Overwegende dat de notulen van de vorige vergadering dienen goedgekeurd te worden;
Decreet lokaal bestuur art. 32, 277 ยง1 en art. 278;
De raad keurt de notulen van de vorige vergadering goed.
decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 meer bepaald art. 32 en 277;
De raadsleden nemen kennis van het zittingsverslag van de vorige zitting.
Gelet op het feit dat de stad aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het feit dat de stad per aangetekend schrijven van 22 maart 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 26 mei 2021 wordt gehouden met als agenda:
Gelet op het feit dat de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering statutair en decretaal tijdig bijeengeroepen moet worden en rekening houdend met de meest actuele kennis over de coronasituatie en de daarmee gepaard gaande regels van de overheid, ziet Fluvius Opdrachthoudende Vereniging zich verplicht om deze vergadering op digitale wijze te organiseren;
Daar deze vergadering in zitting van 6 mei 2019 Tom Adriaens heeft aangesteld als haar vertegenwoordiger in de AV van Fluvius O.V.
Gelet op de beraadslagingen;
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40 en artikel 432, alinea 3
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 26 mei 2021 met als agendapunten:
De vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 26 mei 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gelet op het feit dat de stad voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg;
Gelet op het feit dat de stad per aangetekend schrijven van 29 maart 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Limburg die op 30 juni 2021 plaatsheeft in PXL-Congress (blok D), Elfde-Liniestraat 23a te 3500 Hasselt.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de stad per brief van 29 maart 2021 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Daar deze vergadering in zitting van 6 mei 2019 Tom Adriaens heeft aangesteld als haar vertegenwoordiger in de AV van Fluvius Limburg
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg d.d. 30 juni 2021:
7.1 Actualisering van het register van de deelnemers
De vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 30 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het eโmailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
In de fase van de COVID-19-crisis waarin we ons momenteel bevinden, is een cruciale rol weggelegd voor contactonderzoek en bronopsporing.
Op datum heeft de Vlaamse Regering de contouren voor preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine-coaching en lokaal contactonderzoek door lokale besturen na 31 maart 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie.
Wat de aard van de engagementen betreft, kunnen lokale besturen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van datum kiezen tussen de volgende opties:
De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters.
De gemeenten die inzetten op optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantaine-coaching en aandacht voor kwetsbare personen of groepen) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor een periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021.
De stad wil, na overleg met alle betrokken diensten, verder complementair inzetten op optie 1.
Hiertoe wordt door de stad een samenwerkingsovereenkomst opgesteld met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.
Bij deze samenwerkingsovereenkomst worden volgende documenten als bijlage gevoegd :
Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
De stad zorgt voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen.
De engagementen die de stad opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de stad in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.
De gemeenteraad is bevoegd om onderhavig besluit te nemen doch, zo de gemeenteraad niet tijdig kan samenkomen om onderhavig besluit te nemen, kan op grond van artikel 269 DLB bij hoogdringendheid de samenwerkingsovereenkomst goedkeuren m.h.o. op het bekomen van de nodige accounts doch onder voorbehoud van bekrachtiging van deze beslissing op de eerstvolgende gemeenteraad waarop dit wetmatig kan geagendeerd worden.
Motivatie :
Artikel 191 van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie verankert het voorzorgsbeginsel in het kader van het beheer van internationale gezondheidscrisissen en van de actieve voorbereiding van zulke potentiële crisissen. Dit beginsel houdt in dat, wanneer een ernstig risico hoogstwaarschijnlijk werkelijkheid zal worden, het aan de overheid is om dringende en voorlopige maatregelen te nemen;
Gelet op de oproep van de Vlaamse Regering van 16 oktober 2020, verankerd in het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, aan alle Vlaamse gemeenten om aanvullend en ondersteunend aan de reeds bestaande initiatieven bijkomende engagementen op te nemen in deze strijd;
Gelet op de stijgende besmettingsgraad in Vlaanderen;
De complementaire engagementen worden opgenomen in het kader van de bestrijding van de COVID-19-pandemie, meer in het bijzonder in het kader van het verder beheersen van de tweede golf en het proberen vermijden van een derde golf.
Een en ander vergt dat de stad zo snel mogelijk met haar engagementen kan verderwerken, zodat geen kostbare tijd verloren gaat.
