Terug
Gepubliceerd op 24/04/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 10/08/2020 - 20:00 Rietbron

Samenstelling

Aanwezig

Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Steven Vanmechelen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur

Verontschuldigd

Kris Jacobs, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen

Secretaris

Ingrid Vrancken, algemeen directeur

Voorzitter

Tom Adriaens, Voorzitter

Agendapunten

1.

2020_GR_00083 - Burgemeestersbesluit betreffende annulatie kermis Halen centrum - bekrachtiging

Goedgekeurd
1.

2020_GR_00083 - Burgemeestersbesluit betreffende annulatie kermis Halen centrum - bekrachtiging

2020_GR_00083 - Burgemeestersbesluit betreffende annulatie kermis Halen centrum - bekrachtiging
2.

2020_GR_00076 - Goedkeuring - notulen Gemeenteraad 29 juni 2020

Verdaagd
3.

2020_GR_00077 - Zittingsverslag van de vorige zitting - kennisname

Kennis genomen
3.

2020_GR_00077 - Zittingsverslag van de vorige zitting - kennisname

2020_GR_00077 - Zittingsverslag van de vorige zitting - kennisname
4.

2020_GR_00081 - Corona - ondersteuningsplan - definitieve versie - beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Steven Vanmechelen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Kris Jacobs, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00081 - Corona - ondersteuningsplan - definitieve versie - beslissing
Aanwezig
Tom Adriaens, Erik Van Roelen, Heidi Wuestenbergs, Thomas Dubois, Anita Bullens, Freddy Pans, Inge Sannen, Steven Vanmechelen, Rudy Marcoen, Gilberte Bastijns, Wim Vanderbruggen, Josiane Vanthienen, Corry Baerts, Inge Hansen, Laurens Meeus, Lore Hoebrekx, Brigitte Landerloos, Mark Nickmans, Ludo Raymaekers, Ingrid Vrancken
Stemmen voor 19
Freddy Pans, Inge Sannen, Laurens Meeus, Erik Van Roelen, Heidi Wuestenbergs, Lore Hoebrekx, Brigitte Landerloos, Mark Nickmans, Josiane Vanthienen, Thomas Dubois, Steven Vanmechelen, Anita Bullens, Rudy Marcoen, Ludo Raymaekers, Wim Vanderbruggen, Corry Baerts, Gilberte Bastijns, Inge Hansen, Tom Adriaens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2020_GR_00081 - Corona - ondersteuningsplan - definitieve versie - beslissing

2020_GR_00081 - Corona - ondersteuningsplan - definitieve versie - beslissing

Motivering

Argumentatie

Gegeven de huidige Covid-19 crisis die de ganse maatschappij treft, maar een aantal groepen bijzonder

Daar we als lokaal bestuur willen bekijken hoe we aan bepaalde noden tegemoet kunnen komen en hoe we de gevolgen van deze crisis voor de zwaarst getroffenen uit onze kansengroepen, de lokale economie en het verenigingsleven kunnen beperken

Daar we zowel inhoudelijke als financiële acties willen ondernemen.

Daar we de voorbije weken zowel onze financiële mogelijkheden als de noden bij onze inwoners, onze verenigingen en onze lokale economie zo goed als mogelijk in kaart hebben gebracht.

Gegeven het voorbereidende werk door de diensten en het MAT

Gegeven het overleg met de fractieleiders hierover op 6 juli jl.

Gegeven de bespreking ervan in het college van 27 juli jl.

Gegeven het ontwerp in bijlage

Na beraadslaging


Juridische grond

decreet lokaal bestuur van 22/12/2017

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raadsleden keuren het ontwerp van het ondersteuningsplan Halen (financieel en inhoudelijk) zoals in bijlage gevoegd goed.


Artikel 2

Deze beslissing wordt overgemaakt aan de bevoegde diensten voor uitvoering.

5.

2020_GR_00085 - Opschorting subsidiereglementen sport, jeugd, senioren, gehandicapten en socio-culturele verenigingen in 2020 - éénmalige alternatieve subsidieverdeling in 2020 - beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Steven Vanmechelen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Kris Jacobs, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter
5.

2020_GR_00085 - Opschorting subsidiereglementen sport, jeugd, senioren, gehandicapten en socio-culturele verenigingen in 2020 - éénmalige alternatieve subsidieverdeling in 2020 - beslissing

2020_GR_00085 - Opschorting subsidiereglementen sport, jeugd, senioren, gehandicapten en socio-culturele verenigingen in 2020 - éénmalige alternatieve subsidieverdeling in 2020 - beslissing

Motivering

Argumentatie

De coronacrisis heeft een grote impact op het verenigingsleven. Een aantal activiteiten zijn nog kunnen doorgaan, maar heel wat activiteiten zijn niet kunnen doorgaan. De huidige subsidieregeling houdt hoofdzakelijk rekening met activiteiten die konden doorgaan.

