Het coronavirus grijpt opnieuw sterk om zich heen en ook onze stad blijft niet gespaard
De VBS het Oogappeltje is getroffen door verschillende besmettingen vooral bij leerlingen
In uitzonderlijke, hoogdringende omstandigheden, zoals deze Coronacrisis, kan de burgemeester omwille van de openbare gezondheid politieverordeningen nemen in plaats van de gemeenteraad (artikel 134, §1 en 135, §2 Nieuwe Gemeentewet). Deze verordening dient op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad te worden bekrachtigd.
Gegeven het overleg met de gouverneur, met de directeur van de school, met de medisch expert en andere betrokken diensten, waarbij is overeengekomen dat de school beter een week gesloten blijft.
Gezien de huidige situatie m.b.t. Covid-19 is de burgemeester van oordeel dat de VBS het Oogappeltje gesloten dient te blijven van 23/11 tem. 29/11/2021.
Ten gevolge daarvan kan best ook de BKO van Loksbergen gesloten blijven. Als er geen school is is er ook geen voor- en naschoolse opvang nodig.
De school kan heropenen op 30/11/2021
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 63.
De Nieuwe Gemeentewet, artikel 134 en 135 §2, 5°.
De pandemiewet van 14/8/2021
Het KB van 28/10/ 2021
.
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van de burgemeester van 22/11/2021 tot sluiting van VBS Het Oogappeltje van 23/11 tem.29/11/2021
De VBS het Oogappeltje is getroffen door verschillende besmettingen vooral bij leerlingen, wat geleid heeft tot de burgemeestersbeslissing van 22 november jl. tot sluiting van 23/11 tem. 29/11/2021.
In uitzonderlijke, hoogdringende omstandigheden, zoals deze Coronacrisis, kan de burgemeester omwille van de openbare gezondheid politieverordeningen nemen in plaats van de gemeenteraad (artikel 134, §1 en 135, §2 Nieuwe Gemeentewet). Deze verordening dient op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad te worden bekrachtigd.
Daar de situatie van die aard is dat het aangewezen is om de school nog enkele dagen langer gesloten te houden.
Gegeven het overleg met de gouverneur, met de directeur van de school, met de medisch expert en andere betrokken diensten, waarbij is overeengekomen dat de school beter de rest van de week gesloten blijft.
Gezien de huidige situatie m.b.t. Covid-19 is de burgemeester van oordeel dat de VBS het Oogappeltje verder gesloten dient te blijven van 30/11 tem. 03/12/2021.
Ten gevolge daarvan kan best ook de BKO van Loksbergen gesloten blijven. Als er geen school is is er ook geen voor- en naschoolse opvang nodig.
De school kan heropenen op 06/12/2021
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 63.
De Nieuwe Gemeentewet, artikel 134 en 135 §2, 5°.
De pandemiewet van 14/8/2021
Het KB van 28/10/ 2021
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van de burgemeester van 29/11/2021 tot verlenging van de sluiting van VBS Het Oogappeltje van 30/11 tem. 03/12/2021.
Overwegende dat de notulen van de vorige vergadering dienen goedgekeurd te worden;
Decreet lokaal bestuur art. 32, 277 §1 en art. 278;
De raad keurt de notulen van de vorige vergadering goed.
decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 meer bepaald art. 32 en 277;
De raadsleden nemen kennis van het zittingsverslag van de vorige zitting.
Overwegende de economische rentabiliteit en het winststreven van het AGB Halen het nodig is om een prijssubsidie toe te kennen als een vergoeding voor het recht van toegang tot de sportinfrastructuur te Halen;
Overwegende het goedgekeurde budget van het AGB Halen er nood is aan een prijssubsidie met factor 10.84om het AGB economisch rendabel te maken. Deze factor is van toepassing tot 31/12/2021. Met ingang van 01/01/2022 wordt deze factor terug 5,4.
overwegende dat rekening houdende met de sportieve en sociale functie van de sportinfrastructuur het verenigingsleven aan democratische prijzen moet gebruik kunnen maken van de sportinfrastructuur en dat er in dit kader op korte termijn geen prijsverhogingen kunnen doorgevoerd worden ten aanzien van gebruikers van deze sportinfrastructuur. Zo kan de sportinfrastructuur toegankelijk blijven voor iedereen;
Gelet op het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 40 en 41 dat stelt dat de gemeenteraad de bevoegdheid heeft om gemeentelijke reglementen vast te stellen;
Gelet op het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 231 tot en met 244 betreffende de bepalingen van een AGB;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 12/04/2010 tot oprichting van het Autonoom Gemeentebedrijf Halen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit betreffende de goedkeuring van de prijssubsidie;
Prijssubsidie
Er wordt een systeem van prijssubsidies ingevoerd om de economische rendabele bedrijfsvoering van het AGB Halen te garanderen
Bedrag van de Prijssubsidie
De waarde van de prijssubsidie toegekend aan het AGB Halen voor het recht op toegang tot de sportinfrastructuur is de prijs (inclusief 6% BTW) die de bezoeker voor het recht van toegang betaalt, vermenigfuldigd met een factor 10.84. Concreet betekend dit dat de prijssubsidie 108,40 euro bedraagt inclusief BTW indien de prijs voor de bezoeker 10 euro inclusief BTW bedraagt.
Deze aanpassing gaat onmiddellijk in en dit tot en met 31/12/2021
Bedrag van de Prijssubsidie
Vanaf 01/01/2022 bedraagt de factor van de prijssubsidie terug 5,40, en dit zonder einddatum
Aanpassing Prijssubsidie
De gesubsidieerde toegangsgelden kunnen steeds gerevalueerd worden in het kader van de periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het AGB Halen. Is deze aanpassing noodzakelijk dan zal deze steeds gedocumenteerd worden. De berekening van de verhoging kan teruggevonden worden in de bijlage van dit besluit
Gelet op het decreet lokaal bestuur inzonderdheid artikel 40 en 41;
Wet van 29 mei 2020 houdende de diverse fiscale bepalingen ten gevolge van de covid pandemie en latere wijzigingen;
Overwegende de berekening van deze toelage zoals bijgevoegd in bijlage van deze beslissing;
De Coronatoelage voor het dienstjaar 2021 wordt vastgesteld op 76.178,45 euro;
De Raad van Bestuur van het AGB wordt in kennis gesteld van deze beslissing;
Gegeven de Raad van bestuur van het AGB dd. 6/12/2021 waarbij :
Het meerjarenplan van het AGB gewijzigd werd;
Het rekeningresultaat van 2020 diende verwerkt te worden;
de kredieten voor 2022 dienden vastgelegd te worden;
Meerjarenplan 2020-2025 blijven de bestaande focussen behouden en gebeuren er drie belangrijke investeringen:Overwegende de toelichting van de financieel directeur;
Na beraadslaging;
Gegeven alle stukken in bijlage
Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017
Statuten van AGB Halen
De gemeenteraad keurt het ontwerp van wijziging MJP, waarin het rekeningresultaat 2020 verwerkt is, goed alsook het gewijzigde meerjarenplan 20-25 zoals vastgesteld door de RvB van 6 december jl. goed.
