Terug
Gepubliceerd op 01/06/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 05/10/2020 - 20:00 Raadzaal stadhuis

Samenstelling

Aanwezig

Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Kris Jacobs, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Steven Vanmechelen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur; Philippe Pirard, Korpschef LRH

Secretaris

Ingrid Vrancken, algemeen directeur

Voorzitter

Tom Adriaens, Voorzitter

Agendapunten

1.

2020_GR_00095 - Goedkeuring - notulen Gemeenteraad 7 september 2020

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Kris Jacobs, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Steven Vanmechelen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur; Philippe Pirard, Korpschef LRH
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter
1.

2020_GR_00095 - Goedkeuring - notulen Gemeenteraad 7 september 2020

2020_GR_00095 - Goedkeuring - notulen Gemeenteraad 7 september 2020

Motivering

Argumentatie
Overwegende dat de notulen van de vorige vergadering dienen goedgekeurd te worden;
Juridische grond
Decreet lokaal bestuur art. 32, 277 §1 en art. 278;

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt de notulen van 7 september 2020 goed.

2.

2020_GR_00096 - Zittingsverslag van de vorige zitting - kennisname

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Kris Jacobs, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Steven Vanmechelen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur; Philippe Pirard, Korpschef LRH
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter
2.

2020_GR_00096 - Zittingsverslag van de vorige zitting - kennisname

2020_GR_00096 - Zittingsverslag van de vorige zitting - kennisname

Motivering

Juridische grond
decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 meer bepaald art. 32 en 277;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raadsleden nemen kennis van het zittingsverslag van de vorige zitting.

3.

2020_GR_00012 - Jaarverslag 2019 politiezone Limburg Regio Hoofdstad - kennisname

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Kris Jacobs, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Steven Vanmechelen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur; Philippe Pirard, Korpschef LRH
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter
3.

2020_GR_00012 - Jaarverslag 2019 politiezone Limburg Regio Hoofdstad - kennisname

2020_GR_00012 - Jaarverslag 2019 politiezone Limburg Regio Hoofdstad - kennisname

Motivering

Argumentatie

De raadsleden worden geïnformeerd over de werking van de politiezone in 2019

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raadsleden nemen kennis van het jaarverslag 2019 van de politiezone Limburg Regio Hoofdstad

4.

2020_GR_00103 - Fluvius opdrachthoudende vereniging - BAV 9 december 2020 - goedkeuring agenda / statutenwijziging/ vaststellen van het mandaat van de vertegenwoordiger- beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Kris Jacobs, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Steven Vanmechelen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter
4.

2020_GR_00103 - Fluvius opdrachthoudende vereniging - BAV 9 december 2020 - goedkeuring agenda / statutenwijziging/ vaststellen van het mandaat van de vertegenwoordiger- beslissing

2020_GR_00103 - Fluvius opdrachthoudende vereniging - BAV 9 december 2020 - goedkeuring agenda / statutenwijziging/ vaststellen van het mandaat van de vertegenwoordiger- beslissing

Motivering

Argumentatie

Gelet op het feit dat de stad aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;

Gelet op het feit dat de stad per aangetekend schrijven van 4 september 2020 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 9 december 2020 plaatsvindt in Hotel Stayen, Tiensesteenweg 168 in 3800 Sint-Truiden;

Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de stad per brief van 4 september 2020 overgemaakt werd;

Overwegende dat de voorgestelde statutenwijzigingen hun oorsprong vinden in de verplichte aanpassing van de statuten aan het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV).  Daarnaast worden nog een aantal wijzigingen aangebracht:

  • Vermelding van het correspondentieadres van de administratieve zetel in Melle naast de maatschappelijke zetel
  • Verwijzing naar van toepassing zijnde bepalingen van de coöperatieve vennootschap ingevolge het nieuwe WVV.
  • Invoeging en/of actualisering van een aantal definities.
  • Overige statutaire bepalingen: update, aanvulling.

Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden: fysiek, digitaal dan wel schriftelijk;

Overwegende dat mogelijk nog federale richtlijnen alsook politiebesluiten van de gouverneurs en richtlijnen via het Agentschap Binnenlands Bestuur kunnen komen omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, wordt gevraagd om een expliciete beslissing over alle voorliggende agendapunten te nemen. Op deze manier kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een schriftelijke algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.

