Het “Draaiboek Schakelzorgcentra” van het Agentschap Zorg en Gezondheid legt aan de provinciegouverneurs, lokale besturen en zorgverleners op om voorbereidingen te starten om schakelzorgcentra op te richten, die zorgen voor extra noodcapaciteit naar aanleiding van de COVID-19 uitbraak. Gezien het draaiboek pas zeer recent beschikbaar was en hierin de mogelijke samenwerkingsvorm werd beschreven, werd er reeds gestart met de voorbereidingen van de opstart van een schakelzorgcentrum.
Voor de samenwerkingsovereenkomst kan gebruik gemaakt worden van een interlokale vereniging zoals bepaald in het decreet van het lokaal bestuur. De basis voor dit samenwerkingsverband is een samenwerkingsovereenkomst tussen de betrokken leden.
De deelnemers aan deze “overeenkomst met statutaire draagkracht” willen de nodige afspraken maken over de oprichting van een schakelzorgcentrum, onder meer (maar niet beperkt tot) de logistieke voorwaarden, de inbreng van middelen, personeel en logistiek, de communicatie en de bestuurlijke en democratische terugkoppeling.
De algemene bestuurlijke aansturing van het schakelzorgcentrum gebeurt volgens de principes van de intergemeentelijke samenwerking uit het DLB, meer bepaald met een beheerscomité.. Het daadwerkelijke bestuur, met als rechtsgrond de regels over het beheer van een crisissituatie, kan uitgevoerd worden overeenkomstig de instructies van de centrale overheden, te weten de provinciegouverneur en de bevoegde Vlaamse en federale overheden, overeenkomstig het Koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de lokale noodplanning.
Gegeven het ontwerp van intergemeentelijke samenwerkingsovereenkomst in bijlage van dit besluit.
Gegeven de goedkeuring van het CBS van 20 april jl.
Daar er een afgevaardigde dient aangeduid te worden voor het beheerscomité van de IGS Het Meerlehof;
Gelet op de kandidaturen van :
* Elke Boogaerts
Overgaande tot de geheime stemming volgens de procedure zoals afgesproken door de fractieleiders en opgenomen in het tijdelije HHR;
Daar de stemopneming volgende uitslag geeft :
Elke Boogaerts bekomt 20 stemmen
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB), meer bepaald artikelen 392-395.
“Draaiboek Schakelzorgcentra” van het Agentschap Zorg en Gezondheid van de Vlaamse overheid, gepubliceerd op www.zorg-en-gezondheid.be. (versie 1.3 / 6.04.2020)
KB van 22 mei 2019 betreffende de lokale noodplanning.
Artikel 41, 4° van het decreet lokaal bestuur:
Er wordt een interlokale vereniging opgericht, op grond van artikel 392, derde lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB), genaamd “Schakelzorgcentrum Het Meerlehof”, voorts genoemd “de vereniging”.
De deelnemers aan de vereniging zijn:
Stad Halen
Gemeente Alken
Gemeente Dipenbeek
Stad Herk-de-Stad
Stad Hasselt
Gemeente Heusden-Zolder
Gemeente Zonhoven
Gemeente Houthalen- Helchteren
Gemeente Lummen
De toetreding van een nieuwe deelnemer is mogelijk. De toetreding wordt voorlopig aanvaard door het bestuur bedoeld in art. 8, §2 van deze statuten. De toetreding wordt daarna ter bekrachtiging voorgelegd aan de andere deelnemers.
Het doel van de vereniging is om tussen alle deelnemende partijen een afsprakenkader te maken over de oprichting, de duur, de opzegmogelijkheid, de inbreng van de deelnemers en de wijze waarop die inbreng wordt beheerd, de interne organisatie, de wederzijdse rechten en verplichtingen en de financiële repercussies, de informatieverstrekking aan de deelnemers en de jaarlijkse evaluatie door de gemeenteraden, de opmaak van de rekeningen en de bestemming van het resultaat, de financiële controle en de vereffening van het Schakelzorgcentrum Het Meerlehof.
De vereniging kan bij gemotiveerd besluit beslissen om zijn doel te verruimen naar andere hulpverleningsacties die noodzakelijk zijn voor de bestrijding van de COVID-19-epidemie.
De oprichting van de vereniging wordt bekrachtigd door de gemeenteraden van de deelnemers aan de vereniging.
In overeenstemming met art. 394 DLB, wordt de Stad Hasselt aangesteld als beherende gemeente van de vereniging.
De administratieve zetel van de vereniging is gevestigd in het Stadhuis van de stad Hasselt, beherende gemeente, te Limburgplein 1, 3500 Hasselt.
De beherende gemeente kan eigen personeel inzetten ten behoeve van de vereniging.
Alle andere deelnemers kunnen een inbreng van nijverheid doen in de vereniging waarbij ze zich verbinden om bepaalde opdrachten uit te voeren. Zij kunnen personeelsleden of andere personen aanduiden die deze opdrachten uitvoeren. Het werkgeversgezag kan echter nooit worden overgedragen naar de vereniging.
