoming (< 65 jaar) - zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (> 65jaar) Een arts evalueert de zelfredzaamheid volgens een puntensysteem: - verplaatsen - eten bereiden en opeten - verzorgen en aankleden - woning onderhouden en huishoudelijke activiteiten doen - gevaar inschatten en vermijden - contacten onderhouden met andere personen Per criterium kan je maximum 3 punten krijgen: 0 punten = geen moeilijkheden 1 punt = weinig moeilijkheden 2 punten = grote moeilijkheden 3 punten = onmogelijk zonder hulp van anderen

De maatschappelijk assistent kan het attest met deze punten rechtstreeks vragen aan de zorgbehoevende en/of mantelzorger of kan deze zelf opzoeken via de KZS-stroom van NeptunusWeb.

Als bij de intake blijkt dat de hulpvrager nog geen erkenning handicap aangevraagd heeft, zal de dienst doorverwijzen naar de sociale dienst of de mutualiteit om de aanvraag op te starten.

2. Leeftijd Als dienst richten we ons naar de meest zorgbehoevenden. De gemiddelde leeftijd van de gebruikers van de poetsdienst was 81 jaar (jaar 2021). De dienst stelt dan ook voor om extra punten toe te kennen vanaf 80 jaar.

Voorstel scoringsinstrument:

Leeftijd Vanaf 80 jaar tot 84 jaar Vanaf 85 jaar 1 punt 2 punten Punten erkenning handicap FOD Sociale Zekerheid Vanaf 9 tot 11 punten Vanaf 12 punten 1 punt 2 punten

Opmerkingen:

 In specifieke situaties kan de dienstverantwoordelijke een hoogdringendheid van hulp vaststellen of voorwaarden opleggen aan de opstart (bv. bij extreem vervuilde situaties). De dienstverantwoordelijke zal dan een afwijking van de wachtlijstprocedure aanvragen aan het Bijzonder Comité Sociale Dienst (Lummen) of het Vast Bureau (Halen).

 Bij een aanvraag door een koppel worden beide partners gescoord en wordt de hoogste score mee opgenomen op de wachtlijst. De aanvrager wordt op basis van zijn scoring op de wachtlijst geplaatst. De hoogste score wordt bovenaan geplaatst. Bij een gelijke score wordt er gekeken naar de aanvraagdatum.

 De aanvragers krijgen na hun aanvraag een brief, dit als bevestiging dat ze op de wachtlijst staan. Er wordt ook gevraagd om iedere wijziging in de puntentoekenning onmiddellijk aan de dienst te melden. De dienst past dan de punten aan.

 De dienst kijkt per kwartaal de leeftijd van de wachtenden na en past de wachtlijst aan.

Voorrangsregeling:

 Gebruikers die meer dan drie maanden gebruik maken van de poetsdienst of gezinszorg van het OCMW krijgen absolute voorrang op de wachtlijst. Zij worden bovenaan de wachtlijst geplaatst, op aanvraagdatum. Bv. een gebruiker krijgt al 5 maanden poetshulp, hij heeft nu ook nood aan extra gezinszorg. Deze gebruiker zal voorrang krijgen op de wachtlijst van de dienst gezinszorg.

 Bij de poetsdienst wordt de overeenkomst stopgezet na een onderbreking van meer dan 8 weken hulp. Als deze hulp werd stopgezet omwille van ziekenhuisopname of revalidatie krijgen deze personen voorrang op de wachtlijst en worden ze bovenaan de wachtlijst geplaatst.

Overgangsmaatregel:

De thuiszorgdienst stelt voor om vanaf de datum van de goedkeuring van de nieuwe werkwijze alle huidige aanvragen op de wachtlijst te herscoren volgens bovenstaand voorstel.

Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 84;

Besluit

De OCMW Raad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De ocmw raad beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het aangepaste voorstel van de dienst om het beheer van de wachtlijsten te optimaliseren goed 

Artikel 2

Deze beslissing wordt meegedeeld aan het organiserende bestuur Lummen.