De gemeenteraad keurt de kredieten zoals vastgesteld voor het AGB voor 2022 goed
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.
Door de gouverneur op 17/2/2022
Daar het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad In het eerste jaar van zijn vernieuwing een nieuw meerjarenbeleidsplan vast moet stellen, wat resulteerde in het MJP 20-25 zoals goedgekeurd in zitting van 16/12/2019 en latere wijzigingen
Daar er zich een aantal wijzigingen/aanpassingen opdringen na overleg met het MAT en de diensthoofden;
Daar de kredieten voor 2022 vastgesteld dienen te worden
Gegeven de toelichting door de financieel directeur,
Na beraadslaging;
decreet lokaal bestuur van 22/12/2017, art. 56
BBC2020
de gemeenteraad stelt de aanpassing van het MJP 2020-2025 van de stad Halen vast
De gemeenteraad stelt de kredieten voor 2022 voor het Stad vast.
De gemeenteraad legt deze aanpassingen voor aan de toezichthoudende overheid
Door de gouverneur op 17/2/2022
Daar het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de raad In het eerste jaar van zijn vernieuwing een nieuw meerjarenbeleidsplan vast moet stellen, wat resulteerde in het MJP 20-25 zoals goedgekeurd in zitting van 16/12/2019 en latere wijzigingen
Daar de kredieten voor 2022 vastgesteld moeten worden;
Gegeven de toelichting door de financieel directeur,
Gegeven de beslissing van de RVMW in zitting van 14/12/2020 tot vaststelling van de kredieten voor 2021 voor het OCMW
Gegeven de beslissing van de RVMW van heden tot vaststelling van de kredieten voor 2022 voor het OCMW
Na beraadslaging;
decreet lokaal bestuur van 22/12/2017, art. 56
BBC2020
De gemeenteraad keurt de aanpassingen aan het MJP 20-25 en de vaststelling van de kredieten voor 2022 voor het OCMW goed.
De gemeenteraad keurt door deze beslissing de volledige wijziging van het geconsolideerde MJP 20-25 en de vaststellingen van de kredieten voor 2022 goed.
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid
Gegeven de decretale verplichting om de gemeenteraadsleden te informeren over de voortgang met betrekking tot de realisatie van de prioritaire doelstellingen zoals opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025;
gegeven de voorbereiding hiervan in het MAT van 17/11 jl. met als resultaat de rapportering in bijlage
Gelet op het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad neemt kennis van de beleidsevaluatie van de prioritaire doelstellingen van het MJP 2020-2025.
Overwegen dat de investeringen met eigen middelen gefinancierd worden;
De jaarrekening heeft een negatief saldo dat dient aangezuiverd te worden met de bedragen van de gemeentelijke bijdrage die tot nu niet werden uitbetaald wegens het ontbreken van de jaarrekening van het voorgaande dienstjaar ten bedrage van 43.271,73 euro
De investeringen worden via eigen middelen gedaan, maar wordt wel een beroep gedaan op de middelen van de gemeente ter dekking van de exploitatie.
De investeringsmiddelen waren niet gekend bij opmaak van het MJP in hoofde van het stadsbestuur;
De begroting 2022 werd tot op heden niet ontvangen.
Gelet op het lokaal decreet, inzonderheid artikel 40 en 41;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het eredienstendecreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en haar uitvoeringsbesluiten, en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzoonderdheid artikel 6 en 10;
Gelet op de beslissing van de kerkraad Sint-Andreas te Loksbergen van 12/10/2021;
Overwegende het uitzonderlijk laattijdig indienen van het budget 2021;
De rekening van de kerkfabriek Sint-Andreas Loksbergen voor het dienstjaar 2021 wordt gunstig geadviseerd.
Het Stadbestuur wenst wel de opmerking te maken dat bestemde investeringsmiddelen bij opmaak van het initieel MJP ook gekend waren, maar jammer genoeg niet meegedeeld tijdens de vergadering met de kerkfabrieken;
Het stadsbestuur wenst op te merken dat het budget 2021 uitzonderlijk laattijdig werd ingediend, ondanks meerdere herinneringen;
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:
* De gouverneur van de provincie Limburg;
* De voorzitter van de kerkfabriek
Gegeven de statuten van Limburg.Net
de gemeenteraad keurt onderstaand reglement goed :
Met ingang van 1 januari 2022 en voor een termijn van 1 jaar, eindigend op 31 december 202x, wordt in de gemeente volgens de bepaling van dit reglement een belasting gevestigd op het inzamelen en verwerken van diverse fracties huishoudelijke afvalstoffen.
Dit reglement stelt twee verschillende belastingen vast:
De tarieven die verschuldigd zijn voor de afgifte van afval op het recyclagepark van de gemeente worden door de raad van bestuur van Limburg.net vastgelegd in een afzonderlijk tarievenreglement. Deze tarieven maken geen deel uit van het belastingreglement.
In alle gemeenten in het bedieningsgebied van Limburg.net waar een gelijk reglement als dit reglement is goedgekeurd, geldt als beginsel voor de toepassing van dit reglement, dat de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen ingericht door Limburg.net uniform verloopt en inwisselbaar is voor alle belastingplichtigen van deze gemeenten
Dit houdt in:
Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
2 .huisvuil: alle afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en de gelijkgestelde afvalstoffen die ongesorteerd en conform het afvalreglement in de voorgeschreven recipiënten voor huisvuilophaling worden aangeboden, met uitzondering van de selectief ingezamelde afvalstoffen zoals papier en karton, textiel, glas, klein gevaarlijk afval, keuken- en tuinafval, plasticverpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons.
Deze collectieve leefgemeenschappen worden voor de toepassing van dit reglement niet als een gezin beschouwd wanneer hun afval voor een belangrijk deel bestaat uit ander afval dan huisvuil.
wanneer het huisvuil aan het ophaalpunt moet worden aangeboden in een daartoe voorgeschreven huisvuilcontainer:
Er kan per gezin maximum 60 kg huisvuil worden overgedragen naar het volgend jaar, op voorwaarde dat er minimaal 1 ophaalbeurt van het huisvuil heeft plaats gevonden.
De start van de bedelingsperiode van de plastic zak wordt door Limburg.net via meerdere communicatiekanalen ter kennis gebracht aan de gezinnen en de afhaling dient te gebeuren uiterlijk 31 december van het dienstjaar, rekeninghoudend met de openingsdata van de verdeelpunten.
Overdracht van resterende kilo’s naar het jaar nadien kan maar gebeuren indien minimum 1 lediging in het dienstjaar is uitgevoerd en is geplafonneerd tot maximum 20 openingen.
Het jaarlijks recht van de gezamenlijke container is de som van alle rechten waarop elk afzonderlijk gezin recht heeft volgens de gezinstoestand van 1 januari.
Overdracht van resterende kilo’s is enkel mogelijk indien er in het dienstjaar minimum één lediging heeft plaatsgevonden en geplafonneerd op een maximum van 60 kg.
