Gegeven de huidige Covid-19 crisis die de ganse maatschappij treft, maar een aantal groepen bijzonder
Daar we als lokaal bestuur willen bekijken hoe we aan bepaalde noden tegemoet kunnen komen en hoe we de gevolgen van deze crisis voor de zwaarst getroffenen uit onze kansengroepen, de lokale economie en het verenigingsleven kunnen beperken
Daar we zowel inhoudelijke als financiële acties willen ondernemen.
Daar we de voorbije weken zowel onze financiële mogelijkheden als de noden bij onze inwoners, onze verenigingen en onze lokale economie zo goed als mogelijk in kaart hebben gebracht.
Gegeven het voorbereidende werk door de diensten en het MAT
Gegeven het overleg met de fractieleiders hierover op 6 juli jl.
Gegeven de bespreking ervan in het college van 27 juli jl.
Gegeven het ontwerp in bijlage
Na beraadslaging
decreet lokaal bestuur van 22/12/2017
De raadsleden keuren het ontwerp van het ondersteuningsplan Halen (financieel en inhoudelijk) zoals in bijlage gevoegd goed.
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de bevoegde diensten voor uitvoering.
De coronacrisis heeft een grote impact op het verenigingsleven. Een aantal activiteiten zijn nog kunnen doorgaan, maar heel wat activiteiten zijn niet kunnen doorgaan. De huidige subsidieregeling houdt hoofdzakelijk rekening met activiteiten die konden doorgaan.
Om de verenigingen te ondersteunen heeft de Vlaamse regering een bedrag ter beschikking gesteld dat we integraal verdelen onder de verenigingen
De voorziene subsidies van 2020 worden verdeeld onder de verenigingen in de verhouding tot de subsidies die vorig jaar uitgekeerd werden
Er wordt een bijkomend budget van €50.000 voorzien om te verdelen onder de verenigingen om extra financiële ondersteuning te bieden.
Gegeven het voorstel :
Vervangt de reguliere subsidies voor sport- jeugd, cultuur en socio-culturele verenigingen voor het jaar 2020.
Deze regeling geldt enkel voor het jaar 2020
Het budget voor deze uitbetaling is samengesteld uit:
De infrastructuursubsidies blijven in de huidige vorm verder lopen en maken geen deel uit van dit reglement.
(Natuurverenigingen en leden aangesloten bij het GROS houden hun regeling)
De betaling gebeurt nominatief op basis van de verhoudingen van de uitgekeerde subsidies van 2019.
Verenigingen die gestopt zijn hebben geen recht op subsidies
De bedragen in kolom “TOTAAL te storten 2020” worden in de loop van de maand september uitbetaald aan de verenigingen.
Bijkomend krijgen deze verenigingen een waardebon van 100€ voor betalingen aan stad of AGB. Dit kan bvb voor kopies, huur zalen of materiaal aan stad of AGB.
Verenigingen die nog schulden hebben tov de stad zullen deze eerst dienen af te lossen. In het andere geval zullen deze van de subsidie worden afgetrokken.
decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 art 40
De geldende reglementen voor werkingssubsidies aan de sport-, jeugd-, senioren-, gehandicapten- en socio-culturele verenigingen worden voor de duur van één jaar (2020) opgeschort en vervangen door de regeling zoals bepaald in dit besluit.
De subsidieverdeling aan de verenigingen gebeurt in 2020 volgens bijgevoegde tabel.
De verenigingen dienen geen subsidieaanvraag in te dienen
De betaling gebeurt nominatief op basis van de verhoudingen van de uitgekeerde subsidies van 2019.
Verenigingen die gestopt zijn hebben geen recht op subsidies
De bedragen in kolom “TOTAAL te storten 2020” worden in de loop van de maand september uitbetaald aan de verenigingen.
Bijkomend krijgen deze verenigingen een waardebon van 100€ voor betalingen aan stad of AGB. Dit kan bvb voor kopies, huur zalen of materiaal aan stad of AGB.
Verenigingen die nog schulden hebben tov de stad zullen deze eerst dienen af te lossen. In het andere geval zullen deze van de subsidie worden afgetrokken.
Deze beslissing geldt enkel voor de werkingssubsidies. Infrastructuursubsidies dienen wel volgens reglement aangevraagd te worden.