De vereniging wordt opgericht voor de duur die nodig is om het schakelzorgcentrum zijn taken te laten uitoefenen en afronden. Dat duurt zolang het schakelzorgcentrum nodig is om de COVID-19 uitbraak te bestrijden. Een vervroegde uittreding uit deze overeenkomst is niet mogelijk, tenzij deze opgelegd of mogelijk gemaakt wordt door de bevoegde federale of Vlaamse overheid, of door de bevoegde minister of provinciegouverneur in het kader van de coördinatie van de noodplanning, om de organisatie van de schakelzorgcentra te veranderen of om de COVID-19-crisis op een andere manier te bestrijden.
Binnen de bevoegdheden van de coördinatie van de noodplanning, kan de provinciegouverneur bepaalde lokale besturen verzoeken om tot een andere Interbestuurlijk samenwerkingsverband/vereniging/schakelzorgcentrum toe te treden. In dat geval is een uittreding uit deze vereniging mogelijk, maar komt het lokaal bestuur de verplichtingen die voortvloeien uit deze overeenkomst nog na, eventueel pro rato temporis van de aangesloten periode.
De ontbinding van de vereniging gebeurt slechts na schriftelijk akkoord van een drievierde meerderheid van de bevoegde organen van de deelnemers.
§1. Publiekrechtelijk beheerscomité
Binnen de vereniging wordt een beheerscomité opgericht, dat conform artikel 395 DLB is samengesteld is uit één afgevaardigde van elke deelnemer, en dat overlegt over de wijze waarop de overeenkomst wordt uitgevoerd. Alleen natuurlijke personen kunnen afgevaardigde zijn van een deelnemer. De afgevaardigden voor de deelnemende steden en gemeenten worden aangewezen onder de gemeenteraadsleden, de burgemeester en de schepenen. Het beheerscomité formuleert waar nodig adviezen ten behoeve van de beherende gemeente, stelt de rekeningen van de vereniging vast en legt ze ter goedkeuring voor aan de raden van de deelnemende gemeenten, waarvan de gewone meerderheid de goedkeuring verleent.
Aan de afgevaardigde van de deelnemende steden en gemeenten wordt geen presentiegeld toegekend.
Voor de stad Hasselt wordt burgemeester Steven Vandeput aangeduid als afgevaardigde voor de stad Hasselt in het beheerscomité van de vereniging.
Voor de stad Halen wordt Elke Boogaerts aangeduid als afgevaardigde in het beheerscomité van de vereniging.
Het beheerscomité stuurt enkel op de grote organieke lijnen. Het kan virtueel vergaderen en komt slechts samen voor de uitoefening van bevoegdheden die het specifiek zijn toegewezen door de wet, het decreet, door deze statuten of indien daar een dringende noodzaak toe bestaat. Het beheerscomité komt minimum 1 keer per jaar samen.
§2. Bestuur en beheer vanuit de noodplanning
Voor het bestuur, beheer, dagelijks bestuur, de organisatie en leiding van de vereniging volgen de deelnemers de geldende regels over het beheer van een crisissituatie en de instructies van de provinciegouverneurs en de instructies van het Agentschap Zorg en Gezondheid, zoals opgenomen in het “Draaiboek Schakelzorgcentra”. In principe bezorgt Zorg en Gezondheid alle informatie via de provinciegouverneurs.
De provinciegouverneur zorgt ervoor dat een werkbare structuur opgezet wordt, die start met het oprichten van een schakelzorgcentrum. Hiertoe kan elke mogelijke stuurgroep, bestuursorgaan of personeelslid worden ingezet of aangeduid.
De interne organisatie verloopt via een stuurgroep waarin de deelnemers en de andere organisaties en sectoren, die nodig zijn voor de uitbating en opstart van het Schakelzorgcentrum Meerlehof, vertegenwoordigd zijn. Binnen de stuurgroep zijn er vier clusters opgericht : een medische, een welzijn-, een logistieke en een administratieve cluster. Zij zijn georganiseerd en werken conform de richtlijnen van het draaiboek.
Deze organen kunnen aangepast worden door de simpele wijziging van de instructies van de centrale overheden, zonder dat daarvoor een wijziging aan deze overeenkomst nodig is.
§3. Huishoudelijk reglement en satellieten
Voor het bestuur, beheer, dagelijks bestuur en organisatie van het schakelzorgcentrum, kan de stuurgroep of een ander orgaan in het kader van de noodplanning, een huishoudelijk reglement opmaken.
Evenzo kan het schakelzorgcentrum een satellietcentrum opstellen, en de verantwoordelijkheid daarvoor opdragen aan een adjunct-coördinator.
§1. De deelnemende gemeenten reserveren de nodige middelen voor de werking van de vereniging. Het aandeel van elke individuele deelnemende gemeente in de totale bijdragen van de gemeenten wordt berekend aan de hand van een breuk van het aantal inwoners dat de gemeente telt (officieel inwonersaantal op 1 januari 2019) op het totale aantal inwoners van alle deelnemende gemeenten aan de vereniging. De deelnemende gemeenten verbinden zich ertoe dat volgens deze verdeelsleutel financiële middelen worden ingezet.