Gegeven de beslissing van dit orgaan in zitting van 3 mei 2019 tot aanduiding van Tom Adriaens als vertegenwoordiger van de stad Halen in de AV van de O.V. Fluvius voor de duur van de legislatuur met Kris Jacobs als plaatsvervanger.

 

 

 

Juridische grond

Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur; waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering; 

 

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 9 december 2020 met als agendapunten:

  1. Aanpassen van de statuten als volgt: 
    • Aanpassen van de titels van Hoofstukken I, II en III en schrappen van Hoofdstuk VI
    • Aanpassen van de bestaande artikels 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 8ter, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 25, 26, 26bis, 27, 30, 34, 35, 37, 39, 40, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48 en bijlage 1
    • Toevoegen van een artikel 2bis
    • Schrappen van de bestaande artikelen 8bis, 9, 11bis, 27bis, 28, 29, 31, 32 en 33
    • Hernummeren van de volledige statuten.
  2. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur en/of een medewerker van de directie Secretariaat-generaal van Fluvius System Operator om de beslissingen genomen in de agendapunten 1 en 4 bij authentieke akte te doen vaststellen.
  3. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2021 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget 2021.
  4. Statutaire benoemingen.
  5. Statutaire mededelingen.

Artikel 2

Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.

Artikel 3

1 - in geval van een fysieke of digitale algemene vergadering

De vertegenwoordiger van de stad Tom Adriaens die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 9 december 2020 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikelen 1 en 2 van onderhavige beslissing.


2 – in geval van schriftelijke algemene vergadering

Zijn akkoord te verlenen over elk van de voorliggende agendapunten, waaronder de voorgestelde statutenwijzigingen. Dit geeft het standpunt van de stad weer, en dient in geval van een schriftelijke algemene vergadering (zonder fysieke aanwezigheid van de vertegenwoordiger van de stad Tom Adriaens) als een bindend akkoord te worden beschouwd dat opgenomen zal worden in een overzichtslijst ‘houdende ontvangen inhoudelijke goedkeuringen van de deelnemers’ die gevoegd zal worden bij de notulen van bovenvermelde Buitengewone Algemene Vergadering.

Artikel 4

Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be- slissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be

5.

2020_GR_00104 - Fluvius Limburg -BUITENGEWONE ALGEMENE VERGADERING d.d. 9 december 2020 - GOEDKEURING AGENDA / STATUTENWIJZIGING / DE WIJZIGING VAN VOORWERP (DOEL) / VASTSTELLING VAN HET MANDAAT- beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Kris Jacobs, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Steven Vanmechelen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter
5.

2020_GR_00104 - Fluvius Limburg -BUITENGEWONE ALGEMENE VERGADERING d.d. 9 december 2020 - GOEDKEURING AGENDA / STATUTENWIJZIGING / DE WIJZIGING VAN VOORWERP (DOEL) / VASTSTELLING VAN HET MANDAAT- beslissing

2020_GR_00104 - Fluvius Limburg -BUITENGEWONE ALGEMENE VERGADERING d.d. 9 december 2020 - GOEDKEURING AGENDA / STATUTENWIJZIGING / DE WIJZIGING VAN VOORWERP (DOEL) / VASTSTELLING VAN HET MANDAAT- beslissing

Motivering

Argumentatie

Gelet op het feit dat de stad voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg;

Gelet op het feit dat de stad per aangetekend schrijven van 9 september 2020 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene ver­gadering van Fluvius Limburg die op 9 december 2020 plaatsheeft om 18u00 op Stayen, Voetbalstadion van Sint-Truiden, Tiensesteenweg 168, ingang W3 te 3800 Sint-Truiden, met volgende agenda:

Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad per brief van 9 september 2020 overgemaakt werd;

Gelet op het feit dat de voorgestelde statutenwijzigingen vooreerst hun oorsprong vinden in de verplichte aanpassing van de statuten aan het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV):

  • Verwijzing naar van toepassing zijnde bepalingen van de coöperatieve vennootschap ingevolge het nieuwe WVV.
  • Vermelding inzake het sui generis karakter van de Opdrachthoudende Vereniging.
  • Terminologie in verband met kapitaal werd in overeenstemming gebracht met het WVV, met invoering van termen zoals vermogen of inbreng (rekening 10/11 van het passief), onderscheid tussen vast en variabel kapitaal is zonder voorwerp geworden en vervangen door de statutair onbeschikbare eigenvermogensrekening.
  • Afstemming op de bepalingen van het WVV wat betreft de procedure schriftelijke besluitvorming Raad van Bestuur en de modaliteiten voor het vergaderen op afstand van de Algemene Vergadering.
  • In overeenstemming brengen statutaire bepaling inzake de alarmbelprocedure.