De vermelde basisdiensten omvatten telkens de inzameling en de verwerking van de vermelde huishoudelijke afvalstoffen.
In de basisdienst conform punt 9° zijn m.b.t. het aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen op de recyclageparken uitgebaat door Limburg.net enkel die fracties begrepen die onder de hierna vastgelegde quota liggen
Tarief | Fracties | Quotum |
€ 0,00/kg | alle recycleerbare fracties + fracties met aanvaardingsplicht: papier/karton, glas (vlak + hol), pmd, kga, aeea, autobanden (4 autobanden per gezin/jaar), gemengde kunststoffen, kaars- en kurkresten, metalen, textiel, eps, kringloopgoederen[2], … |
|
€ 0,025/kg | zuiver bouwpuin | 1000 kg/gezin |
€ 0,05/kg
| tuinafval
| 400 kg/gezin
|
€ 0,08 /kg
| asbest, gemengd bouwpuin, gipsplaten
| asbest: 600 kg/gezin geen quotum voor gemengd bouwpuin, gipsplaten |
€ 0,11 /kg | houtafval | nihil |
€ 0,18 /kg | grofvuil, roofing en treinbielzen (C-hout) | nihil |
In het tarievenreglement legt de raad van bestuur van Limburg.net tevens het tarief vast van de toegangsbadge en de goederen die op het recyclagepark te koop worden aangeboden.
Het tarievenreglement maakt geen voorwerp uit van het belastingreglement.
Op de rekenstaat worden de verschuldigde bedragen ingevolge bezoeken aan het recyclagepark (tarieven) of diensten op basis van huidig belastingreglement (contantbelastingen) afzonderlijk vermeld.
De rekenstaat geeft op elk ogenblik getrouw weer wat de schuld/het voorschot en/of het quotum is van het gezin of de onderneming.
Om gebruik te kunnen maken van de dienstverlening voor de inzameling en verwijdering van de aangeboden huishoudelijke afvalstoffen en/of om toegang te krijgen tot de recyclageparken, moeten de gezinnen of de ondernemingen op het grondgebied van de gemeente zich laten registreren in de Limburg.net CARDS-databank. De registratie kan gebeuren bij de bevoegde gemeentedienst. Voor zover de gegevens van het gezin zijn opgenomen in het rijksregister (via het bevolkings- of vreemdelingenregister) is er geen afzonderlijke registratie vereist, maar voert Limburg.net de registratie uit op basis van deze gegevens .
Voor elk gezin of elke onderneming zoals omschreven in - dit reglement is een registratie verplicht en is er maximaal één registratie mogelijk.
Per gezin of per onderneming in het bedieningsgebied wordt er in de databank een CARDS-formulier aangemaakt. Het formulier omvat voor het gezin of de onderneming de vermelding van de referentiepersoon, het adres, een bankrekeningnummer, een detail van de diensten waarvan gebruik kan gemaakt worden, een rekenstaat, het rijksregisternummer of nummer van het vreemdelingenregister van de referentiepersoon, het ondernemingsnummer, het nummer van de E-identiteitskaart en het Limburg.net -klantennummer. Er wordt geregistreerd of het CARDS-formulier wordt aangemaakt voor een gezin of voor een onderneming. Indien de referentiepersoon bereid is deze gegevens te verstrekken, vermeldt het formulier ook één telefoonnummer en een e-mailadres van het gezin of de onderneming.
In de CARDS databank worden tevens geregistreerd:
Op basis van het bedrag van de rekenstaat in de CARDS-databank en in functie van de beschikbare diensten wordt bepaald of er aan de belastingplichtige betalingsuitnodigingen verstuurd worden en of de belastingplichtige in de voorwaarden verkeert om dienstverlening inzake ophaling, inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen te ontvangen.
De gegevens van de CARDS-databank kunnen door Limburg.net worden aangewend voor het versturen van de betalingsuitnodigingen op grond van het tarievenreglement voor de aan Limburg.net verschuldigde tarieven op de recyclageparken.
Wanneer er niet langer beroep wordt gedaan op enige dienst inzake huishoudelijke afvalstoffen en dit gemeld wordt aan Limburg.net sluit Limburg.net de CARDS-registratie voor het gezin of de onderneming. Limburg.net vereffent de rekenstaat van het gezin of de onderneming door invordering van de nog openstaande schulden aan belastingen en / of tarieven of door betaling van het onbestede quotum op het rekeningnummer van de referentiepersoon. De aansluiting van de referentiepersoon wordt afgesloten en de toegangsbadges tot het recyclagepark worden automatisch geblokkeerd.De containers te gebruiken als recipiënt voor huisvuil worden ter beschikking gesteld op basis van volgende bepaling:
Voor wooncomplexen vanaf acht gezinnen in appartementen of studio’s kan een gezamenlijke container van 1.100 liter met gesolidariseerd quotum (in principe 1.100 liter) worden voorzien. Ook kan voorzien worden in het gebruik van een container van 1.100 liter voor ophaalpunten ten behoeve van openbare diensten. De aanvraag tot het bekomen van een gezamenlijke container wordt ingediend bij Limburg.net.
Zelfstandige ondernemers hebben geen recht op een bijkomende container voor het afval uit hun zelfstandige activiteit.
De containers zijn verbonden aan het ophaalpunt. Ingeval van verhuis moeten de afvalcontainers in goede en gereinigde staat in een overdekt lokaal aan het ophaalpunt achtergelaten worden.
Op specifieke adressen met meerdere woongelegenheden worden aangepaste inzamelrecipiënten voorzien:
Indien gewenst kan een hangslot worden worden voorzien op de container. Hiervoor wordt een bedrag aangerekend van € 36,25 per slot.
Een container (met slot) wordt toegekend aan een adres en kan niet worden meegenomen ingeval van verhuis.
De leden van het gezin die beschikken over een elektronische identiteitskaart (eID) krijgen hiermee toegang tot het recyclagepark.
Gezinnen en ondernemingen kunnen bij Limburg.net extra toegangsbadges bekomen, na betaling van het tarief zoals vastgelegd in het tarievenreglement. Er bestaan 2 types van toegangsbadges:
De verschuldigde kohierbelasting omvat, verrekend per belastingplichtige, alle kosten nodig voor de inzameling en verwerking van de huishoudelijke afvalstoffen die aangeboden worden in het kader van de basisdienst, voor zover de afvalstoffen worden aangeboden volgens de bepalingen van het afvalreglement. Deze kosten worden berekend door LIMBURG.NET. LIMBURG.NET brengt deze kostenberekening ter kennis aan de gemeente.
Zonder afbreuk te doen aan onderhavig reglement en de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zijn op de in dit reglement vastgestelde kohierbelasting volgende bepalingen nog van toepassing :
De kohierbelasting is verschuldigd door elk gezin dat op 1 januari van het belastingjaar volgens de opgave van het rijksregister is ingeschreven in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister van de gemeente of dat zonder in een register te zijn ingeschreven op 1 januari van het belastingjaar effectief en duurzaam verblijft op het grondgebied van de gemeente, daaronder niet begrepen het gezin dat op het grondgebied van de gemeente een tweede verblijfplaats heeft. De kohierbelasting wordt geheven per gezin en is hoofdelijk verschuldigd door alle meerderjarige leden van het gezin.
