Gelet dat vanuit Wonen Vlaanderen wordt aangegeven dat de retributie voor het aanvragen van een conformiteitsattest mag aangepast worden tot de volgende bedragen:
De gemeente mag voor de behandeling van een aanvraag van een conformiteitsattest een vergoeding vragen. De gemeenteraad stelt de vergoeding vast. Ze bedraagt vanaf 1 juli 2021 maximaal
Gelet dat voorgesteld wordt om deze maximale bedragen ook toe te passen op het grondgebied van Halen;
Gelet dat de retributie voor een conformiteitsattest niet afhankelijk is van het afleveren van een attest maar van het aanvragen van een attest teneinde te vermijden dat bij het niet afleveren van het attest geen retributie vereist is hoewel toch de nodige onderzoeken hebben plaatsgevonden;
De aanvraag is gratis in volgende gevallen:
Overwegende dat momenteel de vergoeding conformiteitsattest is opgenomen in retributiereglement.administratieve stukken dd 01/04/2019
Gegeven het voorstel van aanpassing van het retributiereglement :
decreet lokaal bestuur van 22/12/2017, zoals gewijzigd
retributiereglement Stad Halen op de afgifte van administratieve stukken dd. 01/04/2019
Het bedrag van de retributie voor het aanvragen van een conformiteitsattest wordt vanaf 1/7/2021 vastgesteld als volgt:
Deze aanvraag is gratis in volgende gevallen:
Het besluit van onze raad van 1 april 2019 houdende goedkeuring van retributie op de afgifte van administratieve stukken met ingang van 1 juli 2021 als volgt aan te passen:
- € 10,00 voor de afgifte van een samenwoonstboekje;
- € 10,00 voor de afgifte van een identiteitskaart voor kinderen – 12 jaar;
- € 20,00 voor de afgifte van een identiteitskaart
- € 20,00 voor de afgifte van een identiteitskaart “Vreemdelingen”;
- € 115,00 voor de afgifte van een identiteitskaart in spoedprocedure voor -12 jarige
- € 125,00 voor de afgifte van een identiteitskaart in spoedprocedure voor +12 jarige
- € 150,00 voor de afgifte van een identiteitskaart in extreme spoedprocedure;
- € 490.00 voor een voornaamswijziging;
- € 49,00 voor voornaamswijziging van transgenders; aanvragen tot voornaamswijziging voor vreemdelingen die de Belgische nationaliteit aanvragen en niet over een voornaam beschikken zijn gratis;
- € 10,00 voor de afgifte van een identiteitsbewijs voor vreemdelingen;
- € 5,00 voor de aanvraag van duplicaat pin/puk codes
- € 10,00 voor de afgifte van een attest van immatriculatie aan vreemdelingen
- € 5,00 voor de afgifte van bijlage 3ter (per persoonsdossier)
- € 5,00 voor de afgifte van aankomstverklaringen niet EU-burgers
- € 5,00 voor dossier ten laste neming
- € 5,00 voor de aanvraag van bisnummer
- € 20,00 voor de aanvraag van een nationaliteitsdossier
- € 25,00 voor de afgifte van een rijbewijs;
- € 25,00 voor de afgifte van een voorlopig rijbewijs;
- € 20,00voor de afgifte van een internationaal rijbewijs;
- € 41,00 voor de afgifte van een paspoort voor personen minder dan 18 jaar;
- € 80,00 (kosten aangerekend door de federale overheid inbegrepen) voor de afgifte van een paspoort “volwassenen”;
- € 245 voor de afgifte van een paspoort in spoedprocedure;
- € 125 per beslissing aangaande de wijziging, verlegging, afschaffing of creatie van een buurtweg (sentier of chemin). De verzendingskosten worden apart aangerekend.
- voor het afleveren van een conformiteitsattest, in toepassing van de Vlaamse Wooncode.
In de fase van de COVID-19-crisis waarin we ons momenteel bevinden, is nog steeds een cruciale rol weggelegd voor contactonderzoek en bronopsporing.
Op 23 april 2021 heeft de Vlaamse Regering de contouren voor preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine-coaching en lokaal contactonderzoek door lokale besturen na 31 maart 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie. De Vlaamse Regering gaf op 7 mei haar definitieve goedkeuring aan een wijzigingsbesluit tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021. Het wijzigingsbesluit verlengt de subsidieperiode voor optie 1 en optie 2 tot 31 augustus 2021.
