Het coronavirus grijpt opnieuw sterk om zich heen en ook in onze stad stijgen de positieve gevallen spectaculair. Om de verspreiding van het virus zoveel mogelijk tegen te gaan, moeten er bijkomende maatregelen genomen worden.
Gegeven de strengere maatregelen van de veiligheidsraad in zitting van 16 oktober 2020, waarbij bepaald wordt dat burgemeesters aanvullende verplichtingen kunnen opnemen op basis van de lokale situatie.
In uitzonderlijke, hoogdringende omstandigheden, zoals deze Coronacrisis, kan de burgemeester omwille van de openbare gezondheid politieverordeningen nemen in plaats van de gemeenteraad (artikel 134, §1 en 135, §2 Nieuwe Gemeentewet). Deze verordening dient op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad te worden bekrachtigd.
In dit kader nam de burgemeester op 21/10 het besluit tot invoering van extra mondmaskerplicht bijkomende op de verplichtingen die reeds federaal bepaald zijn, op volgende plaatsen :
* alle kerkhoven op ons grondgebied ( van 26/10 tot en met 11/11/2020)
* de wekelijkse markt
* in de wachtrij buiten op de stoep bij begroetingen in het funerarium
Op 28/10 nam de burgemeester het besluit om de maatregelen van de Vlaamse regering vervroegd in te voeren vanaf 28-10 om 18.00 uur in de eigen gebouwen en diensten, en de verenigingen en clubs te vragen hetzelfde te doen voor activiteiten met +12 jarigen.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 63.
De Nieuwe Gemeentewet, artikel 134 en 135 §2, 5°.
De ministerieel besluiten houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus Covid – 19 te beperken.
.
De gemeenteraad bekrachtigt het BB van 21/10/2020
De gemeenteraad bekrachtigt het BB van 28/10/2020
De raad keurt de notulen van 5 oktober 2020 goed.
De raadsleden nemen kennis van het zittingsverslag van vorige zitting.
De raadsleden nemen kennis van het zittingsverslag van de vorige zitting.
Gelet op het feit dat Limburg.net een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid is, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §2, 3° van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur (verder ‘DLB’).
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij Limburg.net
Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 21 oktober 2020 tot goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 16 december 2020 om 18 uur.
Gelet dat de volgende agendapunten werden vastgesteld:
De agenda van de algemene vergadering werd als volgt bepaald:
1) Welkom door de voorzitter
2) Goedkeuring verslag van de vorige algemene vergadering
3) Aanduiding secretaris en stemopnemers (art. 38 statuten)
4) Begroting 2021, te ontwikkelen activiteiten en strategie
Bijlagen: Begroting 2021 – PowerPoint Begroting 2021
5) Benoeming leden algemeen comité
Op het moment van het uitsturen van de agenda zijn geen vervangingen bekend.
6) Varia
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
Overwegende dat raadslid Steven Vanmechelen is aangeduid als afgevaardigde van de stad Halen in zitting van 11/3/2019
Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017, art 40
De statuten van Limburg.net (verder ‘de Statuten’).
De agendapunten van de Algemene Vergadering van woensdag 16 december 2020 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net worden goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de opdrachthoudende vereniging middels het bezorgen van een afschrift in tweevoud aan Limburg.net.
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (“Cipal”);
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 4 februari 2019 inzake de aanduiding van Erik Van Roelen als de vertegenwoordiger van de gemeente op de Algemene Vergaderingen van Cipal;
Gelet op de oproeping tot de Algemene Vergadering van Cipal van 10 december 2020 met de volgende agendapunten:
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze Algemene Vergadering;
Gelet op de voorstellen van de Raad van Bestuur van Cipal,
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;
Na beraadslaging en stemming;
Gegeven de goedkeuring van dit punt in het CBS van 30/11 jl.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op de statuten van Cipal;
de gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het CBS van 30/11 betreffende de Algemene Vergadering van Cipal van 10 december 2020.
Deze beslissing wordt overgemaakt aan dv Cipal
In bijlage het voorstel van samenwerkingsovereenkomst i.v.m. de pool van huisbezoekers tussen de zorgraad van ELZ MidWestLim en de 4 betrokken lokale besturen (Heusden-Zolder, Houthalen-Helchteren, Lummen, Halen)
Er is een subsidiemogelijkheid indien een dergelijke overeenkomst afgesloten wordt. De eerstelijnszones doen hiertoe een voorstel.
Wat betreft de mogelijke overeenkomst tussen een lokaal bestuur, het Vlaams Agentschap en het Vlaams consortium contacttracing ivm optie 1 of 2 van lokale bron- en contacttracing, en de bijhorende financiële ondersteuning die hiervoor voorzien wordt vanuit Vlaanderen, hebben we nog geen antwoord ontvangen of de werking met enkel Field Agents (Jani en Beyza), in de gemeenten waar geen huisbezoeker werd aangesteld, voldoende is voor lokale besturen om hierop in te tekenen en de bijhorende financiering vanuit Vlaanderen te ontvangen.Daarom vindt de COVID- kerngroep het aangewezen dat er vanuit elke gemeente een huisbezoeker ter beschikking wordt gesteld als back-up voor onze 2 field agents. Zoals afgesproken en opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst zullen gemeentelijke huisbezoekers enkel ingezet worden indien de field agents overbevraagd worden en enkel om COVID-coaching te doen (= sensibilisatie en ondersteuning quarantaine).
Ook voor de samenwerkingsovereenkomst met de zorgraden geeft dit meer zekerheid aan de zorgraad om het volledige subsidiebedrag voor de organisatie van de pool huisbezoekers te ontvangen.
In de Annex van de overeenkomst tussen lokalen besturen en de zorgraad, waarin de namen van de huisbezoekers worden vermeld, werd daarom voor gemeenten zonder huisbezoeker vermeld dat er nog bekeken wordt of er een eigen huisbezoeker ter beschikking wordt gesteld binnen het eigen grondgebied. Indien er alsnog een eigen huisbezoeker ter beschikking wordt gesteld, kan deze aangevuld worden in de Annex, en moet de samenwerkingsovereenkomst niet opnieuw ondertekend worden door alle partijen.
De gemeenteraadraad kiest voor optie 1 : ondersteuning en bronopsporing.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst, zoals in bijlage gevoegd, goed
Dit besluit wordt meegedeeld aan de ELZ Midwest-Lim
Gegeven de goedgekeurde politiecodex deel 1 van de zone Limburg Regio Hoofdstad
Gegeven de voorgestelde wijzigingen :
In overleg tussen de gemeenten en de politiezone LRH werd Deel 1 van de Codex Politieverordeningen geactualiseerd. Deze aangepaste versie dient voor advies voorgelegd te worden aan de politieraad, waarna de gemeenteraden hun goedkeuring kunnen verlenen.
Eind 2019 heeft de Raad van State in een arrest de onderstaande artikelen uit de Codex Politieverordeningen vernietigd:
reden: artikel is te vaag en onduidelijk en wordt uitgehold door andere bepalingen -> herschreven worden
reden: Het artikel raakt volgens gevestigde rechtspraak van de Raad van State niet de materiële openbare orde, maar enkel de morele openbare orde en behoort niet tot de gemeentelijke bevoegdheid -> moet weggelaten worden.
reden: De Raad van State heeft in zijn arrest van 231.808 van 30/06/2015 reeds uitgesproken over het feit dat er een termijn nodig is, maar dat deze slechts zo lang moet duren dan strikt noodzakelijk is. Een opgelegde termijn van 6 weken is volgens hun te lang. In de praktijk gebruiken wij de termijn enkel voor fuiven en evenementen, maar omdat de terminologie zeer ruim is kunnen betogingen of dergelijke hier eveneens onder vallen en dan is deze term inderdaad niet houdbaar -> herschrijven
reden: Volgens de Raad van State is dit veel te ruim gedefinieerd. Tot heden hebben wij op deze basis nog nooit een proces-verbaal ontvangen. Ingeval van ordeverstoring zal dit meestal aanleiding geven tot een overtreding van artikel 20, 23 of 23 bis van de politieverordening --> artikel weglaten.
reden: De omschrijving is een aantasting van het recht op vergaderen dat in de grondwet is opgenomen. Definitie is te ruim.