Het bedrag van de kohierbelasting wordt berekend in functie van het aantal personen die deel uitmaken van het gezin op 1 januari:
[In dit bedrag voorziet de gemeente een tussenkomst van 37,09 zodat de aangerekende bedragen gelijk zijn aan:][1].
Wanneer de kohierbelasting niet betaald is binnen de gestelde termijn worden de regels toegepast betreffende de nalatigheidsintresten uit artikel 14 van het wetboek van minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen.
De kohierbelasting is ondeelbaar verschuldigd voor het hele jaar. Met uitzondering van de hieronder uitdrukkelijk voorziene situaties zal het overlijden of het verhuizen uit de gemeente in de loop van het belastingjaar geen aanleiding geven tot enige belastingvermindering of -teruggave.
Volgende verhuissituaties worden uitdrukkelijk geregeld:
Daarbij zal gelden:
Indien het gezin op 1 januari woonachtig was op een adres waar de inzameling gebeurde met een gezamenlijke container met gesolidariseerd quotum, kan het individueel verbruik niet meer achterhaald worden en zijn de bijzondere verhuissituaties niet van toepassing.
De kohierbelasting wordt ingevorderd bij wijze van kohier, dat jaarlijks wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen, ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aangeslagen jaar. Het kohier bevat de vermeldingen uit artikel 4, § 2 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
De ingekohierde belasting wordt in naam en voor rekening van de gemeente geïnd door Limburg.net, die daartoe wordt gemachtigd overeenkomstig artikel 26 van het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.
Daartoe maakt de gemeentelijke financieel directeur het vastgesteld en uitvoerbaar verklaard kohier over aan Limburg.net, die onverwijld instaat voor het opmaken en het versturen van de aanslagbiljetten aan de belastingplichtigen. Deze verzending gebeurt zonder kosten voor de belastingplichtigen.
Het aanslagbiljet wordt nauwkeurig in overeenstemming met het vastgestelde kohier opgesteld en bevat de vermeldingen uit artikel 4, § 3 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
De kohierbelasting is betaalbaar binnen twee maanden na de toezending van het aanslagbiljet door Limburg.net.
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen een aanslag, een belastingtoeslag of een administratieve geldboete een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk, ondertekend en gemotiveerd worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet waarop de bezwaartermijn wordt vermeld.
Indien de belastingplichtige wenst gehoord te worden, moet dit uitdrukkelijk vermeld worden in het bezwaar.
Het bezwaar heeft geen schorsende werking voor het verschuldigd zijn van de ingekohierde belasting.
Het college van burgemeester en schepenen, of een gemeentelijk personeelslid dat daartoe bijzonder door het college van burgemeester en schepenen is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding aan de belastingplichtige en verwittigt onmiddellijk Limburg.net via de CARDS databank.
Het bezwaar wordt behandeld volgens de bepalingen van artikel 9, § 4 en 5 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. De kennisgeving van de beslissing zal de instantie vermelden waarbij, en de termijn waarbinnen, tegen de beslissing beroep kan aangetekend worden conform artikel 10 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Dit reglement is van toepassing vanaf 1 januari 2022.
In de gemeente is een contantbelasting verschuldigd op het aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen via de huis-aan-huisinzameling georganiseerd door Limburg.net of het aankopen van recipiënten om deze huishoudelijke afvalstoffen aan te bieden, voor zover het inzamelen van deze afvalstoffen niet begrepen is in de basisdienst.
De contantbelasting wordt vastgelegd rekening houdend met het principe ‘de vervuiler betaalt’. Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld rekening houdende met volgende beginselen:
De vergoedingen die op de Limburg.net recyclageparken worden aangerekend betreffen geen contantbelastingen. Zij worden vastgelegd in een tarievenreglement goedgekeurd door de raad van bestuur van Limburg.net en bekrachtigd door de betrokken gemeenteraad.
Voor zover de aangeboden fractie huishoudelijke afvalstoffen niet valt onder de toepassing van de basisdienst, noch onder het tarievenreglement van toepassing op de recyclageparken, is er een contantbelasting verschuldigd door elk gezin of onderneming die in de gemeente één van de volgende fracties huishoudelijke afvalstoffen aanbiedt:
in te zamelen volgens de haalmethode (op afroep):
Voor de inzameling en verwerking van de aan huis opgehaalde huishoudelijk afvalstoffen, die aan het ophaalpunt worden aangeboden volgens het afvalreglement in het aangepaste recipiënt en voor zover ze niet vallen onder de basisdienst, is de volgende contantbelasting verschuldigd:
Indien gebruik gemaakt wordt van specifieke inzamelsystemen:
Type container | Afvalsoort | EUR per aanbieding | EUR per kg |
1.100 liter | Huisvuil | 3,21 | 0,18 |
Container met gezamenlijk quotum (tarief van toepassing van zodra quotumkilo’s opgebruikt zijn) | huisvuil | 0,00 | 0,18 |
Gezamenlijk ondergronds inzamelsysteem van Limburg.net | Huisvuil | 0,63 (per opening van de trommel) | 0,00 |
De contantbelasting bedraagt:
Fractie | Eenheid | Contantbelasting |
Pmd | 1 rol van 20 zakken van 60 L | € 3,00 per rol |
keukenafval | 1 rol van 13 zakken van 17 L | € 2,00 per rol |
textiel- en lederwaren | 1 rol van 10 zakken van 50 L | € 1,00 per rol |
papier en karton |
| € 0,00 |
hol glas |
| € 0,00 |
metaal |
| € 0,00 |
Voor het ophalen van het grofvuil op afroep wordt de contantbelasting vastgesteld op € 20,00 per ophaalbeurt van 2m³.
Voor het ophalen van snoeihout op afroep wordt de contantbelasting vastgelegd op € 15,00 per ophaalbeurt van 2m³.
Wanneer het afval wordt aangeboden in een daartoe bestemde zak of met de daartoe bestemde sticker, dan is de contantbelasting verschuldigd bij de aankoop van de afvalzak of de sticker.
Voor het grofvuil (ophaling op afroep) is de contantbelasting verschuldigd op het ogenblik dat de grofvuilaanvraag via de website wordt geplaatst en betaald (of de overschrijving wordt betaald in de gevallen dat niet online kan worden besteld).
Indien het afval wordt aangeboden voor een gezin dan is de contantbelasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon van het gezin en alle meerderjarige leden van het gezin die in de woongelegenheid van de referentiepersoon verblijven.
Indien het afval wordt aangeboden voor een onderneming of vereniging dan is de contantbelasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon en de onderneming zijnde iedere natuurlijke – of rechtspersoon die de onderneming uitmaakt of de leden van de vereniging, indien deze geen rechtspersoonlijkheid heeft.