Om de verenigingen te ondersteunen heeft de Vlaamse regering een bedrag ter beschikking gesteld dat we integraal verdelen onder de verenigingen

De voorziene subsidies van 2020 worden verdeeld onder de verenigingen in de verhouding tot de subsidies die vorig jaar uitgekeerd werden

Er wordt een bijkomend budget van €50.000 voorzien om te verdelen onder de verenigingen om extra financiële ondersteuning te bieden.

Gegeven het voorstel :

Vervangt de reguliere subsidies voor sport- jeugd, cultuur en socio-culturele verenigingen voor het jaar 2020.

  • Reglement sport dd 1/12/2008
    1. Beleidssubsidie
    2. Impulssubsidie
    3. G-subsidie
  • Reglement cultuur dd 5/5/2014
  • Reglement jeugd dd 1/1/2011
    1. Werkingssubsidie
    2. Vervoerssubsidie
    3. vormingssubsidie
  • Reglement personen met een handicap 12/04/2010
  • Reglement seniorenvereniging 12/04/2010
  • Gezondheidsraad 12/04/2010

Deze regeling geldt enkel voor het jaar 2020

Het budget voor deze uitbetaling is samengesteld uit:

  • Voorziene subsidies voor jeugd, sport en cultuurverenigingen van 2020 (43.357,73)
  • Vlaamse toelage voor sport, jeugd en cultuurverenigingen (€ 92.410)
  • Bijkomend budget coronamaatregelen vrijgemaakt via begrotingswijziging. (€ 50.000)

De infrastructuursubsidies blijven in de huidige vorm verder lopen en maken geen deel uit van dit reglement.

(Natuurverenigingen en leden aangesloten bij het GROS houden hun regeling)

De betaling gebeurt nominatief op basis van de verhoudingen van de uitgekeerde subsidies van 2019.

Verenigingen die gestopt zijn hebben geen recht op subsidies

De bedragen in kolom “TOTAAL te storten 2020” worden in de loop van de maand september uitbetaald aan de verenigingen.

Bijkomend krijgen deze verenigingen een waardebon van 100€ voor betalingen aan stad of AGB. Dit kan bvb voor kopies, huur zalen of materiaal aan stad of AGB.

Verenigingen die nog schulden hebben tov de stad zullen deze eerst dienen af te lossen. In het andere geval zullen deze van de subsidie worden afgetrokken.

 

Juridische grond

decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 art 40

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De geldende reglementen voor werkingssubsidies aan de sport-, jeugd-, senioren-, gehandicapten- en socio-culturele verenigingen worden voor de duur van één jaar (2020) opgeschort en vervangen door de regeling zoals bepaald in dit besluit.

Artikel 2

De subsidieverdeling aan de verenigingen gebeurt in 2020 volgens bijgevoegde tabel. 

De verenigingen dienen geen subsidieaanvraag in te dienen

De betaling gebeurt nominatief op basis van de verhoudingen van de uitgekeerde subsidies van 2019.

Verenigingen die gestopt zijn hebben geen recht op subsidies

De bedragen in kolom “TOTAAL te storten 2020” worden in de loop van de maand september uitbetaald aan de verenigingen.

Bijkomend krijgen deze verenigingen een waardebon van 100€ voor betalingen aan stad of AGB. Dit kan bvb voor kopies, huur zalen of materiaal aan stad of AGB.

Verenigingen die nog schulden hebben tov de stad zullen deze eerst dienen af te lossen. In het andere geval zullen deze van de subsidie worden afgetrokken.

Artikel 3

Deze beslissing geldt enkel voor de werkingssubsidies. Infrastructuursubsidies dienen wel volgens reglement aangevraagd te worden.

Artikel 4

Dit besluit wordt gepubliceerd volgens de decretale bepalingen

Artikel 5

Dit besluit wordt overgemaakt aan de financieel directeur voor gevolg

6.

2020_GR_00073 - Personeel - verhoging van de maaltijdcheques en toekenning van aankoopbonnen - sectoraal akkoord 2020 - beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Steven Vanmechelen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Kris Jacobs, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter
6.