 

Gelet op het feit dat daarnaast nog een aantal wijzigingen worden aangebracht:

  • Vermelding van het correspondentieadres van de administratieve zetel in Melle naast de reeds in de statuten opgenomen zetel.
  • Invoeging en/of actualisering van een aantal definities.
  • Toevoeging van een bijkomende onverenigbaarheid in hoofde van een lid of voormalig lid van het personeel van Fluvius System Operator cv of van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
  • Overige statutaire bepalingen: update, aanvulling.

Gelet op het feit dat aan het voorwerp (nieuwe aanduiding van het “doel” ten gevolge van de inwerkingtreding van het WVV) enkele wijzigingen worden aangebracht;

Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden: fysiek, digitaal dan wel schriftelijk;

Overwegende dat mogelijk nog federale richtlijnen alsook politiebesluiten van de gouverneurs en richtlijnen via het Agentschap Binnenlands Bestuur kunnen komen omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, wordt gevraagd om een expliciete beslissing over alle voorliggende agendapunten te nemen. Op deze manier kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een schriftelijke algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.

Gegeven de beslissing van dit orgaan in zitting van 4-2-2019 Dhr.Tom Adriaens werd aangeduid om Halen te vertegenwoordigen op de (B) AV's van Fluvius Limburg tijdens deze legislatuur;  

Juridische grond

Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering; 

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg d.d. 9 december 2020: 

  1. Aanpassen van de statuten als volgt:
    1. Wijziging van het doel/voorwerp

b.  Aanpassen van de titels van Hoofstukken I en II  

      -    Aanpassen van de bestaande artikels 2, 2bis, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 14, 15,
16bis, 17, 19, 24, 26, 27bis, 28, 29, 29bis, 30, 31, 34, 35, 38, 39 en bijlage 1, 1 bis,
             2 en 3 

      -    Toevoegen van artikels 4bis, 20 bis, 29ter, 31bis         

  1. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur en/of een medewerker van de directie Secretariaat-generaal van Fluvius System Operator om de beslissingen genomen in de agendapunten 1 en 5 bij authentieke akte te doen vaststellen
  2. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2021 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2021.
  3. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV. 
  4. Statutaire benoemingen.
  5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
  6. Statutaire mededelingen. 

Artikel 2

Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius Limburg met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het doel/voorwerp van Fluvius Limburg.

Artikel 3

1 - in geval van een fysieke of digitale algemene vergadering

De vertegenwoordiger van de stad Tom Adriaens die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Limburg op 9 december 2020 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikelen 1 en 2 van onderhavige beslissing.

 

2 – in geval van schriftelijke algemene vergadering

Zijn akkoord te verlenen over elk van de voorliggende agendapunten, waaronder de voorgestelde statutenwijzigingen en wijziging van doel/voorwerp. Dit geeft het standpunt van de stad weer, en dient in geval van een schriftelijke algemene vergadering (zonder fysieke aanwezigheid van de vertegenwoordiger van de stad Tom Adriaens) als een bindend akkoord te worden beschouwd dat opgenomen zal worden in een overzichtslijst ‘houdende ontvangen inhoudelijke goedkeuringen van de deelnemers’ die gevoegd zal worden bij de notulen van bovenvermelde Buitengewone Algemene Vergadering en waarbij de individuele gemeenteraadsbeslissingen via het digitaal loket zullen overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.

Artikel 4

Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vere­niging Fluvius Limburg, ter attentie van het secre­tariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .

 

6.

2020_GR_00107 - Vaststelling van dotatie aan de hulpverleningszone 2020 - beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Kris Jacobs, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Steven Vanmechelen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter
6.