De Codex Politieverordeningen werd aan dit arrest aangepast, en tegelijkertijd werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om Deel 1 van de Codex Politieverordeningen volledig te actualiseren. Dit gebeurde in een overleg tussen de gemeenten en de politiezone LRH. In de geactualiseerde versie, bijgevoegd bij dit agendapunt, zijn voor de duidelijkheid de wijzigingen ten opzichte van de actuele versie in kleur bijgevoegd.
Gegeven de bespreking in het MAT dd. 16/9/2020 met opmerkingen
Gegeven de bespreking in het college van burgemeester en schepenen op 21/9/2020, waarna de opmerkingen aan de politieraad zijn overgemaakt
Gegeven het definitieve ontwerp zoals goedgekeurd in de politieraad van 21/10/2020 en in bijlage van dit besluit gevoegd.
gegeven het gunstig advies van de jeugdraad dd.30/11/2020
Na beraadslaging
Politiecodex - Gas reglementering, wet van 24/6/2016
decreet lokaal bestuur dd. 22/12/2017, art 56
KB van 29/5/2016 tot instelling van de politiezone Diepenbeek/Hasselt/Zonhoven/Halen/Herk-de-Stad/Lummen
De gemeenteraad keurt het ontwerp van aangepast deel 1 van de politiecodex, zoals in bijlage gevoegd, goed
Dit besluit wordt overgemaakt aan de politiezone Limburg Regio Hoofdstad en gepubliceerd volgens de decretale bepalingen.
Gegeven het reglement op de leegstaande woningen en gebouwen zoals goedgekeurd in zitting van de GR op 16/12/2019
Daar er enkele wijzigingen noodzakelijk zijn :
Gegeven het ontwerp met de aanpassingen zoals in bijlage gevoegd
Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017
De gemeenteraad keurt het ontwerpreglement met aanpassingen aan het REGLEMENT BETREFFENDE DE INVENTARISATIE VAN EN DE HEFFING OP LEEGSTAANDE WONINGEN EN GEBOUWEN', goed.
Dit besluit wordt gepubliceerd volgens de decretale bepalingen.
Gegeven de intentie van ons bestuur om samen te werken met buurgemeenten om moeilijk invulbare functies en functies met kleine personeelsinzet in te vullen door middel van samenwerking.
Daar een dergelijke samenwerking ons de mogelijkheid biedt om expertise in huis te halen voor een beperkt aantal uren, wat in geval van eigen aanwerving moeilijk is
Gegeven het voorstel vanuit Hasselt voor de regio van de politiezone samen te werken rond noodplanning, DPO, handhaving,.....,
Gegeven de interesse in dit project na bespreking in CBS van 29/7/2019, voor handhaving en eventuele andere projecten, doch niet voor noodplanning dat op kantonnaal niveau bekeken wordt.
Daar de AD's van de regio Limburg regio Hoofdstad hierover in de loop van 2019 en 2020 al enkel keren samengekomen,
Gegeven de terugkoppeling van de stand van zaken van de samenwerking in CBS van 20/1/2020;
Voor Halen hebben de vraag gesteld naar samenwerking rond handhaving in dit verband, anderen ook naar gezamenlijke aanwerving van een DPO, een jurist, .....
Vermits het mogelijk zal zijn om deel te nemen aan de samenwerkingen die elk bestuur zelf kiest. Enkel voor afgenomen diensten wordt een deelname in de kosten gevraagd.
Vermits er naast het deelplatform voor personeel, ook een deelplatform voor materieel voorzien wordt;
Daar Hasselt in deze samenwerking de beherende (en dus meestal de aanwervende) stad wil zijn,
Daar er een raamovereenkomst moet opgemaakt worden om het juridische kader van de samenwerkingen te vormen;
Gezien er een ontwerp van samenwerkingsovereenkomst is opgesteld dat nu voorligt
Gegeven de timing om de samenwerking te starten op 01/01/2021
Vermits het eerste project waarmee men wil starten de werving van een DPO wil zijn, een project waaraan wij, althans momenteel, niet aan zullen deelnemen;
Gegeven de bespreking in het MAT van 14/10/2020, waarin de samenwerking rond delen van materialen niet als praktisch werkbaar wordt gezien
Gegeven het overleg hierover door de burgemeesters uit het kanton op 4/12/2020;
Gegeven het (niet) positief standpunt van het CBS dd. 7/12/2020
Na beraadslaging
Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017
De gemeenteraad keurt de oprichtingsovereenkomst intergemeentelijk samenwerkingsverband ILV deelplatform MIDWEST-LIM, zoals in bijlage gevoegd, goed
De gemeentraad wenst voor volgende diensten samen te werken :
* Handhaving
Deze beslissing wordt overgemaakt aan stad Hasselt om te verwerken in de definitieve versie van overeenkomst en HHR en aan de samenwerkende besturen
Gelet op de verdeelsleutels vastgelegd bij beslissing van de zoneraad van 2 september 2019;
Gelet op het aandeel van het Stad Halen in deze ten bedrage van341.354,20 euro;
Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, inclusief latere wijzigingen, inzonderdheid artikels 67,68 en 120 en volgende;
De wet van 3 augustus 2012 betreffende de wijziging van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele bescherming en de wet van 31 december 1963 betreffende de civiele bescherming;
Gelet op het KB van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszone's;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025;
Gelet op de verdeelsleutel van de hulpverleningszone Zuid-West Limbur en de raming van de begroting 2021 van de hulpverleningszone, wordt de gemeentelijke dotatie 2021 aan de hulpverleningszone vastgelegd op 341.354,20 euro.
Deze dotatie staat ingeschreven in het goedgekeurde MJP van het Stad Halen onder actieplan 0000000, actie 000008, meerjarenplan000937, op sleutel 03/6495200/0410 voor een bedrag van 341.354,20 euro
Overwegende het goedgekeurde meerjarenplanning van de kerkfabriek, zoals in bijlage gevoegd;
overwegende het positief advies van de kerkraad op 08/06/2020;
Overwegende dat het MJP exact gevolgd wordt en het ingediende Budget volledig past binnen het MJP 2020-2025;
Er worden investeringen in eigen financiering gepland aan de restauratie van de kerk in het kader van erfgoed. Deze restauratie wordt deels gedragen door erfgoedmiddelen en omvat oa Kerktoren, Kerkgebouw, dak en de glasramen.
Overwegende dat er geen beroep gedaan wordt op een gemeentelijke bijdrage;
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017;
Gelet op het eredienstendecreet d.d. 6/07/2012;
Het budget 2021 van de Kerkfabriek Sint-Pietersbanden (Halen) wordt goedgekeurd.
Overwegende de goedgekeurde meerjarenplanning van de kerkfabriek;
overwegende het positief advies van de kerkraad op 30 juni 2020;
Overwegende dat er geen beroep gedaan wordt op een gemeentelijke toelage;
Kerkfabriek Sint-Lambertus plant geen investeringen voor 2021
In het MJP 2020-2025 werd een toelage van 7.326 euro voorzien voor 2021 die bij het budget terug gebracht werd naar 0 euro.
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017;
Gelet op het eredienstendecreet d.d. 6/07/2012;
Het Budget 2021 van de kerkfabriek Sint-lambertus (Zelem) wordt goedgekeurd.