Gelet op de dringende noodzakelijkheid, die niet toeliet te wachten tot de eerstvolgende gemeenteraad omwille van de noodzaak om engagementen onmiddellijk te kunnen opnemen.
Dat de hoogdringendheid blijkt uit de epidemiologische resultaten voor Vlaanderen, die van dag op dag evolueren.
Gelet op de voornoemde hoogdringendheid, nam het college van burgemeester het besluit tot ondertekening van de voorliggende samenwerkingsovereenkomst en bijlagen op 12/04/2021.
Zij deed dit onder voorbehoud van bekrachtiging van onderhavig besluit door de eerstvolgende gemeenteraad waarop dit dossier rechtsgeldig kan worden geagendeerd, zijnde 26/4/2021
Daar deze beslissing ter bekrachtiging voorligt.
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 56;
Besluit van de Vlaamse Regering van datum tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het college tot goedkeuring van het addendum met bijlagen en bekrachtigt deze beslissing.
Dit besluit wordt meegedeeld aan het agentschap Zorg en Gezondheid en gepubliceerd volgens de decretale bepalingen.
Overwegende de ingediende meerjarenplanning van de kerkfabriek, zoals in bijlage gevoegd;
overwegende het positief advies van de kerkraad;
Kerkfabriek Sint-Pancratius financiert met eigen middelen de renovatie van de kerktoren op advies van monumentenwacht in 2020 en in 2025 algemene verbeterwerken aan de inrichting van de Kerk
Er wordt geen beroep gedaan op een exploitatietoelage tot in 2025
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017;
Gelet op het eredienstendecreet d.d. 6/07/2012;
De Gemeenteraad keurt de aanpassing van het MJP 2021/2025 van de kerkfabriek Sint- Pancratius goed.
Overwegende dat de kerkfabriek Sint-Pancratius een positief resultaat heeft ten bedrage van €19.075,94 wat betreft de exploitatie
Overwegende het gecumuleerd budgetair resultaat van €91.015,68 wat betreft de exploitatie
Overwegende de uitgevoerde investeringen ten bedrage van €2.417,00;
Gelet op het lokaal decreet, inzonderheid artikel 40 en 41;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het eredienstendecreet van 7 mei 2004, betreffende de materiรซle organisatie en werking van de erkende erediensten en haar uitvoeringsbesluiten, en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzoonderdheid artikel 6 en 10;
Gelet op de beslissing van de kerkraad Sint-Pancratius d.d. 28 februari 2019;
Overwegende het ontvankelijk indienen van de jaarrekening op 20 maart 2019 bij het stadsbestuur van Halen;
De rekening van de kerkfabriek Sint-Pancratius Zelk voor het dienstjaar 2020 wordt gunstig geadviseerd.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:
* De gouverneur van de provincie Limburg;
* De voorzitter van de kerkfabriek
Overwegende dat de kerkfabriek Sint-Pancratius een positief resultaat heeft ten bedrage van €1.856,20 wat betreft de exploitatie
Overwegende het gecumuleerd budgetair resultaat van €38.899,09 wat betreft de exploitatie
Overwegende het batig saldo voor de investeringen ten bedrage van €5.581,63;
Gelet op het lokaal decreet, inzonderheid artikel 40 en 41;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het eredienstendecreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en haar uitvoeringsbesluiten, en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzoonderdheid artikel 6 en 10;
Overwegende het ontvankelijk indienen van de jaarrekening 2020 bij het stadsbestuur van Halen;
De rekening van de kerkfabriek Sint-Lambertus Zelem voor het dienstjaar 2020 wordt gunstig geadviseerd.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:
* De gouverneur van de provincie Limburg;
* De voorzitter van de kerkfabriek
Overwegende dat de kerkfabriek Sint Pietersbanden Halen een overschot op exploitatie heeft ten bedrage van €18.288,78
Overwegende het gecumuleerd budgetair resultaat van €261.023,64
Gelet op het lokaal decreet, inzonderheid artikel 40 en 41;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het eredienstendecreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en haar uitvoeringsbesluiten, en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzoonderdheid artikel 6 en 10;
Overwegende het ontvankelijk indienen van de jaarrekening 2020 bij het stadsbestuur van Halen;
De rekening van de kerkfabriek Sint-Pietersbanden Halen voor het dienstjaar 2020 wordt gunstig geadviseerd.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:
* De gouverneur van de provincie Limburg;
* De voorzitter van de kerkfabriek
