Terug
Gepubliceerd op 08/07/2021

Notulen  Gemeenteraad

ma 31/05/2021 - 20:00 Rietbron

Samenstelling

Aanwezig

Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Kris Jacobs, Schepen; Steven Vanmechelen, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Thomas Dubois; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur

Verontschuldigd

Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen

Secretaris

Ingrid Vrancken, algemeen directeur

Voorzitter

Tom Adriaens, Voorzitter

Agendapunten

4.

2020_GR_00088 - Aanpassing retributiereglement op afgifte van administratieve stukken

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Kris Jacobs, Schepen; Steven Vanmechelen, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Thomas Dubois; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter
4.

2020_GR_00088 - Aanpassing retributiereglement op afgifte van administratieve stukken

2020_GR_00088 - Aanpassing retributiereglement op afgifte van administratieve stukken

Motivering

Argumentatie

Gelet dat vanuit Wonen Vlaanderen wordt aangegeven dat de retributie voor het aanvragen van een conformiteitsattest mag aangepast worden tot de volgende bedragen:

De gemeente mag voor de behandeling van een aanvraag van een conformiteitsattest een vergoeding vragen. De gemeenteraad stelt de vergoeding vast. Ze bedraagt vanaf 1 juli 2021 maximaal

  • 90 euro voor een zelfstandige woning;
  • 90 euro voor een kamerwoning, verhoogd met 15 euro per kamer, met een maximum van 1.775 euro per gebouw.

Gelet dat voorgesteld wordt om deze maximale bedragen ook toe te passen op het grondgebied van Halen;

Gelet dat de retributie voor een conformiteitsattest niet afhankelijk is van het afleveren van een attest maar van het aanvragen van een attest teneinde te vermijden dat bij het niet afleveren van het attest geen retributie vereist is hoewel toch de nodige onderzoeken hebben plaatsgevonden;

De aanvraag is gratis in volgende gevallen:

  • CA afgeleverd op initiatief van de burgemeester in uitvoering van zijn decretale bevoegdheden;
  • CA afgeleverd in het kader van woningonderzoek voor het bekomen van een huursubsidie
  • CA afgeleverd in het kader van een gemeentelijke premie-aanvraag
  • CA afgeleverd in het kader van een woningonderzoek voor inhuring SVK.

Overwegende dat momenteel de vergoeding conformiteitsattest is  opgenomen in retributiereglement.administratieve stukken dd 01/04/2019
Gegeven het voorstel van aanpassing van het retributiereglement :


Juridische grond

decreet lokaal bestuur van 22/12/2017, zoals gewijzigd

retributiereglement Stad Halen op de afgifte van administratieve stukken dd. 01/04/2019


Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het bedrag van de retributie voor het aanvragen van een conformiteitsattest wordt vanaf 1/7/2021 vastgesteld als volgt:

  • voor een zelfstandige woning: 90 euro
  • voor een kamerwoning: een basisbedrag van 90 euro, verhoogd met 15 euro per kamer, met een maximum van 1.775 euro per gebouw.

Artikel 2

Deze aanvraag is gratis in volgende gevallen:

  • CA afgeleverd op initiatief van de burgemeester in uitvoering van zijn decretale bevoegdheden;
  • CA afgeleverd in het kader van woningonderzoek voor het bekomen van een huursubsidie
  • CA afgeleverd in het kader van een gemeentelijke premie-aanvraag
  • CA afgeleverd in het kader van een woningonderzoek voor inhuring SVK.

Artikel 3

Het besluit van onze raad van 1 april 2019 houdende goedkeuring van retributie op de afgifte van administratieve stukken met ingang van 1 juli 2021 als volgt aan te passen:

  • € 30,00 voor een huwelijk van maandag tot vrijdag buiten de werkuren;
  • € 50,00 voor een huwelijk op zaterdag;
  • € 100,00 voor een huwelijk op zon- of feestdag;
  • € 20,00 voor het aanmaken van een digitale huwelijksakte

-          € 10,00 voor de afgifte van een samenwoonstboekje;

-          € 10,00  voor de afgifte van een identiteitskaart voor kinderen – 12 jaar;

-          € 20,00  voor de afgifte van een identiteitskaart

-          € 20,00  voor de afgifte van een identiteitskaart “Vreemdelingen”;

-          € 115,00 voor de afgifte van een identiteitskaart in spoedprocedure voor -12 jarige

-          € 125,00 voor de afgifte van een identiteitskaart in spoedprocedure voor +12 jarige

-          € 150,00 voor de afgifte van een identiteitskaart in extreme spoedprocedure;

-         € 490.00 voor een voornaamswijziging;

-         € 49,00 voor voornaamswijziging van transgenders; aanvragen tot voornaamswijziging voor vreemdelingen die de Belgische nationaliteit aanvragen en niet over een voornaam beschikken zijn gratis;

-          € 10,00 voor de afgifte van een identiteitsbewijs voor vreemdelingen;