Overwegende het goedgekeurde Meerjarenplan 2020-2025;
overwegende het positief advies van de kerkraad op 28/09/2020;
Kerkfabriek Sint-Pancratius volgt in grote lijnen deze van het MJP met minimale wijzigingen tussen de posten onderling;
Er wordt geen beroep gedaan op een exploitatietoelage tot in 2021;
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017;
Gelet op het eredienstendecreet d.d. 6/07/2012;
De Gemeenteraad keurt het budget van het dienstjaar 2021 van de kerkfabriek Sint- Pancratius goed.
Gegeven de statuten van Limburg.Net
Met ingang van 1 januari 2021 en voor een termijn van 1 jaar, eindigend op 31 december 2021, wordt in de gemeente volgens de bepaling van dit reglement een belasting gevestigd op het inzamelen en verwerken van diverse fracties huishoudelijke afvalstoffen.
Dit reglement stelt twee verschillende belastingen vast:
De tarieven die verschuldigd zijn voor de afgifte van afval op het recyclagepark van de gemeente worden door de raad van bestuur van Limburg.net vastgelegd in een afzonderlijk tarievenreglement. Deze tarieven maken geen deel uit van het belastingreglement.
In alle gemeenten in het bedieningsgebied van Limburg.net waar een gelijk reglement als dit reglement is goedgekeurd, geldt als beginsel voor de toepassing van dit reglement, dat de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen ingericht door Limburg.net uniform verloopt en inwisselbaar is voor alle belastingplichtigen van deze gemeenten.
Dit houdt in:
dat de belastingplichtigen van de andere gemeenten in het bedieningsgebied met een gelijkaardig reglement gerechtigd zijn om de basisdienst uit te oefenen in de gemeente overeenkomstig het in de gemeente geldende afvalreglement
Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
huishoudelijke afvalstoffen: de afvalstoffen zoals gedefinieerd in artikel 3, 17° van het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.
huisvuil: alle afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en de gelijkgestelde afvalstoffen die ongesorteerd en conform het afvalreglement in de voorgeschreven recipiënten voor huisvuilophaling worden aangeboden, met uitzondering van de selectief ingezamelde afvalstoffen zoals papier en karton, textiel, glas, klein gevaarlijk afval, groente-, fruit- en tuinafval of groenafval, plasticverpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons.
Limburg.net: de opdrachthoudende vereniging met maatschappelijke zetel te 3500 Hasselt, Gouverneur Verwilghensingel nr. 32, ingeschreven in de kruispuntenbank der ondernemingen onder het nummer 0214.533.712 en waarvan de gemeente aandeelhouder is.
Limburg.net heeft als opdrachthoudende vereniging tot doel de bevoegdheden van de gemeente uit te oefenen die betrekking hebben op het afvalbeheer, de afvalverwijdering en afvalverwerking in de gemeente met uitsluiting van de bevoegdheid tot het vaststellen van retributies of het uitvaardigen van fiscale en politionele maatregelen. Limburg.net treedt in deze bevoegdheden op in plaats van de gemeente.
Limburg.net wordt in dit reglement belast met de inning en de invordering van de in dit reglement vastgestelde kohierbelasting en contantbelastingen.
het bedieningsgebied: het geografische gebied van de gemeentes die hun bevoegdheden inzake afvalbeheer, afvalverwijdering en afvalverwerking aan Limburg.net hebben overgedragen.
afvalreglement: de gemeentelijke politieverordening waarin het beheer en de inzamelwijze van de diverse fracties aan huishoudelijke afvalstoffen in de gemeente wordt gereglementeerd.
gezin: voor de toepassing van dit reglement worden beschouwd als een gezin:
Deze collectieve leefgemeenschappen worden voor de toepassing van dit reglement niet als een gezin beschouwd wanneer hun afval voor een belangrijk deel bestaat uit ander afval dan huisvuil.
onderneming: elke afzonderlijke activiteitskern of bedrijfsvestiging op het grondgebied van de gemeente van enige natuurlijke persoon, rechtspersoon, feitelijke vereniging of inrichting, die als hoofd en/of bijkomende activiteit een zelfstandig of een vrij beroep uitoefent of een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent dan wel een gemeenschapstaak vervult.
ophaalpunt: elk gebouw met een huisnummer of een busnummer waar een gezin of een onderneming is gevestigd of een bijkomend verblijf heeften waar in opdracht van Limburg.net huishoudelijke afvalstoffen huis-aan-huis worden opgehaald voor zover ze worden aangeboden op de in het afvalreglement gereglementeerde wijze.
basisdienst: het geheel van diensten verleend door Limburg.net waarop de gezinnen gevestigd in de gemeente recht hebben in het bedieningsgebied. De basisdienst omvat:
wanneer het huisvuil aan het ophaalpunt moet worden aangeboden in een daartoe voorgeschreven huisvuilcontainer:
Er kan per gezin maximum 60 kg huisvuil worden overgedragen naar het volgend jaar, op voorwaarde dat er minimaal 1 ophaalbeurt van het huisvuil heeft plaats gevonden.
wanneer het huisvuil aan het ophaalpunt moet worden aangeboden in de daartoe voorgeschreven plastic zak:
De start van de bedelingsperiode van de plastic zak wordt door Limburg.net via meerdere communicatiekanalen ter kennis gebracht aan de gezinnen en de afhaling dient te gebeuren uiterlijk 31 december van het dienstjaar, rekeninghoudend met de openingsdata van de verdeelpunten.
Overdracht van resterende kilo’s naar het jaar nadien kan maar gebeuren indien minimum 1 lediging in het dienstjaar is uitgevoerd en is geplafonneerd tot maximum 20 openingen.
wanneer het huisvuil moet worden gedeponeerd in een gezamenlijke container van Limburg.net met een gesolidariseerd quotum (van toepassing in een wooncomplex met 8 wooneenheden of meer):
de toegang tot een of meerdere containers waarnaar het jaarlijks quotum huisvuil (uitgedrukt in kilograms zoals hierboven omschreven) van meerdere gezinnen zijn omgezet.
Het jaarlijks recht van de gezamenlijke container is de som van alle rechten waarop elk afzonderlijk gezin recht heeft volgens de gezinstoestand van 1 januari.
Overdracht van resterende kilo’s is enkel mogelijk indien er in het dienstjaar minimum één lediging heeft plaatsgevonden en geplafonneerd op een maximum van 60 kg.
De vermelde basisdiensten omvatten telkens de inzameling en de verwerking van de vermelde huishoudelijke afvalstoffen.
tarieven: Limburg.net legt in een afzonderlijk reglement de vergoedingen (tarieven) vast die door Limburg.net zullen aangerekend worden voor het aanbrengen van fracties huishoudelijke afvalstoffen op de recyclageparken die door Limburg.net worden uitgebaat. Het tarievenreglement wordt vastgelegd door de raad van bestuur van Limburg.net die de indeling per prijzencategorie bepaalt, evenals de quota en de tarieven bij overschrijding van de quota.
In de basisdienst conform punt 9° zijn m.b.t. het aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen op de recyclageparken uitgebaat door Limburg.net enkel die fracties begrepen die onder de hierna vastgelegde quota liggen:
Tarief | Fracties | Quotum |
€ 0,00/kg | alle recycleerbare fracties + fracties met aanvaardingsplicht: papier/karton, glas (vlak + hol), pmd, kga, aeea, autobanden (4 autobanden per gezin/jaar), gemengde kunststoffen, kaars- en kurkresten, metalen, textiel, eps, kringloopgoederen[2], … |
|
€ 0,025/kg | zuiver bouwpuin | 1000 kg/gezin |
€ 0,05/kg
| tuinafval
| 400 kg/gezin
|
€ 0,08 /kg
| asbest, gemengd bouwpuin, gipsplaten
| asbest: 600 kg/gezin geen quotum voor gemengd bouwpuin, gipsplaten |
€ 0,11 /kg | houtafval | nihil |
€ 0,18 /kg | grofvuil, roofing en treinbielzen (C-hout) | nihil |
In het tarievenreglement legt de raad van bestuur van Limburg.net tevens het tarief vast van de toegangsbadge en de goederen die op het recyclagepark te koop worden aangeboden.