Wat de aard van de engagementen betreft, kunnen lokale besturen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van datum kiezen tussen de volgende opties:
De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters.
De gemeenten die inzetten op optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantaine-coaching en aandacht voor kwetsbare personen of groepen) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor een periode van 1 april 2021 tot en met 31 augustus 2021.
De gemeente wil, na overleg met alle betrokken diensten, complementair blijven inzetten op optie 1.
Hiertoe wordt door de gemeente een samenwerkingsovereenkomst opgesteld met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.
Bij deze samenwerkingsovereenkomst worden volgende documenten als bijlage gevoegd :
Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
De gemeente zorgt voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen.
De engagementen die de gemeente opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.
Artikel 191 van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie verankert het voorzorgsbeginsel in het kader van het beheer van internationale gezondheidscrisissen en van de actieve voorbereiding van zulke potentiële crisissen. Dit beginsel houdt in dat, wanneer een ernstig risico hoogstwaarschijnlijk werkelijkheid zal worden, het aan de overheid is om dringende en voorlopige maatregelen te nemen;
Gelet op de oproep van de Vlaamse Regering van 16 oktober 2020, verankerd in het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, aan alle Vlaamse gemeenten om aanvullend en ondersteunend aan de reeds bestaande initiatieven bijkomende engagementen op te nemen in deze strijd;
De complementaire engagementen worden opgenomen in het kader van de bestrijding van de COVID-19-pandemie.
Om de samenwerking met het Agentschap Zorg en Gezondheid te kunnen verderzetten is de ondertekening van het addendum aan samenwerkingsovereenkomst vereist. Op basis daarvan ontvangt de gemeente tevens de nodige accounts voor van de verschillende platformen.
Gegeven de noodzaak om het addendum goedgekeurd in de zitting van 26/4 aan te passen aan het BVR van 7 mei jl.
Gegeven het ontwerp van addendum in bijlage
Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 56;
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021, zoals gewijzigd door het besluit van de vlaamse regering van 7 mei jl., tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
De raad neemt kennis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken en het door het besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2021 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken gewijzigde .besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
De raad neemt kennis van het voorgelegde gewijzigde addendum met bijlagen en keurt dit goed.
Dit besluit wordt ter kennis van het agentschap Zorg en Gezondheid gebracht
Overwegende dat de kerkfabriek Sint Andreas Loksbergen een tekort heeft op de exploitatie voor het dienstjaar 2020 ten bedrage van 7.994,32 euro;
Overwegende dat de kerkfabriek Sint-Andreas een GBR op exploitatie heeft ten bedrage van -17.189,95 euro;
Overwegende dat de kerkfabriek Sint Andreas Loksbergen beroep doet op een gemeentelijke bijdrage ter aanzuivering van deze exploitatie;
Overwegende dat de kerkfabriek Sint-Andreas Loksbergen geen investeringen uitvoerde in 2020 en daar een saldo van 33.235,14 euro gereserveerde gelden heeft;
Overwegende dat de middelen voor de investering niet gekend waren in hoofde van het stadsbestuur bij opmaak van het MJP;
Overwegen dat de investeringen met eigen middelen gefinancierd worden;
Gelet op het lokaal decreet, inzonderheid artikel 40 en 41;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het eredienstendecreet van 7 mei 2004, betreffende de materiƫle organisatie en werking van de erkende erediensten en haar uitvoeringsbesluiten, en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzoonderdheid artikel 6 en 10;
Gelet op de beslissing van de kerkraad Sint-Andreas te Loksbergen
Overwegende het ontvankelijk indienen van de jaarrekening bij het stadsbestuur van Halen;
De rekening van de kerkfabriek Sint-Andreas Loksbergen voor het dienstjaar 2020 wordt gunstig geadviseerd.
Het Stadbestuur wenst wel de opmerking te maken dat bestemde investeringsmiddelen bij opmaak van het initieel MJP ook gekend waren, maar jammer genoeg niet meegedeeld tijdens de vergadering met de kerkfabrieken;
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:
* De gouverneur van de provincie Limburg;
* De voorzitter van de kerkfabriek