Terug
Gepubliceerd op 01/06/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 26/04/2021 - 20:00 Rietbron

Samenstelling

Aanwezig

Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Kris Jacobs, Schepen; Steven Vanmechelen, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Thomas Dubois; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur

Secretaris

Ingrid Vrancken, algemeen directeur

Voorzitter

Tom Adriaens, Voorzitter

Agendapunten

1.

2021_GR_00049 - Notulen - Goedkeuring notulen van de vorige vergadering - beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Kris Jacobs, Schepen; Steven Vanmechelen, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Thomas Dubois; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter
1.

2021_GR_00049 - Notulen - Goedkeuring notulen van de vorige vergadering - beslissing

2021_GR_00049 - Notulen - Goedkeuring notulen van de vorige vergadering - beslissing

Motivering

Argumentatie

Overwegende dat de notulen van de vorige vergadering dienen goedgekeurd te worden;

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur art. 32, 277 ยง1 en art. 278;

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt de notulen van de vorige vergadering goed.

2.

2021_GR_00050 - Kennisname - Zittingsverslag van de vorige zitting

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Kris Jacobs, Schepen; Steven Vanmechelen, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Thomas Dubois; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter
2.

2021_GR_00050 - Kennisname - Zittingsverslag van de vorige zitting

2021_GR_00050 - Kennisname - Zittingsverslag van de vorige zitting

Motivering

Juridische grond

decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 meer bepaald art. 32 en 277;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raadsleden nemen kennis van het zittingsverslag van de vorige zitting.

3.

2021_GR_00040 - Fluvius Opdrachthoudende Vereniging - DE ALGEMENE VERGADERING d.d. 26 mei 2021 - GOEDKEURING VAN DE AGENDA en VASTSTELLING VAN HET MANDAAT - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Kris Jacobs, Schepen; Steven Vanmechelen, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Thomas Dubois; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter
3.

2021_GR_00040 - Fluvius Opdrachthoudende Vereniging - DE ALGEMENE VERGADERING d.d. 26 mei 2021 - GOEDKEURING VAN DE AGENDA en VASTSTELLING VAN HET MANDAAT - Beslissing

2021_GR_00040 - Fluvius Opdrachthoudende Vereniging - DE ALGEMENE VERGADERING d.d. 26 mei 2021 - GOEDKEURING VAN DE AGENDA en VASTSTELLING VAN HET MANDAAT - Beslissing

Motivering

Argumentatie

Gelet op het feit dat de stad aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;

Gelet op het feit dat de stad per aangetekend schrijven van 22 maart 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 26 mei 2021 wordt gehouden met als agenda:

  1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris.
  2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2020.
  3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
  4. Statutaire benoemingen.
  5. Statutaire mededelingen.

Gelet op het feit dat de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering statutair en decretaal tijdig bijeengeroepen moet worden en rekening houdend met de meest actuele kennis over de coronasituatie en de daarmee gepaard gaande regels van de overheid, ziet Fluvius Opdrachthoudende Vereniging zich verplicht om deze vergadering op digitale wijze te organiseren;

Daar deze vergadering in zitting van  6 mei 2019 Tom Adriaens heeft aangesteld als haar vertegenwoordiger in de AV van Fluvius O.V.

Gelet op de beraadslagingen;

Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40 en artikel 432, alinea 3

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 26 mei 2021 met als agendapunten:

  1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris
  2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2020.
  3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
  4. Statutaire benoemingen.
  5. Statutaire mededelingen.

Artikel 2

De vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 26 mei 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

4.

2021_GR_00041 - Fluvius Limburg - Algemene Vergadering in gewone zitting - 30 juni 2021- GOEDKEURING VAN DE AGENDA en VASTSTELLING VAN HET MANDAAT - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Kris Jacobs, Schepen; Steven Vanmechelen, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Thomas Dubois; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter
4.

2021_GR_00041 - Fluvius Limburg - Algemene Vergadering in gewone zitting - 30 juni 2021- GOEDKEURING VAN DE AGENDA en VASTSTELLING VAN HET MANDAAT - Beslissing

2021_GR_00041 - Fluvius Limburg - Algemene Vergadering in gewone zitting - 30 juni 2021- GOEDKEURING VAN DE AGENDA en VASTSTELLING VAN HET MANDAAT - Beslissing

Motivering

Juridische grond

Gelet op het feit dat de stad voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg;

Gelet op het feit dat de stad per aangetekend schrijven van 29 maart 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Limburg die op 30 juni 2021 plaatsheeft in PXL-Congress (blok D), Elfde-Liniestraat 23a te 3500 Hasselt.         

Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de stad per brief van 29 maart 2021 overgemaakt werd;

Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering; 

Daar deze vergadering in zitting van  6 mei 2019 Tom Adriaens heeft aangesteld als haar vertegenwoordiger in de AV van Fluvius Limburg

Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;

Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg d.d. 30 juni 2021:

 

  1. Kennisneming verslagen van Fluvius Limburg van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2020.   
  2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Limburg afgesloten op 31 december 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
  3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV. 
  4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Limburg met betrekking tot het boekjaar 2020.  
  5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten. 
  6. Statutaire benoemingen.
  7. Statutaire mededelingen:

7.1  Actualisering van het register van de deelnemers

Artikel 2

De vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 30 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vere­niging Fluvius Limburg, ter attentie van het secre­tariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het eโ€‘mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .

5.

2021_GR_00043 - Besluit tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst/ het addendum, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van datum tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken - bekrachtiging van de collegebeslissing van 12 april 2021

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Kris Jacobs, Schepen; Steven Vanmechelen, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Thomas Dubois; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter
5.

2021_GR_00043 - Besluit tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst/ het addendum, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van datum tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken - bekrachtiging van de collegebeslissing van 12 april 2021

2021_GR_00043 - Besluit tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst/ het addendum, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van datum tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken - bekrachtiging van de collegebeslissing van 12 april 2021

Motivering

Argumentatie

In de  fase van de COVID-19-crisis waarin we ons momenteel bevinden,  is een cruciale rol weggelegd voor contactonderzoek en bronopsporing.  

  • Bij contactonderzoek wordt gezocht met wie een besmet iemand nauw contact heeft gehad. Hier is de snelheid van de contacttracing belangrijk.  Het is de bedoeling om zoveel mogelijk mensen te bereiken die in contact zijn gekomen met besmette personen. Zij krijgen advies over hoe ze zich kunnen beschermen en welke maatregelen ze kunnen nemen om anderen te beschermen. Dat vermijdt een mogelijke (nieuwe) toename van het aantal patiënten.
  • Bij bronopsporing wordt gezocht van wie de besmette persoon zelf de besmetting heeft opgelopen. Bronopsporing heeft als voordeel dat heel gericht kan gezocht worden waar de besmettingen vandaan komen en de lokale besturen als beleidsmakers heel gericht maatregelen (preventie, sensibilisering, handhaving) kunnen nemen.

Op datum heeft de Vlaamse Regering de contouren voor preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine-coaching en lokaal contactonderzoek door lokale besturen na 31 maart 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie. 

Wat de aard van de engagementen betreft, kunnen lokale besturen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van datum kiezen tussen de volgende opties: 

  • Optie 1: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching
  • Optie 2: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing, quarantainecoaching én  aanvullend lokaal contactonderzoek.

 

De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters.  

De gemeenten die inzetten op optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantaine-coaching en aandacht voor kwetsbare personen of groepen) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor een periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021. 

De stad wil, na overleg met alle betrokken diensten, verder complementair inzetten op optie 1.

Hiertoe wordt door de stad een samenwerkingsovereenkomst opgesteld met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.

Bij deze samenwerkingsovereenkomst worden volgende documenten als bijlage gevoegd : 

  • de afsprakennota waarin de stad, in overleg met de COVID-19-teams haar engagementen die zij in het kader van de samenwerkingsovereenkomst zal uitvoeren,  concreet omschrijft;
  • De nodige verwerkersovereenkomst(en) zoals voorzien op www.vlaanderenhelpt.be;
  • De contactlijsten m.h.o. op het aanvragen van de nodige accounts op deze engagementen te kunnen uitvoeren;
  • In voorkomend geval, de nodige protocollen zoals voorzien op www.vlaanderenhelpt.be.

Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

De stad zorgt voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen.  

De engagementen die de stad opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de stad in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ.  Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.

De gemeenteraad is bevoegd om onderhavig besluit te nemen doch, zo de gemeenteraad niet tijdig kan samenkomen om onderhavig besluit te nemen, kan op grond van artikel 269 DLB bij hoogdringendheid de samenwerkingsovereenkomst goedkeuren m.h.o. op het bekomen van de nodige accounts doch onder voorbehoud van bekrachtiging van deze beslissing op de eerstvolgende gemeenteraad waarop dit wetmatig kan geagendeerd worden.