2020_GR_00107 - Vaststelling van dotatie aan de hulpverleningszone 2020 - beslissing

2020_GR_00107 - Vaststelling van dotatie aan de hulpverleningszone 2020 - beslissing

Motivering

Argumentatie

Gelet op de verdeelsleutels vastgelegd bij beslissing van de zoneraad van 2 september 2019;

Gelet op het aandeel van het Stad Halen in deze ten bedrage van 334.660,98 euro;

Juridische grond

Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, inclusief latere wijzigingen, inzonderdheid artikels 67,68 en 120 en volgende;

De wet van 3 augustus 2012 betreffende de wijziging van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele bescherming en de wet van 31 december 1963 betreffende de civiele bescherming;

Gelet op het KB van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszone's;

Gelet op het decreet lokaal bestuur;

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Gelet op de verdeelsleutel van de hulpverleningszone Zuid-West Limbur en de raming van de begroting 2020 van de hulpverleningszone, wordt de gemeentelijke dotatie 2020 aan de hulpverleningszone vastgelegd op 334.660,98 euro.

Artikel 2

Deze dotatie staat ingeschreven in het goedgekeurde MJP van het Stad Halen

7.

2020_GR_00106 - Samenwerkingsovereenkomst voor OEPC-facilitatie van een energiedienstencontract - BESLISSING

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Kris Jacobs, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Steven Vanmechelen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter
7.

2020_GR_00106 - Samenwerkingsovereenkomst voor OEPC-facilitatie van een energiedienstencontract - BESLISSING

2020_GR_00106 - Samenwerkingsovereenkomst voor OEPC-facilitatie van een energiedienstencontract - BESLISSING

Motivering

Argumentatie

We streven de doelstelling na om samen te werken in het behalen van de emissiereductiedoelstellingen in het publiek patrimonium op het grondgebied van de Stad Halen. De Stad Halen en VEB bundelen hun krachten en expertise om invulling te geven aan criteria gesteld in het kader van duurzame energie en energie-efficiëntie.

Door het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst voor OEPC-facilitatie van een Energiedienstcontract met het Vlaams Energiebedrijf kunnen belangrijke maatregelen worden gerealiseerd om bestaande gebouwen energiezuiniger te maken.

Binnen dit kader zijn er gesprekken aangegaan met het Vlaams Energiebedrijf (VEB) om na te gaan welke samenwerkingen er kunnen opgezet worden om deze doelstellingen te behartigen:

-het VEB neemt in het kader van het actieplan Energie-efficiëntie van het Vlaams Gewest de trekkersrol op inzake energie-efficiëntie van het Vlaams overheidspatrimonium;

-het VEB heeft, als agentschap van de Vlaamse overheid, duurzame energie als kerncompetentie en stelt haar expertise en ervaring ter beschikking aan lokale besturen om hun energiebeleid op punt te stellen;

-het VEB heeft Europese financiële steun verkregen binnen het Europese ELENA project die een positieve impact heeft op de financiële overeenkomst tussen het VEB en de Stad Halen.

Na overleg werd gesteld dat we de volgende gebouwen in deze samenwerkingsovereenkomst opnemen:

  • Gemeenschapscentrum ”De Rietbron”
  • OCMW/politie-gebouw
  • Sporthal “De Koekoek”
  • Gemeentelijke Basisschool “Op Dreef”
  • Buitenschoolse kinderopvang Halen
  • Buurthuis te Zelk

Deze gebouwen hebben een vrij groot energieverbruik en belangrijke besparingen op energie zijn hier mogelijk. Vermits echter het volume nog te klein blijkt te zijn voor een afzonderlijke opdracht wordt deze samenwerkingsovereenkomst met de VEB samen met de stad Diest afgesloten die 10 gebouwen inbrengen.  

De samenwerking met het VEB laat de Stad Halen toe om op een efficiëntere manier een patrimoniumvisie op te stellen voor deze belangrijke gebouwen wat betreft de energetische investeringen. Gezien de grootte van de nodige investeringen en de maturiteit van andere investeringsvormen zoals EPC en coöperaties, is een partnerschap met het VEB een absolute meerwaarde in het opstellen en uitvoeren van een dergelijke visie voor deze gebouwen. Door deze visie zal de Stad beter geïnformeerd een keuze kunnen maken betreffende het meest aangewezen financieel model voor elk type van investering en zal er een lange termijn energetisch plan kunnen opgesteld worden voor deze gebouwen.