Het tarievenreglement maakt geen voorwerp uit van het belastingreglement.
CARDS: de databank waarin Limburg.net per gezin of per onderneming registreert:
referentiepersoon: de meerderjarige persoon die in de CARDS-databank als referentiepersoon voor het gezin of de onderneming wordt vermeld. Als de registratie gebeurt:
rekenstaat: de rekenstaat is de individuele rekening die per gezin of per onderneming in de CARDS-databank wordt bijgehouden en waarop afzonderlijk worden ingeschreven:
Op de rekenstaat worden de verschuldigde bedragen ingevolge bezoeken aan het recyclagepark (tarieven) of diensten op basis van huidig belastingreglement (contantbelastingen) afzonderlijk vermeld.
De rekenstaat geeft op elk ogenblik getrouw weer wat de schuld/het voorschot en/of het quotum is van het gezin of de onderneming.
[1] Deze alinea is enkel van toepassing indien het kringloopcentrum in de gemeente goederen op afroep aan huis gaat ophalen, zonder dat hier enige betaling tegenover staat. Indien dit niet het geval is, moet de volledige alinea geschrapt worden.
[2] Enkel van toepassing indien kringloopgoederen worden ingezameld op het recyclagepark. Anders kan men hiermee terecht in de kringwinkel.
Om gebruik te kunnen maken van de dienstverlening voor de inzameling en verwijdering van de aangeboden huishoudelijke afvalstoffen en/of om toegang te krijgen tot de recyclageparken, moeten de gezinnen of de ondernemingen op het grondgebied van de gemeente zich laten registreren in de Limburg.net CARDS-databank. De registratie kan gebeuren bij de bevoegde gemeentedienst. Voor zover de gegevens van het gezin zijn opgenomen in het rijksregister (via het bevolkings- of vreemdelingenregister) is er geen afzonderlijke registratie vereist, maar voert Limburg.net de registratie uit op basis van deze gegevens .
Voor elk gezin of elke onderneming zoals omschreven in - dit reglement is een registratie verplicht en is er maximaal één registratie mogelijk.
Per gezin of per onderneming in het bedieningsgebied wordt er in de databank een CARDS-formulier aangemaakt. Het formulier omvat voor het gezin of de onderneming de vermelding van de referentiepersoon, het adres, een bankrekeningnummer, een detail van de diensten waarvan gebruik kan gemaakt worden, een rekenstaat, het rijksregisternummer of nummer van het vreemdelingenregister van de referentiepersoon, het ondernemingsnummer, het nummer van de E-identiteitskaart en het Limburg.net -klantennummer. Er wordt geregistreerd of het CARDS-formulier wordt aangemaakt voor een gezin of voor een onderneming. Indien de referentiepersoon bereid is deze gegevens te verstrekken, vermeldt het formulier ook één telefoonnummer en een e-mailadres van het gezin of de onderneming.
In de CARDS databank worden tevens geregistreerd:
Op basis van het bedrag van de rekenstaat in de CARDS-databank en in functie van de beschikbare diensten wordt bepaald of er aan de belastingplichtige betalingsuitnodigingen verstuurd worden en of de belastingplichtige in de voorwaarden verkeert om dienstverlening inzake ophaling, inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen te ontvangen.
De gegevens van de CARDS-databank kunnen door Limburg.net worden aangewend voor het versturen van de betalingsuitnodigingen op grond van het tarievenreglement voor de aan Limburg.net verschuldigde tarieven op de recyclageparken.
Wanneer er niet langer beroep wordt gedaan op enige dienst inzake huishoudelijke afvalstoffen en dit gemeld wordt aan Limburg.net sluit Limburg.net de CARDS-registratie voor het gezin of de onderneming. Limburg.net vereffent de rekenstaat van het gezin of de onderneming door invordering van de nog openstaande schulden aan belastingen en / of tarieven of door betaling van het onbestede quotum op het rekeningnummer van de referentiepersoon. De aansluiting van de referentiepersoon wordt afgesloten en de toegangsbadges tot het recyclagepark worden automatisch geblokkeerd.
De containers te gebruiken als recipiënt voor huisvuil worden ter beschikking gesteld op basis van volgende bepaling:
Voor wooncomplexen vanaf acht gezinnen in appartementen of studio’s kan een gezamenlijke container van 1.100 liter met gesolidariseerd quotum (in principe 1.100 liter) worden voorzien. Ook kan voorzien worden in het gebruik van een container van 1.100 liter voor ophaalpunten ten behoeve van openbare diensten. De aanvraag tot het bekomen van een gezamenlijke container wordt ingediend bij Limburg.net.
Zelfstandige ondernemers hebben geen recht op een bijkomende container voor het afval uit hun zelfstandige activiteit.
De containers zijn verbonden aan het ophaalpunt. Ingeval van verhuis moeten de afvalcontainers in goede en gereinigde staat in een overdekt lokaal aan het ophaalpunt achtergelaten worden.
Op specifieke adressen met meerdere woongelegenheden worden aangepaste inzamelrecipiënten voorzien:
Indien gewenst kan een hangslot worden worden voorzien op de container. Hiervoor wordt een bedrag aangerekend van € 36,25 per slot.
Een container (met slot) wordt toegekend aan een adres en kan niet worden meegenomen ingeval van verhuis.
De leden van het gezin die beschikken over een elektronische identiteitskaart (eID) krijgen hiermee toegang tot het recyclagepark.
Gezinnen en ondernemingen kunnen bij Limburg.net extra toegangsbadges bekomen, na betaling van het tarief zoals vastgelegd in het tarievenreglement. Er bestaan 2 types van toegangsbadges:
De verschuldigde kohierbelasting omvat, verrekend per belastingplichtige, alle kosten nodig voor de inzameling en verwerking van de huishoudelijke afvalstoffen die aangeboden worden in het kader van de basisdienst, voor zover de afvalstoffen worden aangeboden volgens de bepalingen van het afvalreglement. Deze kosten worden berekend door LIMBURG.NET. LIMBURG.NET brengt deze kostenberekening ter kennis aan de gemeente.
Zonder afbreuk te doen aan onderhavig reglement en de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zijn op de in dit reglement vastgestelde kohierbelasting volgende bepalingen nog van toepassing :
De kohierbelasting is verschuldigd door elk gezin dat op 1 januari van het belastingjaar volgens de opgave van het rijksregister is ingeschreven in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister van de gemeente of dat zonder in een register te zijn ingeschreven op 1 januari van het belastingjaar effectief en duurzaam verblijft op het grondgebied van de gemeente, daaronder niet begrepen het gezin dat op het grondgebied van de gemeente een tweede verblijfplaats heeft. De kohierbelasting wordt geheven per gezin en is hoofdelijk verschuldigd door alle meerderjarige leden van het gezin.
Het bedrag van de kohierbelasting wordt berekend in functie van het aantal personen die deel uitmaken van het gezin op 1 januari:
[In dit bedrag voorziet de gemeente een tussenkomst van 37,09 zodat de aangerekende bedragen gelijk zijn aan:][1].
Wanneer de kohierbelasting niet betaald is binnen de gestelde termijn worden de regels toegepast betreffende de nalatigheidsintresten uit artikel 14 van het wetboek van minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen.