Motivatie : 

Artikel 191 van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie verankert het voorzorgsbeginsel in het kader van het beheer van internationale gezondheidscrisissen en van de actieve voorbereiding van zulke potentiële crisissen.  Dit beginsel houdt in dat, wanneer een ernstig risico hoogstwaarschijnlijk werkelijkheid zal worden, het aan de overheid is om dringende en voorlopige maatregelen te nemen;

Gelet op de oproep van de Vlaamse Regering van 16 oktober 2020, verankerd in het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, aan alle Vlaamse gemeenten om aanvullend en ondersteunend aan de reeds bestaande initiatieven bijkomende engagementen op te nemen in deze strijd;

Gelet op de stijgende besmettingsgraad in Vlaanderen;

De complementaire engagementen worden opgenomen in het kader van de bestrijding van de COVID-19-pandemie, meer in het bijzonder in het kader van het verder beheersen van de tweede golf en het proberen vermijden van een derde golf.

Een en ander vergt dat de stad zo snel mogelijk met haar engagementen kan verderwerken, zodat geen kostbare tijd verloren gaat.

Gelet op de dringende noodzakelijkheid, die niet toeliet te wachten tot de eerstvolgende gemeenteraad omwille van de noodzaak om engagementen onmiddellijk te kunnen opnemen.

Dat de hoogdringendheid blijkt uit de epidemiologische resultaten voor Vlaanderen, die van dag op dag evolueren.

Gelet op de voornoemde hoogdringendheid, nam het college van burgemeester het besluit tot ondertekening van de voorliggende samenwerkingsovereenkomst en bijlagen op 12/04/2021.

 Zij deed dit onder voorbehoud van bekrachtiging van onderhavig besluit door de eerstvolgende gemeenteraad waarop dit dossier rechtsgeldig kan worden geagendeerd, zijnde 26/4/2021

Daar deze beslissing ter bekrachtiging voorligt.

Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 56;

Besluit van de Vlaamse Regering van datum tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het college tot goedkeuring van het addendum met bijlagen en bekrachtigt deze beslissing.

Artikel 3

Dit besluit wordt meegedeeld aan het agentschap Zorg en Gezondheid en gepubliceerd volgens de decretale bepalingen.

12.

2021_GR_00051 - Bijkomend punt op de gemeenteraad op vraag van Open Vld fractie HALEN โ€œTrouwen in openluchtโ€

Verdaagd
6.

2021_GR_00042 - Beslissing budgetwijziging 2021 van de Kerkfabriek Zelk (Sint-Pancratius)

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Kris Jacobs, Schepen; Steven Vanmechelen, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Thomas Dubois; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter
6.

2021_GR_00042 - Beslissing budgetwijziging 2021 van de Kerkfabriek Zelk (Sint-Pancratius)

2021_GR_00042 - Beslissing budgetwijziging 2021 van de Kerkfabriek Zelk (Sint-Pancratius)

Motivering

Argumentatie

Overwegende de ingediende meerjarenplanning van de kerkfabriek, zoals in bijlage gevoegd;

overwegende het positief advies van de kerkraad;

Kerkfabriek Sint-Pancratius financiert met eigen middelen de renovatie van de kerktoren op advies van monumentenwacht in 2020 en in 2025 algemene verbeterwerken aan de inrichting van de Kerk

Er wordt geen beroep gedaan op een exploitatietoelage tot in 2025

Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017;

Gelet op het eredienstendecreet d.d. 6/07/2012;


Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Gemeenteraad keurt de aanpassing van het MJP 2021/2025 van de kerkfabriek Sint- Pancratius goed.

7.

2021_GR_00044 - Advies rekening voor het dienstjaar 2020 van de Kerkfabriek Sint-Pancratius (Zelk)

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Kris Jacobs, Schepen; Steven Vanmechelen, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Thomas Dubois; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter
7.

2021_GR_00044 - Advies rekening voor het dienstjaar 2020 van de Kerkfabriek Sint-Pancratius (Zelk)

2021_GR_00044 - Advies rekening voor het dienstjaar 2020 van de Kerkfabriek Sint-Pancratius (Zelk)

Motivering

Argumentatie

Overwegende dat de kerkfabriek Sint-Pancratius een positief resultaat heeft ten bedrage van €19.075,94 wat betreft de exploitatie

Overwegende het gecumuleerd budgetair resultaat van €91.015,68 wat betreft de exploitatie

Overwegende de uitgevoerde investeringen ten bedrage van €2.417,00;

Juridische grond

Gelet op het lokaal decreet, inzonderheid artikel 40 en 41;

Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;

Gelet op het eredienstendecreet van 7 mei 2004, betreffende de materiรซle organisatie en werking van de erkende erediensten en haar uitvoeringsbesluiten, en latere wijzigingen;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzoonderdheid artikel 6 en 10;

Gelet op de beslissing van de kerkraad Sint-Pancratius d.d. 28 februari 2019;

Overwegende het ontvankelijk indienen van de jaarrekening op 20 maart 2019 bij het stadsbestuur van Halen;

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De rekening van de kerkfabriek Sint-Pancratius Zelk voor het dienstjaar 2020 wordt gunstig geadviseerd.