§ 1 De contantbelasting voor de huishoudelijke afvalstoffen, die niet aangeboden worden in een daartoe bestemde zak of met een daartoe bestemde sticker, wordt aangerekend bij wij-ze van voorschotten volgens de in dit artikel opgenomen bepalingen.
De voorschotten worden aangerekend met betalingsuitnodigingen verstuurd aan de in de CARDS-databank geregistreerde referentiepersoon. De betalingen van de aangerekende voorschotten worden opgenomen in de rekenstaat.
De contantbelasting verschuldigd voor de huishoudelijke afvalstoffen, die niet aangeboden worden in een daartoe bestemde zak of met een daartoe bestemde sticker, worden op de rekenstaat in mindering gebracht op de betaalde voorschotten.
De krachtens het tarievenreglement betaalde voorschotten op de recyclageparken kunnen gecumuleerd worden met de voorschotaanrekening op grond van dit belastingreglement.
De krachtens het tarievenreglement verschuldigde tarieven op de Limburg.net recyclageparken kunnen eveneens in mindering gebracht worden op de betaalde voorschotten.
De toerekening van de voorschotten wegens verschuldigde contantbelasting / tarieven wordt nauwkeurig bijgehouden op de rekenstaat. De kohierbelasting uit HOOFDSTUK 2 wordt nooit op de voorschotten aangerekend of vermengd met de verschuldigde contantbelastingen.
De voorschotten worden uitsluitend aangerekend in volgorde van de afname van de dienst. De rekenstaat vermeldt uitdrukkelijk op welke datum en voor welke dienstverlening de aanrekening gebeurt.
De eerste betalingsuitnodiging kan verstuurd worden naar aanleiding van de opname van het gezin /de onderneming / verantwoordelijke van een wooncomplex met gesolidariseerd quotum in de CARDS-databank.
Voor zover het saldo van de rekenstaat positief is, zullen de betalingsuitnodigingen geen aanleiding kunnen geven tot herinneringen aan de betalingsuitnodigingen waarvoor kosten worden aangerekend. Evenmin kunnen zij gedwongen worden ingevorderd.
§ 2 Voor elk wooncomplex met gesolidariseerd quotum wordt een voorschot aangerekend op basis van de aantallen en type containers die ter beschikking zijn gesteld:
§ 3 Wanneer het beschikbare saldo op de rekenstaat lager is dan een positief bedrag op de rekenstaat, drempelbedrag genoemd, wordt een betalingsuitnodiging voor een nieuw voorschot verstuurd. Het drempelbedrag wordt als volgt vastgesteld:
Wanneer een wooncomplex met gesolidariseerd quotum meerdere gezamenlijke containers ter beschikking heeft, is het drempelbedrag de opstelsom van alle containers die ter beschikking zijn.
Het bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging zal gelijk zijn aan het voorschot uit § 2 behalve wanneer het saldo van de rekenstaat negatief is. In dit laatste geval zal het bedrag van de betalingsuitnodiging gelijk zijn met het voorschot uit § 2 vermeerderd met het bedrag nodig om het negatief saldo aan te zuiveren.
§ 4 Voor betalingsuitnodigingen van de voorschotten geldt een betalingstermijn van 21 dagen.
§ 5 Een voor de huis-aan-huisinzameling aangeboden afvalcontainer zal enkel geledigd worden, voor zover het op de rekenstaat beschikbare voorschot niet lager is dan onderstaande bedragen:
Het aanrekenen van de dienstverlening op de beschikbare voorschotten verloopt uitsluitend in volgorde van de datum van de afname van de dienst. Onder de datum van afname van de dienst wordt begrepen:
• de datum van ophaling van de huishoudelijke afvalstoffen, die niet aangeboden worden in een daartoe bestemde zak of met een daartoe bestemde sticker
•de datum van het bezoek aan het recyclagepark met aangeboden fracties boven de quota
§ 6 De afname van de dienst, de aard en de datum ervan worden geregistreerd en vermeld in de rekenstaat. De rekenstaat vermeldt het bedrag dat voor de dienst werd aangerekend op het voorschot en vermeldt of het bedrag aangerekend werd als een contantbelasting volgens dit reglement dan wel als een tarief volgens het tarievenreglement van Limburg.net.
§ 7 Door de betaling van een voorschot verklaart de belastingplichtige zich akkoord met de aanwending van de voorschotten conform dit reglement.
Op elke nieuwe voorschotbetalingsuitnodiging zal een overzicht gegeven worden voor de periode verstreken sedert de laatste betalingsuitnodiging, van de betaalde voorschotten en de bij het bezoek van het containerpark of voor de huis-aan-huisinzameling aangerekende contantbelasting (via containers aan huis of via een ondergronds inzamelsysteem).
Indien de inzameling gebeurt op een adres met een gezamenlijke container met een gesoli-dariseerd quotum worden de betalingsuitnodigingen voor de huis aan huis inzameling gestuurd aan de verantwoordelijke die hiervoor in CARDS geregistreerd werd (bv. een syndicus).
De toerekening van de voorschotten wegens verschuldigde contantbelasting wordt nauwkeurig bijgehouden op de rekenstaat.
In volgende gevallen worden extra huisvuilzakken ter beschikking gesteld:
De afvalzakken waarvoor een contantbelasting verschuldigd is kunnen aangekocht worden op het gemeentehuis of op andere door de gemeente en/of door Limburg.net gecommuniceerde plaatsen.
Limburg.net wordt gemachtigd om een verkoopnet te organiseren voor afvalzakken via de kleinhandelaars. De verplichte verkoopprijs voor de afvalzak is gelijk aan de contantbelasting.
Bij beschadiging door oneigenlijk gebruik of bij verlies van een geleverde container, gegevenschip of toegangsbadge wordt voor de vervanging volgende contantbelasting aangerekend:
Indien bij beschadiging de gegevenschip kan worden hergebruikt, wordt het bedrag van de container aangerekend minus het bedrag van de gegevenschip.
Bij beschadiging door oneigenlijk gebruik of bij verlies van de toegangspas voor de ondergrondse container wordt een bedrag van € 15 aangerekend voor de verzending van een nieuwe toegangspas. Bij beschadiging door normaal gebruik wordt kosteloos een nieuwe pas opgestuurd, nadat de beschadigde pas werd ingeleverd.
Voor het aanleggen van een hangslot op een container wordt een bedrag aangerekend van € 36,25 per slot. Een container met slot wordt toegekend aan een adres en kan niet worden meegenomen ingeval van verhuis.
De verschuldigde bedragen worden in mindering gebracht van de voorschottenrekening.
Indien gedurende een periode van meer dan één jaar geen lediging voor een afvalcontainer geregistreerd werd, kan Limburg.net of de gemeente de betrokken afvalcontainer terugvorderen.
Wanneer de rekenstaat van het gezin of de onderneming een negatief saldo vertoont, dan zal dit negatief saldo vanaf de eerste aanmaning een nalatigheidsintrest opbrengen gelijk aan de nalatigheidsintresten inzake de rijksbelastingen op de inkomsten en gerekend tot de aanzuivering van het negatief saldo.