Gegeven de beslissing van stad Diest van  21/9/2020 tot principiële goedkeuring van de samenwerking en tot inbreng van 10 gebouwen.

Gegeven de beslissing van het CBS van  21/9/2020 tot principiële goedkeuring van de samenwerking en tot inbreng van 6 gebouwen.

Na beraadslaging

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De voorgelegde samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot het voeren van een mini-competitie voor OEPC-facilitatie van een Energiedienstcontract voor de Stad Halen goed te keuren.

8.

2020_GR_00105 - wijziging buurtweg 39 Kolenbergstraat - beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Adriaens, Voorzitter; Erik Van Roelen, Burgemeester; Heidi Wuestenbergs, Schepen; Thomas Dubois, Schepen; Kris Jacobs, Schepen; Elke Boogaerts, Schepen; Anita Bullens; Freddy Pans; Inge Sannen; Steven Vanmechelen; Rudy Marcoen; Gilberte Bastijns; Wim Vanderbruggen; Josiane Vanthienen; Corry Baerts; Inge Hansen; Laurens Meeus; Lore Hoebrekx; Brigitte Landerloos; Mark Nickmans; Ludo Raymaekers; Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Secretaris
Ingrid Vrancken, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Adriaens, Voorzitter
8.

2020_GR_00105 - wijziging buurtweg 39 Kolenbergstraat - beslissing

2020_GR_00105 - wijziging buurtweg 39 Kolenbergstraat - beslissing

Motivering

Argumentatie

Overwegende dat de wijzigingen aan het tracé van buurtweg 39, aan de Kolenbergstraat, noodzakelijk zijn voor de uitvoering van een omgevingsvergunning (OMV_2020063275) op de site van Mathys NV. De bedrijfseigendom wordt momenteel doorsneden door openbaar domein van de Kolenbergstraat en door de buurtweg opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen.

Overwegende dat de voorgestelde oplossing van verplaatsing (gedeeltelijke afschaffing en verlegging van tracé) van de buurtweg kadert binnen de stedelijke en provinciale visie inzake buurtwegen; dat het verder bestaan van de buurtweg in samengaan met zijn onmiddellijke omgeving met voorgesteld plan kan gerealiseerd worden. Overwegende dat de verplaatsing gepaard gaat met het vaststellen van nieuwe rooilijnen.

Overwegende dat de gemeenteraad reeds eerder heeft beraadslaagd over de wijzigingen aan buurtweg 39, meerbepaald in de zitting van 16 december 2019 en in de zitting van 2 maart 2020. Deze wijzigingen omvatten het afschaffen van een deel van de buurtweg, het verleggen van een deel van de buurtweg en het vaststellen van nieuwe rooilijnen. Gelet dat deze gemeenteraadsbesluiten opgeheven worden door middel van voorliggend besluit, vermits het tracé van de buurtweg intussen gewijzigd is naar aanleiding van de aanvraag tot omgevingsvergunning gekend als OMV_2020063275

Gelet dat het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 de voorlopige vaststelling van de wijzigingen aan buurtweg 39 omvatte en in het gemeenteraadsbesluit van 2 maart 2020 werd overgegaan tot de definitieve vaststelling van de geplande wijzigingen aan buurtweg 39.

Overwegende dat de definitieve vaststelling van de wijzigingen aan de buurtweg niet gepubliceerd werd in het Belgisch Staatsblad, dat de procedure stopgezet werd wegens de aanvraag van de omgevingsvergunning, waarin de geïntegreerde procedure tot aanpassingen van de buurtweg zijn opgenomen.

Overwegende dat de gemeenteraad in de zittingen van 16 december 2019 en 20 maart 2020 eveneens besloten tot het onttrekken aan het openbaar domein van het lot 1 zoals afgebeeld op het grafisch plan. Dit deel omvat de huidige kasseiweg, een zijweg van de Kolenbergstraat welke het bedrijfsterrein scheidt in twee delen. Gelet dat met deze aanvraag tot omgevingsvergunning deze intentie nog steeds behouden blijft; dat hierom de onttrekking aan het openbaar domein van lot 1 terug wordt bevestigd.

Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen d.d. 15.06.2020 aangaande de overdracht van de kasseiweg Mathys – opmaak dossier door Geotec, waarin besloten werd tot het instemmen met het voorstel van HVconsult over de aanstelling van Geotec voor de opmeting en de waardebepaling van het over te dragen perceeltje.

Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen, in uitvoering van het verzoek van de deputatie van provincie Limburg, het openbaar onderzoek van de aanvraag tot omgevingsvergunning organiseerde; dat hiervoor voldoende ruchtbaarheid werd gegeven aan de geplande werken (stedenbouwkundig, milieu, buurtweg, onttrekken lot aan openbaar domein) door het volgen van de voorgeschreven procedure. De bekendmaking gebeurde:

  • ter plaatse van de aanvraag tot omgevingsvergunning door middel van 4 bekendmakingsaffiches waarvan 1 aan het bestaande bedrijf, 1 aan het begin van de kasseiweg/buurtweg, 1 op het einde van de buurtweg/kasseiweg en 1 op het nieuw aan te snijden perceel/parking.
  • Aanplakking ad valvas aan het stadhuis
  • Bekendmaking op de stedelijke website
  • Bekendmaking op het omgevingsloket (openbaar onderzoek)
  • Aanschrijving van alle aangelanden van de percelen gelegen binnen een straal van 100m van de vergunningsaanvraag

Gelet dat tijdens de duur van het openbaar onderzoek 146 bezwaarschriften werden ingediend; dat het leeuwendeel hiervan bezorgdheden tegen de omgevingsvergunning (stedenbouwkundig en milieu) uitten, maar niet handelden over de geplande wijzigingen aan de buurtweg. Gelet dat de behandeling van deze bezwaren vallen onder de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen en de vergunningverlenende overheid, de deputatie.

Overwegende dat één bezwaarschrift een bijzondere vermelding aangaande de buurtweg omvat, zijnde “ik ben een beetje bang dat de ingang van mijn weiland met doorgang langs de kasseiweg van Mathys niet meer langs die weg zal mogelijk zijn”.

Gelet dat dit bezwaarschrift enkel duidt op een bezorgdheid maar zich niet kant tegen het nieuwe tracé. Daarenboven bedient de voorgestelde tracéwijziging alle aangelanden zoals in de huidige situatie.
Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 40 aangaande de bevoegdheid van de gemeenteraad;

Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening;

Gelet op de wet van 10 april 1841 op de Buurtwegen, gewijzigd door de wetten van 20 mei 1863, 9 mei 1948 en 4 april 2014 en later wijzigingen

Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de Gemeentewegen

Gelet op het Bijzonder Plan van Aanleg ‘Den Bosch’ (goedkeuring 26/09/1996)

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt het ontwerp van het grafisch plan (inplantingsplan nieuw) tot opheffing van de gemeenteweg (buurtweg) definitief vast

Artikel 2

De gemeenteraad stelt het ontwerp van grafisch plan (inplantingsplan nieuw) tot verlegging van de gemeenteweg definitief vast. Hierbij worden de nieuwe rooilijnen vastgesteld en wordt dit tracé bestemd als gemeenteweg.

Artikel 3

De gemeenteraad neemt kennis van de bezwaarschriften en oordeelt dat het voorgestelde wijzigingstracé behouden kan worden zonder dat er schade/hinder m.b.t. bereikbaarheid voor aangelanden wordt berokkend.

Artikel 4

De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen tot het opnemen van deze aanpassingen in het gemeentelijke wegenregister

Artikel 5

De gemeenteraad gaat akkoord om lot 1 zoals afgebeeld op het grafisch plan (inplantingsplan nieuw) aan het openbaar domein te onttrekken.

Artikel 6

De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen voorliggend besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling te bezorgen aan de deputatie en dit overeenkomstig het decreet betreffende de omgevingsvergunning

Artikel 7

De gemeenteraad heft de eerder genomen gemeenteraadsbesluiten d.d. 16.12.2019 en 2.03.2020 aangaande de wijzigingen aan buurtweg 39 en het onttrekken van een lot aan het openbaar domein op.

Vragen en antwoorden

Vragen en antwoorden

Vragen en antwoorden

Varia en mededelingen

Varia en mededelingen

Varia en mededelingen