De kohierbelasting is ondeelbaar verschuldigd voor het hele jaar. Met uitzondering van de hieronder uitdrukkelijk voorziene situaties zal het overlijden of het verhuizen uit de gemeente in de loop van het belastingjaar geen aanleiding geven tot enige belastingvermindering of -teruggave.
Volgende verhuissituaties worden uitdrukkelijk geregeld:
Daarbij zal gelden:
Indien het gezin op 1 januari woonachtig was op een adres waar de inzameling gebeurde met een gezamenlijke container met gesolidariseerd quotum, kan het individueel verbruik niet meer achterhaald worden en zijn de bijzondere verhuissituaties niet van toepassing.
De kohierbelasting wordt ingevorderd bij wijze van kohier, dat jaarlijks wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen, ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aangeslagen jaar. Het kohier bevat de vermeldingen uit artikel 4, § 2 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
De ingekohierde belasting wordt in naam en voor rekening van de gemeente geïnd door Limburg.net, die daartoe wordt gemachtigd overeenkomstig artikel 26 van het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.
Daartoe maakt de gemeentelijke financieel directeur het vastgesteld en uitvoerbaar verklaard kohier over aan Limburg.net, die onverwijld instaat voor het opmaken en het versturen van de aanslagbiljetten aan de belastingplichtigen. Deze verzending gebeurt zonder kosten voor de belastingplichtigen.
Het aanslagbiljet wordt nauwkeurig in overeenstemming met het vastgestelde kohier opgesteld en bevat de vermeldingen uit artikel 4, § 3 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
De kohierbelasting is betaalbaar binnen twee maanden na de toezending van het aanslagbiljet door Limburg.net.
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen een aanslag, een belastingtoeslag of een administratieve geldboete een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk, ondertekend en gemotiveerd worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet waarop de bezwaartermijn wordt vermeld.
Indien de belastingplichtige wenst gehoord te worden, moet dit uitdrukkelijk vermeld worden in het bezwaar.
Het bezwaar heeft geen schorsende werking voor het verschuldigd zijn van de ingekohierde belasting.
Het college van burgemeester en schepenen, of een gemeentelijk personeelslid dat daartoe bijzonder door het college van burgemeester en schepenen is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding aan de belastingplichtige en verwittigt onmiddellijk Limburg.net via de CARDS databank.
Het bezwaar wordt behandeld volgens de bepalingen van artikel 9, § 4 en 5 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. De kennisgeving van de beslissing zal de instantie vermelden waarbij, en de termijn waarbinnen, tegen de beslissing beroep kan aangetekend worden conform artikel 10 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Dit reglement is van toepassing vanaf 1 januari 2021.
In de gemeente is een contantbelasting verschuldigd op het aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen via de huis-aan-huisinzameling georganiseerd door Limburg.net of het aankopen van recipiënten om deze huishoudelijke afvalstoffen aan te bieden, voor zover het inzamelen van deze afvalstoffen niet begrepen is in de basisdienst.
De contantbelasting wordt vastgelegd rekening houdend met het principe ‘de vervuiler betaalt’. Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld rekening houdende met volgende beginselen:
De vergoedingen die op de Limburg.net recyclageparken worden aangerekend betreffen geen contantbelastingen. Zij worden vastgelegd in een tarievenreglement goedgekeurd door de raad van bestuur van Limburg.net en bekrachtigd door de betrokken gemeenteraad.
Voor zover de aangeboden fractie huishoudelijke afvalstoffen niet valt onder de toepassing van de basisdienst, noch onder het tarievenreglement van toepassing op de recyclageparken, is er een contantbelasting verschuldigd door elk gezin of onderneming die in de gemeente één van de volgende fracties huishoudelijke afvalstoffen aanbiedt:
.
Voor de inzameling en verwerking van de aan huis opgehaalde huishoudelijk afvalstoffen, die aan het ophaalpunt worden aangeboden volgens het afvalreglement in het aangepaste recipiënt en voor zover ze niet vallen onder de basisdienst, is de volgende contantbelasting verschuldigd:
Indien gebruik gemaakt wordt van specifieke inzamelsystemen:
Type container | Afvalsoort | EUR per aanbieding | EUR per kg |
1.100 liter | Huisvuil | 3,21 | 0,18 |
Container met gezamenlijk quotum (tarief van toepassing van zodra quotumkilo’s opgebruikt zijn) | huisvuil | 0,00 | 0,18 |
Gezamenlijk ondergronds inzamelsysteem van Limburg.net | Huisvuil | 0,63 (per opening van de trommel) | 0,00 |
De contantbelasting bedraagt:
Fractie | Eenheid | Contantbelasting |
Pmd | 1 rol van 20 zakken van 60 L 1 rol van 10 zakken van 120 L (uitsluitend voor scholen & verenigingen) | € 3,00 per rol € 3,00 per rol |
textiel- en lederwaren |
| € 0,00 |
papier en karton |
| € 0,00 |
hol glas |
| € 0,00 |
metaal |
| € 0,00 |
Voor het ophalen van het grofvuil op afroep wordt de contantbelasting vastgesteld op € 20,00 per ophaalbeurt.
Wanneer het afval wordt aangeboden in een daartoe bestemde zak of met de daartoe bestemde sticker, dan is de contantbelasting verschuldigd bij de aankoop van de afvalzak of de sticker.
Voor het grofvuil (ophaling op afroep) is de contantbelasting verschuldigd op het ogenblik dat de grofvuilaanvraag via de website wordt geplaatst en betaald (of de overschrijving wordt betaald in de gevallen dat niet online kan worden besteld).
Indien het afval wordt aangeboden voor een gezin dan is de contantbelasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon van het gezin en alle meerderjarige leden van het gezin die in de woongelegenheid van de referentiepersoon verblijven.
Indien het afval wordt aangeboden voor een onderneming of vereniging dan is de contantbelasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon en de onderneming zijnde iedere natuurlijke – of rechtspersoon die de onderneming uitmaakt of de leden van de vereniging, indien deze geen rechtspersoonlijkheid heeft.
§ 1 De contantbelasting voor de huishoudelijke afvalstoffen, die niet aangeboden worden in een daartoe bestemde zak of met een daartoe bestemde sticker, wordt aangerekend bij wij-ze van voorschotten volgens de in dit artikel opgenomen bepalingen.
De voorschotten worden aangerekend met betalingsuitnodigingen verstuurd aan de in de CARDS-databank geregistreerde referentiepersoon. De betalingen van de aangerekende voorschotten worden opgenomen in de rekenstaat.
De contantbelasting verschuldigd voor de huishoudelijke afvalstoffen, die niet aangeboden worden in een daartoe bestemde zak of met een daartoe bestemde sticker, worden op de rekenstaat in mindering gebracht op de betaalde voorschotten.
De krachtens het tarievenreglement betaalde voorschotten op de recyclageparken kunnen gecumuleerd worden met de voorschotaanrekening op grond van dit belastingreglement.
De krachtens het tarievenreglement verschuldigde tarieven op de Limburg.net recyclageparken kunnen eveneens in mindering gebracht worden op de betaalde voorschotten.
De toerekening van de voorschotten wegens verschuldigde contantbelasting / tarieven wordt nauwkeurig bijgehouden op de rekenstaat. De kohierbelasting uit HOOFDSTUK 2 wordt nooit op de voorschotten aangerekend of vermengd met de verschuldigde contantbelastingen.
De voorschotten worden uitsluitend aangerekend in volgorde van de afname van de dienst. De rekenstaat vermeldt uitdrukkelijk op welke datum en voor welke dienstverlening de aanrekening gebeurt.
De eerste betalingsuitnodiging kan verstuurd worden naar aanleiding van de opname van het gezin /de onderneming / verantwoordelijke van een wooncomplex met gesolidariseerd quotum in de CARDS-databank.