De eventuele voorschotten op de contantbelasting en de contantbelastingen kunnen in naam en voor rekening van de gemeente geïnd worden door Limburg.net, die daartoe wordt gemachtigd overeenkomstig artikel 26 van het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.
De betalingsuitnodigingen en de afrekeningen geven een gedetailleerd overzicht van de aangerekende en betaalde voorschotten, de aangerekende contantbelastingen en de aangerekende tarieven.
De inning van de contantbelasting door Limburg.net verloopt volgens de verdere bepalingen.
De belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de aangerekende contantbelasting een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk, ondertekend en gemotiveerd worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag vanaf de kennisgeving van een afrekening van een geheven contantbelasting.
Indien de belastingplichtige wenst gehoord te worden, moet dit uitdrukkelijk vermeld worden in het bezwaar.
Het college van burgemeester en schepenen, of een personeelslid van het gemeentepersoneel dat daartoe bijzonder door het college van burgemeester en schepenen is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds aan de referentiepersoon of, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds aan Limburg.net.
Het bezwaar wordt behandeld volgens de bepalingen van artikel 9, § 4 en 5 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. De kennisgeving van de beslissing zal de instantie vermelden waarbij, en de termijn waarbinnen, er tegen de beslissing beroep kan aangetekend worden conform artikel 10 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Een afschrift van de beslissing zal meegedeeld worden aan Limburg.net.
Wanneer de rekenstaat een negatief saldo aan contantbelasting(en) vertoont wordt het volledige negatief saldo van contantbelasting(en) op de rekenstaat conform artikel 4, §7 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen omgezet in een kohierbelasting.
De contantbelasting krachtens dit reglement is van toepassing voor het afval dat buiten de basisdienst wordt aangeboden vanaf 1 januari 2022.
Limburg.net is verantwoordelijk en staat in voor:
Behoudens afwijkende bepalingen in de eerdere hoofdstukken, gebeurt de aanrekening van de belastingen volgens de bepalingen van dit hoofdstuk:
Voor zover het saldo van de rekenstaat positief is, zullen de betalingsuitnodigingen geen aanleiding kunnen geven tot herinneringen aan de betalingsuitnodigingen waarvoor kosten worden aangerekend. Evenmin kunnen zij gedwongen worden ingevorderd.
Als bijlage aan de betalingsdocumenten voor belastingen wordt een beknopte samenvatting van het belastingreglement toegevoegd.
‘Termijn van betaling en indienen van bezwaar’
De aangerekende belasting is betaalbaar binnen een termijn van twee maanden na de verzending van dit document. Klachten of bezwaren moeten schriftelijk worden meegedeeld aan het college van burgemeester en schepenen op het adres vermeld op de voorzijde van dit document, met vermelding van het kohiernummer en het bedrag van de betwiste belasting. Het schrijven moet verzonden worden binnen een termijn van drie maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van dit document. Het bezwaar heeft geen opschortende werking.
‘Eerste aanmaning’
Wanneer een aangerekende belasting niet binnen de vastgestelde termijn van twee maanden is betaald, zal LIMBURG.NET per gewone brief de belastingplichtige aan de betaling herinneren. De aangerekende belasting moet volledig betaald worden binnen een termijn van 14 dagen vanaf de derde werkdag na de verzending van de herinnering.
‘Tweede aanmaning’
Wanneer de aangerekende belasting niet volledig betaald is binnen de vastgestelde termijn van de eerste aanmaning, verstuurt LIMBURG.NET per gewone brief een tweede aanmaning aan de belastingplichtige. De tweede aanmaning verleent een betalingstermijn van 31 dagen aan de belastingplichtige. Indien de belasting niet volledig binnen de betalingstermijn wordt voldaan, wordt de belastingplichtige geacht de aangerekende belasting niet te betwisten en zal de belasting met een dwangbevel ingevorderd worden.
De betaaldocumenten m.b.t. de contantbelasting waarmee aan de belastingplichtige een negatief saldo van de rekenstaat wordt meegedeeld, vermelden op de achterzijde volgende tekst:
‘Termijn van betaling en indienen van bezwaar’
Het op de voorzijde vermelde negatief saldo is betaalbaar binnen een termijn van 21 dagen na de kennisgeving van dit document. Klachten of bezwaren omtrent de aangerekende belastingen moeten schriftelijk worden meegedeeld aan het college van burgemeester en schepenen op het adres vermeld op de voorzijde van dit document, met vermelding van het nummer van dit document en het bedrag van de betwiste belasting. Het schrijven moet verzonden worden binnen een termijn van drie maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van dit document.
‘Eerste aanmaning’
Wanneer een aangerekend negatief saldo niet volledig binnen de vastgestelde termijn van 21 dagen is betaald, zal LIMBURG.NET per gewone brief of per e-mail de belastingplichtige aan de betaling van het negatief saldo herinneren. De aangerekende belasting moet volledig betaald worden binnen een termijn van 14 dagen vanaf de derde werkdag na de verzending van de aanmaning.
‘Tweede aanmaning’
Wanneer een aangerekend negatief saldo niet volledig betaald is binnen de vastgestelde termijn van de eerste aanmaning, verstuurt LIMBURG.NET per gewone brief een tweede aanmaning aan de belastingplichtige. De tweede aanmaning verleent een betalingstermijn van 31 dagen aan de belastingplichtige. Indien het negatief saldo niet volledig binnen de betalingstermijn wordt voldaan, wordt de belastingplichtige geacht de aangerekende belasting niet te betwisten en zal het negatief saldo met een dwangbevel ingevorderd worden.
§1 Indien het aanslagbiljet van de kohierbelasting niet tijdig en volledig wordt betaald binnen 2 maanden na de verzending of overhandiging van een betalingsdocument, verzendt Limburg.net per gewone brief of e-mail een eerste aanmaning voor het nog openstaande bedrag. De aanmaning kent een betaaltermijn van 14 dagen toe vanaf de derde werkdag na de verzending van de aanmaning.
Indien na de termijn van de eerste aanmaning het openstaande bedrag niet tijdig en volledig betaald wordt, verzendt Limburg.net een tweede aanmaning met een betaaltermijn van 31 dagen.
Bijkomend vermeldt de tweede aanmaning dat in een volgende fase een dwangbevel wordt overgemaakt bij deurwaardersexploot indien het openstaand bedrag niet wordt vereffend binnen voormelde termijn.
Limburg.net kan te allen tijde beslissen om bijkomende (kosteloze) herinneringen te sturen.
§2.Indien de contantbelasting niet tijdig en volledig wordt betaald of wanneer de rekenstaat meer dan 21 opeenvolgende dagen na de verzending of overhandiging van een betalingsdocument een negatief saldo vertoont, verzendt Limburg.net per gewone brief of per e-mail een herinnering voor het nog openstaande bedrag. De aanmaning kent een betaaltermijn van 14 dagen toe vanaf de derde werkdag na de verzending van de aanmaning.
Indien na de termijn van de eerste aanmaning het openstaande bedrag niet tijdig en volledig wordt betaald , verzendt Limburg.net per gewone brief een tweede aanmaning met een betaaltermijn van 31 dagen.