2020_GR_00073 - Personeel - verhoging van de maaltijdcheques en toekenning van aankoopbonnen - sectoraal akkoord 2020 - beslissing

2020_GR_00073 - Personeel - verhoging van de maaltijdcheques en toekenning van aankoopbonnen - sectoraal akkoord 2020 - beslissing

Motivering

Argumentatie

Gegeven het sectoraal akkoord 2020 met drie engagementen inzake koopkrachtverhoging :

  1. Enkel voor besturen met maaltijdcheques van minder dan 8 euro/gewerkte dag: een verhoging van de werkgeversbijdrage met 100 euro/VTE, desgevallend (voor besturen die bijna aan het fiscaal maximum zitten) beperkt tot de maximale werkgeverstussenkomst van 6,91 euro per dag. 
  2. Voor alle besturen: een koopkrachtverhoging van 200 euro/VTE. Hiervoor heeft het bestuur de keuze tussen maaltijdcheques, ecocheques, sport- en cultuurcheques, cadeaucheques (lokale handelaarsbonnen) of een combinatie van die cheques. De toekenning van deze cheques moet gebeuren met respect voor de sociaalrechtelijke en fiscale regels. 
  3. Voor alle besturen met een tweede pensioenpijler van minder dan 2,5% op het salaris (of een gelijkwaardige dekking voor besturen die werken met een kloofdichting): een verhoging van de sectoraal afgesproken minimale bijdragevoet tweede pensioenpijler van de contractuele medewerkers naar 2,5% van het salaris (of een gelijkwaardige dekking voor besturen die werken met een kloofdichting: dit wil zeggen:  een kloofdichting van 36,37% voor besturen aangesloten bij de pensioentoezegging van de provincie Limburg).

Daar ons bestuur enkel een aanpassing dient te doen voor punten 1 en 2, daar wij in 2020 op een kloofdichting van 37% zitten.

Gelet op het voorstel : 

Verhoging van de maaltijdcheques tot €8/cheque voor alle personeelsleden.

De werkgeversbijdrage van de maaltijdcheques kan zo verhoogd worden met 100€/VTE en de bijkomende koopkrachtverhoging van 200€/VTE kan dan ook via een bijkomende verhoging van de maaltijdcheques gerealiseerd worden zolang het fiscaal maximum niet is bereikt.

Voor 2020 betekent dit concreet :

Verhoging van de maaltijdcheques met €1/cheque vanaf 01/07/2020 : 220 werkdagen/jaar (= 110 werkdagen x 1€  t/m 30/06 vermits de maaltijdcheques niet met terugwerkende kracht kunnen worden verhoogd).

Het saldo : periode 01/01-30/06/2020  (190€   = rest van 100+200-110) kan in handelsbonnen worden gegeven om de lokale economie te ondersteunen. Deze cadeaucheques mogen gegeven worden tijdens de volgende 3 gebeurtenissen : Sinterklaas, Kerstmis en Nieuwjaar (voorlopig nog beperkt tot €40/jaar maar volgens VVSG en de vakbonden zou er een wetswijziging in de maak zijn om dat bedrag te verhogen).

Liefst in de aanvraag vermelden : “Onder voorbehoud dat de wetgeving van de cadeaucheques definitief wordt gewijzigd, worden er handelaarsbons van meer dan €40 aan de personeelsleden overhandigd”.

Vanaf 2021 is dat dan €220/jaar (maaltijdcheques) en €80/jaar handelaarsbonnen. Samen goed voor €300 Euro zoals vereist in het sectoraal akkoord.

Gegeven het akkoord van de vakbonden (in bijlage gevoegd)

Gezien de meeruitgaven deels gedragen worden door een toekenning van VIA5 middelen;

 


Juridische grond

decreet lokaal bestuur van 22/12/2017

sectoraal akkoord 2020

rechtspositieregeling van het personeel

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De RPR wordt vanaf 1/7/2020 aangepast als volgt :

Afdeling I. De maaltijdcheques/handelaarsbons :

Art. 243.

§1 Het personeelslid heeft recht op elektronische maaltijdcheques. De zichtwaarde van één maaltijdcheque bedraagt vanaf 01/07/2020  € 8,00 en de werkgeversbijdrage bedraagt € 6,76. De werknemersbijdrage blijft behouden op €1,24 (toepassing sectoraal akkoord 2020).

 Bij onvolledige prestaties of prestaties die niet geleverd zijn gedurende het werkjaar, wordt het bedrag op jaarbasis, vermeld in het eerste lid, pro rata verminderd.

 §2. Handelaarsbons :  

Voor de periode van 01/01/2020 t/m 30/06/2020 wordt aan de personeelsleden voor een bedrag van €190 handelaarsbons gegeven om de lokale economie te ondersteunen. Dit gezien en rechtzetting van de maaltijdcheques met terugwerkende kracht niet mogelijk is. Dit bedrag van meer dan €40 zal worden gegeven onder voorbehoud dat de wetgeving van de cadeaucheques definitief wordt gewijzigd. In het andere geval wordt ervoor gekozen het saldo te geven onder de vorm van eco-cheques.

Het betreft een recurrente verhoging. Vanaf 2021 betekent dit dan : €220/jaar (maaltijdcheques van €8,00) en €80/jaar handelaarsbonnen of in het andere geval eco-cheques. Samen goed voor een koopkrachtverhoging van €300 (Fte) zoals bepaald in het sectoraal akkoord 2020 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen.