Voor zover het saldo van de rekenstaat positief is, zullen de betalingsuitnodigingen geen aanleiding kunnen geven tot herinneringen aan de betalingsuitnodigingen waarvoor kosten worden aangerekend. Evenmin kunnen zij gedwongen worden ingevorderd.
§ 2 Voor elk wooncomplex met gesolidariseerd quotum wordt een voorschot aangerekend op basis van de aantallen en type containers die ter beschikking zijn gesteld:
§ 3 Wanneer het beschikbare saldo op de rekenstaat lager is dan een positief bedrag op de rekenstaat, drempelbedrag genoemd, wordt een betalingsuitnodiging voor een nieuw voorschot verstuurd. Het drempelbedrag wordt als volgt vastgesteld:
Wanneer een wooncomplex met gesolidariseerd quotum meerdere gezamenlijke containers ter beschikking heeft, is het drempelbedrag de opstelsom van alle containers die ter beschikking zijn.
Het bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging zal gelijk zijn aan het voorschot uit § 2 behalve wanneer het saldo van de rekenstaat negatief is. In dit laatste geval zal het bedrag van de betalingsuitnodiging gelijk zijn met het voorschot uit § 2 vermeerderd met het bedrag nodig om het negatief saldo aan te zuiveren.
§ 4 Voor betalingsuitnodigingen van de voorschotten geldt een betalingstermijn van 21 dagen.
§ 5 Een voor de huis-aan-huisinzameling aangeboden afvalcontainer zal enkel geledigd worden, voor zover het op de rekenstaat beschikbare voorschot niet lager is dan onderstaande bedragen:
Het aanrekenen van de dienstverlening op de beschikbare voorschotten verloopt uitsluitend in volgorde van de datum van de afname van de dienst. Onder de datum van afname van de dienst wordt begrepen:
• de datum van ophaling van de huishoudelijke afvalstoffen, die niet aangeboden worden in een daartoe bestemde zak of met een daartoe bestemde sticker
•de datum van het bezoek aan het recyclagepark met aangeboden fracties boven de quota
§ 6 De afname van de dienst, de aard en de datum ervan worden geregistreerd en vermeld in de rekenstaat. De rekenstaat vermeldt het bedrag dat voor de dienst werd aangerekend op het voorschot en vermeldt of het bedrag aangerekend werd als een contantbelasting volgens dit reglement dan wel als een tarief volgens het tarievenreglement van Limburg.net.
§ 7 Door de betaling van een voorschot verklaart de belastingplichtige zich akkoord met de aanwending van de voorschotten conform dit reglement.
Op elke nieuwe voorschotbetalingsuitnodiging zal een overzicht gegeven worden voor de periode verstreken sedert de laatste betalingsuitnodiging, van de betaalde voorschotten en de bij het bezoek van het containerpark of voor de huis-aan-huisinzameling aangerekende contantbelasting (via containers aan huis of via een ondergronds inzamelsysteem).
Indien de inzameling gebeurt op een adres met een gezamenlijke container met een gesoli-dariseerd quotum worden de betalingsuitnodigingen voor de huis aan huis inzameling gestuurd aan de verantwoordelijke die hiervoor in CARDS geregistreerd werd (bv. een syndicus).
De toerekening van de voorschotten wegens verschuldigde contantbelasting wordt nauwkeurig bijgehouden op de rekenstaat.
In volgende gevallen worden extra huisvuilzakken ter beschikking gesteld:
De afvalzakken waarvoor een contantbelasting verschuldigd is kunnen aangekocht worden op het gemeentehuis of op andere door de gemeente en/of door Limburg.net gecommuniceerde plaatsen.
Limburg.net wordt gemachtigd om een verkoopnet te organiseren voor afvalzakken via de kleinhandelaars. De verplichte verkoopprijs voor de afvalzak is gelijk aan de contantbelasting.
Bij beschadiging door oneigenlijk gebruik of bij verlies van een geleverde container, gegevenschip of toegangsbadge wordt voor de vervanging volgende contantbelasting aangerekend:
Indien bij beschadiging de gegevenschip kan worden hergebruikt, wordt het bedrag van de container aangerekend minus het bedrag van de gegevenschip.
Bij beschadiging door oneigenlijk gebruik of bij verlies van de toegangspas voor de ondergrondse container wordt een bedrag van € 15 aangerekend voor de verzending van een nieuwe toegangspas. Bij beschadiging door normaal gebruik wordt kosteloos een nieuwe pas opgestuurd, nadat de beschadigde pas werd ingeleverd.
Voor het aanleggen van een hangslot op een container wordt een bedrag aangerekend van € 36,25 per slot. Een container met slot wordt toegekend aan een adres en kan niet worden meegenomen ingeval van verhuis.
De verschuldigde bedragen worden in mindering gebracht van de voorschottenrekening.
Indien gedurende een periode van meer dan één jaar geen lediging voor een afvalcontainer geregistreerd werd, kan Limburg.net of de gemeente de betrokken afvalcontainer terugvorderen.
Wanneer de rekenstaat van het gezin of de onderneming een negatief saldo vertoont, dan zal dit negatief saldo vanaf de eerste aanmaning een nalatigheidsintrest opbrengen gelijk aan de nalatigheidsintresten inzake de rijksbelastingen op de inkomsten en gerekend tot de aanzuivering van het negatief saldo.
De eventuele voorschotten op de contantbelasting en de contantbelastingen kunnen in naam en voor rekening van de gemeente geïnd worden door Limburg.net, die daartoe wordt gemachtigd overeenkomstig artikel 26 van het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.
De betalingsuitnodigingen en de afrekeningen geven een gedetailleerd overzicht van de aangerekende en betaalde voorschotten, de aangerekende contantbelastingen en de aangerekende tarieven.
De inning van de contantbelasting door Limburg.net verloopt volgens de verdere bepalingen.
De belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de aangerekende contantbelasting een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk, ondertekend en gemotiveerd worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag vanaf de kennisgeving van een afrekening van een geheven contantbelasting.
Indien de belastingplichtige wenst gehoord te worden, moet dit uitdrukkelijk vermeld worden in het bezwaar.
Het college van burgemeester en schepenen, of een personeelslid van het gemeentepersoneel dat daartoe bijzonder door het college van burgemeester en schepenen is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds aan de referentiepersoon of, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds aan Limburg.net.
Het bezwaar wordt behandeld volgens de bepalingen van artikel 9, § 4 en 5 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. De kennisgeving van de beslissing zal de instantie vermelden waarbij, en de termijn waarbinnen, er tegen de beslissing beroep kan aangetekend worden conform artikel 10 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Een afschrift van de beslissing zal meegedeeld worden aan Limburg.net.
Wanneer de rekenstaat een negatief saldo aan contantbelasting(en) vertoont wordt het volledige negatief saldo van contantbelasting(en) op de rekenstaat conform artikel 4, §7 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen omgezet in een kohierbelasting.
De contantbelasting krachtens dit reglement is van toepassing voor het afval dat buiten de basisdienst wordt aangeboden vanaf 1 januari 2021.
Limburg.net is verantwoordelijk en staat in voor:
Behoudens afwijkende bepalingen in de eerdere hoofdstukken, gebeurt de aanrekening van de belastingen volgens de bepalingen van dit hoofdstuk:
Voor zover het saldo van de rekenstaat positief is, zullen de betalingsuitnodigingen geen aanleiding kunnen geven tot herinneringen aan de betalingsuitnodigingen waarvoor kosten worden aangerekend. Evenmin kunnen zij gedwongen worden ingevorderd.
Als bijlage aan de betalingsdocumenten voor belastingen wordt een beknopte samenvatting van het belastingreglement toegevoegd.