-          € 5,00 voor de aanvraag van duplicaat pin/puk codes

-          € 10,00 voor de afgifte van een attest van immatriculatie aan vreemdelingen

-          € 5,00 voor de afgifte van bijlage 3ter (per persoonsdossier)

-          € 5,00 voor de afgifte van aankomstverklaringen niet EU-burgers

-          € 5,00 voor dossier ten laste neming

-          € 5,00 voor de aanvraag van bisnummer

-          € 20,00 voor de aanvraag van een nationaliteitsdossier

-          € 25,00 voor de afgifte van een rijbewijs;

-          € 25,00 voor de afgifte van een voorlopig rijbewijs;

-          € 20,00voor de afgifte van een internationaal rijbewijs;

-          € 41,00 voor de afgifte van een paspoort voor personen minder dan 18 jaar;

-          € 80,00 (kosten aangerekend door de federale overheid inbegrepen) voor de afgifte van een paspoort “volwassenen”;

-          € 245  voor de afgifte van een paspoort in spoedprocedure;

-          € 125 per beslissing aangaande de wijziging, verlegging, afschaffing of creatie van een buurtweg (sentier of chemin). De verzendingskosten worden apart aangerekend.

-           voor het afleveren van een conformiteitsattest, in toepassing van de Vlaamse Wooncode.

  • voor een zelfstandige woning:  € 90 
  • voor een kamerwoning: een basisbedrag van € 90, verhoogd met € 15  per kamer, met een maximum van € 1.775 per gebouw



8.

2021_GR_00056 - Besluit tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst/het addendum, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het door het besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei gewijzigde besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Kris Jacobs, Schepen; Steven Vanmechelen, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Thomas Dubois; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter
8.

2021_GR_00056 - Besluit tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst/het addendum, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het door het besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei gewijzigde besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.

2021_GR_00056 - Besluit tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst/het addendum, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het door het besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei gewijzigde besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.

Motivering

Argumentatie

In de fase van de COVID-19-crisis waarin we ons momenteel bevinden, is nog steeds een cruciale rol weggelegd voor contactonderzoek en bronopsporing.  

  • Bij contactonderzoek wordt gezocht met wie een besmet iemand nauw contact heeft gehad. Hier is de snelheid van de contacttracing belangrijk. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk mensen te bereiken die in contact zijn gekomen met besmette personen. Zij krijgen advies over hoe ze zich kunnen beschermen en welke maatregelen ze kunnen nemen om anderen te beschermen. Dat vermijdt een mogelijke (nieuwe) toename van het aantal patiënten.
  • Bij bronopsporing wordt gezocht van wie de besmette persoon zelf de besmetting heeft opgelopen. Bronopsporing heeft als voordeel dat heel gericht kan gezocht worden waar de besmettingen vandaan komen en de lokale besturen als beleidsmakers heel gericht maatregelen (preventie, sensibilisering, handhaving) kunnen nemen.

Op 23 april 2021 heeft de Vlaamse Regering de contouren voor preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine-coaching en lokaal contactonderzoek door lokale besturen na 31 maart 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie. De Vlaamse Regering gaf op 7 mei haar definitieve goedkeuring aan een wijzigingsbesluit tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021. Het wijzigingsbesluit verlengt de subsidieperiode voor optie 1 en optie 2 tot 31 augustus 2021.

 

Wat de aard van de engagementen betreft, kunnen lokale besturen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van datum kiezen tussen de volgende opties: 

  • Optie 1: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching
  • Optie 2: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing, quarantainecoaching én  aanvullend lokaal contactonderzoek.

De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters.  

De gemeenten die inzetten op optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantaine-coaching en aandacht voor kwetsbare personen of groepen) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor een periode van 1 april 2021 tot en met 31 augustus 2021. 

De gemeente wil, na overleg met alle betrokken diensten, complementair blijven inzetten op optie 1.

Hiertoe wordt door de gemeente een samenwerkingsovereenkomst opgesteld met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.

Bij deze samenwerkingsovereenkomst worden volgende documenten als bijlage gevoegd : 

  • Afsprakennota waarin de gemeente, in overleg met de COVID-19-teams haar engagementen die zij in het kader van de samenwerkingsovereenkomst zal uitvoeren,  concreet omschrijft;
  • De nodige verwerkersovereenkomst(en) zoals voorzien op www.vlaanderenhelpt.be;
  • De contactlijsten m.h.o. op het aanvragen van de nodige accounts op deze engagementen te kunnen uitvoeren;
  • In voorkomend geval, de nodige protocollen zoals voorzien op www.vlaanderenhelpt.be.

Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

De gemeente zorgt voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen.  

De engagementen die de gemeente opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ.  Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.