Volgende personeelsleden worden uitgesloten van dit voordeel (personeel art. 60§7, OCMW-wet).



Artikel 2

Dit besluit wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.

7.

2020_GR_00074 - Personeel - organogram stad en OCMW Halen - aanpassing - beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Steven Vanmechelen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Kris Jacobs, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter
7.

2020_GR_00074 - Personeel - organogram stad en OCMW Halen - aanpassing - beslissing

2020_GR_00074 - Personeel - organogram stad en OCMW Halen - aanpassing - beslissing

Motivering

Argumentatie

Daar het  organogram de hiërarchische verhoudingen vastlegt in de stads en OCMW diensten

Daar we enkele kleine wijzigingen voorzien in schaal (en titel) waarvan de belangrijkste is :  ipv een milieutoezichthouder( in te vullen met een samenwerkingsakkoord), een omgevingsambtenaar milieu voorzien.

Gelet op het ontwerp door het MAT dd. 24 juni 2020 en ondersteund door het CBS van heden;

Na beraadslaging;

Juridische grond

decreet lokaal bestuur van 22/12/2017

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt de wijzigingen in het gezamenlijk organogram voor de Stad en het OCMW, zoals in bijlage gevoegd, goed.

8.

2020_GR_00072 - AV de watergroep - agenda en afvaardiging - beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Steven Vanmechelen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Kris Jacobs, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter
8.

2020_GR_00072 - AV de watergroep - agenda en afvaardiging - beslissing

2020_GR_00072 - AV de watergroep - agenda en afvaardiging - beslissing

Motivering

Argumentatie

Gegeven de agenda van de Statutaire algemene vergadering Vrijdag 28 augustus 2020 van de Watergroep - Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening cv ·:

  1. Jaarverslag 2019 van de raad van bestuur
  2. Verslag van het college van commissarissen over de jaarrekening 2019
  3. Goedkeuring van de jaarrekening 2019
  4. Kwijting aan de bestuurders
  5. Kwijting aan de commissarissen
  6. Verlenging van het mandaat van de commissarissen
  7. Benoeming van vier bestuurders

Gelet op de aanduiding van de afgevaardigde Tom Adriaens voor Halen in raadzitting van 11 maart jl.

Na beraadslaging;

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017

Statuten van de Watergroep.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De agenda voor de statuaire algemene vergadering van De Watergroep op 28 augustus ek. wordt goedgekeurd.

Artikel 2

De afgevaardigde van stad Halen wordt gemandateerd om volgens dit besluit te handelen.

Artikel 3

Kennisgeving secretariaat de Watergroep.

9.

2020_GR_00071 - Aanpassing schooluren GBS Op Dreef vanaf 1-9-2020 - beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Steven Vanmechelen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Kris Jacobs, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00071 - Aanpassing schooluren GBS Op Dreef vanaf 1-9-2020 - beslissing
Aanwezig
Tom Adriaens, Erik Van Roelen, Heidi Wuestenbergs, Thomas Dubois, Anita Bullens, Freddy Pans, Inge Sannen, Steven Vanmechelen, Rudy Marcoen, Gilberte Bastijns, Wim Vanderbruggen, Josiane Vanthienen, Corry Baerts, Inge Hansen, Laurens Meeus, Lore Hoebrekx, Brigitte Landerloos, Mark Nickmans, Ludo Raymaekers, Ingrid Vrancken
Stemmen voor 19
Freddy Pans, Inge Sannen, Laurens Meeus, Erik Van Roelen, Heidi Wuestenbergs, Lore Hoebrekx, Brigitte Landerloos, Mark Nickmans, Josiane Vanthienen, Thomas Dubois, Steven Vanmechelen, Anita Bullens, Rudy Marcoen, Ludo Raymaekers, Wim Vanderbruggen, Corry Baerts, Gilberte Bastijns, Inge Hansen, Tom Adriaens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2020_GR_00071 - Aanpassing schooluren GBS Op Dreef vanaf 1-9-2020 - beslissing

2020_GR_00071 - Aanpassing schooluren GBS Op Dreef vanaf 1-9-2020 - beslissing

Motivering

Argumentatie

Vanaf 1 september 2020 worden de schooluren van de Gemeentelijke Basisschool 'Op Dreef' aangepast. (zie bijlage) 

De uren waarop ouders hun kinderen uiterlijk ophalen blijven ongewijzigd. Op woensdag is er een verlenging van de lestijden tot 12.15 (voorheen 11.50) en op vrijdag is er een verlenging van de lestijden tot 15.10 (voorheen 15.00), dit ter compensatie van de verkorting van de lestijden op de andere dagen. 

Er zijn verschillende redenen om de schooluren te veranderen

   · Meer en meer leerkrachten opteren voor een 4/5-stelsel (20/24 lesuren).