Overwegende dat de kerkfabriek Sint Andreas Loksbergen een tekort heeft op de exploitatie ten bedrage van €2.796.96
Overwegende het gecumuleerd budgetair resultaat van - €9.195,63 wat betreft de exploitatie
Overwegende dat de kerkfabriek Sint-Andreas Loksbergen een tekort heeft op de investeringen ten bedrage van €3.085,50
Overwegende het gecumuleerd budgettair resultaat van €33.235,14 wat betreft de investeringen
Gelet op het lokaal decreet, inzonderheid artikel 40 en 41;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het eredienstendecreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en haar uitvoeringsbesluiten, en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzoonderdheid artikel 6 en 10;
Gelet op de beslissing van de kerkraad Sint-Andreas te Loksbergen
Overwegende het ontvankelijk indienen van de jaarrekening bij het stadsbestuur van Halen;
De rekening van de kerkfabriek Sint-Andreas Loksbergen voor het dienstjaar 2019 wordt gunstig geadviseerd.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:
* De gouverneur van de provincie Limburg;
* De voorzitter van de kerkfabriek
Gelet op de aanvraag tot omgevingsvergunning door de stad Halen en de gemeente Lummen voor het gemengd project voor het heraanleggen van fietspaden en -bruggen, aanleggen van nieuwe wegenopbouw in de Vinnenhoekstraat in Lummen en in de Mosstraat in Halen.
Het openbaar onderzoek in het kader van de aanvraag tot omgevingsvergunning werd ingesteld van 04 februari 2021 tot 05 maart 2021. Tijdens het openbaar onderzoek werd één bezwaar ingediend waarbij gevraagd wordt om de plannen aan te passen zodat een aantal destijds door de indiener aangekochte percelen niet onteigend hoeven te worden.
Beoordeling van het bezwaar: een minimaal gedeelte van de percelen van de bezwaarindiener worden effectief ingenomen in het kader van het algemeen belang.
De stad Halen zal met de verschillende eigenaars onderhandelen om tot een gewone verkoop te komen alvorens een éénzijdige onteigeningsprocedure wordt opgestart.
Gelet op het door landmeter Raf Ernots opgestelde innemingsplan met bijhorende tabel van innemingen met het oog op de aanleg van fietspaden in de Mosstraat
Voor de uitvoering van het project "renovatie fietspad Mosstraat (Halen)/Vinnenhoekstraat (Lummen) werd door de gemeenteraad op 3 juni 209 een samenwerkingsovereenkomst met de gemeente Lummen goedgekeurd.
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en uitvoeringsbesluiten, met in het bijzonder:
• Zaak van de wegen – uittreksel uit het decreet van 25 april betreffende de omgevingsvergunning: Artikel 31 – Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid , vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak der wegen voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
• Zaak van de wegen - regeling van het Besluit van de Vlaamse regering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning: Artikel 478 – als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.
Vlaamse codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten;
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Decreet lokaal bestuur : artikel 40 en 41.
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en uitvoeringsbesluiten, met in het bijzonder:
• Zaak van de wegen – uittreksel uit het decreet van 25 april betreffende de omgevingsvergunning: Artikel 31 – Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid , vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak der wegen voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
• Zaak van de wegen - regeling van het Besluit van de Vlaamse regering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning: Artikel 478 – als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.
Vlaamse codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten;
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Decreet lokaal bestuur : artikel 40 en 41.
De zaak van de wegenis in deze aanvraag tot omgevingsvergunning wordt goedgekeurd in toepassing van artikel 31 van het decreet van de omgevingsvergunning en artikel 47 van het uitvoeringsbesluit van het decreet van de omgevingsvergunning.
De door landmeter Raf Ernots opgestelde innemingsplannen met het oog op de aanleg van fietspaden langs de Mosstraat met bijhorende tabel van innemingen worden goedgekeurd.
* Volgende zitting : 31/5/2021
* Advies CBS inzake leidingstraat Antwerpen Ruhr : zie bijlage 3
* Mededeling naamswijziging SP.a naar Vooruit : zie bijlagen 1 en 2
* Vertrouwelijkheidsverklaring voor online postinzage : zie bijlage 4 en 5