Het Decreet Basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen.
Binnen elke vervoerregio wordt een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan legt de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de lokale besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn vast. Het speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
Ook de Vervoerregio Limburg is gestart met het opstellen van dit plan waarin de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de lokale besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn wordt vastgelegd. Voor dit regionaal mobiliteitsplan is momenteel de Oriëntatienota opgesteld.
Daarnaast heeft de vervoerregio ook de opdracht een Openbaar Vervoerplan 2021 te ontwikkelen volgens de principes van basisbereikbaarheid. Dit voorliggende plan maakt deel uit van het proces waarin binnen de vervoerregio’s een regionaal mobiliteitsplan wordt opgesteld. Echter het Openbaar Vervoerplan 2021 loopt in tijd vooruit op het regionaal mobiliteitsplan: de implementatie ervan is voorzien in december 2021.
Het Openbaar Vervoerplan 2021 omvat een plan voor het kernnet (KN), het aanvullend net (AN) en het Vervoer op Maat (VoM). De gemeenten hebben binnen de vervoerregioraad een adviserende rol voor wat betreft het kernnet en een beslissende rol voor het aanvullende net en Vervoer op Maat. Voor deze 3 lagen ligt nu een voorstel voor waarover het stadsbestuur zich moet uitspreken.
In het algemeen wenst het stadsbestuur volgende opmerkingen mee te geven:
Met betrekking tot het voorstel van kernnet zoals voorlopig vastgesteld door de vervoerregioraad heeft het stadsbestuur nog volgende opmerkingen:
Bij het voorstel van aanvullend net, formuleert het Stadsbestuur volgende voorwaarden / opmerkingen:
Bij het voorstel van Vervoer op Maat, formuleert het stadsbestuur volgende voorwaarden / opmerkingen:
Uitbreiding van het bedieningsgebied niet ten koste van grotere/langer aanvraag-wachttijden.
Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is
Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?
Verleent gunstig advies met opmerkingen op het Openbaar Vervoerplan 2021 en vraagt de Vervoerregioraad Limburg bij de verdere implementatie rekening te houden met de opmerkingen zoals opgenomen in het advies in bijlage dat integraal deel uitmaakt van dit besluit.
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de voorzitters van de vervoerregioraad.