    · De vakken levensbeschouwing kunnen makkelijker georganiseerd worden bij even aantallen lesuren.

    · De lessen sport en zwemmen kunnen optimaler ingevuld worden in blokken. 4 uren op woensdag maakt de puzzel gemakkelijker, dit is de belangrijkste wijziging

Gegeven het akkoord van het ABOC van de Gemeentelijke Basisschool Zelem op vrijdag 26 juni 2020

Juridische grond

DLB van 22/12/2017 art. 40

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raadsleden keuren de aangepaste schooluren van GBS Op Dreef vanaf 1 september 2020 goed.

10.

2020_GR_00080 - Verlenging samenwerkingsovereenkomst School GBS - Vrije Centra voor Leerlingenbegeleiding Limburg vzw

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Steven Vanmechelen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Kris Jacobs, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00080 - Verlenging samenwerkingsovereenkomst School GBS - Vrije Centra voor Leerlingenbegeleiding Limburg vzw
Aanwezig
Tom Adriaens, Erik Van Roelen, Heidi Wuestenbergs, Thomas Dubois, Anita Bullens, Freddy Pans, Inge Sannen, Steven Vanmechelen, Rudy Marcoen, Gilberte Bastijns, Wim Vanderbruggen, Josiane Vanthienen, Corry Baerts, Inge Hansen, Laurens Meeus, Lore Hoebrekx, Brigitte Landerloos, Mark Nickmans, Ludo Raymaekers, Ingrid Vrancken
Stemmen voor 19
Freddy Pans, Inge Sannen, Laurens Meeus, Erik Van Roelen, Heidi Wuestenbergs, Lore Hoebrekx, Brigitte Landerloos, Mark Nickmans, Josiane Vanthienen, Thomas Dubois, Steven Vanmechelen, Anita Bullens, Rudy Marcoen, Ludo Raymaekers, Wim Vanderbruggen, Corry Baerts, Gilberte Bastijns, Inge Hansen, Tom Adriaens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
10.

2020_GR_00080 - Verlenging samenwerkingsovereenkomst School GBS - Vrije Centra voor Leerlingenbegeleiding Limburg vzw

2020_GR_00080 - Verlenging samenwerkingsovereenkomst School GBS - Vrije Centra voor Leerlingenbegeleiding Limburg vzw

Motivering

Argumentatie

Overwegende dat de Stad Halen als inrichtende macht van de Gemeentelijke Basisschool Op Dreef, Dorpsstraat 39, is.

Gegeven het huidige contract met het Centrum voor Leerlingenbegeleiding Limburg vzw, inrichtende macht van  VCLB West-Limburg vzw, Sint-Catarinastraat 8 te Beringen  beeïndigd is op het einde van vorig schooljaar

Overwegende dat de GBS een beleidscontract met een centrum voor leerlingbegeleiding moet hebben;

Gelet op het voorstel van beleidscontract zoals in bijlage gevoegd

Gelet op de gevoerde onderhandelingen, op de besprekingen binnen het schoolteam, de opmerkingen van de directie en op het advies van de participatieraad;

Na toelichting en beraadslaging;

Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 artikel 40;

Gelet op het decreet van 1 december 1998 betreffende de centra voor leerlingbegeleiding, inzonderheid hoofdstuk V, afdeling 2, artikel 38  en artikel 39;

Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997;


Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het aan huidige beslissing gehechte protocol van samenwerkingsovereenkomst met Vrije Centra voor Leerlingenbegeleiding Limburg vzw, Centrumbestuur: Emiel Van Dorenlaan 147,3600 Genk en  inrichtende macht van  VCLB West-Limburg vzw, Sint-Catarinastraat 8 te Beringen, goed te keuren.

 

Artikel 2

De burgemeester en de algemeen directeur te machtigen deze overeenkomst te ondertekenen.

Artikel 3

Een voor eensluidend verklaard afschrift van huidige beslissing, samen met de ondertekende overeenkomst, naar het Centrum voor Leerlingenbegeleiding West-Limburg te sturen.

Artikel 4

Huidige beslissing aan de schooldirecteur over te maken

11.