‘Termijn van betaling en indienen van bezwaar’
De aangerekende belasting is betaalbaar binnen een termijn van twee maanden na de verzending van dit document. Klachten of bezwaren moeten schriftelijk worden meegedeeld aan het college van burgemeester en schepenen op het adres vermeld op de voorzijde van dit document, met vermelding van het kohiernummer en het bedrag van de betwiste belasting. Het schrijven moet verzonden worden binnen een termijn van drie maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van dit document. Het bezwaar heeft geen opschortende werking.
‘Eerste aanmaning’
Wanneer een aangerekende belasting niet binnen de vastgestelde termijn van twee maanden is betaald, zal LIMBURG.NET per gewone brief de belastingplichtige aan de betaling herinneren. De aangerekende belasting moet volledig betaald worden binnen een termijn van 14 dagen vanaf de derde werkdag na de verzending van de herinnering.
‘Tweede aanmaning’
Wanneer de aangerekende belasting niet volledig betaald is binnen de vastgestelde termijn van de eerste aanmaning, verstuurt LIMBURG.NET per gewone brief een tweede aanmaning aan de belastingplichtige. De tweede aanmaning verleent een betalingstermijn van 31 dagen aan de belastingplichtige. Indien de belasting niet volledig binnen de betalingstermijn wordt voldaan, wordt de belastingplichtige geacht de aangerekende belasting niet te betwisten en zal de belasting met een dwangbevel ingevorderd worden.
De betaaldocumenten m.b.t. de contantbelasting waarmee aan de belastingplichtige een negatief saldo van de rekenstaat wordt meegedeeld, vermelden op de achterzijde volgende tekst:
‘Termijn van betaling en indienen van bezwaar’
Het op de voorzijde vermelde negatief saldo is betaalbaar binnen een termijn van 21 dagen na de kennisgeving van dit document. Klachten of bezwaren omtrent de aangerekende belastingen moeten schriftelijk worden meegedeeld aan het college van burgemeester en schepenen op het adres vermeld op de voorzijde van dit document, met vermelding van het nummer van dit document en het bedrag van de betwiste belasting. Het schrijven moet verzonden worden binnen een termijn van drie maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van dit document.
‘Eerste aanmaning’
Wanneer een aangerekend negatief saldo niet volledig binnen de vastgestelde termijn van 21 dagen is betaald, zal LIMBURG.NET per gewone brief of per e-mail de belastingplichtige aan de betaling van het negatief saldo herinneren. De aangerekende belasting moet volledig betaald worden binnen een termijn van 14 dagen vanaf de derde werkdag na de verzending van de aanmaning.
‘Tweede aanmaning’
Wanneer een aangerekend negatief saldo niet volledig betaald is binnen de vastgestelde termijn van de eerste aanmaning, verstuurt LIMBURG.NET per gewone brief een tweede aanmaning aan de belastingplichtige. De tweede aanmaning verleent een betalingstermijn van 31 dagen aan de belastingplichtige. Indien het negatief saldo niet volledig binnen de betalingstermijn wordt voldaan, wordt de belastingplichtige geacht de aangerekende belasting niet te betwisten en zal het negatief saldo met een dwangbevel ingevorderd worden.
§1 Indien het aanslagbiljet van de kohierbelasting niet tijdig en volledig wordt betaald binnen 2 maanden na de verzending of overhandiging van een betalingsdocument, verzendt Limburg.net per gewone brief of e-mail een eerste aanmaning voor het nog openstaande bedrag. De aanmaning kent een betaaltermijn van 14 dagen toe vanaf de derde werkdag na de verzending van de aanmaning.
Indien na de termijn van de eerste aanmaning het openstaande bedrag niet tijdig en volledig betaald wordt, verzendt Limburg.net een tweede aanmaning met een betaaltermijn van 31 dagen.
Bijkomend vermeldt de tweede aanmaning dat in een volgende fase een dwangbevel wordt overgemaakt bij deurwaardersexploot indien het openstaand bedrag niet wordt vereffend binnen voormelde termijn.
Limburg.net kan te allen tijde beslissen om bijkomende (kosteloze) herinneringen te sturen.
§2.Indien de contantbelasting niet tijdig en volledig wordt betaald of wanneer de rekenstaat meer dan 21 opeenvolgende dagen na de verzending of overhandiging van een betalingsdocument een negatief saldo vertoont, verzendt Limburg.net per gewone brief of per e-mail een herinnering voor het nog openstaande bedrag. De aanmaning kent een betaaltermijn van 14 dagen toe vanaf de derde werkdag na de verzending van de aanmaning.
Indien na de termijn van de eerste aanmaning het openstaande bedrag niet tijdig en volledig wordt betaald , verzendt Limburg.net per gewone brief een tweede aanmaning met een betaaltermijn van 31 dagen.
Bijkomend vermeldt de tweede aanmaning dat in een volgende fase een dwangbevel wordt overgemaakt bij deurwaardersexploot indien het openstaand bedrag niet wordt vereffend binnen de voormelde termijn.
Limburg.net kan te allen tijde beslissen om bijkomende (kosteloze) aanmaningen te sturen.
De kosten verbonden aan het dwangbevel worden aan de belastingplichtige aangerekend.
De kosten van het dwangbevel worden bepaald volgens opgave van de betekenende gerechtsdeurwaarder.
De betalingen gebeuren op de rekening van Limburg.net onder vermelding van de referte vermeld in het betalingsdocument.
Bij afwezigheid van een correcte referte tracht Limburg.net op basis van de identiteit of het bedrag te achterhalen op welke belastingschuld de betaling betrekking heeft.
Gedeeltelijke betalingen waarvan redelijkerwijze niet kan worden achterhaald op welke openstaand saldo ze betrekking hebben, worden, voor zover van toepassing, eerst toegerekend op de openstaande kosten, daarna op een openstaande kohierbelasting, vervolgens op een negatief saldo van de contantbelastingen of tarieven, in functie van de ouderdom van de schuld en tenslotte op aangerekende voorschotten. Een eventuele rest wordt op de rekenstaat geboekt als een voorschot op de contantbelasting / tarieven.
Betalingen waarvan duidelijk is dat ze betrekking hebben op een niet verschuldigde belasting, worden teruggestort aan de betaler.
Betalingen die geboekt werden als voorschot, kunnen worden teruggevorderd.
De intresten over de niet-betaalde kohierbelasting of de intresten over een openstaand negatief saldo van de contantbelasting Worden aangerekend confomr artikel 14 van het wetboek van minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen.
§1. Van zodra Limburg.net of door de gemeente of door de belastingplichtige of door diens schuldbemiddelaar in kennis wordt gesteld dat de belastingplichtige een collectieve schuldenregeling is toegestaan teneinde zijn financiële toestand als schuldenaar te herstellen overeenkomstig de wet van 5 juli 1998 betreffende de collectieve schuldenregeling en de mogelijkheid van verkoop uit de hand van de in beslag genomen onroerende goederen én de belastingplichtige een afbetaling over verschillende termijnen wenst van de verschuldigde belastingen, toeslagen, kosten en/of nalatigheidsintresten, draagt Limburg.net het inningsdossier van de belastingplichtige terug over aan de gemeente die voor de verdere inning zal instaan.
§2. De belastingplichtige die niet voldoet aan de voorwaarden van §1 en die desondanks een afbetaling over verschillende termijnen wenst van de verschuldigde belastingen, toeslagen, kosten en/of nalatigheidsintresten, richt zijn vraag tot de gemeente. Indien de gemeente instemt met de afbetaling in verschillende termijnen stelt de gemeente Limburg.net onverwijld in kennis van die beslissing. Limburg.net draagt het inningsdossier met onmiddellijke ingang over aan de gemeente die voor de verdere inning zal instaan.
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2021.
Dit reglement vervangt alle vorige reglementen betreffende deze inhoud.