Artikel 2

Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:

* De gouverneur van de provincie Limburg;

* De voorzitter van de kerkfabriek

8.

2021_GR_00045 - Advies rekening voor het dienstjaar 2020 van de Kerkfabriek Sint-Lambertus (Zelem)

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Kris Jacobs, Schepen; Steven Vanmechelen, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Thomas Dubois; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter
8.

2021_GR_00045 - Advies rekening voor het dienstjaar 2020 van de Kerkfabriek Sint-Lambertus (Zelem)

2021_GR_00045 - Advies rekening voor het dienstjaar 2020 van de Kerkfabriek Sint-Lambertus (Zelem)

Motivering

Argumentatie

Overwegende dat de kerkfabriek Sint-Pancratius een positief resultaat heeft ten bedrage van €1.856,20 wat betreft de exploitatie

Overwegende het gecumuleerd budgetair resultaat van €38.899,09 wat betreft de exploitatie

Overwegende het batig saldo voor de investeringen ten bedrage van €5.581,63;

Juridische grond

Gelet op het lokaal decreet, inzonderheid artikel 40 en 41;

Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;

Gelet op het eredienstendecreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en haar uitvoeringsbesluiten, en latere wijzigingen;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzoonderdheid artikel 6 en 10;

Overwegende het ontvankelijk indienen van de jaarrekening 2020 bij het stadsbestuur van Halen;

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De rekening van de kerkfabriek Sint-Lambertus Zelem voor het dienstjaar 2020 wordt gunstig geadviseerd.

Artikel 2

Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:

* De gouverneur van de provincie Limburg;

* De voorzitter van de kerkfabriek

9.

2021_GR_00046 - Advies rekening voor het dienstjaar 2020 van de Kerkfabriek Sint-Pietersbanden (Halen)

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Kris Jacobs, Schepen; Steven Vanmechelen, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Thomas Dubois; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter
9.

2021_GR_00046 - Advies rekening voor het dienstjaar 2020 van de Kerkfabriek Sint-Pietersbanden (Halen)

2021_GR_00046 - Advies rekening voor het dienstjaar 2020 van de Kerkfabriek Sint-Pietersbanden (Halen)

Motivering

Argumentatie

Overwegende dat de kerkfabriek Sint Pietersbanden Halen een overschot op exploitatie heeft ten bedrage van €18.288,78

Overwegende het gecumuleerd budgetair resultaat van €261.023,64

Juridische grond

Gelet op het lokaal decreet, inzonderheid artikel 40 en 41;

Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;

Gelet op het eredienstendecreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en haar uitvoeringsbesluiten, en latere wijzigingen;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzoonderdheid artikel 6 en 10;

Overwegende het ontvankelijk indienen van de jaarrekening 2020 bij het stadsbestuur van Halen;

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De rekening van de kerkfabriek Sint-Pietersbanden Halen voor het dienstjaar 2020 wordt gunstig geadviseerd.

Artikel 2

Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:

* De gouverneur van de provincie Limburg;

* De voorzitter van de kerkfabriek

10.

2021_GR_00047 - Advies rekening voor het dienstjaar 2019 van de Kerkfabriek Sint-Andreas (Loksbergen)

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Kris Jacobs, Schepen; Steven Vanmechelen, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Thomas Dubois; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter
10.

2021_GR_00047 - Advies rekening voor het dienstjaar 2019 van de Kerkfabriek Sint-Andreas (Loksbergen)

2021_GR_00047 - Advies rekening voor het dienstjaar 2019 van de Kerkfabriek Sint-Andreas (Loksbergen)

Motivering

Argumentatie

Overwegende dat de kerkfabriek Sint Andreas Loksbergen een tekort heeft op de exploitatie ten bedrage van €2.796.96

Overwegende het gecumuleerd budgetair resultaat van - €9.195,63 wat betreft de exploitatie

Overwegende dat de kerkfabriek Sint-Andreas Loksbergen een tekort heeft op de investeringen ten bedrage van €3.085,50

Overwegende het gecumuleerd budgettair resultaat van €33.235,14 wat betreft de investeringen

Juridische grond

Gelet op het lokaal decreet, inzonderheid artikel 40 en 41;

Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;

Gelet op het eredienstendecreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en haar uitvoeringsbesluiten, en latere wijzigingen;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzoonderdheid artikel 6 en 10;

Gelet op de beslissing van de kerkraad Sint-Andreas te Loksbergen

Overwegende het ontvankelijk indienen van de jaarrekening bij het stadsbestuur van Halen;

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De rekening van de kerkfabriek Sint-Andreas Loksbergen voor het dienstjaar 2019 wordt gunstig geadviseerd.