Dit besluit wordt gepubliceerd volgens de decretale bepalingen
Dit besluit wordt overgemaakt aan de financieel directeur voor gevolg
Gegeven het sectoraal akkoord 2020 met drie engagementen inzake koopkrachtverhoging :
Daar ons bestuur enkel een aanpassing dient te doen voor punten 1 en 2, daar wij in 2020 op een kloofdichting van 37% zitten.
Gelet op het voorstel :
Verhoging van de maaltijdcheques tot €8/cheque voor alle personeelsleden.
De werkgeversbijdrage van de maaltijdcheques kan zo verhoogd worden met 100€/VTE en de bijkomende koopkrachtverhoging van 200€/VTE kan dan ook via een bijkomende verhoging van de maaltijdcheques gerealiseerd worden zolang het fiscaal maximum niet is bereikt.
Voor 2020 betekent dit concreet :
Verhoging van de maaltijdcheques met €1/cheque vanaf 01/07/2020 : 220 werkdagen/jaar (= 110 werkdagen x 1€ t/m 30/06 vermits de maaltijdcheques niet met terugwerkende kracht kunnen worden verhoogd).
Het saldo : periode 01/01-30/06/2020 (190€ = rest van 100+200-110) kan in handelsbonnen worden gegeven om de lokale economie te ondersteunen. Deze cadeaucheques mogen gegeven worden tijdens de volgende 3 gebeurtenissen : Sinterklaas, Kerstmis en Nieuwjaar (voorlopig nog beperkt tot €40/jaar maar volgens VVSG en de vakbonden zou er een wetswijziging in de maak zijn om dat bedrag te verhogen).
Liefst in de aanvraag vermelden : “Onder voorbehoud dat de wetgeving van de cadeaucheques definitief wordt gewijzigd, worden er handelaarsbons van meer dan €40 aan de personeelsleden overhandigd”.
Vanaf 2021 is dat dan €220/jaar (maaltijdcheques) en €80/jaar handelaarsbonnen. Samen goed voor €300 Euro zoals vereist in het sectoraal akkoord.
Gegeven het akkoord van de vakbonden (in bijlage gevoegd)
Gezien de meeruitgaven deels gedragen worden door een toekenning van VIA5 middelen;
decreet lokaal bestuur van 22/12/2017
sectoraal akkoord 2020
rechtspositieregeling van het personeel
De RPR wordt vanaf 1/7/2020 aangepast als volgt :
Afdeling I. De maaltijdcheques/handelaarsbons :
Art. 243.
§1 Het personeelslid heeft recht op elektronische maaltijdcheques. De zichtwaarde van één maaltijdcheque bedraagt vanaf 01/07/2020 € 8,00 en de werkgeversbijdrage bedraagt € 6,76. De werknemersbijdrage blijft behouden op €1,24 (toepassing sectoraal akkoord 2020).
Bij onvolledige prestaties of prestaties die niet geleverd zijn gedurende het werkjaar, wordt het bedrag op jaarbasis, vermeld in het eerste lid, pro rata verminderd.
§2. Handelaarsbons :
Voor de periode van 01/01/2020 t/m 30/06/2020 wordt aan de personeelsleden voor een bedrag van €190 handelaarsbons gegeven om de lokale economie te ondersteunen. Dit gezien en rechtzetting van de maaltijdcheques met terugwerkende kracht niet mogelijk is. Dit bedrag van meer dan €40 zal worden gegeven onder voorbehoud dat de wetgeving van de cadeaucheques definitief wordt gewijzigd. In het andere geval wordt ervoor gekozen het saldo te geven onder de vorm van eco-cheques.
Het betreft een recurrente verhoging. Vanaf 2021 betekent dit dan : €220/jaar (maaltijdcheques van €8,00) en €80/jaar handelaarsbonnen of in het andere geval eco-cheques. Samen goed voor een koopkrachtverhoging van €300 (Fte) zoals bepaald in het sectoraal akkoord 2020 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen.
Volgende personeelsleden worden uitgesloten van dit voordeel (personeel art. 60§7, OCMW-wet).
Dit besluit wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.
Daar het organogram de hiërarchische verhoudingen vastlegt in de stads en OCMW diensten
Daar we enkele kleine wijzigingen voorzien in schaal (en titel) waarvan de belangrijkste is : ipv een milieutoezichthouder( in te vullen met een samenwerkingsakkoord), een omgevingsambtenaar milieu voorzien.