Bijkomend vermeldt de tweede aanmaning dat in een volgende fase een dwangbevel wordt overgemaakt bij deurwaardersexploot indien het openstaand bedrag niet wordt vereffend binnen de voormelde termijn.
Limburg.net kan te allen tijde beslissen om bijkomende (kosteloze) aanmaningen te sturen.
De kosten verbonden aan het dwangbevel worden aan de belastingplichtige aangerekend.
De kosten van het dwangbevel worden bepaald volgens opgave van de betekenende gerechtsdeurwaarder.
De betalingen gebeuren op de rekening van Limburg.net onder vermelding van de referte vermeld in het betalingsdocument.
Bij afwezigheid van een correcte referte tracht Limburg.net op basis van de identiteit of het bedrag te achterhalen op welke belastingschuld de betaling betrekking heeft.
Gedeeltelijke betalingen waarvan redelijkerwijze niet kan worden achterhaald op welke openstaand saldo ze betrekking hebben, worden, voor zover van toepassing, eerst toegerekend op de openstaande kosten, daarna op een openstaande kohierbelasting, vervolgens op een negatief saldo van de contantbelastingen of tarieven, in functie van de ouderdom van de schuld en tenslotte op aangerekende voorschotten. Een eventuele rest wordt op de rekenstaat geboekt als een voorschot op de contantbelasting / tarieven.
Betalingen waarvan duidelijk is dat ze betrekking hebben op een niet verschuldigde belasting, worden teruggestort aan de betaler.
Betalingen die geboekt werden als voorschot, kunnen worden teruggevorderd.
De intresten over de niet-betaalde kohierbelasting of de intresten over een openstaand negatief saldo van de contantbelasting Worden aangerekend confomr artikel 14 van het wetboek van minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen.
§1. Van zodra Limburg.net of door de gemeente of door de belastingplichtige of door diens schuldbemiddelaar in kennis wordt gesteld dat de belastingplichtige een collectieve schuldenregeling is toegestaan teneinde zijn financiële toestand als schuldenaar te herstellen overeenkomstig de wet van 5 juli 1998 betreffende de collectieve schuldenregeling en de mogelijkheid van verkoop uit de hand van de in beslag genomen onroerende goederen én de belastingplichtige een afbetaling over verschillende termijnen wenst van de verschuldigde belastingen, toeslagen, kosten en/of nalatigheidsintresten, draagt Limburg.net het inningsdossier van de belastingplichtige terug over aan de gemeente die voor de verdere inning zal instaan.
§2. De belastingplichtige die niet voldoet aan de voorwaarden van §1 en die desondanks een afbetaling over verschillende termijnen wenst van de verschuldigde belastingen, toeslagen, kosten en/of nalatigheidsintresten, richt zijn vraag tot de gemeente. Indien de gemeente instemt met de afbetaling in verschillende termijnen stelt de gemeente Limburg.net onverwijld in kennis van die beslissing. Limburg.net draagt het inningsdossier met onmiddellijke ingang over aan de gemeente die voor de verdere inning zal instaan.
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2021.
Dit reglement vervangt alle vorige reglementen betreffende deze inhoud.
Dit raadsbesluit zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Een eensluidend gewaarmerkt afschrift van dit reglement zal ter kennisgeving worden overgemaakt aan:
Gegeven de start van afvalverwerking volgens het Optimo-systeem vanaf 1/1/2022
Gegeven het ontwerp van nieuw reglement uitgewerkt door de RVB van Limburg.Net
Na nazicht door onze milieudienst en door Limburg.net
Gegeven het aangepaste reglement in bijlage
Daar enkele passages niet stroken met ons GAS-reglement en dit nog besproken wordt in de politieraad
Na beraadslaging
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 56;
De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerpreglement en keurt dit goed
Dit besluit wordt volgens de decretale bepalingen kenbaar gemaakt.
Gegeven het professionaliseringsplan opgemaakt door GBS Op dreef dat vertrekt vanuit de visie van de school en daarop aansluitend de noden in het personeelsteam.
Daar dit professionaliseringsplan onderwerp van overleg was op de schoolraad van 18 november 2021 en hier een gunstig advies kreeg
Gegeven het plan in bijlage
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40;
De gemeenteraad keurt het professionaliseringsplan zoals in bijlage gevoegd goed.
• Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;
• Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de infobrochure;
• Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord;
• Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) (PP+SR+IB_GR_2020_SR031220) is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen
• Een wijziging van het schoolreglement kan ten vroegste uitwerking hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij die wijziging het rechtstreekse gevolg is van nieuwe regelgeving,
• Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs;
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997: de artikelen 3, 25°, 6, 14, 14/0, 20, 27 , 27bis, §1, 3° en §4, 37, §2, 12°, 37, §3,17°, 29 , 37bis, 62, §2, 26ter, 47bis, 195;
"het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §3 en art. 41, tweede lid, 2°; "
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het schoolreglement voor de GBS Op Dreef voor 2021-2022, zoals in bijlage gevoegd, goed.
In december 2015 is er een centrum voor collectieve autonome dagopvang opgestart in Halen.
Dit dagverzorgingscentra van Familiehulp wordt uitgebaat onder de naam NOAH (Nabijheid, Opvang, Aandacht en Huiselijkheid)
Het doel is gebruikers en mantelzorgers tijdens de weekdagen ondersteuning te bieden.
Daar de overeenkomst tussen de stad en NOAH is afgelopen;
Daar deze dienstverlening op ons grondgebied een meerwaarde biedt aan gebruikers en aan mantelzorgers;
Gegeven het voorstel tot vernieuwing en verlenging van de overeenkomst, in bijlage;
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 56;
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Halen en Familiehulp betreffende het dagverzorgingcentrum NOAH goed.
De stad Halen zal gedurende een termijn van 3 jaar, iedere maand een bedrag van 100 euro betalen aan Familiehulp.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 4 februari 2019 inzake de aanduiding Erik Van Roelen als de vertegenwoordiger van de stad op de algemene vergaderingen van Cipal;
Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 16 december 2021 met de volgende agendapunten:
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;
Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal,
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;
Na beraadslaging en stemming;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”);
Gelet op de statuten van Cipal;
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 16 december 2021 goedgekeurd
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 16 december 2021 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Daar Halen deel uitmaakt van de opdrachthoudende vereniging schulensmeer;
Gegeven de geplande AV van deze vereniging op 23/12/2021 met volgende agenda
1. Goedkeuring ontwerpverslag
2. Budget 2022
3. Investeringen 2022
4. Goedkeuring machtiging aan de raad van bestuur tot het vaststellen van de tarieven cfr. art. 45 vab de statuten
5. Kennisname wissel voorzitter/ondervoorzitter vanaf 1 januari 2022 cfr. beslissing RVB 14 maart 2019
6. Bedanking Hanne Janssen als niet-stemgerechtigd lid voor de periode 2019-2021 cfr. art. 32 van de statuten
7. Verwelkoming Gunter Deryck (Groen Herk-de-Stad) als niet-stemgerechtigd vanaf 1/1/2022 - 2024 cfr. art 32 van de statuten
8. Activiteitenkalender 2022
9. Rondvraag
Gegeven onze beslissing van 11 maart 2019 tot aanduiding van Tom Adriaens en Laurens Meeus om stad Halen te vertegenwoordigen in deze algemene vergadering;
Gegeven de stukken in bijlage;
Na beraadslaging;
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40;
Goedkeuring te verlenen aan de agenda van de AV van 23/12/2021
De afgevaardigden van stad Halen te mandateren voor deze vergadering volgens huidige beslissing.