Het (negatief of positief) resultaat wordt berekend door de som van al de aanvaarde kosten die gemaakt werden voor de werking van de vereniging te verminderen met de ontvangen subsidies in het kader van de oprichting, uitbating en sluiting van het schakelzorgcentrum Meerlehof en zal conform hogere verdeelsleutel verdeeld worden of ten laste genomen worden door de deelnemers van de vereniging.
De beherende gemeente en de andere gemeenten bepalen dat de inbreng financieel wordt aangerekend aan de vereniging conform onderstaande afspraken. (= aanvaarde kosten)
Aanvaarde kosten zijn :
- Loonkosten van het operationeel personeel dat ervoor zorgt dat de locatie klaar is voor uitbating
- Loonkosten van het operationeel personeel dat voor de uitbating van het centrum zorgt
- Loonkosten van het operationeel personeel dat voor de afbouw van het schakelzorgcentrum zorgt
- Andere gebruikelijke kosten gemaakt voor de opstart, uitbating en sluiting/afbouw van het schakelzorgcentrum (obv facturen)
- Kosten van de zorg-coördinator
- Loonkosten van de zelfstandige zorgverleners en kosten van zelfstandigen die voor de uitbating van het centrum zorgen en waarmee de beherende gemeente een aparte samenwerkingsovereenkomst gesloten heeft
Uitgesloten van de aanvaarde kosten zijn :
- Loonkosten van personeel ingezet voor de coördinatie, planning en back-office voorbereidingen zowel in de opstartfase als tijdens de uitbating en de sluitingsfase.
- Loonkosten van personeel in het kader van hun taken in de 4 clusters of in de stuurgroep
- Alle kosten die via een andere kanaal, reguliere financiering of subsidiëring reeds betoelaagd zijn – dit wordt mede omschreven in het draaiboek hoofdstuk 11.
§2. De deelnemers verbinden zich ertoe om de nodige bijdragen te doen aan de vereniging die noodzakelijk zijn voor de bescherming van de volksgezondheid. De bescherming van de volksgezondheid en openbare orde zal primeren indien budgetten vrijgemaakt moeten worden. Het principe geldt dat elke deelnemende gemeente bijdraagt proportioneel aan zijn totale inwonersaantal op het totale inwonersaantal (op 1 januari 2019) van alle deelnemende gemeenten. Indien daar verdere onenigheid over bestaat, duiden zij de provinciegouverneur aan als bemiddelaar die bemiddelt over de bijdrage in de kosten. Bij blijvende onenigheid kan de Vlaamse minister bevoegd voor binnenlands bestuur een eindbeslissing nemen.
De rekening van de vereniging wordt jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de deelnemers. De vereniging zorgt ervoor dat de rekening en de bijhorende verantwoordingsstukken aan de deelnemers worden overgemaakt, uiterlijk binnen de zes maanden na afsluiting van het voorgaande werkjaar.
De rekeningen zijn goedgekeurd indien de gewone meerderheid van de gemeenteraden van de deelnemers ze goedkeurt.
Het eventueel positief resultaat van de rekening blijft in de vereniging en wordt aangewend voor de realisatie van de doelstellingen van de vereniging. Eventuele tekorten worden evenredig verdeeld over de deelnemers en door hen bijgepast, met inachtname van de principes vermeld in artikel 9.
De boekhouding en de rekening van de vereniging wordt gecontroleerd door het beheerscomité, die middels deze beslissing de opdracht geeft aan de financiële dienst van de beherende gemeente.
Aan de deelnemers van de vereniging wordt op geregelde wijze informatie versterkt, via de leden van het beheerscomité, die instaan voor de verdere informatieverstrekking naar hun organisatie (gemeenteraad).
Indien de vereniging langer dan 1 jaar bestaat, wordt jaarlijks aan de deelnemers een jaarverslag ter beschikking gesteld. Indien de vereniging binnen het jaar ontbonden wordt, volstaat een beknopt eindverslag.
Het jaarverslag of eindverslag wordt samen met de rekening aan de deelnemers ter goedkeuring voorgelegd.
De leden van het beheersorgaan die een gemeente vertegenwoordigen, leggen verantwoording af aan hun gemeenteraad.
Wanneer aan het bestaan van de vereniging een einde komt, worden door de deelnemers in gezamenlijk akkoord één of meerdere vereffenaars aangesteld. De in de vereniging aanwezige middelen worden in voorkomend geval verdeeld over de deelnemers a rato van dezelfde verdeelsleutel als vermeld in art. 9. Ook eventuele tekorten worden op deze basis evenredig verdeeld over de deelnemers.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst interlokale vereniging Het Meerlehof als bijlage, die de basis vormt voor de oprichting van het interlokale vereniging en die de principes van artikel 1 tem 12 omvat, goed.