Gelet op het ontwerp door het MAT dd. 24 juni 2020 en ondersteund door het CBS van heden;
Na beraadslaging;
decreet lokaal bestuur van 22/12/2017
De raad keurt de wijzigingen in het gezamenlijk organogram voor de Stad en het OCMW, zoals in bijlage gevoegd, goed.
Gegeven de agenda van de Statutaire algemene vergadering Vrijdag 28 augustus 2020 van de Watergroep - Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening cv ·:
Gelet op de aanduiding van de afgevaardigde Tom Adriaens voor Halen in raadzitting van 11 maart jl.
Na beraadslaging;
Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017
Statuten van de Watergroep.
De agenda voor de statuaire algemene vergadering van De Watergroep op 28 augustus ek. wordt goedgekeurd.
De afgevaardigde van stad Halen wordt gemandateerd om volgens dit besluit te handelen.
Kennisgeving secretariaat de Watergroep.
Vanaf 1 september 2020 worden de schooluren van de Gemeentelijke Basisschool 'Op Dreef' aangepast. (zie bijlage)
De uren waarop ouders hun kinderen uiterlijk ophalen blijven ongewijzigd. Op woensdag is er een verlenging van de lestijden tot 12.15 (voorheen 11.50) en op vrijdag is er een verlenging van de lestijden tot 15.10 (voorheen 15.00), dit ter compensatie van de verkorting van de lestijden op de andere dagen.
Er zijn verschillende redenen om de schooluren te veranderen
· Meer en meer leerkrachten opteren voor een 4/5-stelsel (20/24 lesuren).
· De vakken levensbeschouwing kunnen makkelijker georganiseerd worden bij even aantallen lesuren.
· De lessen sport en zwemmen kunnen optimaler ingevuld worden in blokken. 4 uren op woensdag maakt de puzzel gemakkelijker, dit is de belangrijkste wijziging
Gegeven het akkoord van het ABOC van de Gemeentelijke Basisschool Zelem op vrijdag 26 juni 2020
DLB van 22/12/2017 art. 40
De raadsleden keuren de aangepaste schooluren van GBS Op Dreef vanaf 1 september 2020 goed.
Overwegende dat de Stad Halen als inrichtende macht van de Gemeentelijke Basisschool Op Dreef, Dorpsstraat 39, is.
Gegeven het huidige contract met het Centrum voor Leerlingenbegeleiding Limburg vzw, inrichtende macht van VCLB West-Limburg vzw, Sint-Catarinastraat 8 te Beringen beeïndigd is op het einde van vorig schooljaar
Overwegende dat de GBS een beleidscontract met een centrum voor leerlingbegeleiding moet hebben;
Gelet op het voorstel van beleidscontract zoals in bijlage gevoegd
Gelet op de gevoerde onderhandelingen, op de besprekingen binnen het schoolteam, de opmerkingen van de directie en op het advies van de participatieraad;
Na toelichting en beraadslaging;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 artikel 40;
Gelet op het decreet van 1 december 1998 betreffende de centra voor leerlingbegeleiding, inzonderheid hoofdstuk V, afdeling 2, artikel 38 en artikel 39;
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997;
Het aan huidige beslissing gehechte protocol van samenwerkingsovereenkomst met Vrije Centra voor Leerlingenbegeleiding Limburg vzw, Centrumbestuur: Emiel Van Dorenlaan 147,3600 Genk en inrichtende macht van VCLB West-Limburg vzw, Sint-Catarinastraat 8 te Beringen, goed te keuren.
De burgemeester en de algemeen directeur te machtigen deze overeenkomst te ondertekenen.
Een voor eensluidend verklaard afschrift van huidige beslissing, samen met de ondertekende overeenkomst, naar het Centrum voor Leerlingenbegeleiding West-Limburg te sturen.