Dit raadsbesluit zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Een eensluidend gewaarmerkt afschrift van dit reglement zal ter kennisgeving worden overgemaakt aan:
Er is een verschil tussen de papieren en de digitale versie met betrekking tot het schema M3
Dit zorgde voor een foutieve weergave van de exploitatie en investeringsontvangsten voor stad en OCMW
Er was echter geen invloed op het beschikbaar budgettair resultaat en de AFM
Gelet op het decreet lokaal bestuur
Overwegende de vraag van de toezichthoudende overheid
De gemeenteraad neemt kennis van de afwijking tussen papieren en digitale versie van de aanpassing van het MJP 2020-2025 wat betreft de exploitatie en investeringsuitgaven en ontvangsten in de laatst goedgekeurde aanpassing van het MJP
Het meerjarenplan van het AGB dient gewijzigd te worden;
Het rekeningresultaat van 2019 dient verwerkt te worden;
de kredieten voor 2021 dienen vastgelegd te worden;
Er zijn aanpassingen noodzakelijk naar aanleiding van de gewijzigde en veel beperktere werking door de Covid-19 pandemie.
Ook dient het budget dat voorzien is voor de uitbouw van de kantoren aangepast te worden;
Na bespreking,
Gegeven de vaststelling van het gewijzigde MJP, alsook de kredieten van 2021 in de RVB van 7/12 jl
Gegeven alle stukken in bijlage
Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017
Statuten van AGB Halen
De gemeenteraad keurt het gewijzigde MJP 20-25, waarin het rekeningresultaat 2019 verwerkt is, en zoals vastgesteld door de RVB op 7/12/2020, goed.
De gemeenteraad keurt de door de RVB van het AGB vastgestelde kredieten voor 2021 goed.
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid
Daar het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad In het eerste jaar van zijn vernieuwing een nieuw meerjarenbeleidsplan vast moet stellen, wat resulteerde in het MJP 20-25 zoals goedgekeurd in zitting van 16/12/2019 en gewijzigd op 7/9/2020 omwille van een aantal Covid-19 maatregelen
Daar er zich een aantal wijzigingen/aanpassingen opdringen na overleg met het MAT en de diensthoofden;
Daar de kredieten voor 2021 vastgesteld dienen te worden
Gegeven de toelichting door de financieel directeur,
Na beraadslaging;
decreet lokaal bestuur van 22/12/2017, art. 56
BBC2020
de gemeenteraad stelt de aanpassing van het MJP 2020-2025 van de stad Halen vast
De gemeenteraad stelt de kredieten voor 2021 voor het Stad vast.
De gemeenteraad legt deze aanpassingen voor aan de toezichthoudende overheid
Daar het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de raad In het eerste jaar van zijn vernieuwing een nieuw meerjarenbeleidsplan vast moet stellen, wat resulteerde in het MJP 20-25 zoals goedgekeurd in zitting van 16/12/2019 en gewijzigd op 7/9/2020 omwille van een aantal Covid-19 maatregelen
Daar de kredieten voor 2021 vastgesteld moeten worden;
Gegeven de toelichting door de financieel directeur,
Gegeven de beslissing van de RVMW in zitting van 14/12/2020 tot vaststelling van de kredieten voor 2021 voor het OCMW
Na beraadslaging;
decreet lokaal bestuur van 22/12/2017, art. 56
BBC2020
De gemeenteraad keurt het MJP 20-25 en de vaststelling van de kredieten voor 2021 voor het OCMW goed.
De gemeenteraad keurt door deze beslissing de volledige wijziging van het geconsolideerde MJP 20-25 en de vaststellingen van de kredieten voor 2021 goed.
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid
Gegeven de decretale verplichting om de gemeenteraadsleden te informeren over de voortgang met betrekking tot de realisatie van de prioritaire doelstellingen zoals opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025;
gegeven de voorbereiding hiervan in het MAT van 25/11 jl. met als resultaat de rapportering in bijlage
Gelet op het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad neemt kennis van de beleidsevaluatie van de prioritaire doelstellingen van het MJP 2020-2025.
Het kwaliteitsdecreet van 8 mei 2009 bepaalt dat elke onderwijsinstelling de 1ste verantwoordelijke is voor de kwaliteit van het onderwijs dat ze verstrekt. Technologische vernieuwingen, een groeiende diversiteit, de uitdaging van het inclusief onderwijs … creëren een continue zoektocht naar manieren om kwaliteitsvol onderwijs te (blijven) realiseren.
Onze onderwijsinstelling krijgt heel wat autonomie om een professionaliseringsbeleid uit te stippelen. Hiertoe maakten we een professionaliseringsplan en krijgen we van de overheid nascholingsmiddelen om dat uit te voeren.
Dit plan ligt ter goedkeuring voor
Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017, art. 40
kwaliteitsdecreet voor het onderwijs van 8 mei 2009
De gemeenteraad keurt het professionaliseringsplan van GBS Op dreef, zoals in bijlage gevoegd, goed.
Overwegende dat een schoolbestuur voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement moet opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt en dat het huidig schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) goedgekeurd op 4 november 2019 aan actualisatie toe is,
Gegeven het ontwerp in bijlage
het nieuwe schoolreglement, inclusief de infobrochure wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Gelet het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 27,28,33,37,54 en 172 quinquies ;
Gelet op het decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs ,het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18 april 2018;
Gelet op het decreet lokaal bestuur[1] van 22 december 2017, de artikelen
29 , 40 en 41;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 104 en119;
De gemeenteraad keurt het schoolreglement en de infobrochure 20-21 voor GBS Op Dreef, zoals in bijlage gevoegd, goed.
Aanvraag van Hans Juchtmans voor het schenken van een bankje (houten met arduinen voetjes) voor het kerkhof te Zelem.
Foto's van het bankje en van de gewenste plaats van plaatsing in bijlage.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41 12°, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
De gemeenteraad aanvaardt de schenking van een bankje door Hans Juchtmans voor plaatsing op het kerkhof te Zelem.
Deze beslissing wordt voor uitvoering overgemaakt aan de technische dienst.
Uiterlijk 2020 moet elke gemeente beschikken over een door de gemeenteraad goedgekeurd actieprogramma om het opgelegde bindend sociaal objectief (BSO) te behalen.
De gemeente is aangesteld als coördinator en regisseur van het lokale woonbeleid.
De intergemeentelijke samenwerking (IGS) Wonen in West-Limburg heeft als functie het woonbeleid te faciliteren in de gemeenten Halen.
Decreet over het lokaal bestuur
Bestuursdecreet van 7 december 2018
Decreet Grond- en Pandenbeleid van 27 maart 2009
Besluit lokaal woonbeleid van 16 november 2018
De gemeenterraad keurt het gemeentelijk actieprogramma voor het behalen van het bindend sociaal objectief, zoals in bijlage gevoegd, goed.
Afschrift van dit besluit over te maken aan Wonen in West-Limburg.
Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017, art 44
Steven Vanmechelen legt de eed af : Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen'
De algemeen directeur maakt hiervan PV op.
* antwoord VVR (zie bijlage)
* rapportering klachtenbehandelingen 2020 conform art 303§3 van het decreet lokaal bestuur van 22/12/2019:
Er zijn in 2020 4 klachten ontvangen en behandeld : 1 over een adreswijziging, 1 over informatie en behandeling door dienst vreemdelingenzaken, 1 over een te laat afgeleverde vergunning, 1 over behandeling door de technische dienst..
Alle klachten zijn volgens de vastgestelde procedure behandeld.: 2 zijn afgesloten, voor 2 loopt de behandeling nog.
* info over wijziging wachtwoord login vergaderpakket Green Valley op donderdag 17 december.
* infobrochure Mathys.
* Data volgende raden : af te spreken met fractieleiders