2020_GR_00084 - Onderwijs - Mandatering OVSG voor de ondertekening van algemene protocollen voor de elektronische doorgifte van persoonsgegevens tussen instanties

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Steven Vanmechelen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Kris Jacobs, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00084 - Onderwijs - Mandatering OVSG voor de ondertekening van algemene protocollen voor de elektronische doorgifte van persoonsgegevens tussen instanties
Aanwezig
Tom Adriaens, Erik Van Roelen, Heidi Wuestenbergs, Thomas Dubois, Anita Bullens, Freddy Pans, Inge Sannen, Steven Vanmechelen, Rudy Marcoen, Gilberte Bastijns, Wim Vanderbruggen, Josiane Vanthienen, Corry Baerts, Inge Hansen, Laurens Meeus, Lore Hoebrekx, Brigitte Landerloos, Mark Nickmans, Ludo Raymaekers, Ingrid Vrancken
Stemmen voor 19
Freddy Pans, Inge Sannen, Laurens Meeus, Erik Van Roelen, Heidi Wuestenbergs, Lore Hoebrekx, Brigitte Landerloos, Mark Nickmans, Josiane Vanthienen, Thomas Dubois, Steven Vanmechelen, Anita Bullens, Rudy Marcoen, Ludo Raymaekers, Wim Vanderbruggen, Corry Baerts, Gilberte Bastijns, Inge Hansen, Tom Adriaens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
11.

2020_GR_00084 - Onderwijs - Mandatering OVSG voor de ondertekening van algemene protocollen voor de elektronische doorgifte van persoonsgegevens tussen instanties

2020_GR_00084 - Onderwijs - Mandatering OVSG voor de ondertekening van algemene protocollen voor de elektronische doorgifte van persoonsgegevens tussen instanties

Motivering

Argumentatie

Overwegende dat elke elektronische mededeling van persoonsgegevens door een instantie naar een andere instantie of naar een externe overheid een protocol vereist, gesloten tussen de betreffende instanties;

Overwegende dat het schoolbestuur en zijn onderwijsinstellingen veelvuldig dergelijke mededelingen doen naar instanties zoals het Ministerie van Onderwijs en Vorming (bv. AGODI), onderwijsinspectie, CLB, ondersteuningsnetwerk, scholengemeenschap, LOP, De Lijn… en vice versa;

Overwegende dat deze mededelingen hoofdzakelijk voortvloeien uit reglementaire bepalingen en aldus een wettelijke grondslag hebben;

Overwegende dat het Ministerie van Onderwijs en Vorming, de onderwijskoepels en het GO! in samenwerking met de Vlaamse toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens (hierna VTC), omwille van administratieve vereenvoudiging en planlastvermindering, algemene protocollen hebben ontwikkeld die voor alle onderwijsinstellingen gelden;

Overwegende dat er om dezelfde redenen wordt voorzien in een vereenvoudigde procedure waarbij de onderwijskoepels kunnen worden gemandateerd om na de onderhandelingen zowel hun DPO het advies te laten verlenen als het algemeen protocol te ondertekenen, in naam en voor rekening van de schoolbesturen;

Overwegende dat de algemene protocollen na de ondertekening door de (gemandateerde) partijen worden gepubliceerd op de website van OVSG;

Overwegende dat het schoolbestuur na de ondertekening door de (gemandateerde) partijen drie maanden de tijd heeft om alsnog het algemeen protocol te verwerpen na een negatief advies van de eigen DPO (opt-out);

Overwegende de brief van OVSG (online beschikbaar op www.ovsg.be) waarin alle principes van deze vereenvoudigde procedure en mandatering worden uiteengezet, met inbegrip van de mogelijkheid tot opt-out;

Overwegende de brieven van de VTC (advies ref. VTC/O/2019/01 en ref. VTC/O/2019/07) waarin deze werkwijze met een vereenvoudigde procedure voor de totstandkoming van algemene protocollen en bijbehorende mandatering aan OVSG wordt bevestigd;

Overwegende dat de werkwijze tevens werd goedgekeurd in de Werkgroep Informatieveiligheid VVSG van 25 november 2019;

Overwegende dat het schoolbestuur als verwerkingsverantwoordelijke van de onderwijsinstelling gebonden blijft door de bepalingen opgenomen in het protocol, inclusief de beveiligingsmaatregelen;

Overwegende dat het vermelde advies VTC ref. VTC/O/2019/07 erop wijst dat de betreffende gegevensuitwisseling expliciet opgenomen moet worden in het register van verwerkingsactiviteiten, met verwijzing naar de maatregelen die worden voorzien in het algemeen protocol;

Op voorstel

 

 

Juridische grond

Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad verklaart zich akkoord met het principe van de mandatering 

Artikel 2

De gemeenteraad machtigt OVSG om te onderhandelen over het algemeen protocol.

Artikel 3

De gemeenteraad machtigt de DPO van OVSG, de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten, om het verplicht advies te verlenen

Artikel 4

De gemeenteraad machtigt de algemeen directeur van OVSG, de Onderwijskoepel van Steden en Gemeenten, om het protocol in naam en voor rekening van het schoolbestuur te ondertekenen

Artikel 5

De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de beslissing over het al dan niet goedkeuren van het algemene protocol en de verdere uitvoering indien van toepassing. 

12.