Huidige beslissing aan de schooldirecteur over te maken
Overwegende dat elke elektronische mededeling van persoonsgegevens door een instantie naar een andere instantie of naar een externe overheid een protocol vereist, gesloten tussen de betreffende instanties;
Overwegende dat het schoolbestuur en zijn onderwijsinstellingen veelvuldig dergelijke mededelingen doen naar instanties zoals het Ministerie van Onderwijs en Vorming (bv. AGODI), onderwijsinspectie, CLB, ondersteuningsnetwerk, scholengemeenschap, LOP, De Lijn… en vice versa;
Overwegende dat deze mededelingen hoofdzakelijk voortvloeien uit reglementaire bepalingen en aldus een wettelijke grondslag hebben;
Overwegende dat het Ministerie van Onderwijs en Vorming, de onderwijskoepels en het GO! in samenwerking met de Vlaamse toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens (hierna VTC), omwille van administratieve vereenvoudiging en planlastvermindering, algemene protocollen hebben ontwikkeld die voor alle onderwijsinstellingen gelden;
Overwegende dat er om dezelfde redenen wordt voorzien in een vereenvoudigde procedure waarbij de onderwijskoepels kunnen worden gemandateerd om na de onderhandelingen zowel hun DPO het advies te laten verlenen als het algemeen protocol te ondertekenen, in naam en voor rekening van de schoolbesturen;
Overwegende dat de algemene protocollen na de ondertekening door de (gemandateerde) partijen worden gepubliceerd op de website van OVSG;
Overwegende dat het schoolbestuur na de ondertekening door de (gemandateerde) partijen drie maanden de tijd heeft om alsnog het algemeen protocol te verwerpen na een negatief advies van de eigen DPO (opt-out);
Overwegende de brief van OVSG (online beschikbaar op www.ovsg.be) waarin alle principes van deze vereenvoudigde procedure en mandatering worden uiteengezet, met inbegrip van de mogelijkheid tot opt-out;
Overwegende de brieven van de VTC (advies ref. VTC/O/2019/01 en ref. VTC/O/2019/07) waarin deze werkwijze met een vereenvoudigde procedure voor de totstandkoming van algemene protocollen en bijbehorende mandatering aan OVSG wordt bevestigd;
Overwegende dat de werkwijze tevens werd goedgekeurd in de Werkgroep Informatieveiligheid VVSG van 25 november 2019;
Overwegende dat het schoolbestuur als verwerkingsverantwoordelijke van de onderwijsinstelling gebonden blijft door de bepalingen opgenomen in het protocol, inclusief de beveiligingsmaatregelen;
Overwegende dat het vermelde advies VTC ref. VTC/O/2019/07 erop wijst dat de betreffende gegevensuitwisseling expliciet opgenomen moet worden in het register van verwerkingsactiviteiten, met verwijzing naar de maatregelen die worden voorzien in het algemeen protocol;
Op voorstel
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40
De gemeenteraad verklaart zich akkoord met het principe van de mandatering
De gemeenteraad machtigt OVSG om te onderhandelen over het algemeen protocol.
De gemeenteraad machtigt de DPO van OVSG, de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten, om het verplicht advies te verlenen
De gemeenteraad machtigt de algemeen directeur van OVSG, de Onderwijskoepel van Steden en Gemeenten, om het protocol in naam en voor rekening van het schoolbestuur te ondertekenen
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de beslissing over het al dan niet goedkeuren van het algemene protocol en de verdere uitvoering indien van toepassing.
Gelet de vraag van de eigenaar van de Wiekslag naar duidelijke afspraken rond het houden van kampvuren;
Gelet de nood aan duidelijkheid rond het maken van (kamp)vuren;
Gelet het voorstel van de milieudienst:
De organisatie stelt alles in het werk om:
a. het ontstaan, de ontwikkeling en de voortplanting van brand te voorkomen;
b. de veiligheid van de aanwezigen te waarborgen;
c. preventief het ingrijpen van de brandweer te vergemakkelijken;
d. de omwonenden van het terrein waarop de verbranding plaatsvindt in kennis te stellen van de activiteit.
*De kleurcodes zijn de codes gebruikt door het ANB om het brandrisico aan te duiden. (terug te vinden op de homepagina van het Agentschap voor Natuur en Bos: www.natuurenbos.be)
Overwegende het positief advies van de brandweer:
Overwegende het positief advies van de jeugddienst:
Overwegende het akkoord met het reglement omtrent (kamp)vuren van het college dd. 27/7/2020
Gelet artikel 99 Bosdecreet en artikel 89 van het veldwetboek;
Gelet op het DLB van 22/12/2017, art 40
Volgend reglement wordt goedgekeurd :
Kleurcodes
Brandmaterialen
Veiligheid
Informeren
Allerlei
a. het ontstaan, de ontwikkeling en de voortplanting van brand te voorkomen;
b. de veiligheid van de aanwezigen te waarborgen;
c. preventief het ingrijpen van de brandweer te vergemakkelijken;
d. de omwonenden van het terrein waarop de verbranding plaatsvindt in kennis te stellen van de activiteit.
Dit reglement wordt gepubliceerd volgens de decretale bepalingen