Terug
Gepubliceerd op 24/04/2023

2020_GR_00099 - Openbaar Vervoerplan 2021 - Vervoerregioraad Limburg - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 07/09/2020 - 20:15 Rietbron
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Kris Jacobs, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Steven Vanmechelen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur; Pamela Uyttendale, VVR; Stefanie  Graulus, De Lijn

Verontschuldigd

Inge Hansen

Secretaris

Ingrid Vrancken, algemeen directeur

Voorzitter

Tom Adriaens, Voorzitter
2020_GR_00099 - Openbaar Vervoerplan 2021 - Vervoerregioraad Limburg - Goedkeuring 2020_GR_00099 - Openbaar Vervoerplan 2021 - Vervoerregioraad Limburg - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het Decreet Basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen. 

Binnen elke vervoerregio wordt een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan legt de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de lokale besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn vast. Het speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.

Ook de Vervoerregio Limburg is gestart met het opstellen van dit plan waarin de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de lokale besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn wordt vastgelegd. Voor dit regionaal mobiliteitsplan is momenteel de Oriëntatienota opgesteld.

Daarnaast heeft de vervoerregio ook de opdracht een Openbaar Vervoerplan 2021 te ontwikkelen volgens de principes van basisbereikbaarheid. Dit voorliggende plan maakt deel uit van het proces waarin binnen de vervoerregio’s een regionaal mobiliteitsplan wordt opgesteld. Echter het Openbaar Vervoerplan 2021 loopt in tijd vooruit op het regionaal mobiliteitsplan: de implementatie ervan is voorzien in december 2021.

Het Openbaar Vervoerplan 2021 omvat een plan voor het kernnet (KN), het aanvullend net (AN) en het Vervoer op Maat (VoM). De gemeenten hebben binnen de vervoerregioraad een adviserende rol voor wat betreft het kernnet en een beslissende rol voor het aanvullende net en Vervoer op Maat. Voor deze 3 lagen ligt nu een voorstel voor waarover het stadsbestuur zich moet uitspreken.

In het algemeen wenst  het stadsbestuur volgende opmerkingen mee te geven: 

  • Niet alle budgetten opgeslorpt worden door de mega projecten.
  • Nood om deelgemeente Zelem te verbinden met Centrum Halen blijft bestaan
  • Minstens een uitgebouwd mobipunt op grondgebied
  • Goede samenwerking met aanliggende VVR’s (VVR Leuven)

Met betrekking tot het voorstel van kernnet zoals voorlopig vastgesteld door de vervoerregioraad heeft het stadsbestuur nog volgende opmerkingen:

  • Er minstens een mobipunt in Stad weerhouden wordt
  • Aansluitingen met trein

Bij het voorstel van aanvullend net, formuleert het Stadsbestuur volgende voorwaarden / opmerkingen:

  • Voorwaarde : Zondagsbediening vervoer op maat (belbus) behouden blijft
  • Opmerking  : Aanvullend net verbinding Zelem – Halen centrum                                                                                                                                              Functioneel aanvullend net : verbinding Zelem met scholengemeenschap van Herk-de Stad

 

Bij het voorstel van Vervoer op Maat, formuleert het stadsbestuur volgende voorwaarden / opmerkingen:

  • Voorwaarde : 

 Uitbreiding van het bedieningsgebied niet ten koste van grotere/langer aanvraag-wachttijden.

  • Oplossing bieden voor witte vlek (Zelem) ter ontsluiten naar kernnet (Hasselt-Diest)
  • Door ligging belangrijk afstemming met VVR Leuven.  

Juridische grond

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 1.
  • Het Decreet betreffende de basisbereikbaarheid van 26 april 2019, artikel 8
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 betreffende de indeling van het grondgebied van het Vlaamse Gewest in 15 vervoerregio’s en de afbakening van deze vervoerregio’s;
  • Besluit van de gemeenteraad van 4 februari 2019 betreffende de toetreding tot de Vervoerregio Limburg en de aanduiding van een gemandateerde vertegenwoordiger in de Vervoerregioraad

 

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Verleent gunstig advies met opmerkingen op het Openbaar Vervoerplan 2021 en vraagt de Vervoerregioraad Limburg bij de verdere implementatie rekening te houden met de opmerkingen zoals opgenomen in het advies in bijlage dat integraal deel uitmaakt van dit besluit.

Artikel 2

Deze beslissing wordt overgemaakt aan de voorzitters van de vervoerregioraad.