2020_GR_00082 - Reglement Kampvuren grondgebied Halen - BESLISSING

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Steven Vanmechelen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Kris Jacobs, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00082 - Reglement Kampvuren grondgebied Halen - BESLISSING
Aanwezig
Tom Adriaens, Erik Van Roelen, Heidi Wuestenbergs, Thomas Dubois, Anita Bullens, Freddy Pans, Inge Sannen, Steven Vanmechelen, Rudy Marcoen, Gilberte Bastijns, Wim Vanderbruggen, Josiane Vanthienen, Corry Baerts, Inge Hansen, Laurens Meeus, Lore Hoebrekx, Brigitte Landerloos, Mark Nickmans, Ludo Raymaekers, Ingrid Vrancken
Stemmen voor 19
Freddy Pans, Inge Sannen, Laurens Meeus, Erik Van Roelen, Heidi Wuestenbergs, Lore Hoebrekx, Brigitte Landerloos, Mark Nickmans, Josiane Vanthienen, Thomas Dubois, Steven Vanmechelen, Anita Bullens, Rudy Marcoen, Ludo Raymaekers, Wim Vanderbruggen, Corry Baerts, Gilberte Bastijns, Inge Hansen, Tom Adriaens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
12.

2020_GR_00082 - Reglement Kampvuren grondgebied Halen - BESLISSING

2020_GR_00082 - Reglement Kampvuren grondgebied Halen - BESLISSING

Motivering

Argumentatie

Gelet de vraag van de eigenaar van de Wiekslag naar duidelijke afspraken rond het houden van kampvuren; 

Gelet de nood aan duidelijkheid rond het maken van (kamp)vuren; 

Gelet het voorstel van de milieudienst:

  • Bij kleurcode groen*:
    1. Kampvuur toegestaan;
    2. Maximum diameter van het vuur is 2 meter;
    3. Maximum hoogte van de houtstapel is 1 meter;
    4. Afstand met het bos: minstens 25 meter verwijderd van de verticale projectie van de rand van de dichtstbijzijnde boomkruin;
    5. Er moet te allen tijde een afstand gerespecteerd worden van 100 meter tot huizen, voertuigen, heiden, boomgaarden, hagen, graan, stro, mijten of plaatsen waar vlas te drogen is gelegd;
  • Bij kleurcode geel*:
    1. Geen kampvuur, enkel een vuurkorf;
    2. Een vuurkorf mag een maximum diameter hebben van 40cm en een maximum hoogte van 50cm;
    3. Afstand met het bos: minstens 20 meter verwijderd van de verticale projectie van de rand van de dichtstbijzijnde boomkruin;
    4. Er moet te allen tijde een afstand gerespecteerd worden van 100 meter tot huizen, voertuigen, heiden, boomgaarden, hagen, graan, stro, mijten of plaatsen waar vlas te drogen is gelegd;
  • Bij kleurcode oranje en rood* mag er in geen geval vuur gemaakt worden;
  • Absoluut geen hout uit het bos, dood of levend, te gebruiken;
  • Er mag enkel droog en onbehandeld hout gebruikt worden;
  • Het vuur mag niet aangestoken of aangewakkerd worden met brandbare vloeistoffen, brandversnellers of afval;
  • Rond de brandhaard is een fysische veiligheidszone aan te brengen die in meter minstens overeenkomt met 1,5 maal de hoogte van de brandstapel. Deze veiligheidszone is niet toegankelijk voor het publiek;
  • Indien de ondergrond van de brandhaard met zijn bijhorende veiligheidszone niet van aarde is, dan dient deze ondergrond te worden bedekt met een laag vochtige aarde of zand van minstens 5 cm dikte en dit alvorens met de opbouw van de brandstapel te beginnen;
  • De vuurkorf/kampvuur moet omringd worden door stenen, zodat het vuur zich niet via het gras kan verspreiden;
  • Het vuur mag nooit onbewaakt achtergelaten worden, dit wil zeggen dat tot de laatste gloeiende delen gedoofd zijn, er een volwassen (18+) persoon aanwezig moet zijn binnen een straal van vijf meter rond het vuur;
  • Enkel een volwassen (18+) persoon mag handelingen met betrekking tot het vuur uitvoeren, deze persoon mag uiteraard niet onder invloed zijn van alcohol of drugs;
  • Tijdens het kampvuur moeten de nodige blusmiddelen aanwezig zijn zoals een schop, emmers water of eventueel brandblussers;
  • 4 werkdagen op voorhand de plaatselijke brandweer en boswachter verwittigen tijdens de kantooruren (0479 67 95 27 of geert.coninx@lne.vlaanderen.be). Daarnaast dien je een melding te doen bij het gemeentebestuur door middel van het meldingsformulier;

De organisatie stelt alles in het werk om: 

a. het ontstaan, de ontwikkeling en de voortplanting van brand te voorkomen; 

b. de veiligheid van de aanwezigen te waarborgen; 

c. preventief het ingrijpen van de brandweer te vergemakkelijken; 

d. de omwonenden van het terrein waarop de verbranding plaatsvindt in kennis te stellen van de activiteit. 