Artikel 191 van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie verankert het voorzorgsbeginsel in het kader van het beheer van internationale gezondheidscrisissen en van de actieve voorbereiding van zulke potentiële crisissen.  Dit beginsel houdt in dat, wanneer een ernstig risico hoogstwaarschijnlijk werkelijkheid zal worden, het aan de overheid is om dringende en voorlopige maatregelen te nemen;

Gelet op de oproep van de Vlaamse Regering van 16 oktober 2020, verankerd in het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, aan alle Vlaamse gemeenten om aanvullend en ondersteunend aan de reeds bestaande initiatieven bijkomende engagementen op te nemen in deze strijd;

De complementaire engagementen worden opgenomen in het kader van de bestrijding van de COVID-19-pandemie.

Om de samenwerking met het Agentschap Zorg en Gezondheid te kunnen verderzetten is de ondertekening van het addendum aan samenwerkingsovereenkomst  vereist.  Op basis daarvan ontvangt de gemeente tevens de nodige accounts voor van de verschillende platformen.

Gegeven de noodzaak om het addendum goedgekeurd in de zitting van 26/4 aan te passen aan het BVR van 7 mei jl.

Gegeven het ontwerp van addendum in bijlage

 

Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 56;

Besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021, zoals gewijzigd door het besluit van de vlaamse regering van 7 mei jl., tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad neemt kennis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken en het door het besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2021 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken gewijzigde .besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.

Artikel 2

De raad neemt kennis van het voorgelegde gewijzigde addendum met bijlagen en keurt dit goed.

Artikel 3

Dit besluit wordt ter kennis van het agentschap Zorg en Gezondheid gebracht

12.

2021_GR_00063 - Advies rekening voor het dienstjaar 2020 van de Kerkfabriek Sint-Andreas (Loksbergen)

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Kris Jacobs, Schepen; Steven Vanmechelen, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Thomas Dubois; Inge Sannen; Rudy Marcoen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00063 - Advies rekening voor het dienstjaar 2020 van de Kerkfabriek Sint-Andreas (Loksbergen)
Goedgekeurd
Aanwezig
Tom Adriaens, Erik Van Roelen, Heidi Wuestenbergs, Kris Jacobs, Steven Vanmechelen, Elke Boogaerts, Anita Bullens, Freddy Pans, Thomas Dubois, Inge Sannen, Rudy Marcoen, Josiane Vanthienen, Corry Baerts, Inge Hansen, Laurens Meeus, Lore Hoebrekx, Brigitte Landerloos, Mark Nickmans, Ludo Raymaekers, Ingrid Vrancken
Stemmen voor 16
Freddy Pans, Inge Sannen, Laurens Meeus, Erik Van Roelen, Heidi Wuestenbergs, Kris Jacobs, Elke Boogaerts, Lore Hoebrekx, Brigitte Landerloos, Josiane Vanthienen, Thomas Dubois, Steven Vanmechelen, Ludo Raymaekers, Corry Baerts, Inge Hansen, Tom Adriaens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 3
Mark Nickmans, Anita Bullens, Rudy Marcoen
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
12.

2021_GR_00063 - Advies rekening voor het dienstjaar 2020 van de Kerkfabriek Sint-Andreas (Loksbergen)

2021_GR_00063 - Advies rekening voor het dienstjaar 2020 van de Kerkfabriek Sint-Andreas (Loksbergen)

Motivering

Argumentatie

Overwegende dat de kerkfabriek Sint Andreas Loksbergen een tekort heeft op de exploitatie voor het dienstjaar 2020 ten bedrage van 7.994,32 euro;

Overwegende dat de kerkfabriek Sint-Andreas een GBR op exploitatie heeft ten bedrage van -17.189,95 euro;

Overwegende dat de kerkfabriek Sint Andreas Loksbergen beroep doet op een gemeentelijke bijdrage ter aanzuivering van deze exploitatie;

Overwegende dat de kerkfabriek Sint-Andreas Loksbergen geen investeringen uitvoerde in 2020 en daar een saldo van 33.235,14 euro gereserveerde gelden heeft;

Overwegende dat de middelen voor de investering niet gekend waren in hoofde van het stadsbestuur bij opmaak van het MJP;

Overwegen dat de investeringen met eigen middelen gefinancierd worden;

Juridische grond

Gelet op het lokaal decreet, inzonderheid artikel 40 en 41;

Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;

Gelet op het eredienstendecreet van 7 mei 2004, betreffende de materiƫle organisatie en werking van de erkende erediensten en haar uitvoeringsbesluiten, en latere wijzigingen;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzoonderdheid artikel 6 en 10;

Gelet op de beslissing van de kerkraad Sint-Andreas te Loksbergen

Overwegende het ontvankelijk indienen van de jaarrekening bij het stadsbestuur van Halen;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De rekening van de kerkfabriek Sint-Andreas Loksbergen voor het dienstjaar 2020 wordt gunstig geadviseerd.

Het Stadbestuur wenst wel de opmerking te maken dat bestemde investeringsmiddelen bij opmaak van het initieel MJP ook gekend waren, maar jammer genoeg niet meegedeeld tijdens de vergadering met de kerkfabrieken;

Artikel 2

Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:

* De gouverneur van de provincie Limburg;

* De voorzitter van de kerkfabriek