Artikel 2

Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:

* De gouverneur van de provincie Limburg;

* De voorzitter van de kerkfabriek

11.

2021_GR_00048 - Project "Renovatie fietspad Mosstraat (Halen)/Vinnenhoekstraat (Lummen): zaak der wegen - rooilijnenplan en plan grondinnames - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Kris Jacobs, Schepen; Steven Vanmechelen, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Thomas Dubois; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter
11.

2021_GR_00048 - Project "Renovatie fietspad Mosstraat (Halen)/Vinnenhoekstraat (Lummen): zaak der wegen - rooilijnenplan en plan grondinnames - Beslissing

2021_GR_00048 - Project "Renovatie fietspad Mosstraat (Halen)/Vinnenhoekstraat (Lummen): zaak der wegen - rooilijnenplan en plan grondinnames - Beslissing

Motivering

Argumentatie

Gelet op de aanvraag tot omgevingsvergunning door de stad Halen en de gemeente Lummen voor het gemengd project voor het heraanleggen van fietspaden en -bruggen, aanleggen van nieuwe wegenopbouw in de Vinnenhoekstraat in Lummen en in de Mosstraat in Halen.

Het openbaar onderzoek in het kader van de aanvraag tot omgevingsvergunning werd ingesteld van 04 februari 2021 tot 05 maart 2021. Tijdens het openbaar onderzoek werd één bezwaar ingediend waarbij gevraagd wordt om de plannen aan te passen zodat een aantal destijds door de indiener   aangekochte percelen niet onteigend hoeven te worden.

Beoordeling van het bezwaar: een minimaal gedeelte van de percelen van de bezwaarindiener worden effectief ingenomen in het kader van het algemeen belang.

De stad Halen zal met de verschillende eigenaars onderhandelen om tot een gewone verkoop te komen alvorens een éénzijdige onteigeningsprocedure wordt opgestart.

Gelet op het door landmeter Raf Ernots opgestelde innemingsplan met bijhorende tabel van innemingen met het oog op de aanleg van fietspaden in de Mosstraat     

Voor de uitvoering van het project "renovatie fietspad Mosstraat (Halen)/Vinnenhoekstraat (Lummen) werd door de gemeenteraad op 3 juni 209 een samenwerkingsovereenkomst met de gemeente Lummen goedgekeurd. 


Juridische grond

Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en uitvoeringsbesluiten, met in het bijzonder: 

•    Zaak van de wegen – uittreksel uit het decreet van 25 april betreffende de omgevingsvergunning: Artikel 31 – Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid , vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak der wegen voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

•    Zaak van de wegen - regeling van het Besluit van de Vlaamse regering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning: Artikel 478 – als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is. 

Vlaamse codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten;

Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur;  

Decreet lokaal bestuur : artikel 40 en 41.

Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en uitvoeringsbesluiten, met in het bijzonder: 

•    Zaak van de wegen – uittreksel uit het decreet van 25 april betreffende de omgevingsvergunning: Artikel 31 – Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid , vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak der wegen voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

•    Zaak van de wegen - regeling van het Besluit van de Vlaamse regering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning: Artikel 478 – als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is. 

Vlaamse codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten;

Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur;  

Decreet lokaal bestuur : artikel 40 en 41.


Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De zaak van de wegenis in deze aanvraag tot omgevingsvergunning wordt goedgekeurd in toepassing van artikel 31 van het decreet van de omgevingsvergunning en artikel 47 van het uitvoeringsbesluit van het decreet van de omgevingsvergunning.


Artikel 2

De  door landmeter Raf Ernots opgestelde innemingsplannen met het oog op de aanleg van fietspaden langs de Mosstraat met bijhorende tabel van innemingen worden goedgekeurd.   

Varia en mededelingen

Varia en mededelingen

Varia en mededelingen

Motivering

* Volgende zitting : 31/5/2021

* Advies CBS inzake leidingstraat Antwerpen Ruhr : zie bijlage 3

* Mededeling naamswijziging SP.a naar Vooruit : zie bijlagen 1 en 2

* Vertrouwelijkheidsverklaring voor online postinzage : zie bijlage 4 en 5

Vragen en antwoorden

Vragen en antwoorden

Vragen en antwoorden