*De kleurcodes zijn de codes gebruikt door het ANB om het brandrisico aan te duiden. (terug te vinden op de homepagina van het Agentschap voor Natuur en Bos: www.natuurenbos.be)


Overwegende het  positief advies van de brandweer:

Overwegende het positief advies van de jeugddienst:

Overwegende het akkoord met het reglement omtrent (kamp)vuren van het college dd. 27/7/2020

Juridische grond

Gelet artikel 99 Bosdecreet en artikel 89 van het veldwetboek;

Gelet op het DLB van 22/12/2017, art 40

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Volgend reglement wordt goedgekeurd :

Kleurcodes

  • Bij kleurcode groen*:
    • Kampvuur toegestaan;
    • Maximum diameter van het vuur is 2 meter;
    • Maximum hoogte van de houtstapel is 1 meter;
    • Afstand met het bos: minstens 25 meter verwijderd van de verticale projectie van de rand van de dichtstbijzijnde boomkruin;
    • Er moet te allen tijde een afstand gerespecteerd worden van 100 meter tot huizen, voertuigen, heiden, boomgaarden, hagen, graan, stro, mijten of plaatsen waar vlas te drogen is gelegd;
  • Bij kleurcode geel*:
    • Geen kampvuur, enkel een vuurkorf;
    • Een vuurkorf mag een maximum diameter hebben van 40cm en een maximum hoogte van 50cm;
    • Afstand met het bos: minstens 20 meter verwijderd van de verticale projectie van de rand van de dichtstbijzijnde boomkruin;
    • Er moet te allen tijde een afstand gerespecteerd worden van 100 meter tot huizen, voertuigen, heiden, boomgaarden, hagen, graan, stro, mijten of plaatsen waar vlas te drogen is gelegd;
  • Bij kleurcode oranje en rood* mag er in geen geval vuur gemaakt worden;

    *De kleurcodes zijn de codes gebruikt door het ANB om het brandrisico aan te duiden. (terug te vinden op de homepagina van het Agentschap voor Natuur en Bos: www.natuurenbos.be)

Brandmaterialen

  • Absoluut geen hout uit het bos, dood of levend, te gebruiken;
  • Er mag enkel droog en onbehandeld hout gebruikt worden;
  • Het vuur mag niet aangestoken of aangewakkerd worden met brandbare vloeistoffen, brandversnellers of afval;

Veiligheid

  • Rond de brandhaard is een fysische veiligheidszone aan te brengen die in meter minstens overeenkomt met 1,5 maal de hoogte van de brandstapel. Deze veiligheidszone is niet toegankelijk voor het publiek;
  • Indien de ondergrond van de brandhaard met zijn bijhorende veiligheidszone niet van aarde is, dan dient deze ondergrond te worden bedekt met een laag vochtige aarde of zand van minstens 5 cm dikte en dit alvorens met de opbouw van de brandstapel te beginnen;
  • De vuurkorf/kampvuur moet omringd worden door stenen, zodat het vuur zich niet via het gras kan verspreiden;
  • Het vuur mag nooit onbewaakt achtergelaten worden, dit wil zeggen dat tot de laatste gloeiende delen gedoofd zijn, er een volwassen (18+) persoon aanwezig moet zijn binnen een straal van vijf meter rond het vuur;
  • Enkel een volwassen (18+) persoon mag handelingen met betrekking tot het vuur uitvoeren, deze persoon mag uiteraard niet onder invloed zijn van alcohol of drugs;
  • Tijdens het kampvuur moeten de nodige blusmiddelen aanwezig zijn zoals een schop, emmers water of eventueel brandblussers;

Informeren

  • 2 dagen op voorhand de plaatselijke brandweer en boswachter verwittigen tijdens de kantooruren (0479 67 95 27 of geert.coninx@lne.vlaanderen.be). Daarnaast dien je een melding te doen bij het gemeentebestuur door middel van het meldingsformulier;

Allerlei

  • De organisatie stelt alles in het werk om: 

a. het ontstaan, de ontwikkeling en de voortplanting van brand te voorkomen; 

b. de veiligheid van de aanwezigen te waarborgen; 

c. preventief het ingrijpen van de brandweer te vergemakkelijken; 

d. de omwonenden van het terrein waarop de verbranding plaatsvindt in kennis te stellen van de activiteit. 

Artikel 2

Dit reglement wordt gepubliceerd volgens de decretale bepalingen

Vragen en antwoorden

Vragen en antwoorden

Vragen en antwoorden

Varia en mededelingen

Varia en mededelingen

Varia en mededelingen