Gegeven de vraag van Vzw Natuurpunt dd. 27/8/2021 om de percelen 14/B en 15/N, gelegen te Herk-de-stad, 2de afdeling Donk, en eigendom van Stad Halen, aan te kopen.
Gelet op het feit dat de omliggende gronden, op een klein weggedeelte na, in eigendom of in beheer zijn van de Natuurpunt.
Gelet op de ligging van de percelen in Vogelrichtlijngebied BE2222316 .
Gelet op de ligging binnen de perimeter van het erkend Natuurreservaat Schulensbroek, momenteel 545 hectare in beheer van Natuurpunt.
Gelet op de ligging van de percelen binnen de perimeter van het lopende Europees ondersteunde project LIFE Delta waarin de Stad Halen een partner is.
Gezien de percelen verpacht zijn, doch de pachter afstand doet van zijn voorkooprecht bij verkoop aan Natuurpunt.
Gezien de natuurdoelen beter kunnen verwezenlijkt worden bij beheer van grotere eenheden en Natuurpunt ter zake over de nodige expertise en middelen beschikt. Zij wensen deze percelen aan te kopen om beheer van grote en aaneensluitende gebieden te realiseren.
Gegeven het schrijven van de VMM, waarvan Natuurpunt de aangrenzende percelen beheert, waarin zij aangeven geen interesse te hebben in aankoop van onze percelen.
Gegeven de stukken in bijlage
Daar de stad een onderhandse verkoop kan doen indien de verkoop voor algemeen belang is en de omliggende eigenaars in kennis gesteld zijn
Na beraadslaging
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 56;
De gemeenteraad gaat principiëel akkoord met de onderhandse verkoop van de percelen 14/B en 15/N, gelegen te Herk-de-stad, 2de afdeling Donk, aan de vzw Natuurpunt en geeft het college de opdracht het dossier samen te stellen
Gegeven het aanbod van Benny Strouven tot verkoop van Lot 1 van de parking van de vroegere Boccacio, gelegen Diestersteenweg 16, 3 a 10 ca groot en geprekadastreerd als nr. B243x4.
Daar dit perceel (Lot 1) interessant is voor de stad omwille van de ligging = kruispunt Singellaan en Diestersteenweg
Daar in ons meerjarenplan 20-25 krediet is voorzien voor deze aankoop MJP 001275
Daar de eigenaar dit perceeltje aan de stad wil verkopen voor 100.000 €, ondanks de 2 ramingen/schattingen van 150.000 € en 275.000 €, beiden hoger.
Gegeven onze beslissing van 22 februari 2021 tot principieel akkoord met deze aankoop
Gegeven het ontwerp van geprekadastreerd opmetingsplan in bijlage
gegeven het schattingsverslag in bijlage
Gegeven de ontwerpakte in bijlage
Na beraadslaging
decreet lokaal bestuur van 22/12/2017, art 40
omzendbrief KB/ABB 2019/3 betreffende transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor de onderhandse aankoop van Diestersteenweg 16 Lot 1, B243x4, 3 a 10 ca groot van BVBA The King (Benny Strouven) voor de prijs van 100.000€.
Deze beslissing wordt aan de financieel directeur en aan de instrumenterende notaris meegedeeld
Gegeven het ontslag van Dhr. Steven Vanmechelen uit zijn schepenambt bij schrijven van 1 december 2021
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40;
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van Steven Vanmechelen uit zijn schepenambt met ingang van 1/1/2022
Gegeven het ontslag van Steven Vanmechelen uit zijn schepenmandaat met ingang van 1/1/2022
Gegeven het decreet lokaal bestuur, Art. 49, dat stelt dat de gemeenteraad met behoud van de toepassing van artikel 42, §3, eerste lid, of het opengevallen schepenmandaat
wordt ingevuld. Als de gemeenteraad beslist heeft om het mandaat niet in te vullen, kan het mandaat voor de rest van de zittingsperiode niet meer
ingevuld worden. Als de gemeenteraad beslist om het mandaat in te vullen, wordt tot een nieuwe verkiezing van een schepen overgegaan.
Na beraadslaging
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40 en art 49;
De gemeenteraad beslist om het opengevallen schepenmandaat opnieuw in te vullen.
Er zal een verkiezing op basis van een voordrachtsakte plaatsvinden
Gegeven het ontslag van Steven Vanmechelen uit zijn schepenambt
Gegeven onze beslissing van heden tot het opnieuw invullen van dit opengevallen schepenmandaat
Een akte van voordracht van kandidaat-schepen werd overhandigd aan de algemeen directeur op 01 december 2021;
De algemeen directeur heeft de akte van voordracht van de kandidaat-schepen ter zitting overhandigd aan de voorzitter van de gemeenteraad;
De voorzitter van de gemeenteraad heeft vastgesteld dat de akte van voordracht van kandidaat-schepen werd ondertekend door meer dan de helft van de geïnstalleerde raadsleden en door een meerderheid van de personen die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat zijn verkozen;
De voorzitter van de gemeenteraad kan dus de ontvankelijkheid van de akte bevestigen;
In de ontvankelijke voordrachtakte worden 1 kandidaat-schepen voorgedragen ter vervanging van het vrijgekomen schepenmandaat;
De voorgedragen kandidaat schepen is de volgende persoon: • Dhr. Thomas Dubois
De kandidaat-schepen heeft de eed als gemeenteraadslid afgelegd en bevindt zich niet in een situatie van onverenigbaarheid.
De geloofsbrieven dan de kandidaat-schepen worden goedgekeurd
Dhr. Thomas Dubois wordt uitgenodigd om in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de voorgeschreven eed af te leggen.
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40 en 49;
De gemeenteraad neemt kennis van de ontvankelijke voordrachtsakte van kandidaat-schepen Thomas Dubois.
Thomas Dubois legt in handen van de voorzitter de eed : 'ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen' af. De algemeen directeur maakt hiervan pv op. De gemeenteraad neemt akte
De gemeenteraad verklaart de voorgedragen kandidaat-schepen Thomas Dubois verkozen als schepen vanaf 1/1/2022 in de dezelfde rang als zijn voorganger Steven Vanmechelen.
* rapportering klachtenbehandelingen 2021 conform art 303§3 van het decreet lokaal bestuur van 22/12/2019:
Er zijn in 2021 2 klachten ontvangen en behandeld : 1 over een adreswijziging, 1 over een dossier vreemdelingenzaken. Deze klachten zijn volgens de vastgestelde procedure behandeld en ze zijn afgesloten.